Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dropke

Dropke

29-10-2008 om 20:57

Vmbo-t of havo

Onze zoon zit momenteel in groep 8. Hij heeft adhd en pdd-nos. Dit geeft natuurlijk bijbehorende problemen en eigenlijk ben ik er al wel uit dat het voortgezet onderwijs een speciale moet worden. Zijn leraar geeft aan dat hij op zich de havo wel aan zou kunnen, maar door zijn pdd-nos eerder vmbo-t adviseerd. Als hij nou echt naar regulier voortgezet onderwijs zou gaan, kan ik me daar wat bij voorstellen, maar we zijn er al wel uit dat het speciaal onderwijs gaat worden. Wat is in deze wijsheid ? Op dit moment is leren heel makkelijk voor hem (qua intelligentie), maar is hij snel afgeleid, wordt hij snel boos, geeft hij makkelijk op. Het sociale gedeelte is helemaal niet geweldig. Ik heb het idee dat hij beter thuis is op een havo voor ass kinderen, dan een vmbo-t met eventueel doorstroom (na 2 jaar) naar regulier voortgezet. (Dat stelde de leraar voor) Ik zie dit helemaal niet zitten. Hij moet dan twee keer van school veranderen en komt toch op een hele massale school terecht. Iemand ervaring of tips ??

gr Dropke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

30-10-2008 om 17:54

Havo

Dropke:
"Op dit moment is leren heel makkelijk voor hem (qua intelligentie), maar is hij snel afgeleid, wordt hij snel boos, geeft hij makkelijk op. Het sociale gedeelte is helemaal niet geweldig. Ik heb het idee dat hij beter thuis is op een havo voor ass kinderen, dan een vmbo-t met eventueel doorstroom (na 2 jaar) naar regulier voortgezet."
Ik ben het met je eens.
Inhoudelijk maakt t niet uit; de leerstof kan hij gemakkelijk aan, als hij dus daarop vastloopt, loopt hij dat zowel op de havo als op t vmbo. Sociaal zijn sommige vmbo's behoorlijk hard, vooral door de aanwezigheid van slechtgemotiveerde leerlingen.

Karen Daling

Karen Daling

31-10-2008 om 15:18

Tip

Hai Dropke,

Wellicht kunnen wij je helpen. Zie de oproep in een ander draadje hierboven....Ik hoop dat je contact met ons opneemt.

Groetjes,
Karen

Dropke

Dropke

31-10-2008 om 21:20

Ka...

Die jongen van mij presteerd al op Havo niv. Daar heeft hij niemand voor nodig. Alleen wil school hem nu op vmbo, omdat hij problemen heeft. Ik vind dat de omgekeerde wereld. Ik wil best wat zeggen over scholen op hoog niveau, met ass of adhd. Die scholen blijken er namelijk helemaal niet te zijn. In totaal zijn er 8 scholen in Nl die Havo/ Vwo aanbieden voor kinderen die Ass hebben en niet stilletjes zijn. Ik ben daar zo boos over. Mijn (stief) zoon is een slimme jongen. Mag hij daar dan alsjeblieft het onderwijs naar hebben ?? Moet ik er nu accoord mee gaan dat hij lager onderwijs krijgt ? Dat omdat er geen passend onderwijs bestaat ?

HELP !!!!

Dropke

Merla

Merla

31-10-2008 om 23:24

Dropke

Ik herken je probleem heel erg goed. Wij zaten vorig jaar ook zo te twijfelen wat we met dochter (asperger) moesten doen. Met haar was het eigenlijk hetzelfde als met jouw zoon, qua intelligentie zou ze Havo/VWO goed aankunnen, maar sociaal gezien had/heeft ze dezelfde soort problemen. Ze is begin dit seizoen begonnen in een Havo/VWO brugklas die onder een LWOO afdeling op een reguliere VO school valt. Bij haar in de klas (10 leerlingen) zitten ook een aantal kinderen die ook én ADHD én ASS hebben. We zijn heel erg te spreken over deze school. Het gaat ontzettend goed, zowel wat haar leren/cijfers betreft als ook sociaal gezien. Zij is daar echt op haar plekje. Wel is het zo dat ze na 2 jaar alsnog het reguliere onderwijs moet instromen. Maar dan zijn we twee jaar verder en zien we dan wel weer. Tot dan toe heeft ze dit dan maar mooi meegepakt. Ik denk niet dat er iets anders bestaat dat nog beter voor haar zal zijn dan dit.
Ik zou als ik jou was toch op zoek gaan naar een school waar ze hem wel minimaal Havo kunnen bieden. Havo/VWO dat onder LWOO valt is heel bijzonder en komt heel weinig voor. Maar het bestaat dus wel! Een speciale Havo voor Ass heeft denk ik ook wel wat nadelen. Op speciaal onderwijs zitten m.i. ook meer leerlingen met ASS die wat meer en grotere problemen hebben. Zeker in de puberteit. (ik heb in mijn omgeving helaas 2 voorbeelden die regelmatig met politie e.d. te maken hebben) Dus dat kan ook nadelen hebben.
Goh, ik hoop dat jij ook nog een school tegenkomt met LWOO waar ze ook Havo/VWO hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.