Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
sita

sita

22-01-2009 om 17:08

Vo groningen en blowen in het algemeen in het vo

Wat een klus is het om een goede schoolkeuze te kunnen maken. Mijn dochter heeft havo/vwo advies (even afhankelijk vd cito score) en wil zelf graag naar het werkmancollege. Met voor ons als nadeel een 2 jarige gemengde brugklas (VMBO-T, HAVO/VWO), ook de leerkracht raadt dit af, te weinig structuur vond hij. Maar ik vond het ook een leuke school op de open dag, leuke mensen, leuke sfeer. Alleen is de beeldvorming negatief, midden in het centrum, vlakbij de coffeeshops ed. We gaan ook nog bij andere scholen kijken (Kamerlingh Onnes, Zernike, wessel gansfort, belcampo). Augustinuscollege net geweest, zelf op gezeten en er leek niets veranderd, saaie uitstraling vond ik (en ik zat er in de jaren zeventig!!).
Nu hoorde ik van een meisje wat al op het werkman zit dat er ook geblowd wordt op het schoolplein. Is dit normaal? Gebeurt dit op de meeste scholen?
Kan daar geen toezicht op worden gehouden? Ik zou zeggen die geur is toch niet te ontkennen...
Hoe ervaren jullie dat?
Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Werkman

Het werkman college komt niet zo best uit de bus in het Trouw en inspectieonderzoek. Vooral de havo/vwo scoort slecht. Had je dat gezien?

Danaerys

Danaerys

22-01-2009 om 17:50

Ervaring

Een paar weken terug heb ik dit stukje op het forum geplaatst over het Werkman college:

" Mijn zoon heeft op het Werkman college gezeten. ik vond het een erg leuke school en zoon op zich ook wel. Er wordt inderdaad redelijk wat eigen verantwoordelijkheid verwacht van de leerlingen en niet iedereen zal daar even geschikt voor zijn. Overigens is er ook voldoende begeleiding, zeker in de brugklas.

De sfeer vond ik echter over het algemeen plezierig. Ondanks dat het een redelijke grote school is leren de leerlingen elkaar vlug kennen en heerst er een vrij intieme, "dorpse" sfeer. Ik heb geen negatieve verhalen gehoord over pesten. Ik vond ook de manier waarop het Werkman de creatieve vakken invult als tekenen en muziek over het algemeen erg goed. Er lag een grotere nadruk bij deze vakken op de vrije expressie van de leerling meer dan op techniek.

De contacten die ik met de leraren had verliepen meestal goed. Van zoon heb ik ook nooit iets bijzonders gehoord op dat gebied. Ik bedoel er zitten vast wel wat rare exemplaren tussen maar dat heb je op elke school.

De gemengde brugklas sprak mij juist aan omdat dit voor zoon de gelegenheid was om zich wat verder te ontwikkelen voor de definitieve keuze moest worden gemaakt en hij zo kon laten zien wat hij kon. Dat was er naar mijn mening op de basisschool onvoldoende uitgekomen. Dat was tegelijk ook de belangrijkste reden om voor deze school te kiezen.

Wat faciliteiten betreft is het wel iets verbetert maar het blijft natuurlijk een oud gebouw in de binnenstad en weinig mogelijkheid tot groei waardoor de school soms wel erg vol aanvoelt.

In elk geval heb ik geen spijt van mijn keuze voor deze school."

Voor mij was de gemengde brugklas dus wel een pré. Mijn zoon had op de basisschool onvoldoende laten zien wat hij kon. Die twee jaar extra die hij hier had om te rijpen hebben voor hem heel positief gewerkt.

Wat gebrek aan structuur betreft weet ik niet goed hoe het op andere scholen toegaat. In elk geval vond ik de structuur goed genoeg. De kinderen werden naar mijn idee zeker in de brugklas redelijk bij de hand genomen. Ze kregen voldoende begeleiding bij het leren plannen en dergelijke. Alles wordt heel geleidelijk aangepakt en opgebouwd. In de latere jaren is er minder structuur.

Blowen op het schoolplein weet ik niet zo veel van. Wel is het zo dat het schoolplein vrij klein is waardoor veel leerlingen zeker in de middagpauze hun vertier in de stad zoeken. Wat dat betreft is er niet veel toezicht. Het wordt aan hun eigen verantwoordelijkheid overgelaten. Er staan mij geen hele schokkende incidenten voor de geest en als ik onder schooltijd eens langs kwam was het echt niet zo dat ik door een gordijn van rook (wiet of anderszins) moest om binnen te komen.

Ik denk dat het Werkman erg geschikt is voor leerlingen die op de basisschool niet helemaal goed uit de verf zijn gekomen. Verder is het ook een school waar veel kunstzinnige en alternatieve types rondlopen dus voor leerlingen die daar veel mee hebben is het ook een goede school. Bij de lessen merk je dat er veel aandacht aan vrije expressie wordt gegeven. Bij vakken als tekenen, gym, muziek en handenarbeid hangt echt een sfeer dat creativiteit belangrijker is dan de techniek.

Als je meer vragen hebt laat het maar weten!

Dany

sita

sita

22-01-2009 om 20:33

Kwaliteitsrapporten...

Ik heb er nu een aantal gelezen en ik weet niet goed wat het nu allemaal betekent. Zo lees ik op de kwaliteistbeoordeling bv dat het Kamerligh Onnes onder toezicht is geplaatst omdat de kwaliteit onvoldoende zou zijn en juist bij het werkman is alles nu goed bevonden qua kwaliteit (via de scholenwijzer van de inspectie). kennelijk zijn dat weer andere beoordelingen, cq normen dan hoe er gekeken werd bij de Trouw en Elzevier...
Moeilijk hoor..

Jujube

Jujube

22-01-2009 om 23:32

Blowen

Rond iedere school wordt geblowd. Scholen die ontkennen dat dat rond hun school speelt liegen gewoon. Dan weet je al dat dingen onder het vloerkleed worden geschoven.
Kijk verder vooral waar je kind zich thuis zou voelen. Mijn zoon zit op een school die niet geweldig bekend staat in onze stad (want niet volledig wit en met een laag hockeygehalte), maar het is een prima school en hij heeft 't er erg naar zijn zin.
Groet,
Jujube

Jujube

Jujube

22-01-2009 om 23:35

En natuurlijk proberen scholen toezicht te houden op het blowgedrag van hun leerlingen. Als ze betrapt worden is een paar dagen schorsing geen uitzondering en natuurlijk een pittig gesprek met kind en ouders.
Maar blowen kan niet voorkomen worden. Leerlingen vinden altijd wel ergens een rustig plekje in de buurt van school....

mirreke

mirreke

23-01-2009 om 09:35

Uiteindelijk is volgens mij

je eigen gevoel (en dus dat van je kind) erg belangrijk. Twijfel je tussen twee scholen, dan kan zo'n oordeel van inspectie/krant misschien de doorslag geven.

Moeder van groep 8 zoon

Moeder van groep 8 zoon

23-01-2009 om 10:20

Mirreke

Wij doen onze zoektocht net andersom. Op basis van de inspectierapporten, hebben we een lijstje gemaakt met mogelijke scholen. We gaan alleen bij scholen kijken die minimaal een voldoende van de inspectie krijgen. En laten dan ons gevoel de rest doen.

Moeder van groep 8 zoon

Moeder van groep 8 zoon

23-01-2009 om 13:15

Zegt veel, maar niet alles

Emma, ik ben het met je eens dat het inspectierapport niet zaligmakend is. Maar ik leg zo´n rapport niet zomaar naast mij neer. Feit is dat er nu eenmaal goede en minder goede scholen zijn. Natuurlijk kun je dat niet helemaal vatten in inspectierapporten en onderzoeken van Trouw en Elsevier. Maar ik vind het te makkelijk om slechte scores weg te wuiven met excuses. Ik hoor ze hier ook hoor. ´ja, dat komt omdat kinderen hier van vmbo kunnen doorstromen naar de havo, en tja, die redden het niet altijd, en daarom beoordeelt de inspectie ons slecht.´

Jolijt

Jolijt

23-01-2009 om 13:37

Het zegt niet veel...

maar hier mag op het schoolplein niet eens worden gerookt.
Ook de rokende leraren moeten buiten het hek staan met hun peuken. Uiteraard zullen er wel leerlingen zijn die blowen, dat hou je ook met zulke maatregelen niet tegen, maar het scheelt wel.

Martien

Martien

23-01-2009 om 13:53

Bos door de bomen

Enkel week dikt de lijst met candidaat scholen aan, we hebben ondertussen geen flauw benul welke te kiezen. Wel ben ik blij dat je je hier in België niks moet aantrekken van schooladvies, je kan je in elke school inschrijven mits je een A-attest van de basisschool krijgt anders moet je kind een jaartje beroepsvoorbereidend jaar volgen, vandaar kan hij doorstromen naar beroeps onderwijs of alsnog (als hij slaagde) eender welke richting te volgen (klassieke talen zal dan wel afgeraden worden, maar kan niet geweigerd worden)
Veel succes met de beslissingen
Groetjes
Martien

pristel

pristel

23-01-2009 om 19:30

Lastig!

Je hébt in ieder geval keuze... dat is iets..... Er zijn bijzonder veel havo-vwo's in Groningen....

Wij zitten ook in het Groningse, en ik heb er een op het mbo. Wat een ramp! Er zijn 2 scholen, de ene is slecht, de ander is bijzonder slecht. De mijne zit op de slechte... We zitten met de handen in het haar....

Maar goed, je vraagt om havo-vwo. Ik weet er niet zoveel van. Ik heb er een op het gym, het Praedinius, om de hoek van het Werkman. Ook midden in de stad, ook een losse sfeer. We zijn bijzonder gelukkig met deze school. Gewoon een goede school, met een prima sfer.

Verder weet ik alleen iets van Belcampo. Vind ik beslist een afrader: zwakke docenten, zwak bestuur, smerig, een zootje. Van het Werkman hoor ik wel positieve verhalen: gezellige school.

Ik heb er twee op een bijzonder ongezellige, zelfs kille school gehad (de Lindenborg in Leek), en dat raad ik iedereen af. Ze krijgen geen binding met de school, enkel afkeer van. Dus ook geen motivatie...

pris

mirreke

mirreke

24-01-2009 om 17:52

Lijkt mij niet zo verstandig moeder van groep 8 zoon

Net zoals Emma al uitlegt zijn dit soort rapporten vaak gebaseerd op een soort zwart-wit benadering, een afvinken van bepaalde zaken die er volgens de inspectie moeten zijn. En dan wordt er nog heel droog naar cijfers gekeken, cijfers mogen niet teveel negatief afwijken van verwachte cijfers. Tel dat allemaal op en deel het door een bepaalde deler, dan krijg je een uitslag en dat is het dan.
Maar uit dit droge lijstje wordt niet zichtbaar of een school veel nevenactiviteiten heeft, of bv. 'bruist van de energie" (dit stond in de uitleg van een inspectierapport over de school waar mijn dochter volgende week heengaat, leuk he!?), en ook dan moet een school je nog passen. Er stonden nog meer echt leuke dingen in die mij enorm aanspreken en toch is het niet de beste school (volgens de inspectie) van de betreffende gemeente. Maar volgens mij wel de perfecte school voor onze dochter.
Het gaat er ook om of de aanpak past bij je kind. Dat is het belangrijkste, is het de beste school voor jouw kind?

Moeder van groep 8 zoon

Moeder van groep 8 zoon

24-01-2009 om 19:13

"Lijkt mij niet zo verstandig moeder van groep 8 zoon"

Eh... pardon? Lijkt het je niet zo verstandig dat ik kijk naar inspectierapporten? Tja, daarover verschillen we dan van mening. Misschien goed om te weten dat we hier een grote keuze uit scholen hebben. En er zijn er meer dan genoeg die een voldoende, goed of uitmuntend van de inspectie krijgen. Ik ga niet persé voor 'de allerbeste school'. Maar een voldoende op dat droge lijstje van de inspectie lijkt mij niet teveel gevraagd voor een school.

Tinus_p

Tinus_p

24-01-2009 om 21:23

Mirreke

mirreke:
"Lijkt mij niet zo verstandig moeder van groep 8 zoon"
Mij wel, zolang je je realiseert dat dat zulke rapporten en lijstjes niet alleenzaligmakend zijn.
Ik zou bv mijn kinderen niet naar een VO school laten gaan die _slecht_ scoort op zulke lijstjes.

mirreke

mirreke

25-01-2009 om 16:33

Verduidelijking

Ik had bij het vorige berichtje nauwelijks tijd, en zo zie je, dan vergeet ik de helft.
Wat ik bedoelde dat ik het niet zo slim vond om eerst uit te zoeken welke scholen goed scoren, en dan pas te gaan kijken. Wellicht mis je dan de scholen die juist geschikt zijn voor je kind. Snappie? Zo bedoel ik het.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.