KGO
07-02-2012 om 20:48
Volgend jaar cito?
Hallo,
Als 't allemaal doorgaat verschuift de CITO dus volgend jaar naar april. Ik snap eigenlijk niet wat de rationale daarachter is. Het idee zou zijn dat scholen dan deze CITO niet meer meenemen in hun advies. Maar waarom moeten kinderen hem dan nog maken? Dan kunnen ze hem toch gewoon afschaffen? Of is het alleen maar om een indicator te hebben (via de kinderen) van hoe goed de school presteert?
En dan nog als hij dan niet meer meetelt met het advies, dan gaan alle scholen toch de Entreetoets van groep 7 hiervoor gebruiken (ook al zeggen ze van niet...).
Karin

M Lavell
07-02-2012 om 22:11
Een mix van dingen
"Als \'t allemaal doorgaat verschuift de CITO dus volgend jaar naar april. Ik snap eigenlijk niet wat de rationale daarachter is."
Dat is om de klacht te verhelpen dat er na de eindtoets geen les meer gegeven wordt.
"Het idee zou zijn dat scholen dan deze CITO niet meer meenemen in hun advies."
Dat is niet waar. Wettelijk wordt vastgelegd dat de uitslag wel meegewogen moet worden in de acceptatieprocedure van het vo.
Basisscholen krijgen de onafhankelijke tussentoetsen, de leercurve, om het advies op te baseren.
"Maar waarom moeten kinderen hem dan nog maken? Dan kunnen ze hem toch gewoon afschaffen?"
Die nieuwe eindtoets is ook een soort examen. Het laat zien welk genormeerd niveau je hebt behaald op taal en rekenen. Het is bovendien de nul meting voor het vo. Het vo werkt al verplicht met referentieniveaus. Zij moeten aan de hand van vervolgtoetsen laten zien dat de leerlingen er bij leren (en niet wegzakken, zoals nu vaak geconstateerd wordt, zie discussies taal- rekentoets pabo).
"Of is het alleen maar om een indicator te hebben (via de kinderen) van hoe goed de school presteert? "
Dat is het ook. De systematiek kan al niet meer zonder. Die referentieniveaus, inhoudelijk genormeerd, zitten al in de kerndoelen. Daar heb je alleen maar wat aan als je dat ook controleert.
"En dan nog als hij dan niet meer meetelt met het advies, dan gaan alle scholen toch de Entreetoets van groep 7 hiervoor gebruiken (ook al zeggen ze van niet...). "
Nou, nee. Ze gaan de leercurve gebruiken.
Tussentijds (in elke groep) worden ook toetsen afgenomen op taal en rekenen die een relatie hebben met de inhoud van die verplichte eindtoets.
Het is de bedoeling dat die tussentoetsen laten zien hoe ver de leerlingen zijn tov van dat eindniveau en dus ook het doorstroomniveau vo.
De reuring in de media gaat vooral over het feit dat Cito die eindtoets gaat doen. Men wil meerdere toetsbureaus, scholen zelf een toets laten kiezen. Dat vind ik een beetje onzin, want inhoudelijk staat al vast wat er getoetst moet worden. Andere makers maken hoguit sommen of zinnen in een andere volgorde.
Groet,
Miriam Lavell

Marit
08-02-2012 om 17:50
Maar miriam
De VO aanmeldingsformulieren moeten toch al in maart bij het VO binnen zijn? Wat heeft zon late Cito dan voor zin?
Groet,
Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

M Lavell
08-02-2012 om 18:52
Dat hoeft niet
Je kunt die aanmeldingsformulieren met dat advies gewoon opsturen, toch? Bovendien, 1 maart is een door vo scholen gekozen datum. Staat niet in de wet ofzo. Een beetje later mag ook.
De uitslag van die eindexamentoets geeft geen bindend advies. Er zitten nu ook kinderen op het vwo die op onderdelen het fundamenteelniveau maar net halen, of op het praktijkonderwijs die op onderdelen het expertniveau halen.
Groet,
Miriam Lavell

fryskdumke
08-02-2012 om 21:33
Het grote voordeel
van het feit dat de eind Cito niet meer als ijkpunt wordt gezien is dat de druk niet op dat ene moment ligt.
Zelf ben ik werkzaam in het VO in Friesland, sinds vorig jaar werken wij voor de toelating en plaatsing met het LVS van de basisschool vanaf groep 6! Dit betekend dus dat je eind groep 7 al redelijk kunt zeggen welk niveau een kind behaald.

M Lavell
08-02-2012 om 22:08
Of een nadeel
"sinds vorig jaar werken wij voor de toelating en plaatsing met het LVS van de basisschool vanaf groep 6! Dit betekend dus dat je eind groep 7 al redelijk kunt zeggen welk niveau een kind behaald."
Dat kun je een voordeel noemen, maar ik voorzie eigenlijk als nadeel dat kinderen nog eerder op niveau zullen worden ingedeeld. In bo al.
Als die referentieniveaus in het bo doorgaan, dan wordt in de kleuterklas al een inschatting gemaakt op welk niveau het kind het vo in zal stromen.
Statiestiek is makkelijk kloppend te maken.
De veronderstelling die eronder ligt, kinderen maken een gelijkmatige groei door, is niet onderbouwd. Voorzover er iets van geweten wordt, is er juist het vermoeden dat het vroeg scheiden van leerlingen naar niveau, ongunstig is. Juist omdat leerlingen ook na hun 12e nog ontwikkelingssprongen kunnen maken.
Maar goed, het kan uiteindelijk ook de opmaat zijn naar het Angelsaksische model met een doorlopende gemengde leerlijn tot 16 jaar. Examen en daarna pas niveau-scheiden.
In die tussentijd zal er toch een lichting of wat worden geofferd aan onduidelijker bewegingen.
Groet,
Miriam Lavell

Petuut
09-02-2012 om 00:05
Sjips (om het netjes te houden)
onze zoons 'scoren' niet zoals je zou verwachten.
Zitten nu in groep 6. Dit komt mede omdat school er niet aan wil/wou om de dyslexie serieus te nemen en bijvoorbeeld toetsen voor te lezen. Afgelopen januari is Kurzweil ingezet, maar voor onze oudste was de eerste kennismaking met Kurzweil de Begrijpend lezen toets..
Hij heeft wel geteld 4x Kurzweil gebruik (allemaal in dit schooljaar en ook in deze volgorde: begrijpend lezen deel 1, deel 2, deel 3 en een stukje uit een methode).
Als de scores die ze nu laten zien medebepalend gaan zijn voor hun uitstroom, vrees ik dat geen enkele (dyslexie)behandeling ze nog 'op niveau' gaat krijgen.
Zoals ik hier al vaker heb gezegd, horen we van de diverse onderzoekers dat onze kinderen 'thuishoren' op het VWO, maar de scores in het LVS passen beter bij VMBO.
De IB-er vindt dat ook een prima niveau om op uit te stromen, dus ik denk dat dat het advies dan wel zal gaan worden. Of de kinderen daar gelukkig van worden, is een tweede (mijn partner en ik denken van niet...)

Tara
09-02-2012 om 09:27
Nio
Hoe zit dat met scholen die de nio doen? Ipv de Cito?
Ik was eigenlijk wel blij dat mijn dochter volgend jaar de Cito niet hoeft te doen.
Omdat onze school niet mee doet aan de eindcito.
Wordt de nio ook gelijk afgeschaft.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

M Lavell
09-02-2012 om 10:10
Niks wordt afgeschaft
Maar die eindtoets wordt verplicht. Scholen (en ouders) mogen daarnaast gewoon Nio of andere toetsen blijven doen.
Dat zal in sommige gevallen ook nodig zijn om het wat eenzijdige beeld van de leercurve te nuanceren.
Bijvoorbeeld: mijn kinderen hadden op reken- en spellingstoetsen beslist maar middelmatigjes gescoord.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie
09-02-2012 om 22:59
Petuut
Ik heb het al eens eerder gezegd: ook met dyslexiebehandeling gaan je kinderen niet op niveau scoren. Dat is een niet reeele verwachting. Hier met heel veel moeite een lage C voor spelling en dat is echt een topprestatie voor mijn kanjer.
En dyslectische kinderen hoeven geen tig A's te scoren om toegelaten te worden tot VWO. Okay, ik zie het ook met angst en beven tegemoet, maar ooit heb ik hier een schema gezien. Bij leerstoornissen kijken ze met name naar rekenen en begrijpend lezen. En dan heb je altijd nog een NIO of WISC achter de hand.

Petuut
09-02-2012 om 23:26
Chippie
I know I know..
Ik denk dat ik mezelf niet duidelijk genoeg verwoordt, want ik verwacht ook niet 'op niveau'-scores. Want wat is 'op niveau'?
Maar een lage C voor spelling? Ik zou willen dat we daar een beetje in de buurt kwamen. Ondanks extra hulp op school, anderhalf jaar externe RT en thuis oefenen zitten we hier nog steeds op een (erg) lage D (en daar zaten we ook toen we 'begonnen'). Ook begrijpend lezen is een vette D bij beiden.
Van de week contact gehad met iemand van het RID en zij vertelde me dat ze met hun behandeling toch veel kinderen kunnen helpen van een D of E naar een lage B/hoge C. Dat zou toch super zijn, denk ik dan.
In theorie zou het best kunnen dat VO-scholen anders kijken naar kinderen met leerstoornissen, maar dat moet ik dan nog wel zien.. En het zou prettiger zijn als je de 'twijfel' zelf al weg zou kunnen nemen door de zwakkere cijfers (of eigenlijk letters in het LVS) op te krikken naar ongeveer gemiddelde scores.
De school waar in elk geval onze oudste nu naar toe wil, vraagt een VWOadvies met (minimaal) 543 Citoscore of HAVO-VWOadvies met (minimaal) 544 Citoscore. Als het basisschooladvies of de Cito geen duidelijkheid geven, is er een AOB of NIO, maar daar moet dan wel minimaal VWO uit komen.
En misschien halen ze die scores wel op hun sloffen... maar gezien de trend die we tot nu toe zien, zien we school geen HAVO-VWOadvies afgeven.
Wellicht kan het geen kwaad om al eens bij de school te informeren hoe ze het nou 'echt' doen, hahahaha.

fryskdumke
12-02-2012 om 21:31
Petuut
Ook met dyslexie wordt rekening gehouden.
Je kind komt dan een niveau op basis van dysharmonisch profiel binnen. Met oa dyslexie kom je hiervoor in aanmerking.

M Lavell
13-02-2012 om 09:50
Dat is tenminste duidelijk
Petuut, groot voordeel aan het nieuwe systeem is dat het helder antwoord geeft op deze vraag "Want wat is 'op niveau'?"
Dat staat inhoudelijk en absoluut (dus niet relatief) vast.
Je kunt het zelfs oefenen.
Meer info http://www.taalenrekenen.nl/ref_niveaus_taal/beschrijvingen/
Groet,
Miriam Lavell

Petuut
14-02-2012 om 21:07
@miriam
Het zal wel aan mijn wazige, verstopte hoofd liggen op dit moment, maar ik kan er nog niet zoveel mee nu.
Misschien als de mist in mijn hoofd is opgetrokken...