mixgezin
16-06-2011 om 22:58
Voor het eerst een combinatieklas 2/3
Hallo allemaal,
Wij lezen af en toe mee hier op het forum maar hebben nog niet eerder gepost. Echter vanavond na een ouderavond zitten wij met een vraag waar we graag de mening over krijgen van andere ouders.
Onze zoon gaat volgend jaar naar groep 3. Hij heeft dan 1,5 jaar gekleuterd (december kindje). Wij hadden op voorhand onze twijfels of hij door zou kunnen naar groep 3. Onze redenen daarvoor zijn dat het een speels ventje is dat snel wordt afgeleid en eigenlijk nog niet echt de interesse aan de dag legt voor schoolzaken.
Hierover hebben wij overleg gehad met de juf. Zij heeft bij haar afweging rekening gehouden met onze twijfels. 2 weken geleden (na de toetsen) kregen wij te horen dat onze zoon voldoende in huis heeft voor groep 3. Daarbij gaf zij als opmerking dat er voor het eerst op deze school een combinatieklas gemaakt zou worden 2/3 en dat dit juist voor onze zoon heel goed zou zijn. Zo had hij nog een beetje extra ruimte om af en toe toch even lekker nog te kunnen spelen.
Vanavond was er een extra ouderavond (30 minuten!)over deze grote wijziging waarbij iedere ouder was uitgenodigd en er vragen gesteld konden worden.
Dit gesprek heeft ons heel erg aan het twijfelen gemaakt. Om het niet een al te lang relaas te maken even puntsgewijs.
- Het is kleine school (krimpend) en erg afhankelijk ieder jaar van aantal aanmeldingen.
- Hierdoor wijzigt beleid regelmatig en vanavond werd letterlijk uitgesproken dat er geen visie is voor de toekomst.
- Bij de start van onze zoon op deze school is duidelijk aangegeven dat er combinatieklassen zijn echter groep 3 en 8 worden vanwege specifieke aandacht welke benodigd is in die jaren niet met andere klassen gecombineerd
- Nu vanwege geld gebrek wordt van dit beleid afgezien.
- Er kan niet duidelijk worden uitgelegt hoe de school de werkzaamheden concreet gaat uitgevoerd in de klas, ten aanzien van de wisselende behoeftes van groep 2 en 3.
- Juf was voorheen kleuterjuf maar gaat nu voor het eerst naar groep 3, en dan gelijk in zo'n voor onze school nieuwe opstelling.
- In de samenstelling van de nieuwe groep is er bewust voor gekozen om de meer aandacht behoevende kinderen van groep 2 bij groep 3 te plaatsen, vanwege de band met de kleuterjuf die nu overstapt.
Wij zijn er nog niet van overtuigd dat dit werkelijk de beste oplossing is voor onze zoon. Krijgt hij op deze manier wel de juiste basis mee die in groep 3 gelegd moet worden? Wordt hij niet te veel afgeleid? Kan hij al wel zo zelfstandig werken?
Zijn er mensen met ervaring met dergelijke combinatieklassen en kunnen jullie hier meer over vertellen?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Astrid
17-06-2011 om 12:35
Mixgezin
Klinkt precies als de school van mijn kinderen. Daar gaat dit ook gebeuren. De rest idem dito. Is het in het westen van het land in een middel grote olaats?

mixgezin
17-06-2011 om 13:28
Astird
Hoi Astrid,
Nee, wij zitten in het midden van het land. Zou wel heel toevallig zijn geweest.
Zit een van jou kinderen straks ook in die combi klas 2/3 en hoe kijk jij daar tegen aan?
D.

mixgezin
17-06-2011 om 13:39
Pelle
Ik heb gezocht maar kon eigenlijk niets concreets vinden behalve andere vragen waar toevallig de combinatie klas in werd benoemt...
Kun je mij een tip geven waar ik moet kijken...?
D.

+ Brunette +
17-06-2011 om 16:11
Wat is het alternatief?
Is er een andere school in de buurt? Ben je bereid extra te reizen om hem naar een school verderop te doen? Gemengde klassen hebben hun voor- en nadelen, misschien is het in jouw geval niet eens zo slecht, aangezien je vertelt dat je je kind nog wat in de kleuterfase schijnt te hangen. Ook lijkt het me een voordeel dat de juf hem al kent. Of het een nadeel is dat het voor die juf de eerste keer is dat ze groep 3 doet, vraag ik me af, misschien komt ze wel met hele verfrissende ideeën.
Mijn dochter wilden ze twee jaar geleden ook in een gemengde groep doen, het gaat om een grote school met meerdere klassen per groep. Het zou één gewone, homogene klas worden en eentje waarin de slimsten van haar jaar hun juf moesten delen met een hogere groep. Iedereen was ertegen, behalve ik, ik vond het juist een voordeel dat mijn dochter zich zou kunnen optrekken aan de ouderen in de klas. Uiteindelijk ging het niet door maar dat is weer een ander verhaal. Het gaat er volgens mij met name om of ze de leerstof aankunnen, bij mijn dochter was dat geen enkel probleem, haar kleuterjuf vond haar een slim kind, zo bleek in gesprekken over hoe ze het op school deed, mááár... nog wel wat kleuterig, in de zin van niet opletten, weglopen, kletsen. Waarschijnlijk is iets dergelijks ook aan de hand bij je zoon: prima in staat de leerstof te volgen maar op andere gebieden nog een beetje "klein".

margje van dijk
17-06-2011 om 16:15
Hier standaard
Wij hebben geen kleine school of zo, maar het beleid is dat er standaard groepen 2/3 zijn. (En 4/5, en 6/7 en groep 8 is apart).
Al mijn kinderen, van wie er 2 al (bijna) van de basisschool af en eentje naar groep 6 (6/7), hebben dit dus gehad. En dat gaat inderdaad prima.
Ik zou me er werkelijk niet te druk over maken. Het onderscheid kleuterschool/basisschool van vroeger is toch al veel minder duidelijk; in groep 2 doen kinderen ook al werkjes die lijken op 'schoolwerk' uit groep 3. En ook in groep 3 kun je nog best eens lekker spelen.
Zolang er voldoende aanbod is voor een kind om te leren, leert het. Er is niet per definitie een sec-groep-3 voor nodig om dat te bereiken.
Dat de school krimpt en dat het beleid niet duidelijk is, is uiteraard een andere zaak. Maar ook daar zou ik mij niet meteen druk om maken, zolang ik de indruk zou hebben dat mijn kind wel op zijn plaats is. En daar heb jij op dit moment verder geen aanwijzingen voor, dus ik zou het gewoon proberen. Het heeft ook voordelen, een kleine school!
Margje