Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voor lopen

Mijn zoon loopt al vanaf begin groep 3 met een clubje van 4 ver voor op de rest. Nu eind groep 4 is hij al enige tijd klaar met zijn werkboek rekenen. Terwijl de rest nog helemaal niet zo ver zijn.
Hij had het eerst nog over dat ie werkboek uit groep 5 zou krijgen, maar dat gebeurt niet.
Zou t kunnen zijn dat ze niet willen dat ie te ver voor gaat lopen? En is dat misschien wel logisch?
Maar is t ook niet een beetje zonde dat ze hem nu niets meer geven?
Wat vinden jullie?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

08-06-2011 om 00:56

Niet logisch

Ik vind het niet logisch dat je zoon nu werkboek van groep 5 krijgt. Dan ben je namelijk aan het versnellen en dat is niet handig. Sowieso ben ik benieuwd hoe het werkt bij jullie; kinderen werken in eigen tempo het rekenboek door? Hoe doen ze dat qua intructie en krijgt iedereen precies dezelfde en even veel sommen?
Je moet het zoeken in verbreden en verdiepen. Ik zou het logisch vinden dat je zoon en de andere vier kinderen plusopdrachten krijgen. Ik denk dat iedere methode die aanbiedt voor de betere rekenaars.
Je zegt dat hij ´al´ zijn rekenboek uit heeft. Maar het is netto toch maar een paar weken tot aan de zomervakantie? Het is ook niet mijn bedoeling om die paar weken niets te doen maar ik denk dat er losse werkbladen ingezet.

CharlotteH

CharlotteH

08-06-2011 om 08:59 Topicstarter

Tijdje

Met al enige tijd bedoel ik sinds begin april.
Maar dan is t dus wel gewoon dat ze niet verder gaan met de leerstof en moet ik t maar zo laten...prima.
Ik wou even weten hoe het ergens anders gaat, ik krijg namelijk de indruk op deze school dat ze er niet heel veel mee doen. Zeker als ik t vergelijk met andere verhalen die ik wel eens lees hier, plusklassen etc. Dat hebben ze niet hier, ze geven ook tegenstrijdige informatie dus ik weet het niet meer zo...
Thanks

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chippie

Chippie

08-06-2011 om 09:32

Wat doet kind nu?

Wat doet je kind nu sinds april? Dat zou ik graag willen weten van de leerkracht.

Welke methode wordt er gebruikt voor rekenen? Al googlend kun je wel ontdekken of er een plusboekje, plusopdrachten, etc bij dezee methode horen. Zet daar dan op in.

En maak je geen illusies, ik ken bv geen school in mijn omgeving met een plusklas. Daar moet je je ook niet op richten. Kijk gewoon wat er binnen je school kan. Er zijn voldoende uitdagende taken te bedenken die leerkracht waarschijnlijk zo uit de kast kan trekkenn.

CharlotteH

CharlotteH

08-06-2011 om 12:52 Topicstarter

Extra

Mijn zoon heeft het over extra opdrachten...
Maar wat jij zegt daar ga ik eens achter aan... Over 3 weken zijn ze al klaar, maar ga t eens met de nieuwe juf in kaart brengen.
Hij heeft zijn juf nu twee jaar en die lijkt de groep erg zat te zijn, dus ik focus me maar op de nieuwe start straks.
Ja, ik lees hier inderdaad zoveel over plusklassen en speciale scholen dat ik dacht dat dat normaal was, maar hier in omgeving ken ik t niet echt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hoe dan?

Chippie:"Ik vind het niet logisch dat je zoon nu werkboek van groep 5 krijgt. Dan ben je namelijk aan het versnellen en dat is niet handig."
Waarom is dat niet handig?
Chippie:"Je moet het zoeken in verbreden en verdiepen."
Ik kan me er niets bij voorstellen.
Wat valt er te verbreden of verdiepen aan getalbegrip tot 100, door de tientallen heen, de basis van vermenigvuldigen en dat dan zónder er de tafel van 8, getalbegrip tot 1000, door de honderdtallen heen, van op te steken?
Groet,
Miriam Lavell

En de rest?

Charlotte, is er alleen een voorsprong met rekenen? Hij moet natuurlijk wat te doen hebben, maar dat hoeft geen rekenen te zijn. Hij kan ook de taalboeken of zaakvakken van groep 5 doen.
Dit "Zou t kunnen zijn dat ze niet willen dat ie te ver voor gaat lopen? " is wel een gangbare gedachte, maar hij klopt niet.
De kwestie is dat een kind zich elke minuut van de dag en de nacht verder ontwikkelt. Met de basiskennis die hij heeft (rekenen t/m groep 4) kan hij zelf de rest bedenken. Daar heeft hij geen boek voor nodig.
Dus of je 'm nu wel of niet aan dat rekenwerk van groep 5 zet, hij is de groep in groep 5 toch wel voor.
Het enige praktische verschil zal zijn dat hij de sommen niet fysiek heeft opgeschreven, maar voor het doorgronden van de stof is dat niet nodig.
Dat rekenboek heeft niet tot doel kinderen een minimum aan peninkt te laten gebruiken of bladzijden schrift te laten vullen.
Komt er nog een cito toets in de komende maanden? Zo ja, vraag dan of hij mee mag doen met de Cito van groep 5. Dan wordt duidelijk waar hij zich (nu al) bevindt ten opzichte van die lesstof en of het voor hem noodzakelijk is om die lesstof alsnog te doen of niet.
Op basis daarvan kan dan een plan gemaakt worden voor het volgende leerjaar.
Groet,
Miriam Lavell

CharlotteH

CharlotteH

08-06-2011 om 22:46 Topicstarter

Miriam

Ja, hij loopt ook wel met andere dingen ver voor, was al avi uit in groep 3.
Het verwarrende is juist dat toen ie na een maand in groep 4 zat, ik kreeg te horen dat de juf met een ib-er had besloten (zonder dat wij als ouders überhaupt wisten dat ze daarover dachten) om ze toch maar niet al in groep 5 te plaatsen; wat naar mijn inzien aangeeft dat ze vinden dat ze nogal erg ver voor liepen,maar hierna leek het of ze de zaak een beetje bagatalisseerde,
Als ik vragen had over de stof, of ze het iets uitdagender konden maken, vertelde ze me ook dat ze het alleen wat "breder" konden maken.
Ja, zat ook wat in wellicht, mijn doel is niet perse hem een klas te laten overslaan, want hij heeft zo'n fijne groep, maar ik wil ook weer niet dat ie zich gaat vervelen.
Bij zo'n tien minuten gesprek kreeg ik weer meer t idee dat het allemaal wel meeviel, alsof ze niet wil dat ik er teveel achteraan zit. Nou, ik heb haar maar twee gesproken hierover, dus zo'n moeder ben ik niet, misschien laat ik me door haar wel afremmen, ik weet niet.
Ze hebben volgens mij vorige week een Cito toets gedaan, althans ik hoorde mijn zoon vertellen over een onderdeel.
(zoveel mogelijk woorden lezen binnen een bepaalde tijd)
Het klinkt nu alsof ik toch te weinig weet en verstand van heb, baal ik toch wel van,
Moet ik me toch meer verdiepen erin of op hen vertrouwen...?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

CharlotteH

CharlotteH

08-06-2011 om 22:51 Topicstarter

Verstand

Jullie hebben al meer verstand ervan, vast veel ervarender erin.
Wat als een kind een Cito toets uit groep 5 zou doen, en eruit zou blijken dat ie die stof al eigen is, wat kan je dan doen voor zo'n kind?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

09-06-2011 om 08:54

Verdiepen en verrijken

je kunt op diverse manier verdiepen en verrijken, bij rekenen met Kien bijvoorbeeld en met bij taal met Slimme Taal. versnellen is natuurlijk ook ene optie en daarvoor hoeft hj echt niet 1 jaar voor te lopen maar je moet wel weten dat versnellen vaak maar een tijdelijke oplossing is. hij zal daarnaast gewoon uitdagender werk moeten krijgen

Van alles te doen

Charlotte:"Wat als een kind een Cito toets uit groep 5 zou doen, en eruit zou blijken dat ie die stof al eigen is, wat kan je dan doen voor zo\'n kind?"
De belangrijkste constatering is dan dat je je op geen enkele manier druk hoeft te maken om de stof van de kernvakken. Dat is al onder de knie. Voor het kind betekent het doen van die stof geen uitdaging en net zo vervelend als de vloer vegen (elke dag weer).
Wat je vervolgens doet hangt af van wat je opvattingen zijn. Het kind kan meteen naar groep 6. (in detail: dat kan ook als kind een hoge C scoort, dus gemiddeld of net voldoende. Je kunt aannemen dat dit kind eventuele hiaten zelf aanvult).
Als je bang bent voor versnellen, dan kun je ook besluiten om kind volgend jaar mee te laten doen met de zaakvakken in groep 6. In de eigen klas kun je met een apart programma toeleggen op die zaken die meestal blijven liggen in het bo: spellen, ontleden, vervoegen.
Daar is dan wel weer een boekje voor nodig, want de juf kan het waarschijnlijk zelf niet 100%.
Over verbreden of verdiepen: google brochurekien.pdf
Je vindt dan de brochure van het lesprogramma waar ayla het over heeft en je ziet meteen het bezwaar van het verrijken en verdiepen waar het in de praktijk om gaat.
Het voorbeeldlesje gaat over deelverzamelingen. Het is precies hetzelfde lesje als dat bij wiskunde in de brugklas over hetzelfde onderwerp, alleen de taal is kinderachtig.
Maar jouw slimme kind zal daar direct doorheen prikken en net zo makkelijk x of y invullen voor Robin, Tycho of Davor (wat een namen!). Waarmee volkomen helder wordt dat verrijken en verdiepen óók versnellen is.
Bovendien is het door de opzet net zo traag en al snel vervelend als gewone bo lesboekjes: iets te veel toelichting, iets te veel lieve woordjes, te weinig theoretisch en te weinig recht op het doel af.
Kortom: alweer bezigheidstherapie.
Je kunt naar de Slegte, en voor je kind een brugklas wiskundeboek en een brugklas boek Engels aanschaffen. Antwoordenboeken worden meestal ook verkocht.
Neem je kind mee. Die kan ook zelf kiezen in de onderwerpen. Sla de zaakvakken niet over. Of bijvoorbeeld Latijn of Grieks.
Voor de school/juf is van belang dat het kind geen extra tijd of aandacht vraagt. Voor je kind is van belang dat het wat te doen heeft. Dat doen kan gewoon in de groep waar het nu zit, maar het is domweg onvermijdelijk dat je kind zich sneller ontwikkelt en dus eerder klaar is met het bo.
Zodoende is het net zo onvermijdelijk dat je kind zich nu al stof eigen zal maken die de meeste kinderen pas voor het eerst in de brugklas tegenkomen.
Daaruit volgt volautomatisch dat je kind eerder klaar zal kunnen zijn, tenzij je uit angst voor versnellen je kind met loze bezigheden onder de kleintjes wilt houden.
Dat is een keuze. Je kind zal daar niet dood aan gaan.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

09-06-2011 om 09:51

Miriam

is niet gewoon alles op de basisschool bezigheidstherapie voor slimme kinderen? wij zijn aan het kijken om dochter volgend jaar spaans te laten doen via een buitenbschoolse plusklas maar ook dat zie ik als bezigheidstherapie en zorgen dat komend jaar nog enigzins interessant wordt

Vermaak met informatie

ayla:"is niet gewoon alles op de basisschool bezigheidstherapie voor slimme kinderen?"
Ja. De vraag is waarom je dat zou doen.
Er zijn wat mij betreft grofweg 2 strategieën. De ene is dat je de school een soort kinderopvang laat zijn waar het kind gezellig is met de andere kinderen en een beetje loos wordt bezig gehouden. Dat kan op zich prettig genoeg zijn. Voor het kind zelf doe je buiten school interessantere dingen: je loopt met regelmaat een boekhandel binnen waar het kind zelf interessante boeken uit kiest. Je sluit aan met museumbezoek, hobbyclub (muziek, schaken, whatever). En vooral: je trekt je geen moer aan van school en toetsen etc. Het enige dat je je kind vraagt is dat het niet vervelend doet in de klas.
Andere optie is dat je op school gewoon aansluit bij de ontwikkeling van het kind. Verrijken of verdiepen gaat dan niet helpen. Gewoon vooruit toetsen en stof aanbieden die hoort bij het niveau dat uit de toets volgt. Dus van groep 4 naar groep 6 en van groep 7 naar de 2e in het vo, daarna naar de 4 vo en 5/6 ook in een jaar doen.
Dat kan, is niet erg, is niet vervelend, is nergens slecht voor, kun je heel vrolijk bij blijven.
Het is een keuze.
ayla:"wij zijn aan het kijken om dochter volgend jaar spaans te laten doen via een buitenbschoolse plusklas "
Heb je nog steeds geen antwoord op de vraag wat het kind dan op school, tijdens schooltijd doet. Bovendien is een tweede taal leren ook een bron van inspiratie voor alle taligheid, dus ook opnieuw het versnellen van de stof. Maakt niet uit welke taal je kiest.
Belangrijker: je neemt weer tijd in van een kind dat zelf in de eigen tijd en op eigen tempo zich al heel goed ontwikkelt. Daar is geen 'les' voor nodig. Alleen maar interesse. Daarom: ga naar de Slegte, laat je kind daar in de boeken neuzen (dat kan ook geschiedenis of biologie zijn) en dat wordt dan de hobby. Een hobby die trouwens ook gewoon mee naar school kan.
Als kind maar braaf met de neus in het boek zit en niet lastig doet, geen extra aandacht of aanvullend programma vraagt, vindt juf dat al snel oke.
Kind mag elke maand een ander vak/interessegebied doen. Niks hoeft af. Niks hoeft goed. Gewoon vermaak met informatie.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

09-06-2011 om 10:40

Ayla

misschien moet je Chinees proberen, dat is weer iets heel anders dan de 'met gewone letters geschreven' talen.
En het is best een leuke taal. Spaans zal ze mogelijk op het vo ook krijgen.

Interesse

"misschien moet je Chinees proberen, dat is weer iets heel anders dan de \'met gewone letters geschreven\' talen."
Dat zou ik niet doen. Nogmaals: het kind heeft geen les nodig voor het ontwikkelen van vaardigheden. Ook Chinees wordt in kinderachtige stapjes en rigide volgordes gegeven. Niet doelgericht en het vereist vooral discipline of je wil of niet.
En dat terwijl dit kind ook zonder les zich met het grootste gemak het Chinees eigen zal maken, als het maar geinteresseerd is in de taal.
Die interesse als bron van het doen is juist de belangrijkste kwaliteit. Dat moet je koesteren en niet koste wat kost willen onderwerpen aan rigide planning en volgorde. Dat is nergens voor nodig. Het gaat om plezier, niet in resultaat.
Bovendien wordt met elke bezigheid een ontwikkeling doorgemaakt die nog meer voorsprong oplevert, ook voor de zaakvakken, andere talen en zelfs wiskunde etc.
Kortom: met Chinees voorkom je niet dat het kind niks te doen heeft in volgende leerjaren.
Tip voor lesaanbod http://examen.kennisnet.nl/
Je kunt er examens downloaden (nog niet van alle vmbo jaren, wel havo vwo, vmbo komt binnenkort).
Die examens zijn super doelgericht en gecomprimeerd tot de vraag en het onderwerp. Van daar uit kan interesse voor deelonderwerpen ontstaan.
Je kunt de link aanbieden als informatiebron bij dat vak waar kind interesse in heeft. Dat kan ook biologie, filosofie of Fries zijn.
Maakt niet uit. Niks hoeft af, niks hoeft goed. Alleen maar vermaak met informatie.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

09-06-2011 om 11:26

Ligt dan waarschijnlijk aan de leraar/lerares

hier is het meer het totaalplaatje, te gebruiken zinnen/woordjes in bepaalde situaties en daar dan zelf wat mee kunnen. Niet 1 niveau, maar verschillende door elkaar. En juist doorzetten is wat ze hier leren.(tenminste, dat was hier de bedoeling) Taal is bijzaak
En ja, alles is zelf te leren, maar ik kreeg de indruk dat Ayla wel iets gestructureerds zocht, en dan is Chinees (met tekens ipv en naast) letters toch anders dan bijvoorbeeld Spaans. Plus dat de grammatica echt totaal anders is.
Doel is ook niet voorkomen dat kind niks te doen heeft. Het heeft alleen geen zin om er nu (bewust) iets 'naast' te doen, wat ze ws straks ook nog eens gaat krijgen. Dat lijkt mij zinloos.

Dat is het

"En ja, alles is zelf te leren, maar ik kreeg de indruk dat Ayla wel iets gestructureerds zocht"
Ja, ik ook. Maar het lijkt mij zinniger om dat kind het vertrouwen te geven dat het het zelf kan, zelf mag kiezen, zelf mag uitzoeken, volledig op basis van eigen interesse en tempo. Dat georganiseer en gestructureer in een patroon is niet wat het kind nodig heeft en ontkent bovendien de belangrijkste capaciteit die het kind heeft.
Laat losssss.
"Het heeft alleen geen zin om er nu (bewust) iets \'naast\' te doen, wat ze ws straks ook nog eens gaat krijgen. Dat lijkt mij zinloos."
Het heeft vooral geen zin op expres iets anders te gaan doen. Dat helpt niet tegen niks te doen hebben. Accepteren, erop vertrouwen zelfs, dat kind van alles wat nog komen gaat de helft al kent voordat het moet, is gelijk aan accepteren dat het kind is wat het is.
Dat is rustgevend, ook voor het kind.
Kind zelf laten kiezen uit de informatie voor vermaak, staat gelijk aan vertrouwen hebben in het kind en het kind leren te vertrouwen op zichzelf.
Het mag Chinees zijn, als kind dat kiest. Maar er is geen enkel bezwaar bij Engels, Wiskunde of Fries.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

09-06-2011 om 12:49

Hmm

de draad hoeft niet over mij te gaan, de vraag gericht aan Miriam was algemeen bedoeld ook zodat de vraagstelster er misschien iets aan zou hebben. De spaans lessen waren als voorbeeld bedoeld.

CharlotteH

CharlotteH

09-06-2011 om 13:28 Topicstarter

Veel info

Wat een info! Als ik dit lees denk ik weer eerder:" maar zo slim zal ie toch niet zijn?" haha
Misschien te bescheiden,
maar het klinkt wel interessant, hij is leergierig, ook wat betreft topografie etc. Onthoud al welke vlaggen bij welk land hoort (niet van alle landen hoor!!)hoeveel inwoners een land heeft, de directeur was onder de indruk dat ie wist dat afghanistan in Azië ligt, kennis komt tot hem spelenderwijs...maar die interesse is er, dus wel goede tip om eens de bieb uit te pluizen en te blijven voeden..
Ik print al jullie info uit dat is wel zo fijn voor mij.
Zit je zelf in het onderwijs Miriam????

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dat zitten we allemaal

"Zit je zelf in het onderwijs Miriam????"
Grappige vraag is dat toch. Ik heb er (net als iedereen) jaren 'op' gezeten en zat er met mijn kinderen jaren midden in. Bij elkaar opgeteld is dat meer jaren ervaring dan een leerkracht in een normale loopbaan opdoet.
Maar daarbij dan ook nog: ik had ook zo'n geval.
Ik ben geen leerkracht of medewerker van een school en dat heeft als mega voordeel dat ik niet in hanteerbare leerstofjaarklasmodellen denk.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

09-06-2011 om 18:44

pelle

haha, de spaans les is iets van de scholenstichting, ze bieden als een soort verrijkingsklas spaans les aan. Voor ons wel handig want het is binnen schooltijd en dan heeft ze in ieder geval alweer een uur wat nuttigs gedaan. Het engels leren heb ik toen verder niets mee gedaan, blijkt nu dat dat ook niet hoeft, dochter leert zich nu telkens meer zelf engels door woorden op te pikken en het gewoon naar het nederlands om te zetten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.