Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dorien

Dorien

03-02-2019 om 00:46

Vmbo school gezocht

Na een prima schoolstart de eerste jaren op de basisschool is mijn dochter bij de overgang naar de bovenbouw in groep 6 gekelderd met de resultaten van de citotoetsen. Van A/B en af en toe een C, naar D/E. De jonge, nog in opleiding zijnde, leerkracht heeft in groep 6 totaal geen aandacht aan haar besteed. Om die reden hebben wij haar naar een andere school laten gaan. Achteraf blijkt dit toch niet een goede keus te zijn geweest. Dochter moest wennen en kwam uiteindelijk in een klas met meer dan dertig kinderen terecht.
Nu heeft dochter een Vmbo K - T Lwoo advies gekregen en kan ze niet naar het scholengemeenschap waarvan zij zelf zegt dat ze graag naartoe wil. Ik ben gaan kijken op twee Vmbo-scholen. Hoewel het mij leuke scholen lijken, heb ik het gevoel dat zij daar helemaal niet past. Zij heeft juist aangegeven dat ze echte vakken wil, als wiskunde en Frans. Zij kijkt uit naar een duidelijke structuur, met vakken, roosters en agenda. Aan de andere kant, weet ik ook niet of zij zo'n klassikaal systeem met vaak ook grote klassen aankan, zeker niet als ik de juf moet geloven.
Wie o wie heeft ervaring met goede vmbo-scholen in de omgeving van Amsterdam?


Moeder

Moeder

03-02-2019 om 08:07

Hubertus Berkhoff

Veilig, gestructureerd, kleinschalig, individuele aandacht en lwoo. Mijn dochter is ook veel tekort gekomen op de basisschool. Op deze school heeft ze prettig de middelbare school kunnen doorlopen. Haar zelfvertrouwen kwam terug en nu volgt de moeiteloos mbo4, in een heel andere vakrichting overigens.

@nnemoon

@nnemoon

03-02-2019 om 08:42

Echte vakken

Wat bedoel je met zij wil echte vakken?

Mijn zoon zit op het VMBO en heeft echte vakken hoor. Nederlands, Engels, wiskunde, biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, NASK, Duits, Economie, ICT enz.

Vox

Kijk op de OCO scholenzoeker waar je op advies kan zoeken: http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/vo/#type=vo&denominatie=zonderparticulier&stadsdeel=binnen&soort_onderwijs=vmbo-b%2Fk%20%2B%20lwoo
Er staat in die lijst bij jouw dochters specifieke advies wel een scholengemeenschap (vmbo basis t/m vwo), te weten Vox-klassen in noord. Dat is project-based learning, echter ‘geen vakken, geen muren’, aldus de website terwijl je juist ‘echte vakken’ wilt. Donderdag a.s. open avond, ga gewoon eens kijken wie weet is het toch precies waar ze naar op zoek is.

Marcanti

Het Marcanti college wil van een vmbo college transformeren in een brede scholengemeenschap met nu ook havo en vwo (voor vwo vooralsnog geen leerlingen en geen bovenbouw). Ze hebben de zgn. HTL route, van vmbo naar havo en wel een normale structuur met klassen en (echte) vakken.

Moeder

Moeder

03-02-2019 om 10:30

Echte vakken

Project- based learning is ook maar een concept dat, net zoals alle andere, bij je moet passen. Voor mijn dochter was het een drama. Hier zijn we juist erg blij geworden van echte vakken, roosters en muren. En vooral een goeie interactie met de leraren. Dat is het enige dat telt.

@nnemoon

@nnemoon

03-02-2019 om 10:33

Dorien

Ik heb even gekeken naar die Vox-klassen. Het ziet er heel mooi en vernieuwend uit. Het lijkt mij alleen niet zo'n goed idee met een Lwoo advies. Wij hebben voor zoon juist daarom een school zonder leerpleinen uitgezocht. Maar ieder kind is natuurlijk anders.

Moeder

Vox is nog erg nieuw en bestaat sinds 2016, je kunt niet op een duidelijk goed resultaat afgaan. Maar het is wèl een brede scholengemeenschap waar Dorien naar zoekt voor haar dochter. Het moet inderdaad bij je passen, vandaar mijn advies om gewoon eens sfeer te proeven op de open avond. Het lijkt me overigens dat jouw dochter niet project based learning heeft gedaan op Vox, gezien het feit dat ze Hubertus & Berkhoff al heeft afgerond en nu mbo-4 doet. Als ik Dorien was, zou ik ook zeker ook bij Hubertus & Berkhoff gaan kijken, wie weet valt daar alles wel op een plek.

Moeder

Moeder

03-02-2019 om 10:53

Bermbrand

Dorien zoekt een vmbo met lwoo, geen brede scholengemeenschap.
Mijjn dochter heeft geen pbo gevolgd op het Vox natuurlijk, ik ken die hele school niet. Maar wel het concept met open leergemeenschappen, geen vakken en geen muren.

Wel Lwoo

Dorien schrijft: “Nu heeft dochter een Vmbo K - T Lwoo advies gekregen en kan ze niet naar het scholengemeenschap waarvan zij zelf zegt dat ze graag naartoe wil.“

Check de OCO scholenzoeker, er zijn 20 opleidingen met vmbo-b/k met Lwoo en daar is de brede scholengemeenschap Vox-klassen er eentje van. Zie de ook als je doorklikt naar Vox-klassen: ‘School voor lwoo, vmbo-b, vmbo-k, vmbo-t, havo, vwo (atheneum)’ scroll naar beneden en dan zie je dat ze plek hebben in de brugklas voor 75 kinderen van vmbo-b t/m vwo (vmbo met en zonder lwoo).

Dorien en haar dochter moeten samen gewoon verschillende opties bezoeken dan kunnen ze zelf de beste keuze maken.

MoederVan3

MoederVan3

03-02-2019 om 13:33

Dorien - LWOO- indicatie

Dorien,
Is de LWOO indicatie al afgegeven, of anders gezegd voldoet je kind aan de voorwaarden? LWOO is zowel een voordeel als een nadeel. Voordeel: kleinere klassen, meer hulp. Nadeel: beperking keuze, labeltje van zwakke leerling.
Twee LWOO vrienden van mijn LWOO zoon doen onderwijl HBO. In het ene geval heb ik het idee dankzij LWOO, in het andere geval ondanks LWOO. Bottom line: LWOO is niet zaligmakend.
Als je kind al een indicatie heeft: zoek naar een brede school met goed opstroom beleid. Als de indicatie er nog niet is: bereid je er op voor dat die misschien niet komt. Dan kan je wel breder kijken.
En als je mee moet loten in Amsterdam, vraag aan de Amsterdammers hier op de lijst hoe je je lijst met voorkeuren vorm moet geven.

Succes!
Mv3

MK

MK

03-02-2019 om 14:16

Amsterdam

Voor zover ik weet is het krijgen van een plek op een Amsterdamse VMBO geen probleem. Hier is plek genoeg.

Centrale loting Amsterdam

Het aandeel leerlingen dat minimaal havo advies krijgt, is in Amsterdam de afgelopen jaren gestegen ten koste van het aandeel vmbo adviezen. Dit is het gevolg van demografische ontwikkelingen (meer hoogopgeleide ouders) en de gerichte kwaliteitsaanpak in het basisonderwijs. Vorig jaar had 57,5% van de achtstegroepers in Amsterdam minimaal havo advies. Omdat het aanbod van middelbare scholen in Amsterdam niet meebeweegt met de vraag, is er een behoorlijk overschot aan vmbo plekken t.o.v. de vraag naar vmbo onderwijs.Enkele vmbo scholen zijn erg populair, waaronder Vox-klassen, Hubertus & Berkhof, IJburg college en OSB. Positief is dat vorig jaar 100% van de kinderen met vmbo advies in de opgegeven top 3 scholen kwam. Dorien en haar dochter kunnen zich dus op 3 scholen oriënteren die in aanmerking komen.
De keuze zonder lwoo is inderdaad iets ruimer, dan kun je ook naar de brede scholengemeenschappen (met ook echt brede brugklassen) IJburg college en OSB: http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/vo/#type=vo&denominatie=zonderparticulier&stadsdeel=binnen&soort_onderwijs=vmbo-b%2Fk

Dorien

Dorien

04-02-2019 om 05:53

Fijn dat jullie meedenken

Heel blij ben ik met jullie reacties. Ik heb op internet gekeken en vraag mij af of Hubertus & Berkhof niet voornamelijk gericht is op koken? Het ziet er wel leuk uit, maar ik weet niet of mijn dochter zo in koken is geïnteresseerd. In ieder geval zeker een keer kijken. OSB is volgens mij een vwo/havo/vmbo-t school, klopt dat? De Vox klassen lijken mij heel erg geschikt voor mijn dochter, maar zij wil zelf graag lokalen met muren en duidelijke planning. Weet iemand ook iets over het Mediacollege of Kiemm?

@nnemoon, op welke school krijg je dan al die vakken als wiskunde en geschiedenis etc.? Waar ik ben gaan kijken worden alleen vakken als wiskunde, nederlands en Engels gegeven naast vooral expressievakken als koken, tekenen etc.

Zij heeft inderdaad de indicatie lwoo meegekregen. Is dat echt een label? Dat is nu precies waar ik zo bang voor ben. Mijn dochter heeft veel in haar mars, maar het komt er op de toetsen niet uit. Haar juf geeft ook aan dat ze aan de ene kant een vwo kind ziet, maar dat ze niks doet in de klas ( behalve als ze het leuk vindt) en de toetsen zijn niet goed. Behalve dan voor rekenen. Eerst was begrijpend lezen ook altijd goed, maar nu dus ook niet meer. Ik snap wel dat zij haar advies baseert op de resultaten, maar begrijp de lwoo dan niet en waarom niet bijvoorbeeld vmbo-g/vmbo-t? Ik vind het eigenlijk vreemd dat we wel een advies krijgen, maar geen advies over passende scholen erbij.

Yanea

Yanea

04-02-2019 om 06:55

Dorien

http://www.onderwijsconsument.nl/welke-vakken-krijg-je-op-het-vmbo-en-de-mavo/
Dit gaat weliswaar over Amsterdam, maar het zal op andere VMBO-scholen niet anders zijn.

OSB

Is een school voor vmbo-b, vmbo-k, vmbo-t, havo, vwo (atheneum), dus geen lwoo.
Je vindt meer informatie over elke school als je doorklikt in het overzicht van middelbare scholen van OCO Amsterdam die ik eerder deelde, ook interviews, filpmpjes en het oordeel van de inspectie. Daar vind je dus ook informatie over het Mediacollege (wel lwoo) en Kiem montesorri (geen lwoo).
Hier nogmaals de link, met de scholen voor vmbo-k (met en zonder lwoo) http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/vo/#type=vo&denominatie=zonderparticulier&stadsdeel=binnen&soort_onderwijs=vmbo-k

Triva

Triva

04-02-2019 om 08:35

Echte vakken?

Bedoel je daarmee dat ze Mens en Maatschappij krijgen waar ze allerlei vakken in samenvoegen?

Ze moeten gewoon examen doen in zes vakken op vmbot en vier theorievakken en 1 praktijkvak ( ook met theorie) op kader. Frans krijg je alleen op vmbot

Moeder

Moeder

04-02-2019 om 12:19

Dorien

Hubertus Berkhoff heeft de richtingen koken, brood & banket en toerisme. Allen sector economie. Er is ook tweetalig onderwijs.
Mediacollege is is meer grafisch, creatief. Beide.scholen bieden een vakopleiding op vmbo niveau. Andere vmbo-scholen alleen in een sector.( techniek, zorg, etc) Het is maar net wat welk kind nodig heeft.

combinatie lwoo + kader

Een kader/theoretisch advies in Amsterdam is hetzelfde waard als een kader-advies. Je kunt je ermee niet aanmelden voor een vmbo-t brugklas. Je kunt je er wel mee inschrijven voor een k/t brugklas, maar die bestaan bijna niet. Je moet dus op zoek naar scholen die vmbo-kader en lwoo aanbieden. Scholen die lwoo aanbieden bieden altijd ook basis aan, dus je zoekt naar een basis/kader school met lwoo. En je wilt natuurlijk opstroommogelijkheden voor je dochter, dus je zoekt naar een basis/kader/theoretisch school met lwoo.

Lwoo is een pot geld. De meeste kinderen die zo'n pot geld krijgen gaan naar basis, en de meeste scholen zetten dat geld in om de basis-klassen te verkleinen.

Je zult bij individuele scholen moeten vragen wat ze doen met een lwoo'er met kader of hoger. Komt je kind in een kleinere klas, en op welk niveau dan, en wat zijn de opstroommogelijkheden? Of is er individuele begeleiding, en hoe ziet dat er dan uit?

Lwoo krijgt een kind als het een leerachterstand van 25% heeft op minimaal twee gebieden. Bij het onderzoek is een IQ-test gedaan en daar is kennelijk uit gebleken dat je dochter gemiddeld tot bovengemiddeld intelligent is, anders zou ze geen kader/theoretisch advies hebben gekregen. (Ik neem aan dat het advies een beetje tussen het leerresultaat en de "intelligentie" in zit; dat een advies obv alleen maar intelligentie nog hoger zou zijn.) Verder zal er ook nog een-of-ander "sociaal-emotionele" probleem gevonden zijn dat verklaart hoe een normaal intelligent kind zulke grote leerachterstanden heeft op kunnen lopen. (Dat moet je niet al te serieus nemen, want ze zoeken net zo lang tot ze "iets" vinden.)

Maar met die leerachterstanden moet wel wat gebeuren als je wilt dat je dochter succesvol gaat zijn.

Misschien nog nuttig om te weten: je hebt ook nog vmbo-g (gemengd). Dat is geen mogelijk basisschooladvies, maar het is een schoolsoort waar je met een vmbo-t advies heen kunt. Daarbij krijg je de theoretische vakken op hetzelfde niveau als vmbo-t, maar krijg je één theorievak minder (en krijg je een praktijkvak erbij). Hubertus is een voorbeeld, in de Keuzegids staat dat ze vmbo-t aanbieden maar als je verder leest blijkt dat ze vmbo-g aanbieden.

Vmbo-g

De OCO scholenzoeker geeft één school in Amsterdam die vmbo-g aanbiedt: het Wellant college. Zowel met als zonder Lwoo.
http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/vo/#type=vo&denominatie=zonderparticulier&stadsdeel=binnen&soort_onderwijs=vmbo-g%20%2B%20lwoo

Trijs

Trijs

04-02-2019 om 21:09

Apollo?

ik heb hele goede verhalen gehoord over de Apollo. Kleine school voor vmbo-T, alleen met lwoo, en veel individuele aandacht. Zit in Amsterdam-Zuid.
Doet niet mee aan centrale matching, basisschool moet adviseren en onderbouwen dat dit een geschikte school is.
Ze heeft nu natuurlijk geen vmbo-T advies maar als deze school je wat lijkt, zou je kunnen bespreken met de basisschool of ze op een school als dit geen vmbo-T zou kunnen. En of dat reden zou kunnen zijn voor aanpassing van het advies.

Echter, aanmelding sluit 8 februari. Dus dan heb je nog veel te doen, dat is misschien helemaal niet haalbaar meer?
Geen idee of dit wat voor je is hoor. Succes!

Trijs

Trijs

04-02-2019 om 21:13

Oh ja

En Hubertus Berkhoff: daar zitten twee meisjes die ik ken, en die hebben het er beide heel goed, na een moeizame basisschool-tijd.

De Apollo

De Apollo heeft donderdag as een open avond vanaf 1930 uur: http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/vo/school/21ET08/

Deze school doet idd niet mee aan de centrale loting (!), een toelatingscommissie beoordeelt of school aan ondersteuningsbehoefte kan voldoen. In het tijdpad staat dat tot eind deze week de aanmelding is voor VSO/ PRO/ tussenvoorziening/ special class/ ISK/ Kopklas. Uiterlijk 1maart hoor je dan of ze toelaatbaar is. Zo niet, dan kun je haar alsnog in week 10 en 11 aanmelden voor regulier VO, ook met Lwoo.
http://bboamsterdam.nl/website/wp-content/uploads/2015/02/Tijdpad-kernprocedure-2018-2019.pdf

Apollo

https://www.deapollo.nl/
Al heel lang heeft het Apollo, naast VMBO, ook HAVO onderbouw en inmiddels, volgens het bericht, komt er nu ook HAVO bovenbouw.
Voor ons al weer even geleden maar ik had dochter daar graag heengehad, leek me een prima school met aardige deskundige mensen, het was mij ook aanbevolen.

De OSB had aanvankelijk, in voorgesprekken, de komst van zoon (met autisme) prima verwelkomd, er waren meer kinderen met autisme, maar men vond het nodig om bij de formele aanmelding zoon af te wijzen want: het beleid was gewijzigd en de decanen waren daar niet van op de hoogte. Vreselijk gedoe geweest want de aanmelding van zoon bleek ook nog bij iemand thuis te liggen en we hadden die snel nodig voor de 2e ronde. Ook al weer een aantal jaren geleden dus. Wat vliegt de tijd.
Het schooltype, starten met een kringgesprek en dan uitwaaieren, leek ze ook niet geschikt voor kinderen met iets.

Maar goed, wie weet is het in al die jaren wel heel erg verbeterd, dat Passend Onderwijs daar op het OSB.

Dorien

Dorien

05-02-2019 om 02:12

Onderzoek?

Syboor schrijft over een onderzoek, maar bij mijn weten is er geen onderzoek geweest. Volgens mij is het advies uitsluitend gebaseerd op de resultaten van de citotoetsen. Of maakt het uit welke toets zij afnemen? De juf had vooraf aan de toetsperiode gevraagd om een andere toets af te nemen. Maar omdat ik niet wist wat het beste was, heb ik daar geen toestemming voor gegeven. Zij heeft dat ook niet toegelicht of besproken. Hoe moet je dan kiezen? Ik hoop maar dat de school geen dingen achter onze rug om heeft gedaan. Is het zinvol om mijn dochter te laten testen? Kan een therapeut adviseren wat mijn dochter nodig heeft? En dan de schoolkeuze daarop baseren? Maar daar is het waarschijnlijk te laat voor en ook al vindt zij de juiste school, dan is het nog niet gezegd dat zij daar ook op komt.
In ieder geval lijkt het mij inderdaad verstandig dat zij naar een school gaat waar zij die zes verplichte vakken kan doen die nodig zijn voor vmbo-t. Nu begrijp ik dat dat dus niet op kader en basis wordt aangeboden. Het is dus inderdaad zaak een school te kiezen met ook vmbo-t. Ik denk overigens dat ze al die vakken ook wel meteen aankan. OSB en Kiemm hebben geen Loo en vallen dus af. Maar Apollo ga ik zeker ook kijken. Het wordt nog een hele klus.

BO

BO

05-02-2019 om 07:25

lwoo

Een middelbare school mag een extra onderzoek doen als er lwoo in het advies zit, bij mijn zoon een drempelonderzoek. De omstandigheden waren slecht, hij vond het razend interessant dat hij weer naar zijn middelbare school mocht waar hij graag naar toe ging en hij maakt die toets blijkbaar zo slecht dat school hem niet wilde aannemen, hij moest maar naar praktijkonderwijs. IQ was 2 jaar en 3 mnd eerder 106

Ik heb aan alle bellen getrokken en uiteindelijk namen twee andere vmbo scholen hem aan op basis van de cito resultaten en zoon heeft gewoon examen gedaan.

Als het even kan: laat LWOO advies schrappen, zeker kader niveau heeft het weinig zin en met een beetje pech raak je nog verder van huis. Ik weet dat hier nog iemand zit met zo'n soort ervaring en in de tijd van mijn zoon waren er nog meer kinderen naar PRO verwezen waarvan er zeker eentje ook gewoon examen heeft gedaan op een andere school.

BO

BO

05-02-2019 om 07:27

Oja

Ik weet nog dat de leerkracht van groep 8 vroeg ik op ik LWOO er bij wilde en na wat uitzoekwerk ben ik daarmee akkoord gegaan maar achteraf had ik dat nooit gedaan. Op basis zijn vooral de klassen kleiner en ieder kind zonder LWOO heeft daar ook gewoon profijt van.

Zorg dat je kind geen extra toets hoeft te doen.

@nnemoon

@nnemoon

05-02-2019 om 09:23

Dorien

Ik woon niet in de omgeving van Amsterdam, maar ik ben de gene die schreef over de vakken van mijn zoon. Hij zit op Kader in klas 2 en heeft inderdaad die vakken.

Ik zou op zoek gaan naar een school waar je makkelijk kunt doorstromen.

Moeder

Moeder

05-02-2019 om 10:38

school

Ik zou op zoek gaan naar een school waar je kind krijgt wat nodig is. OSB, Apollo, Hubberkhof zijn zo verschillend. Ga in gesprek en beslis dan over wel of geen lwoo.

Dorien

Dorien

06-02-2019 om 06:16

PRO

Dus Lwoo is discutabele? En wat betekent PRO?
Ik probeer nu contact te krijgen met school en hoop dat iemand van school ook voorstellen kan doen over mogelijke vervolgscholen. Ik zou graag willen weten wat zij denken dat verstandig is. Voorheen heeft de juf namelijk bij elk gesprek gezegd dat zij vond dat mijn dochter naar een school moest gaan met mogelijkheden om op te klimmen.

Kaplablokje

Kaplablokje

06-02-2019 om 06:50

PRO

staat voor praktijkonderwijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.