Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama

Mama

18-03-2010 om 16:36

Vo: is er overal zo veel keus? en is dat prettig?

Bij het lezen van deze rubriek valt me op dat kinderen en ouders zo veel keus hebben in middelbare scholen. Ik voel me haast ontaard dat wij 2 jaar terug slechts naar 2 open dagen zijn geweest. Nu is er ook niet zoveel meer redelijk in de buurt. Dat scheelt dan maar weer. Ik geloof dat ik het ook helemaal niet zo erg vind dat we niet zo veel keus hebben. Eigenlijk maar uit twee, 3 kwartier naar het noorden fietsen of 3 kwartier naar het zuiden. Voordeel van weinig keus is ook dat kinderen van allerlei pluimage, gothic, kak, skaters, esprit-tutjes bij elkaar op 1 school zitten.
Mijn vraag is: vinden jullie veel keus echt prettig? Of overdrijf ik en zijn er veel meer mensen die met 1 open dag wel klaar zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama

Mama

18-03-2010 om 18:21

Didi

Hier waren ook maar twee scholen om naar te kijken. De rest is erg ver weg. Heb jij wel meer keus?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-03-2010 om 21:17

Tja

"Mijn vraag is: vinden jullie veel keus echt prettig?"
Tja, het is wat het is. Hier veel keuze (10 scholen in de stad, en allemaal op fietsafstand). Het heeft niet zo veel zin om te bedenken of dat fijn is of niet, het is nu eenmaal zo.
Maar ik denk dat je het niet te zwaar moet maken. Je moet gewoon goed bedenken wat je belangrijk vindt en op basis daarvan je keuzes maken. De gereformeerde en reformatorische school vielen voor ons sowieso af. Toen waren er nog maar 8 over. Twee scholen hadden een onvoldoende van de inspectie, die hebben we ook weggestreept. De school met 'het nieuwe leren' ook, dat leek ons helemaal niets. Toen waren er nog vijf. Zoonlief besloot vervolgens zelf dat een van die scholen (staat bekend als kak-school) niets voor hem zou zijn. Dus we hoefden uiteindelijk nog maar uit vier scholen te kiezen. We zijn op alle scholen geweest en ze bleken wel héél verschillend. De uiteindelijke keuze was niet moeilijk!

Marjoleine64

Marjoleine64

18-03-2010 om 23:10

Hier wel veel keus

maar ook allemaal ver weg. De dichtsbijzijnde is 12 km fietsen, dan nog 1 op 13 en de rest in 'de stad' op ruim 16 (tot bijna 20) km. En de 50 kids per jaar uit het dorp (2 basisscholen) verspreiden zich dus... Soms 10 naar dezelfde school, soms maar 1 of 2. Wij zijn voor oudste naar 3 open dagen geweest, omdat er 'maar' 3 waren die technasium hadden. Luxe-probleem dus. Hij heeft gekozen voor de verste (net ingeschreven), en hij heeft echt ook bij de anderen heel goed gekeken. Maar deze voelt gewoon beter.
Voor jongste zijn we nu al naar 2 open dagen geweest, en volgend jaar nog wel een paar (en ook andere dan voor oudste!). Er zijn zeker 8 scholen binnen een uur fietsen die allemaal HAVO/VWO bieden, soms met VMBO erbij soms ook niet. Dalton, vrije school, technasium, sportklas, cultuur-focus, 2-talig, gymnasium... allemaal andere scholen. Moeilijk kiezen, soms verzucht ik inderdaad wel eens dat het wel makkelijk zou zijn als er niet zoveel keus was.
Marjoleine

Ver weg

Ook hier zijn alle scholen ver weg.

De dichstbijzonde is 8,2 km fietsen. Ook onze zoon kiest voor technasium en laat de school met de fijnste sfeer dat nu hebben!

Maureen

Maureen

19-03-2010 om 10:17

Marjolein64

Woon je in de buurt van Amsterdam?

Nee

Het lijkt mij dat teveel keuze niet prettig is voor de kinderen. Gelukkig is mijn dochter nogal duidelijk in haar keuze, dat scheelt. Ikzelf had het best moeilijk gevonden te kiezen uit zoveel scholen met allemaal een ander aanbod. In mijn tijd waren er ook geen open dagen. Dat vind ik nu juist wel zielig eigenlijk dat de scholen de kinderen allemaal lekker proberen te maken. Ze worden nu gedwongen op een wel heel jonge leeftijd toch een heel belangrijke keuze te maken. Ga ik gymnasium doen of technasium, tweetalig onderwijs of camebridge english. Wil ik cratief, muzikaal, dans of sport etc. En als ze dan gekozen hebben is het nog helemaal niet zeker dat ze ook daadwerkelijk daar terecht komen. HET MOEST VERBODEN WORDEN!

Marjoleine64

Marjoleine64

19-03-2010 om 11:24

Maureen

nee, de 'stad' waar ik het over had is Breda.
Marjolein

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-03-2010 om 13:19

Tarole

"Het lijkt mij dat teveel keuze niet prettig is voor de kinderen."
Dat denk ik ook en daarom moet je volgens mij als ouder een voorselectie maken. Bepaal wat je zelf persé wel of niet wilt (bijvoorbeeld een onvoldoende van de inspectie, een maximum fietsafstand of wat dan ook maar) en schrap op basis daarvan scholen van het lijstje. Zoals ik hierboven ook al schreef. Van een aantal scholen hier in de buurt weet ik vrijwel niets, behalve dat ze een onvoldoende van de inspectie hebben. Dat was voor ons genoeg om ons er ook niet verder in te verdiepen (onze redenatie was: als er zoveel keuze is, dan hebben we dus ook de luxe om onvoldoende scorende scholen links te laten liggen).

Mama

Mama

19-03-2010 om 13:24

Nikus

volgens mij woon ik aardig bij je in de buurt. Jullie gaan toch na het U te V?

Mama

Ja haha.

De jouwe dan??

Mama

Mama

19-03-2010 om 17:50

Nikus

2e klas W te V. bevalt overigens uitstekend!

Mama

Oke, welke stroming? De W is zo groot!

Leuk dat je vlakbij woont blijkbaar! Wil je me eens mailen? Ik heb wat vragen die niet voor het forum bestemd zijn. [email protected].

Mama

Mama

20-03-2010 om 13:45

Nikus

Je hebt mail. Trouwens, de W lijkt groot, maar is klein georganiseerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.