Sanrica
07-12-2011 om 21:13
Voor straf naar kleuterklas
Ben toch even benieuwd wat iemand anders ervan vindt. Blijkbaar was mijn lieve zoon van 7 vandaag onhandelbaar op school. Hij heeft adhd en ik was vergeten hem zijn pilletje te geven dus dat zou heel goed kunnen. (shame on me) Dat hij straf krijgt vind ik ook niet erg als hij iets doet wat niet door de beugel kan. Hij vertelde zelf ook wel dat hij niet geluisterd had en vervelend was geweest, dus straf was wel terecht. Maar nu had deze juf hem naar de kleuterklas gebracht en gezegd: Ik heb hier een jongetje dat niet luistert. Nou vind ik het dus belachelijk dat je een jongen van 7 voor straf naar de kleuterklas brengt. Wat is jullie mening? Hij zit trouwens in groep 3 omdat hij een jaar langer heeft gekleuterd. Alvast bedankt voor jullie meningen.
Groetjes Sandra

Laminaat
07-12-2011 om 21:34
Even naar een andere klas
Sandra,
Het is op veel scholen gebruikelijk om een kind met ongewenst gedrag even uit de groep te plaatsen. Naar een buur(t) klas is dan aardiger dan op de gang. Dat dat een kleuterklas was in het geval van jouw zoon, is misschien om logistieke redenen. Vraag het morgen even aan de juf; dat kan veel opheldering geven.
groetjes,
Laminaat

Tineke
07-12-2011 om 22:25
Niks mis mee
Beide partijen kunnen even tot rust komen, even uit de situatie. Daarna gaat het vaak stukken beter. En of een oververhitte juf een stout kind naar de kleuterklas brengt, of naar groep 8, dat maakt weinig uit. Het grote voordeel van een groep lager is dat ze daar meestal het kind wel kennen.

Tineke
07-12-2011 om 22:29
Vervolg
Het grote voordeel van een groep lager is dat ze daar meestal het kind wel kennen. En dat het daarom voor een (overstuur) kind veiliger (want bekend) is dan een groep hoger. Een kind naar een groep hoger sturen kan de boze/stoute bui verergen, zeker bij een kind met ADHD. Zoveel nieuwe prikkels ineens te verwerken op een moment dat je het niet gebruiken kan.
Dus ik zeg: prima actie van de juf.

Evanlyn
07-12-2011 om 22:31
Zelf
ben ik wel eens naar groep 8 gebracht terwijl ik in groep 3 of zo zat. Nou, dat maakte wel indruk! Ik was meteen een stuk handelbaarder en ze vonden me schattig, dus het was heel gezellig.

Sanrica
07-12-2011 om 22:36
Grappig,
om te lezen dat jullie het heel anders zien. Ik zag het meer als iets negatiefs zo van hier hoor je meer thuis omdat je je gedraagt als een kleuter. Zal morgen nog wel even met juf erover hebben. Ook omdat het eigenlijk mijn schuld is omdat ik zijn pilletje was vergeten en ze zijn gedrag van vandaag op een andere manier kan bekijken.
Bedankt voor de reacties!

Fiorucci
08-12-2011 om 06:47
En hier...
Hier worden kinderen t/m groep 8 bij de kleuters geparkeerd als ze echt niet te harden zijn.

ayla
08-12-2011 om 09:20
Dochter ook
dochter vorig jaar groep 4 is ook een middag bij Bij groep 3 geparkeerd, in eerste instantie had ik ook zoiets van moet dat nou, maar ik kon het idée erachter wel begrijpen. Dochter vond het echter heel gezellig bij die ‘kleintjes’ dus een echte straf was het niet geweest

dirksmama
08-12-2011 om 10:50
Heb ik regelmatig gedaan
Het werkt en het wordt zelden als echt zware straf ervaren. Ze voelen dat ze de klas uit zijn, maar bij de kleuters zijn ze 'groot', helpen ze de juf, voor veel kinderen naast op de plaats gezet worden toch vooral een flinke boost voor hun zelfvertrouwen.

Sanrica
08-12-2011 om 11:13
Gesprekje gehad met juf
Juf is een invalster en wist dus niet dat mijn zoon adhd heeft. Als ze dit wel had geweten had ze hem anders aangepakt. Hij moest echt bij de kleuters aan een tafel zitten en mocht verder niets. Maar goed ik geloof niet dat hij het heel erg vond maar ik heb er nog steeds een beetje moeite mee. De gedachte erachter was idd joh als je je als een kleuter gedraagt ga je ook maar in de kleuterklas zitten. Ach ja ik was er niet bij maar ik weet hoe hij kan zijn. Heel lief, vrolijk maar soms zo opstandig en boos. Dan is er geen land mee te bezeilen.
Maar goed het is nu helder en opgelost.
Groetjes Sandra

T&T
08-12-2011 om 12:53
Yep! gebeurd hier ook!
In groep 3 was het DE ultieme afgang om terug te moeten naar de kleuters... met een klas vol stuiterende jongetjes werd er ook wel eens naar die straf gegrepen ik heb er nooit een probleem mee gehad.
Nu zijn ze twee jaar verder, en worden er nog wel eens, in overleg met de andere leraren, kinderen voor "straf" naar een andere klas gezet. Zo kreeg mijn zoon, nu in groep 5, opeens een kind van groep 7 in de klas. Schijnbaar liep het in die klas zo uit de hand dat hij even moest "afkoelen" in een andere klas. Kan gebeuren. En waarom zou ik daar als ouder een probleem mee hebben?
groetjes, Tess

Puck
08-12-2011 om 13:00
Sanrica
Is het niet mogelijk dat je bij zijn juf een "pilletje voor nood" in bewaring geeft. Stel dat het nog een keer gebeurt dat hij zijn medicijnen vergeet in te nemen en hij begint op school te stuiteren dan kan juf alsnog een pil geven.

Karmijn
08-12-2011 om 13:17
Oei
Pilletje voor nood, zou ik niet bij de juf laten hoor. Of zij moet echt eerst bellen, om te vragen of het medicijn vergeten is. Het is levensgevaarlijk om te veel van dat spul te slikken.
Wij hebben hier jaren een reminder onder de sleutelbossen gehad. Er stond op: 'Pikachu gehad?' Voor ons en voor onze zoon was het duidelijk dat dit over zijn medicatie ging.
Nu krijgt hij zijn medicatie gelijk als we hem 's morgens wakker maken, en daarom vergeten we het nooit. Maar ik heb weleens dagen waarop ik dénk dat het vergeten is. Zoon kan soms ineens zo onrustig zijn. Dan kijk ik in zijn weekdoos en zie dat het toch gegeven is. Het gedrag alleen is dus geen goede indicatie.

Sanrica
08-12-2011 om 13:18
Puck, goed idee!
Dat ik daar nou zelf niet aan denk. Maarja daar is het forum dus voor! Zal vast lukken om een daar een pilletje voor nood neer te leggen. Bedankt!

Karmijn
08-12-2011 om 13:25
Lol, sanrica
Sanrica, onze posts hebben elkaar gekruist. Bedenk je een manier om ervoor te zorgen dat het onmogelijk is, dat je zoon twee dosissen krijgt? Dat kan echt gevaarlijk zijn. Vooral als het om concerta gaat.
Mijn zus werkt op een kinderafdeling en die hebben laatst een jongen een hele dag aan de hartbewaking gehad, omdat hij twee pillen van zijn slaperige ouders had gehad. (een van papa en een van mama). Na dat verhaal hebben wij een weekdoos voor onze zoon en zetten wij de medicijnen uit, dan kan dat niet zo makkelijk meer gebeuren.

Puck
08-12-2011 om 14:45
Karmijn
De optie van een weekdoos is best een slimme, maar dat sluit de mogelijkheid niet uit om bij juf een "noodpil" te hebben. En dan mag juf natuurlijk niet zo op eigen houtje gaan beslissen dat er een pil ingegooid moet worden omdat het kind onrustig is. Lijkt me dat juf dan eerst aan kind vraagt en als daar geen echt goed antwoord uitkomt dat juf dan moeders belt om te vragen of er misschien vanmorgen een pil vergeten is? Dan kan moeder in de weekdoos controleren of er nog een pil te veel in zit.

Sanrica
08-12-2011 om 16:39
Die weekdoos
vind ik eigenlijk ook wel een goed idee. Sowieso vind ik dat juf niet op eigen initiatief een pil moet geven. Moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat een overdosering zo gevaarlijk was. Dus zet me wederom aan het denken. Maar ben blij dat jullie mee denken. Was zo lullig gister. Kind was niet te handelen en dat had beter gekund.

Puck
08-12-2011 om 21:28
Fijne weekdoos
Bij de Xenos hebben ze handige weekdozen voor medicijnen voor een aangenaam prijsje. En of een overdosering zo gevaarlijk kan zijn zal van een heleboel dingen afhangen, misschien iets om eens aan de apotheek te vragen bij de volgende zending.