Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
school

school

05-09-2012 om 15:40

Voor het eerst naar het vmbo, deze week

En er is toch wel even wennen hoor zowel voor moeder als voor zoon.
Ik kan nog geen rust vinden, want ik leef met mijn zoon mee en dan bedoel ik. Met het inpakken van de tas, hij weet nog niet precies wat hij allemaal mee moet nemen qua boeken, schriften etc. En dan qua eten en drinken, mijn zoon is een moeilijke eter als het gaat om brood eten en ook drinken op school heeft hij op de basisschool nooit gedaan, altijd kwam zijn beker vol terug en nu drinkt hij een klein beetje, terwijl ze wel 3 pauzes hebben.
Hoe krijg ik dit toch voor elkaar zodat hij wel zijn brood opeet en zijn drinken opdrinkt.

En dan nog het volgende.
Er zijn een heleboel kinderen die gewoon eten en drinken in de kantine kopen. Of ze gaan tussen de middag naar een winkel om daar cola en broodjes te kopen.
Is dat normaal, krijgt ieder kind dan altijd geld mee naar school. Graag jullie antwoord hierop.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

05-09-2012 om 16:06

Hier...

Mijn dochter heeft ook vriendinnen die elke dag geld meekrijgen, ik vertik dat. Dus als compromis krijgt ze een keer per week geld mee. De kinderen mogen hier t/m de derde klas niet van het schoolplein af in de pauzes. En de rest...echt,het went wel,voor jullie allebei!

Merel

Merel

05-09-2012 om 17:50

Spannend he

Ja ik herinner me dat nog (3 jaar geleden) we hebben gewoon veel samen uitgepluisd. Controle van de tas, of alles erin zat volgens het rooster en het huiswerk ging ook heel anders dan in mijn tijd (ze krijgen hier maandschema's) en de ene leraar schrijft er de data van de lessen in, de andere nummert alleen maar, dus we kwamen er in het begin helemaal niet uit. Bij de eerste vergadering allemaal mopperende ouders, niemand bleek het te snappen Maar goed, op een of andere manier is het blijkbaar toch simpel want nu draait zoon zijn hand er niet meer voor om.
Qua eten en drinken, zoon heeft geld in zijn etui voor noodgevallen (iets van 5 euro) maar koopt zelden wat in de kantine van school. Er zijn wel kinderen die dat doen, maar de meesten hebben gewoon iets mee van huis. Ik weet niet wat het probleem voor hem is met eten,maar zorg dat er altijd iets in de tas zit, bij erge trek smaken dingen al gauw lekker hoor. (ik ben bijv. geen fan van boterhammen of koeken, maar kan als ik trek heb toch erg blij worden van een oude sultana uit mijn tas

Een hele verandering

Van de spanning eten veel brugklassers in het begin slecht. Mijn zoon zei dat hij gewoon geen tijd had om te eten. Ging na een tijdje wel beter. Hij heeft niet altijd zin in alleen braaf zijn sneetjes bruin brood, dus ik doe vaak ook wat anders in zijn trommel, iets wat makkelijk wegeet, bijvoorbeeld ontbijtkoek of fruit. Mijn zoon krijgt zakgeld en hij moet zelf weten of hij daar wat lekkers voor koopt in de pauze`s. Hij gaat tijdens schooltijd niet naar de supermarkt, in de kantine is genoeg keuze.

Pien

Pien

06-09-2012 om 12:00

Hier ook de oudste

die voor het eerst naar de middelbare school gaat. Ook deze school werkt met planners, was even puzzelen, maar inmiddels weten we hoe het werkt.

Ik geef hem boterhammen, drinken en een koek mee, en al wat hij meer wil moet hij zelf betalen. De regel die ik gemaakt heb is heel simpel, alles wat je van huis meeneemt is gratis want dat koop ik, maar alles wat je op school koopt betaal je zelf.

Op school wordt alles met chipknip betaald en 1x in de week wil hij saucijzebroodje eten en dat doet hij dan van zijn eigen geld. Zijn zakgeld is ook verhoogd nu naar 15,- per maand. Is misschien niet veel, maar hij verbruikt nu ook nog niet zoveel, als hij straks naar feesten gaat dan kunnen we het altijd nog ophogen. Ook "werkt" (tuinbank schilderen, stoepen vegen, gras maaien met zitmaaier, aan de kraan sleutelen) hij op zaterdag" bij opa en daar krijgt hij ook geld voor, dus hij heeft voldoende.

koentje

koentje

06-09-2012 om 17:07

Bij

ons zijn er, als ik mijn zoon moet geloven, ook altijd kinderen die alles kopen in school. Maar ik ga er ook niet in mee. Hij went er maar aan dat hij brood en drinken mee heeft.
Gelukkig is het bij ons dan nog een gezonde kantine en is er ook geen snoep te krijgen. En verder: hij krijgt gewoon geen geld mee naar school.

zomerzon

zomerzon

06-09-2012 om 21:11

Brood en drinken mee

van thuis. Kind krijgt per week 5 euro zakgeld, als hij iets extra's wilt kopen betaalt hij dat van zijn zakgeld. Vorig schooljaar werd er vaker iets in de kantine gekocht maar nu worden meestal de boterhammen van thuis opgegeten, wel koopt hij soms een flesje water als het heel warm is. De etenswaren in de kantine zijn meestal niet echt gezond.

Primavera

Primavera

07-09-2012 om 07:45

Maandgeld

Ik vond de overgang naar VO een mooi moment om zakgeld/kleedgeld/telefoon geld per maand te geven. Daar moeten ze dan alles van doen inclusief kleine uitgaven voor school of vervanging van de zoveelste gebroken geo-driehoek of kwijtgeraakt compas.
Op=op. Dat geeft veel rust. De oudste denkt nu veel beter na of ze ergens werkelijk geld voor wil uitgeven en beseft dat nu een lekker broodje kan betekenen dat ze straks geen geld meer overhoudt voor een verjaardagscadeautje of een extra uitje. Het eten wat ze gratis van huis mee kan nemen smaakt ineens zo gek nog niet. Ook is ze eindelijk wat zuiniger op haar spullen nu het haar eigen geld kost als iets weg of stuk raakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.