Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Examen2019

Examen2019

07-07-2018 om 10:25

Voorbereiding examen 2019, Ja 2019

Komende week moeten de boeken voor het nieuwe jaar weer besteld worden en de leverancier biedt dan natuurlijk ook weer zelf aan te schaffen materiaal voor het (havo)examen aan.
Wat te kiezen?
Ik heb even gevraagd wat de oudste, met een ander profiel, gebruikt heeft en dat was de examenbundel nederlands ,samenvatting biologie voor jou ? en samengevat wisk.b en natuurkunde. Laatste twee wou ik even inzien, maar dat was niet mogelijk, want die lagen op de studentenkamer....(zegt misschien genoeg).
Nu zie ik naast de bekende samengevat/examenbundels ook bloqs (digitaal oefenen), maar zijn dit nu gewoon oude examens of nieuw ontwikkeld materiaal? Verder googlend samenvattingen en oefenmateriaal van examenoverzicht.nl, examenbundel van economielokaal.nl. En er zullen er misschien nog wel meer zijn. Oude examens en antwoorden zijn wel te vinden, o.a. Examenblad.
Wat mijn kind nodig heeft zijn extra oefeningen voor wisk. A, m&o, economie ,geschiedenis en van laatste twee wellicht ook samenvattingen.
Mijn kind is enorm goed in krappe voldoendes halen met zo min mogelijk inspanning. Het materiaal moet dus behapbaar zijn en bijna vanzelf zijn hoofd invliegen. Wat overdreven, maar anders blijft het echt op de boekenplank staan.
Tot mijn grote ergernis werkt school grotendeels digitaal en ik denk dat bloqs hem ( door het zelfsturende )wel aan zullen spreken. Na zien van het voorlichtingsfilmpje deed me dit denken aan de methode voor biologie en aardrijkskunde in de onderbouw en dat vond ik niet echt geweldig.
Welk materiaal werd ter voorbereiding op de laatste examens ook echt gebruikt, is ingedeeld op onderwerp i.v.m voorbereiding schoolexamens, aangeraden door school en graag ook de mening van vakdocenten.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-07-2018 om 10:35

mijn dochter

had iets anders dan de examenbundels, ik kan haar dat vanavond even vragen. Waren heel overzichtelijk ingedeeld per examenonderwerp, samenvatting + enkele examenvragen. Rest van de examens haalde ze online om te oefenen, volgens mij.
Wij hebben die bundels voor enkele vakken via MP gekocht, van 2 jaar terug of zo. Moet je wel even opletten of de examenstof (van bv. natuur- of scheikunde) in de tussentijd niet is veranderd.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-07-2018 om 10:39

maar als ik even google

zou het dus gaan om die bundels 'samengevat'. Als mijn dochter vanavond iets anders meldt, laat ik het nog wel even weten. Je kunt ook online bundels inzien: https://www.thiememeulenhoff.nl/voortgezet-onderwijs/examen-voorbereiding/examenvoorbereiding/examenbundel-leerlingen

Examen2019

Examen2019

07-07-2018 om 10:47

Tine

Ja, volgens mij zijn de examenonderwerpen aardrijkskunde en geschiedenis ieder jaar iets anders en is er een wijziging in het examenprogramma wiskunde geweest in 2017?

Wiskunde en natuurkunde zijn idd aangepast..

Qua examenprogramma. Paar jaar terug, maar niet allemaal tegelijk volgens mij, en weet ook niet of t voor wiskunde alle varianten betrof ( a,b,c,d) en of t havo EN vwo betrof. Even opletten dus.

Verder heb je voor natuurkunde de site natuurkunde.nl waar je heel fijn examenopgaven havo en vwo op onderwerp kunt uitzoeken. De uitwerkingen lezen ook prettiger dan de correctievoorschriften op examenblad.nl ( hoewel je daar wel echt eindeloos veel examens kunt vinden natuurlijk)

Ingrid

Tango

Tango

07-07-2018 om 13:49

Samengevat

Ik had voor dochter afgelopen jaar 2 Samengevat boeken, van de vakken die zij het lastigst vond ( ik meen geschiedenis en wiskunde). Later, in de loop van het schooljaar heeft ze er zelf nog biologie bijbesteld, omdat ze dat handig vond. Voor Nederlands zat er een examenbundel in het boekenpakket voor school, was vanuit school zo geregeld. En ook nog een boekje met spellingsregels o.i.d. Geen idee hoe dat heette, zal eens kijken of ik het nog kan vinden.

Voor topicstartster zou ik dus zeggen Samengevat Economie en Geschiedenis en evt. Wiskunde. Examenbundel zou ik dan niet doen, maar gewoon oude examens oefenen. M&O, wat is dat voor vak?

Examen2019

Examen2019

07-07-2018 om 14:23

Tango

Management&organisatie. Naam gaat veranderd worden in bedrijfseconomie. Volgens mij is het rekenwerk, balans en zo.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.