Amarins
22-01-2010 om 10:38
Vo-scholen utrecht
Onze oudste gaat vogend jaar naar het vo. Advies nav entreetoets en eerste rapport dit jaar is gymnasium. Wat betreft leerhouding past hij daar ook. We zijn nu dus informatieavonden en open dagen aan het aflopen, en kijken naar categoriale gymnasia en vo-scholen met een gym-afdeling. In Utrecht moet je breed kijken, de cito-uitslag is leidend en loting is waarschijnlijk.
Maar ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met vo-scholen in Utrecht-stad. Wat zijn de do's en dont's? Iemand ervaring met het Leidsche Rijn College (hier hoor ik zoveel wisselende verhalen over dat ik dat hier ook even check .
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Amarins

rodebeuk
22-01-2010 om 20:52
Tip: cals college in nieuwegein
mijn zoon is iets jonger maar we verwachten een vergelijkbaar advies. Gezien al het loten, stress en kakvrees vind ik het heerlijk om nog iets achter de hand te hebben.
Is me aangeraden door personeel en ouders...

madrid
22-01-2010 om 20:58
Cgu
Hier goede ervaring met het Christelijk Gymnasium. Heel goede sfeer, wel hard werken, maar uitstekende resultaten volgens alle beoordelingen.
Geen elitair sfeertje, wat ik persoonlijk op het Stedelijk wel een beetje vond.
Maar veel hangt ook af van de klas en daar heb je geen invloed op.

Jujube
23-01-2010 om 01:06
Hier
Hier al 2 kinderen op het VO en 1 in groep 8.
Zoon van bijna 17 zit op het Gerrit Rietveld College. Heeft 't erg naar zijn zin en wij zijn tevreden over de school. Ze bieden veel leuke extra activiteiten (technasium, theaterkunstklas, etc). Ik vind de school echt 'iets' hebben; kan niet exact omschrijven wat dat is.
Dochter van 14 doet gymnasium op 't Oosterlicht College in Nieuwegein. Ook zij heeft 't daar heel leuk. Voordelen van gymnasium daar: kleine klassen (ongeveer 20 lln), eigen gymnasiumvereniging die leuke activiteiten organiseert (Griekse maaltijd, theatersport, vette avond, etc.), dramalessen t/m klas 3 (en het is ook een eindexamenvak), veel excursies en je kunt extra cambridge english doen (doet dochter ook). Ook leuke sfeer, prettige docenten, etc.
Mijn kinderen wilden absoluut niet naar een categoraal gymnasium en prefereerden een scholengemeenschap. Ik persoonlijk ook, man was meer pro-categoraal gym.
Jongste wil hoogst waarschijnlijk ook naar 't Oosterlicht; zij wil graag naar de expressieklas (is meer van het creatieve soort). Maar ze mogen van ons zelf kiezen, dus we zien wel. 't Gregorius zag ze ook wel zitten, want die hebben o.a. een schoolband, een decorbouwclub en een klimmuur in de gymzaal
Rodebeuk: sorry dat ik slecht nieuws moet brengen, maar het Cals neemt sinds vorig jaar geen leerlingen meer aan uit Utrecht. Ik heb er zelf overigens gewerkt....ik vind 't Oosterlicht een veel leukere school dan 't Cals!
Amarins: Het Leidsche Rijn College ken ik niet echt. Ik ken 1 jongen die daar nu in de brugklas zit, en hij heeft 't wel naar z'n zin.
Groet,
Jujube

rodebeuk
23-01-2010 om 08:50
Jujube
ok, dankjewel, kan ik weer verder dromen....
Zoonlief is helemaal gek van Grieken en Romeinen. Wilde me niet vastpinnen op CGU vanwege loten en je weet maar nooit.
Oosterlicht dus. Rietveld had ik ook aan gedacht maar ja, die Romeinen.
Ik kan niet tegen kak (wist je vast al van mij) dus Boni en SG vallen af.

Yta Chalne
23-01-2010 om 09:46
Goede berichten
De meeste Utrechtse VO scholen lijken wel wat in de lift te zitten. Het regent tevreden ouders, goede berichten en tevreden leerkrachten de laatste tijd. Maar over drie jaar kan dat weer heel anders zijn.
USG is een school met héle goede leerkrachten maar een heel specifieke sfeer en homogene groep. Val je daar niet in, dan val je er dus buiten...
CGU: hoor ik tevreden berichten over (heb ik zelf nog opgezeten bdw), maar blijft een gymnasium. Vol met aandoenlijke kleintjes die denken dat de wereld aan hun voeten ligt omdat ze Latijn en Grieks hebben op school Dat heb je nu eenmaal als je kind niet op een bredere scholengemeenschap zit, de wereld is dan klein.
Erg goede berichten: Herman Jordan (Zeist) Maar die berichten komen momenteel vooral binnen via leerkrachten, die er graag werken en de ll. leuk vinden.
Boni: nee, dat vind ik persoonlijk géén aanrader. Erg veel huiswerk, weinig ruimte voor de leerlingen. Een en al merkkleding en skivakanties.
Nog steeds weinig goeds over Unic trouwens. Zou dat ooit nog wat worden of raakt het de slechte naam niet meer kwijt?

Jujube
23-01-2010 om 11:20
Rodebeuk
Rodebeuk; Rietveld biedt ook gewoon gymnasium, dus ik zou er zeker een kijkje nemen als 't zover is.
Boni: gaan wij niet eens meer kijken. Onprettige sfeer en men biedt geen enkele hulp als je kind vastloopt op leerstof of anderszins. Dan wordt je gewoon vriendelijk doch dringend verzocht naar een andere school te vertrekken, want stel je voor dat de percentages van geslaagden dalen.....Zoon heeft daar destijds een open lesmiddag gevolgd en iemand vroeg aan een docent waarom daar geen allochtone leerlingen rondliepen. Docent: "Ja, die kunnen natuurlijk geen Havo/Vwo." Nou, dan valt er bij mij al een deur dicht!
UniC: Het gaat niet goed bij UniC, weet ik van insiders. Vorig jaar hebben maar 12 leerlingen eindexamen gedaan, de rest mocht niet meedoen. Toen haalden ze een 100% geslaagden percentage. Bij mijn zoon op school is aardig wat instroom van ex-UniC leerlingen die daar bijgewerkt worden zodat ze een eindexamen kunnen halen. Afgelopen zomer heeft een groep zeer verontruste ouders een brandbrief rondgestuurd aan alle ouders en leerlingen, waar helaas zeer weinig mee gedaan is door de school. De brief was anoniem verstuurd, omdat de ouders bang waren voor represailles. Dat zegt wel wat over de sfeer en hoe er met kritiek wordt omgegaan.
Herman Jordan: leuke school, maar niet geschikt voor iedereen, want er wordt weinig structuur geboden. Gaan nog aardig wat kinderen heen vanuit onze wijk omdat dat fietsbaar is vanaf hier.
Openbaar Zeister Lyceum: Onze buurjongen zit daar. Erg weinig structuur. Hij blijft er nu vanwege vrienden e.d., maar ze zijn er niet tevreden over.
Wat mij betreft is het vooral belangrijk om samen met je kind naar verschillende soorten scholen te gaan en je kind zelf een keuze laten maken. Hij/zij moet er toch aardig wat jaren gaan doorbrengen.
Groet,
Jujube

Amarins
23-01-2010 om 22:21
Fijn, al die reacties!
Dank! Nieuwegein zat niet echt in mijn blikveld, maar goed om te weten van Oosterlicht.
Gerrit Rietveld: volgende week ga ik iig naar de open avond.
USG: mijn indruk van de open avond: toch wel een stevige ons kent ons cultuur. Hm, ik denk niet dat ik me er super thuis zou voelen. Zoon was ook mee en zijn gut-feeling zei nee.
CGU: zeer positief over open avond, en ook van horen/zeggen. Open lesmiddag is hiervoor aangevraagd. Bovendien is de nieuwe locatie op kruipafstand.
Boni: ik vond de open avond vorige week rommelig, alsof ze er een uur voor aanvang achterkwamen dat het bijna zover was. Van onze school gaan veel kinderen naar het Boni, de meeste ouders zijn wel tevreden, tenzij een kind af dreigt te glijden qua leerresultaten. Dat vind ik trouwens wel een belangrijk punt. Kinderen vinden het wel een fijne school, kon ik me ook wel weer iets bij voorstellen.
Unic: zelfs dichterbij dan kruipafstand, maar geen haar op mijn hoofd...
Zeist vind ik te ver, alhoewel ook hier uit de wijk zeer gemotiveerde kinderen naar het Herman Jordan gaan.
Tja, het LRC blijft dus nog een vraagteken.