Brasso
06-03-2012 om 12:12
Vmbogroen?
Zoon heeft havo advies maar leerkracht ziet hem eerder naar vmbo groen gaan. Onze zoon is meer type nerd dan anders, gek op katten om te knuffelen niet om te verzorgen. Het zou voor hem leuker zijn daar dan op een gewone vmbo. Lastig hoor ik heb geen idee. Eigenlijk wil ik dat hij vmbo/havo gaat doen, maar ze verwachten dat hij vanwege zijn werkhouding havo niet kan. Hebben julli zinvolle opmerkingen om me te helpen kiezen?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Evanlyn
06-03-2012 om 12:26
Werkhouding
Die werkhouding kan drastisch veranderen als je zoon van dat suffe basisonderwijs af is. Staar je daar dus niet blind op! Als hij een nerd is, is hij op de HAVO waarschijnlijk veel gelukkiger. Jij kent je kind beter dan de school.

Engeltje
06-03-2012 om 13:13
Wat wil je zoon zelf?
Lijkt me niet geheel onbelangrijk. Hoe ziet hij zijn eigen toekomst? Wat wil hij worden? En wat voor opleiding heb je daarvoor nodig?
Ga met hem kijken op verschillende scholen, vraag persoonlijke gesprekken aan met brugklascoördinatoren.
De werkhouding van je zoon valt alleen maar positief te beïnvloeden als hij op een opleiding zit die hij leuk vindt en waar hij gemotiveerd voor is. Hem alleen maar naar vmbogroen doen vanwege zijn werkhouding lijkt mij de omgekeerde wereld. Overigens niets ten nadele van zo'n groenschool, mijn broer geeft daar les en het lijkt me een geweldige school!
Engeltje

Conference
06-03-2012 om 14:05
Geen sterk argument
Die onderwijzer heeft in het afgelopen jaar een bepaald beeld van je zoon gecreëerd, maar dat beeld zegt nagenoeg niets over hoe je zoon zich straks op het VO ontwikkelt. Je zoon blijft namelijk niet eeuwig 11 of 12 jaar oud en zijn ontwikkeling stopt ook niet met de overgang van basisschool naar brugklas.
De werkhouding van mijn kind in de brugklas is heel anders dan hoe deze op de basisschool was. Hij is ouder, wijzer en gemotiveerd. Zijn onderwijzer van groep 8 zou het waarschijnlijk niet geloven, als ik hem zou vertellen dat zoon iedere dag zonder mokken zijn wiskundehuiswerk aan het maken is en zelfs de leraar om extra huiswerk heeft gevraagd.
Kortom, als de werkhouding als belangrijkste argument wordt gebruikt, zou ik deze naast me neerleggen. Als je zoon zelf naar de HAVO toe wil, dan kan je, wat mij betreft, niets anders doen dan hem die kans geven.

bibi63
06-03-2012 om 15:00
Vmbo groen?
Is dat niet kader VMBO??? (dus geen VMBO-TL). Lijkt me toch vreemd om een kind met HAVO advies naar een kader school te doen.
Gr. Bibi

Lizelot
06-03-2012 om 15:25
Inderdaad kader
Ik ken 2 vmbo groenscholen waar tl gegeven wordt,maar alleen als je basis, kader doet kun je de groen richting kiezen,bij tl krijg je alleen de theorie.
En inderdaad een kind veranderd zoveel op het middelbaar.Mijn dochter kreeg van school ook een lager advies,ze wilde naar een school waar leerlingen op eigen tempo werken,dat zag school helemaal fout gaan,dochter doet het prima daar.En mijn dochter was als kind ook een grote dierenvriend,maar dat is ook helemaal veranderd.Bovendien vind ik het niet vanzelfsprekend dat een dierenvriend ook die richting uit wil als beroep.
Ik zou je zoon toch de kans geven en een school zoeken waar ze een mavo/havo kansklas hebben.Maar zeker niet met een havo advies je kind kader groen laten doen,dat is te laag.

aple
07-03-2012 om 21:59
Havo vmbo
daarbij, als je naar de vmbo groen gaat in mijn omgeving is het de eerste paar jaren nog steeds een gewone vmbo afdelingen. de echte groen-uren komen toch pas in de 3e en 4e. De eerste twee jaren is dat maar heel mondjesmaat. Ik zou hem liever op een vmbo-havo klas hebben, daarna kan hij nog kiezen wat hij wil, als hij nog steeds interesse zou hebben in een groenschool. Die heb je wel in alle mbo niveaus http://nieuw.degroenecampus-eu.nl/home.html