Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-03-2012 om 21:11
Beste allemaal,
Zoon mag naar een havo/vwo brugklas. De open dagen beginnen zaterdag.
We hebben keuze uit 3 scholen,
* 1 hele grote scholengemeenschap (2800 ll), daar wil zoon niet naar toe'
* 1 Daltonschool, met gemengde brugklassen VMBO-T/Havo/vwo (800 ll) wil zoon graag naar toe!
* 1 havo/vwo (700 ll), waarnaar onze voorkeur uitgaat.
Zoon heeft ADHD en 6-jes mentaliteit en wij zijn bang dat als hij naar de Daltonschool zou gaan, hij afglijdt naar VMBO-T nivo.
Kan dit ook echt? Wie heeft ervaring? Wie kan me er meer over vertellen? Ik heb wel gehoord, dat juist kids met bijv ADHD op een Daltonschool goed zitten, omdat ze hier langer de tijd hebben om zich te "bewijzen".
Bedankt voor jullie reacties!
02-03-2012 om 14:58
Ook dalton
Hoi,
Onze dochter is dit jaar gestart op het Dalton (MAVO/HAVO advies. En ik ben er zeeeer over te spreken. Mijn ervaring is dat het Dalon er ALLES aan doet om kinderen, die daar aanleiding toe geven, naar de HAVO/VWO tweede te krijgen. In ons geval zou het wbt advies 2 kanten op kunnen, maar beleid van school is toch om kinderen met MAVO/HAVO advies, naar 2 HAVO/VWO te krijgen. Als jouw kind HAVO/VWO advies heeft, dan zakt het echt niet zomaar af naar de MAVO. Ik vind het een fijne school, en m.n. ook door de sfeer.
Gr. Bibi
06-03-2012 om 13:37
Mijn ervaring
Oudste zoon ging met een VMBO TL/HAVO advies naar een combi-brugklas van de Dalton middelbare school in onze woonplaats. Hij zat daarvoor op regulier basisonderwijs, hoewel de basisschool wel met weektaken werkte. Wij vonden de school op zich goed en dachten dat zoon het Dalton systeem ook wel aan zou kunnen. Hij was niet het type dat altijd alles op het laatste moment deed en hij was in staat om verantwoordelijkheid voor zijn eigen werk te nemen.
Hij voelde zich erg thuis is de TL/Havo brugklas en er werd het beste uit hem gehaald; na 2 jaar mocht hij naar 3 Havo. En toen kwam de kneep; de school kent alleen 3 HAVO/VWO. Dus weer een combi-klas. De bovenbouw werkt met leerlijnen (het Dalton systeem) van 12 ipv 6 weken, dat was dus al een hele omschakeling, en daarnaast werd de stof op VWO niveau aangeboden. En een 'echte' VWO leerling onderscheid zich duidelijk van een 'echte' Havo leerling. Zoon's resultaat vloog achteruit en hij heeft het jaar ook niet gehaald. Nu moet ik eerlijk zeggen dat daar nog wel andere factoren in meespeelden, maar dat is wel mijn tip aan jou: check bij jullie Dalton-school hoe snel de klassen op eigen niveau uit elkaar worden gehaald. Dus niet eindeloos combi-klassen. Zoon doet overigens dit jaar eindexamen VMBO.
Nu moeten we de keuze maken voor zijn jongere broer, die nu in groep 8 zit. Heel ander kind, dat toevallig heel gemakkelijk leert (VWO advies) maar niet echt een doorzetter is. Daarom dacht ik voor hem meer aan het regulier onderwijs; wat meer structuur en 'schoppen onder z'n kont'. Maar die ene Dalton school is wel de enige met een Technasium.. en daar is ie weg van.. dus komt het er op neer dat we nu ook zoon 2 hebben ingeschreven bij de Dalton school. Deze zoon komt nl ook in een hele andere leerstroom terecht dat zijn grote broer.
Kortom, bij ons nog een keer (als het goed is) 6 jaar Dalton..
Suc6 met je keuze,
Arawen
06-03-2012 om 15:03
Inderdaad
Vragen hoe de combiklassen bij jullie Dalton werkt. Hier is een heterogene brugklas (MAVO/HAVO/VWO/GYM) en een aparte HB klas. De 2e klas is: MAVO2 / HAVO-VWO2 / GYM2. Dus MAVO en GYM gaan apart door vanaf klas 2. HAVO/VWO pas in klas 3.
Gr. Bibi