Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lys Lionne

Lys Lionne

19-01-2009 om 11:22

Vmbo kader-en basisberoepsgerichte leerweg

Zoon heeft eindelijk het (voorlopig) advies binnen en dat was niet veel anders dan verwacht: VMBO kaderberoepsgerichte leerweg. Met daarbij echter de opmerking: liefst plaatsing in een gemengde brugklas Kaderberoeps-en Basisberoepsgerichte leerweg. Heb even op de site van gewenste school zitten snuffelen, maar kom niet zo goed uit de mogelijkheden aan het einde van die 4 jaar studie: kun je met diploma basisberoeps ook instromen op MBO niveau 3/4 of moet je dan eerst MBO 1/2 volgen? Niet dat dat enorm belangrijk is, MBO is nog zo héél ver weg ) Maar mij nieuwsgierigheid naar basisberoeps is echter gewekt door dit advies. Wat ik uit de site wel begreep is dat er bij basisberoeps nog iets meer 'doe-uren' ingepland worden dan bij kaderberoeps. Klopt dat? Iemand ervaring hiermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

19-01-2009 om 11:35

:lys

Met BBL kan een leerling naar MBO niveau 2 (niet naar 1), met kbl kun je naar MBO niv 3. Sommige richtingen zijn zo specifiek, zoals kok, dat ze daarvoor adviseren sowieso in 2 te beginnen, maar dat zijn uitzonderingen. Als het goed is geeft de BBL-richting inderdaad meer doe-uren.

Lys Lionne

Lys Lionne

19-01-2009 om 11:53

Reina

Laat de school naar zijn keuze nou juist bakken, horeca en consumptief (breed) als richting hebben En zoon loopt daar ook nog eens warm voor op dit moment hahaha. Maar er zijn nog veel meer richtingen die deze school bied hoor (metaal, bouw, elektro), dus hij kan nog naar hartelust switchen in (beroeps)keuze!

reina

reina

19-01-2009 om 11:56

Lys

Horeca is een erg leuke opleiding. Hier loopt een zoon rond (nu 23) die door zijn horeca-opleiding (waar hij erg goed bleek te zijn) al heel veel van de wereld gezien heeft!

Lys Lionne

Lys Lionne

19-01-2009 om 11:59

Varen toch?

Als ik me het goed herinner heeft jouw zoon gevaren toch? Was hij daar kok aan boord? Dat is natuurlijk wel een superleuke job!! Hoewel....iets minder leuk voor mams denk ik, want je moet je zoon zo wel heel vaak en lang missen

reina

reina

19-01-2009 om 16:46

Lys (ot)

Klopt. Veel gezien, maar ook keihard werken! De laatste reis 5 maanden 7 dagen pw (!) en minimaal 12 uur pd.... . Hij is nu chefkok in de buurt, maar de warme verten lonken

Suus

Suus

20-01-2009 om 09:52

Na het vmbo

kun je van Basis instromen in MBO 2, soms (heel soms, afhankelijk van de cijfers ) in 3. Veel scholen hebben ook een versnelde 2 opleiding waardoor je sneller naar 3 kunt. Vanuit Kader kun je instromen in MBO 3 of 4.
Wij zien vaak dat Basis kinderen ineens de hup krijgen en dan op kader afsluiten !

Lys Lionne

Lys Lionne

20-01-2009 om 13:37

De hup krijgen

Hahaha leuk omschreven Suus ) Maar ehhh, het is dus ook mogelijk om bijvoorbeeld te starten in kader/basis, het 2e leerjaar te doen op basis en bij het kiezen van de afdeling het 3e en 4e jaar te doen op kader niveau?

Massi Nissa

Massi Nissa

20-01-2009 om 21:09

Nou...

Aan die overstap van basis naar kader tussen leerjaar 2 en 3 zitten in elk geval haken en ogen. Kader vereist vaak een twee vreemde taal naast Engels (verschilt per gekozen sector en per school), die krijgen basisleerlingen weer vaak niet (verschilt per school). Daarnaast is het verschil tussen basis en kader behoorlijk groot. Bekijk voor de grap eens een VMBO-BB eindexamen Engels en een VMBO-KB eindexamen Engels, gewoon op de site van de citogroep. Een basisleerling wordt niet lastiggevallen met het meewerkend voorwerp of de bijwoordelijke bepaling, een kaderleerling wel.
Kader vereist meer leerwerk, werkt met veel meer tekst en minder uitleg, en gaat uit van een grotere mate van zelfstandigheid. Als leerlingen de overstap van basis naar kader maken, gebeurt dat doorgaans in leerjaar twee, niet in leerjaar drie. Je eindexamenprogramma (PTA) begint namelijk meteen in september van leerjaar drie. Er is dan te weinig ruimte om jezelf te bewijzen op kaderniveau als je nog niet op dat niveau hebt gewerkt.
Wat Suus misschien bedoelt, is dat leerlingen vaak juist in leerjaar 3 of 4 die hup krijgen. Ze zijn dan wat ouder, hebben een eerste bijbaan, gaan wat beter inzien wie ze zijn en wat ze willen en wat ze daarvoor nodig hebben. Een dertienjarige halverwege VMBO-2 laten kiezen welk beroep ze later gaan uitoefenen is in feite onzinnig. Dat weten de powers that be ook wel en dus kun je van bijna elke VMBO-opleiding overstappen naar bijna elke MBO-opleiding, mits op hetzelfde niveau. En inderdaad, kom je dan van basis en heb je een leuk diploma, dan zijn er genoeg versnellingstrajecten. Ik heb zelfs wel eens leerlingen gehad die in een jaar van niveau 2 naar 4 zijn gegaan, puur op motivatie en persoonlijke groei.
Groetjes, het is taaie materie he?
Massi

Suzanne

Suzanne

21-01-2009 om 11:29

Switchen kb / bb

Nadat bleek dat zoon liever een beroepsgerichte opleiding deed, heeft hij de overstap gemaakt van TL naar Kader (metaal-electro). Hij sloeg er nogal met de pet naar en moest na de vakantie naar Basis. Hij baalde daar flink van en heeft alles op alles gezet om terug te kunnen naar Kader. Dat lukte, na de herfstvakantie kon hij weer naar kaderniveau. Hij heeft dat jaar (3e klas) succesvol op basisniveau afgemaakt. Toch hebben wij samen met de mentor de beslissing genomen hem op basisniveau examen te laten doen. Het is een erg praktijk-gericht kind wat moeite had met de theoretische vakken. Hij zit nu dus in de examenklas en staat er prima voor.
Wat voor jouw kind de goede richting is, hangt erg af van zijn houding, interesses, is het een 'leerder' of een 'werker', vaak zie je dat pas tijdens de opleiding. Wij zijn erg blij met zijn (prima) mentor, die ons echt coacht bij beslissingen en ons steeds op ons hart drukt te kijken naar hoe onze zoon in zijn vel zit, waarbij hij zich prettig voelt. Is er binnen de school de mogelijkheid om tussentijds te switchen?
Succes met de keuze!

Suus

Suus

22-01-2009 om 16:28

Inderdaad

Aan het eind van klas 2 komt er een advies naar de ouders over het vervolg niveau. Dat advies is afhankelijk van de leerling en de cijfers. Veel kinderen halen kader dan net niet, maar blijken in de derde klas zoveel beter de kunnen dan ze over mogen stappen naar kader. Het gebeurt ook omgekeerd, starten in kader en eindigen met een prachtig basis diploma. (ik heb zelfs een keer meegemaakt dat iemand van de havo, via tl naar basis ging, dat is wel uitzonderlijk hoor, en deze leerling was totaal niet gemotiveerd)

Succes in elk geval met kiezen en kies vooral voor je kind !

Lys Lionne

Lys Lionne

22-01-2009 om 23:21

Switchen

Uit de informatieavond heb ik wel op kunnen maken dat er mogelijkheden genoeg zijn om te switchen. Zowel qua niveau als in afdeling. We zijn (om te kunnen kiezen) ook nog op een andere VMBO-school gaan kijken (meer 'werken in/met groen en dieren), maar daar voelde zoon zich duidelijk niet thuis. Keus voor een school is dus gemaakt, hij zal naar alle waarschijnlijkheid starten in kaderberoeps met veel dyslexiebegeleiding en hopelijk ook Kurzweil. En dan nog 2 jaar lekker snuffelen aan alle afdelingen die deze school bied. En dat zijn er best veel, leuk hoor!

MoederVan3

MoederVan3

23-01-2009 om 11:33

Beter goede basis dan zwakke kaderleerling?

Na het lezen van dit draadje vroeg ik me af wat nu beter is. Je kind te stimuleren om toch maar voor het kaderniveau te gaan, met het risico dat hij uiteindelijk zakt voor het eindexamen of te zeggen: doe dan maar zo goed mogelijk basis.
Zoonlief (2e klas VMBO met LWOO) is voor de tweede keer met een fantastisch rapport op basisniveau thuis gekomen en mocht het net als in de brugklas op kaderniveau proberen. Hij begint dan gelijk te piepen dat het veel moeilijker is en ondanks extra aandacht op school presteert hij het met 1-en en 2-en thuis te komen, terwijl hij op basisniveau 8-en 9-en haalt. Als ik in zijn boeken kijk, zie ik dat het wel abstracter is, maar zo'n groot verschil in cijfers lijkt me toch overdreven. Sommige van zijn klasgenoten lukt de overstap wel. Ik heb zelf de neiging om te zeggen: nou, doe dan maar basis: via mbo-2 en mbo-3 kan hij dan ook wel komen waar hij wil.

Suzanne

Suzanne

23-01-2009 om 14:50

Naar je kind kijken

Moedervan3: je ziet het, wat voor het ene kind prima werkt, is voor het andere een te hoge drempel. Ik herken je verhaal, zoonlief hier zou kader moeten kunnen doen, kan het ook wel maar dan op zijn tenen en voelt zich er niet prettig bij. Zowel de mentor als wij hadden het gevoel dat dat voor hem niet de beste weg is. Hij doet dus nu idd examen op basis-niveau, scoort erg goed, gaat met veel plezier naar school en doet uit zichzelf en zonder gemopper zijn huiswerk. Ik denk zeker dat hij via mbo-2 en mbo-3 ook kan komen waar hij wil, hij is dan meer bezig met de opleiding van zijn keuze die gerichter is dan het vmbo (en hem dus naar ik hoop meer motiveert).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.