Caroline
23-01-2010 om 15:30
Vo amsterdam
Hallo allemaal,
Eigenlijk dezelfde vraag als hierboven alleen dan voor Amsterdam en nabije omgeving. Niet voor Amstelveen, omdat de scholen daar een andere procedure hebben. Het gaat om niveau Havo en om een jongen. We zijn al op meerdere scholen wezen kijken; het OSB, Vechtstede college, St. Nicolaaslyceum, HLZ.
groetjes
Caroline

Wiske
23-01-2010 om 17:47
Ik lees mee
We (vwo advies) zijn zelf al op het HLW, het CSB en het Caland geweest. Er komen nog een aantal open dagen, Barlaeus, Fons Vitae, Gerrit van der Veen, Spinoza. We zijn er nog absoluut niet uit. De scholen hebben allemaal plus en min punten. Ervaringen van ouders zijn heel fijn om te horen! Misschien kunnen we een soort OOL scholenbank opzetten?

Nickola
23-01-2010 om 18:36
Scholen
Ik werk op een lerarenopleiding en zij (docenten die betrokken zijn bij de begeleiding van de stages) vinden het OSB en het Nicolaas erg goed. Met name de docenten. Het Nicolaas is ook leuk gelegen zo in het park.

Wiske
23-01-2010 om 20:28
Osb
Het OSB lijkt me een heel leuke school, afgaand op de site. Maar ik zie dat ze heterogene brugklassen heeft. Oftewel, alle richtingen VMBO en HAVO en VWO nog twee jaar bij elkaar. Dat lijkt mij helemaal niet fijn. Of laat ik het anders zeggen. Mijn dochter vond het juist een enorme opluchting om bij een open dag eens in een klas te zitten waar alle kinderen ongeveer hetzelfde niveau hadden. Wat zou een voordeel kunnen zijn van heterogene brugklassen?

SuusMaria
23-01-2010 om 21:13
Tsja
Mijn neef zat op het Nicolaas en vond het daar vreselijk. Hij zit nu op het Fons Vitea en heeft het erg naar zijn zin. Mijn zoon (en mn nichtje) zit(ten)op het MLA en vindt het daar heerlijk. Goede dingen hoor ik ook van het Cartesius en het 4e. Het HLZ is een prima school, maar de kinderen komen uit zeer rijke gezinnen (veel I-Phones in de brugklas, en dan gewoon gekregen van Pappie en Mammie) Van de andere scholen weet ik niet zo veel... Gr Suus

Nickola
23-01-2010 om 21:44
Gemengde brugklassen
Het voordeel is er vooral voor kinderen die een gemengd advies hebben gekregen, bijv vmbo/havo of havo/vwo. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een duidelijk vwo kind het prettiger zal vinden in een brugklas met meteen vwo. Heb je al op het Amsterdams Lyceum (Amsterdam Zuid) gekeken, bij het Olympiaplein? Is een vwo school waar zeer gemotiveerde leraren werken. Ze doen veel aan science, in het eerste jaar krijgen de leerlingen een vak waarbij ze veel doen aan onderzoekend en ontwerpend leren. Wat ik er leuk aan vind ik dat er gemengd publiek komt, niet alleen zo wit als bij het Barleus.

Nickola
24-01-2010 om 21:17
Bedoeld voor wiske
Ja, sorry, mijn bericht was bedoeld voor wiske, met een dochter met vwo advies...

Wiske
24-01-2010 om 23:23
Reactie
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een havo/vwo school. Vandaar dat ik hier meelees. Maar alle meningen en tips zijn welkom!
Mijn collega is op een open dag van het Nicolaas geweest en vond het accent erg op de sportklassen liggen. Alsof je niet echt meetelt als je niet in een sportklas zit. Maar die mening deelt niet iedereen volgens mij. Rijke mensen op het HLZ? Mooi, we kunnen wel een rijke schoonzoon of dochter gebruiken Over Fons Vitae hoor ik eigenlijk alleen maar goede dingen, en daar heb ik zelf op gezeten. Ik ben erg benieuwd naar de open dag! Met montessori onderwijs heb ik zelf helemaal geen ervaring eigenlijk. Over het 4e en het Amsterdams lyceum hoor ik ook veel goeds, maar dat is beiden alleen vwo. De enige reden dat ik Barlaeus in mijn lijstje heb ik omdat mijn kind er iemand kent en ze wil er erg graag kijken. Ik vind het zelf een heel vervelend idee dat je naar een andere school moet als het toch niet lukt. Ik weet hoe lui ik zelf was als puber.
En over heterogene brugklassen: Een brugklas voor de verschillende soorten vmbo snap ik. Een vmbo-t/havo en een havo/vwo brugklas ook. Maar een tweejarige brugklas met alle vmbo richtingen en havo en atheneum en gymnasium kinderen bij elkaar? Nee, dat lijkt mij heel frustrerend. De vmbo kinderen knappen juist zo vaak op als ze niet meer standaard de langzaamste of slechtste van de klas zijn. En voor de vwo-ers is het ook heel fijn als ze in een klas terechtkomen waarin ze niet de enige zijn die alles snappen, waar ze meer uitdaging krijgen. Voorbeeld: We waren laatst op een open dag waar een leraar een les Engels gaf. Compleet in het Engels. Alle kinderen begrepen hem en konden antwoord geven op zijn vragen. Als de leraar in mijn dochters klas dat doet zijn er drie die het kunnen volgen. En dat niveauverschil is leuk voor de basisschool. Maar dat moet wat mij betreft niet daarna nog twee jaar duren! Kinderen wiens niveau zo ver uit elkaar ligt kunnen elkaar ook helemaal niet helpen. Ze denken op een heel andere manier.
Wiske

eefy
26-01-2010 om 15:25
Scholen
Ik heb ook op het Fons Vitae gezeten en een superschooltijd gehad daar : ) (wel 20 jaar geleden : ( ha, ha
Maar goed, mijn dochter zit in de VWO klas van het Geert Groote en heeft het enorm naar haar zin. Daar zijn geen brugklassen dus je zit meteen op niveau. Wel ook 2 tussenklassen VMBO/Havo klas en Havo/VWO klas.
Ik hoor over het Herman Wesselinck college ook hele goede verhalen van vriendjes en ouders. Nog nooit iets niet leuks gehoord. Succes!

SuusMaria
27-01-2010 om 20:07
Fons vitae
Vanmiddag naar de open dag geweest van FV. Leuke sfeer daar, ik kwam nog wat oud-leerlingen tegen (ik werk op n basisschool) en die waren ook enthousiast overde school. Ook zoonlief vond het er erg gezellig. Gr Suus