Home » Forum » Ouders en school » Voorlopen

Voorlopen

35 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Dees
Voorlopen

Mijn zoon van net 5,5 leest vloeiend AVI M3 boekjes en de AVI E3 boekjes zijn wat lastiger maar komt hij ook doorheen.

Daarbij herkend hij getallen in de honderdtallen en telt tot 1000 heb ik helaas mogen ervaren tijdens een flinke autorit.

Tegen normaal beleid in is besloten dat mijn herfstkleuter na de zomer naar groep 3 gaat. Juf weet wel dat hij wat leest en best slim is maar in een groep met 33 kleuters is geen ruimte om hem uit te dagen en meer te bieden. Gevolg is dat hij thuis vaak lekker leest en met okki oefeningen bezig is.

Leuk en aardig allemaal maar ik vraag me of we met de snelle doorstroming genoeg doen om hem uit te dagen op school volgend schooljaar.

Daarbij baal ik van de doorstroming want emotioneel is het gewoon een jong 5 jarig mannetje dat niet heel zelfverzekerd is. Ik vraag me af of niet juist een jaar extra keuteren voor hem beter zou zijn qua emotionele ontwikkeling maar daar geeft juf van aan dat hij dan een vreselijk jaar gaat hebben want ze moeten toch een paar keer per dag in de kring en meedoen met taakjes en activiteiten gericht op de gemiddelde kleuter.

Ik voel dit gewoon aan alle kanten fout gaan....

Half a twin
Dees niet doen!

Mijn kind was ook slim zeg maar reteslim. Een januari kind. Ik wilde hem met 5 jaar en 6 maanden door laten stromen naar groep 3.
Mocht niet, hij was sociaal emotioneel nog niet zo sterk, bla die bla die bla. Hij las al en rekende heel goed voor een 5 jarige.
Hij heeft in het totaal 2,5 jaar gekleuterd en wat hebben we daar een spijt van! Nu nog steeds.
Groep 2 was met de herfst al niet meer interessant, heel veel moeten praten om meer uitdaging te krijgen, hij wilde gewoon niet naar school.
Groep 3, 4, 5, 6 en 7 waren een hel. Alles ging (met zijn woorden) zo ontzetten sloom. Ik weet alles al. Op school bleven ze maar roepen dat hij echt niet zo slim was als ik zei, hij haalde slechte citoscores en ook methodetoetsen waren niet echt de top.
Uiteindelijk in groep 7 na jaren tobben en praten zelf het initiatief genomen en een WISC laten doen. Hij bleek een uitzonderlijk hoog IQ te hebben en is na nog een half jaar groep 8 uitgestroomd naar voortgezet onderwijs.
Als ik het over kon doen had hij echt naar groep 3 gegaan desnoods op een andere school en had ik eerder zijn IQ laten testen.

Een kind dat al leest in groep 2 laten dient geen enkel doel.

Pennestreek
Tegen normaal beleid in?

Is het dan normaal beleid om herfstkleuters langer te laten kleuteren? Dat is al sinds 1986 (of zo) officieel zitten blijven. En dat bij een (erg) slimme kleuter. Lijkt me van de zotte.

Mijn dochter is van eind oktober. Altijd normaal doorgestroomd. Nooit een probleem geweest. Is nu met 15 jaar geslaagd voor de mavo.

Waarom zou je je kind in vredesnaam nog een extra jaar laten kleuteren? Omdat hij tussen emotioneel jongere kleuters zelf een snellere emotionele ontwikkeling zal doormaken?? Ik snap het oprecht niet...

AnneJ
Weerbaarheid

Ik kan me wel voorstellen dat met de huidige prestatiedwang en drukte in de klas je je zorgen gaat maken of je kind daar wel tegen opgewassen is. Maar ook dan helpt het niet om een jaar over te doen. Dat wordt dan een moeilijke keuze. Emotioneel en sociaal zou het dan beter zijn maar omdat er cognitief niets meer geboden wordt gaat het emotioneel en sociaal ook slechter worden voor je kind.

Help je kind zo goed mogelijk door school heen en weerbaar te worden ook tegen de prestatiedwang door daar thuis zo ontspannen mogelijk mee om te gaan en thuis ook extra uitdaging aan te bieden. Help je kind om de groepsdynamiek op school beter te begrijpen op zijn niveau en steun hem.

Dora
emotionele ontwikkeling

Volgens mij zitten er gigantische verschillen in emotinele ontwikkeling tussen kinderen op de basisschool. Net als er verschillen in cognitieve ontwikkeling zitten. Er zullen in groep 3 dus wel meer kinderen zitten die op het ene of het andere gebied achterlopen.

Volgens mij moet je de klas vooral laten bepalen door de cognitieve ontwikkeling, zodat het kind niet over- of ondervraagd wordt.

Temet
de ervaringen hier

Zoon is van oktober. Is gewoon doorgestroomd, las toen ook al heel behoorlijk. Kwam dus vlak voor zijn zesde in groep 3. Heeft uiteindelijk groep 4 overgeslagen. Nooit ergens last van gehad. Zit nu in de 2e klas VO, waar hij met zijn 12 jaar een van de jongsten is (er is nog een jongen die een klas heeft overgeslagen). Maar toen hij begon in de brugklas, moest hij dus nog 11 worden. Praat met zijn 14-jarige klasgenoot stoer over Marvel-superhelden, en speelt op zijn kamer nog met Lego, en dat alles zonder dat hij ergens een complexje lijkt te hebben opgelopen :-) (de echte puberperiode moet nog losbarsten natuurlijk, dus ik klop af)

Dochter is van maart, stroomde in in een groep 1/2. Wij voorzagen dat als zij eerst een half jaar groep 1 zou doen, vervolgens weer een heel jaar groep 1 en dan nog een heel jaar groep 2, zowel dochter als de leerkracht het op een gegeven moment niet meer zo leuk zouden vinden. We bespraken dit toen dochter in groep 1 zat in de winter (dus het schooljaar na het jaar dat ze was ingestroomd). In samenspraak werd besloten dochter groep 2 werkjes aan te bieden en te zien of ze dat wilde doen ("ik bied het haar wel aan, maar ik ga haar niet dwingen"). Dat wilde ze inderdaad, en dat ging goed Ze ging ook probleemloos met de groep-2 kinderen om. Na de paasvakantie is ze geruisloos geheel doorgestroomd naar groep 2 en na het eind van dat schooljaar naar groep 3. Dus heeft ze anderhalf jaar over groep 1/2 gedaan terwijl 2,5 jaar normaal zou zijn geweest.

Ze is nu niet alleen veruit de jongste van de klas (zit in groep 6 en is in maart 9 geworden), maar is ook nog eens klein uitgevallen. Veel kinderen steken letterlijk met kop en schouders boven haar uit. Het deert haar niets.

Kortom: doorstromen en zelfs versnellen hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ik zou voor je zoon beslist niet vragen om doorkleuteren. Het is veel makkelijker je zoon uitdaging te geven als hij doorstroomt naar groep 3 dan als hij nog een jaar bij de kleuters blijft hangen en nog gezellig bolletjes mag inkleuren en weet ik wat. Zit hij eenmaal in groep 3, dan kan hij daar lesmaterialen krijgen voor wat snellere kinderen. Of boekjes uit de hogere klassen halen, dat kan ook. Maar er zijn bij rekenen en taal hele leuke methodes om kinderen extra uitdaging te bieden terwijl het materiaal wel bij de leeftijd past. Je moet wel even bespreken of de huidige leerkracht goed met de groep-3 leerkracht bespreekt dat je zoon al goed leest. En hou in het begin van groep 3 even de vinger aan de pols. Hier had ik in groep 3 met zoon de indruk dat juf hem weer vanaf 0 wilde laten beginnen met lezen, en net toen ik zo tegen de herfstvakantie dacht dat ik daar misschien toch maar eens het gesprek over aan moest gaan, bleek hij extra leesmateriaal te krijgen. Was het toch vanzelf goedgekomen.

Groeten,

Temet

vlinder72
Naar groep 3

Dat herfstkleuters standaard niet doorstromen is inmiddels best een uitzondering. Hier stroomt juist iedereen door behalve als ....

Naar groep 3. Hij zal daar vast niet de enoge zojn doe al goed kan lezen. Mijn zoon zat in een groep 3/4 en er zaten groep 3 kinderen in de laatste groep. Dus bij groep 4 kinderen. Van nog een jaar kleuteren wordt hij vast niet gelukkig.

Dees
Stil zitten

Maar het stilzitten gaat dat dan wel lukken? Ik bedoel het mannetje kan veel maar doet het vaak niet lang achter elkaar.

Ik ga sowieso vragen of ze in kaart hebben hoe goed hij leest.

Floria
hier

Mijn oudste was verder met lezen en rekenen en heeft toen nog tot zijn volle tevredenheid nog een jaar gekleuterd. Lekker in de bouwhoek. (Ook paste hij veel beter tussen zijn leeftijdsgenoten dan tussen de kinderen die naar groep 3 gingen.)
Mijn jongste was vlak voor groep 1 ongeveer op het niveau dat je beschrijft en had liever helemaal niet willen kleuteren, maar heeft dat 2 jaar moeten doen.
De school waar zij op zitten doet niet aan versnellen.
Beiden vonden het prima in groep 3 waar ze alles al konden. Het nieuwe systeem doorgronden vonden ze leuk genoeg, bovendien moesten ze schrijfletters leren, enz. Verbazingwekkend.

Maar het hangt van jouw kind af.

Fransien
Mijn jongste

Mijn jongste is een buitenbeentje in de klas met een werkhouding (ook al in de kleuterklas) die niet om over naar huis te schrijven is. Hij doet ook vrij jong aan voor zijn leeftijd.
In groep 2 stelden zijn juffen nodig om hem te laten doubleren omdat hij nog zo jong aandeed. Wij hebben toen de vraag gesteld wat ze hem in de kleuterklas nog konden leren wat niet in groep 3 kon. Toen daar geen antwoord op kwam was het kleuterverlengen snel van de baan.

In groep 3 is toen extra aandacht gekomen voor stilzitten, je werk afmaken, netjes werken (opnieuw laten doen van onleesbaar werk) en dat soort dingen.
Het jong overkomen is gebleven, maar zijn vriendjes in de klas zijn een jongen die wel is blijven zitten en een jongen die veel ouder ingestroomd is (is pas met 7 jaar in groep 1 gekomen vanwege taal).

Kleuterverlengen had bij mijn jongste alleen een gefrustreerd kind opgeleverd.

Syboor
Stil zitten

Stil zitten is makkelijker als de juf iets nieuws vertelt, dan als de juf voor de zoveelste keer tot 20 aan het tellen is. Het is ook makkelijker aan te leren als het kind geconfronteerd wordt met 'natuurlijke' consequenties van het eigen gedrag (opdracht niet begrepen, werk niet af, huiswerk mee naar huis).

Die Okki-oefeningen thuis is wel een duidelijk signaal dat je kind toe is aan het 'schoolse leren' zoals ze dat in groep 3 doen. Mits het niveau goed is. Voor lezen zal dat wel goed komen. Zijn niveau sluit goed aan op de zon-lijn van de methode en er zijn vast wel een of twee andere (oudere) kindjes met hetzelfde niveau.
De rekenvoorsprong kan een probleem worden. Benoem de voorsprong bij de school en laat de school goed uitzoeken hoe ver hij is.

Sociaal-emotioneel kun je je afvragen: bij welke kinderen heeft hij de meeste 'aansluiting'? Gaan die kinderen naar groep 3 of blijven die in groep 2?

Vraag vooral een gesprek aan met de juf van groep 3. Jij hebt bepaalde zorgen, wat kunnen jullie samen doen om te zorgen dat de overgang naar groep 3 zo soepel mogelijk verloopt?

Maar ik zou niet proberen mijn kind op te dringen aan een kleuterjuf die het zelf niet ziet zitten.

AnnaNiem
Groep 3

Hier gaan kindjes die voor 1 januari 6 worden naar groep 3 of er moet een reden zijn dat niet te doen. In groep 3 wordt nog genoeg gespeeld, ze zitten echt niet de hele dag stil in de bankjes. Maar zeker jouw kind moet daar heen. Hij leest, waarschijnlijk al op beheersingsniveau M3 en instructieniveau E3. Rekenen gaat ook goed zo te zien. Als de juf zegt dat groep 2 hem niets te bieden heeft dan neem ik dat meteen aan. Hij hoort in groep 3 en waarschijnlijk al in de pluslijnen zoals Zon. Hou in de gaten dat hij zich in groep 3 of 4 (wat veel herhalingen van groep 3 is) niet gaat vervelen als hij zo snel blijft gaan.

Floria
maar

" als hij zo snel blijft gaan."

Maar IS het zo snel, om met 5,5 M3 te kunnen lezen? In iedere klas zitten er wel een paar kleuters op dat niveau tegen de zomervakantie, en 1 of 2 die nog beter lezen, en die zijn dan misschien ook nog 5 of hooguit net 6. Het is natuurlijk netjes, maar ook weer niet zo van dat ik denk, opletten geblazen. Waarschijnlijk zijn er zeker na de zomervakantie meer op dat leesniveau in groep 3.

Sas
Dit besluit is voor een herfstkleuter niet bijzonder

Op veel scholen gaan alle herfstkleuters door, tenzij er redenen zijn om dat niet te doen. Op andere scholen gaan de herfstkleuters die een voorsprong hebben door en de andere herfstkleuters niet.
In beide gevallen hoort jouw kleuter bij degene die door gaan naar groep 3.

Toen ik jouw verhaal las, dacht ik dat het om een heel jonge groep 2 kleuter ging.
Maar jouw zoon is qua leeftijd geen uitzondering om naar groep 3 te gaan, misschien wel op jullie school maar in het algemeen helemaal niet.

Mijn advies is om die jongen lekker door te laten groeien, cognitief. En de sociale ontwikkeling gaat daar vanzelf op aansluiten. Geef het tijd.
Wat kan er misgaan? Misschien dat groep 3 of 4 toch teveel voor hem is. Dan kun je altijd nog overleggen met school om een jaar extra te doen. Je kunt ook vooraf afspraken dat die optie er is. Als er zwaarwegende redenen zijn, dan kan je zoon terug naar groep 2.

Als je zoon in de kleuterklas blijft, dan is de kans groot dat het misgaat, zie eerdere reacties. Die situatie los je niet zomaar op. Versnellen tijdens het jaar kan, maar dat is niet handig. Aansluiting is dan moeilijk. Het is niet onmogelijk .Als je kiest voor blijven in groep 2 zou ik die optie vooraf bespreken op school

CC
De ervaring hier...

Onze zoon zit nu in groep twee, waar hij vanaf de kerst in gekomen is vanuit groep één.
Hij is van augustus en gaat mee naar groep drie als hij net vijf is.
Hij loopt cognitief wel wat voor, maar volgens mij niks extreems, over de hele linie ongeveer anderhalf jaar op zijn kalender leeftijd.
Hij gaat mee omdat hij op alle vlakken ouder lijkt dan zijn leeftijdsgenoten. Hij is cognitief verder ( begin groep één heeft de school hem didactisch getoetst en was hij klaar voor groep drie) maar de juf zegt ook een zéér stabiel en buitengewoon sociaal jongetje te zien in de klas. Tel daarbij op dat hij groot van stuk is én zich in een mum van tijd aanpast aan het gemiddelde niveau in de groep en er is genoeg reden om hem te laten doorstromen. Daarbij zei de juf dat hij zich niet alleen sneller, maar ook anders ontwikkelt dan de meeste kinderen. Een stabiel stijgende lijn, geen sprongetjes en dergelijke.
Aangezien hij al wat kon lezen en schrijven toen hij nog op de crèche zat en 'gekke vragen'stelde, hebben wij hem voor dat hij naar school ging laten testen op zijn intelligentie. De school zei dat ze daar héél blij mee waren, omdat ze door zijn aanpas gedrag en sociale skills écht niet hadden gezien dat hij zo voor zou lopen...
Het rapport heb ik trouwens aan zijn eerste juf gegeven en erbij gezegd dat dit wel een goed beeld gaf van ons kind, zij zijn de professionals en mochten ermee doen wat ze goed dunkt.
Ze kwamen zelf met het idee van didactisch toetsen, vervolgens naar een groep twee klas en nu mee naar groep drie. Hij zou ook een goede kandidaat zijn voor de twee Plus groep, een groep 2 met extra stof uit groep drie...

Ik heb ook héél erg getwijfeld, spijt gehad van dat test rapport etc. Op school gevraagd waarom hij niet mee kon naar twee Plus in plaats van zo jong al naar groep drie. Het antwoord: hij is niet jong, we kijken naar het kind. Laat die kalenderleeftijd los....

Dees
Oke

Ik snap het niet het is een hele jonge kleuter hij wordt met de kerst pas 6. Maar goed op onze school.blijven de meesten van die leeftijd dus in groep 2.

School wilde hem met de kerst al in groep 3 hebben maar dat heb ik toen al tegengehouden zijn vriendjes zitten in groep 1 of blijven wel een jaar extra bij de kleuters.
Hij zit met lezen nu tegen E3 aan na de zomer zal hij er wel op zitten.

Maar zoals ik het lees moet hij dus echt door.

Pennestreek
Verdiep je eens in kleuterverlengen

Op deze site zijn daar al tientallen draadjes over geweest. Wat jouw school doet klopt niet.
Laat hem lekker doorgaan, er is echt geen enkele reden om hem te pesten met nog een jaar kleuteren.

saar
Als hij echt slim is

dan zou ik vooral kijken naar bij welke kinderen hij het best past.
Het liefst zou ik hem bij de kleuters houden.
Bij de kleuters is er doorgaans meer vrijheid. (ruimte voor eigen creativiteit!)
Dat stilzitten is vaak het probleem niet, wel stilzitten met werk dat je niet boeit.
Mijn slimme kind kon het nog enigzins redden bij de kleuters, daarna niet meer.

Pas vooral op dat school voorlopen niet wil 'oplossen' met versnellen oid, het doet nl zga niets.
Een kind met een afwijkende leercurve heeft een afwijkend leerlijn nodig, punt.

Pennestreek
Wat een raar advies dan Saar

Je raadt aan hem bij de kleuters te houden, want stilzitten is volgens jou lastiger bij werk dat je niet boeit. Dat laatste is zeker waar, maar hoe zie je het dan voor je als hij een jaar later pas in groep 3 komt? Denk je niet dat het werk hem dan nog veel minder boeit? Dus als het mijn kind was had ik hem waarschijnlijk al met Kerst door laten gaan en zeker niet een jaar later.

Bregje
mijn dochter

Mijn dochter kon ook lezen in groep 1 en haalde nul fouten bij de cito toetsen van groep 2 terwijl ze in groep 1 zat dus besloten we haar om groep 2 over te laten slaan.

Nu zit ze eind groep 4. Hoe gaat het?
-Met leren gaat het goed, ze heeft alleen wat concentratie problemen, ze kan geen rust vinden om haar werk af te maken, maar ze maakt wel alles heel goed. (ze zitten ook met 40 leerlingen van groep 1 t/m 4 samen)
-Lezen zit ze op M4, hoewel ze E4 nu moet hebben.
-Emotioneel: Ze is vrij jong en heeft meer met de kinderen die in groep 3 zitten, de kinderen van groep 4 vinden haar nog een beetje kinderachtig.

Ze wordt binnenkort getest, waarom ze zich niet zo kan concentreren, is het ADD/ADHD, zijn er andere dingen?

Marjoleine64
Onze ervaring

Onze oudste was als kleuter ook cognitief voor op zijn leeftijdsgenoten, en is van eind oktober. Wij hebben zelf toen hij 5 werd gevraagd wat het beleid was, en wat school dacht over doorstromen naar groep 3. Uiteindelijk heeft hij wél ruim 2,5 jaar gekleuterd, en wat zijn we daar achteraf blij mee geweest, vanaf het begin! Dat had echter niet zozeer te maken met hem of met de leerstof, maar veel meer met de klas boven hem waar hij compleet in ondergesneeuwd zou zijn. Grote drukke klas, vergeleken met de klas waar hij nu in kwam. Hij is ondanks dat toch behoorlijk gepest vanaf groep 4, mede door de jongens van de klas erboven. Cognitief had hij het misschien wel aangekund, maar hij liep ook niet zo ver voor dat hij zich echt verveelde op school.
Jongste is als septemberkind wel na bijna 2 jaar naar groep 3 gegaan, en had het daar prima. Grote maar hele lieve klas. Jongste kon al wel lezen voor hij naar groep 3 ging, oudste niet.

Jippox
ow

Het hangt zo van het kind af, denk ik. Kijk met zie je kind de meeste aansluiting heeft: zijn dat jongere of juist oudere kinderen? En kijk vooral ook naar hoe je kind in z'n vel zit. Verveelt hij zich? Of vermaakt hij zich prima in zijn klas?

Dat zijn volgens mij de dingen waar het om draait. Kijk, bij kinderen die voorlopen moet je sowieso altijd het programma aanpassen. Of je nu versnelt of niet. Reden om wel te versnellen is m.i. altijd en alleen als een kind in de huidige groep niet gelukkig is, niet gedijt.

In jouw geval lijkt me dat je kind gewoon ook qua leeftijd al toe is aan de overgang naar groep 3. Dan is het eigenlijk andersom: dan moet er een goede reden zijn om hem NIET door te laten gaan. Die lees ik niet. "jong in gedrag" is namelijk geen reden, dat geldt voor de helft van de kinderen die naar groep 3 gaat!

Gewoon door dus, zou ik zeggen. En blijf alert op een aangepast programma. Groep 3 kan nogal saai zijn voor iemand die al goed kan lezen!

saar
Pennestreek

Er is geen goede route voor een echt slim kind.
(tenminste niet op de gemiddelde bs)
Na nog een jaar kleuteren (vaak de beste keuze uit slechte opties) hoeft hij ook niet naar 3 hé, kan ook naar 4.
Je stelt het echt saaie werk (waar slim kind behoorlijk op kan vastlopen) nog een jaartje uit.
Kind kan dan vaker beter frustratie verdragen.
Uiteraard wel cognitief uitdagen in groep 2.

Maar ik zou ook vooral kijken naar met welke kinderen hij het best kan.

Jippox
saar

Als het kind van Dees het nog erg naar de zin heeft in de kleutergroep, is dat inderdaad ook een optie: nog een jaar kleuteren en daarna door naar groep 4. Nadeel is dat het kind dan echt in een heel andere groep (kinderen) terecht komt. En verder zou ik dan ook zeker vast starten met serieus schrijfonderwijs.

Toch zou het mijn keuze niet zijn. Grote kans dat dit kind na een paar maanden in het nieuwe schooljaar helemaal uitgekeken is op de kleutergroep. En dan? Een versnelling halverwege een jaar is ook een hele stap voor een (jong) kind.

saar
Jippox

Misschien zou hij nu ook in een vreemde klas komen, mocht hij doorgaan naar groep 3 en nu in 1 zitten. (en dus niet 1 en 2 samen)
Het argument zegt me ook niet zoveel want versnellen qua groep houd je toch niet altijd tegen.
Zeker niet op een 'luie' school die het te veel werk vindt kind fatsoenlijk uit te dagen in de groep waarin hij zit.
Dus is het niet nu dan misschien wel op later moment ergens.

Ts geeft aan dat vriendjes naar 2 gaan, zou voor mij, zeker bij een slim kind, erg zwaarwegend zijn.

Maar wel zou ik 'eisen' dat hij uitgedaagd wordt, misschien ze een handje hierbij helpen?
(ook fijn voor voorlopende kinderen die nog komen gaan)
Mijn ervaring is dat snel geroepen wordt dat 'iets niet kan'. Soms staat een beetje ambitieuze ib'er wat meer open.

saar
En

Naar groep 3 gaan lost het voorlopen totaal niet op, geeft eventjes een beetje uitdaging en dan is de koek op. Je hebt er niets aan. Misschien bij een kind dat maar een beetje voorloopt wel, maar een echt slim kind haalt alles snel in en dan?

Agnus Dei
saar

Beter naar groep 3 gaan.
Onze zoon is ook doorgegaan van 1 naar 3 en zit nu in groep 8.
Hij is al lang klaar met de basisschool en ben blij dat hij in iedergeval nu van school kan i.p.v. nog een jaar langer.
Gelukkig is het geen kind die vervelend gaat doen maar hij roep al 2 jaar dat het saai is, dat hij zich verveelt, dat hij niet snapt waarom ze iets voor de derde maal herhalen.
Tuurlijk lopen ze snel weer voor, lost het niet veel op maar waarom langer op de bs zitten dan nodig.
Op het gym van mijn dochter zitten veel jongere kinderen, die zijn idd jong en soms wat speels maar dat maakt de klasgenoten echt niet uit. Juist in een gym klas zijn grote leeftijdsverschillen gebruikelijker.
Gewoon doorstromen dus.

Triva
Vreemd

Mijn oudste is 19 en hij was de eerste klas waarbij alle kinderen door gingen naar groep 3 die voor 1 januari 6 werden. Natuurlijk waren er kinderen die wel 'bleven zitten' waaronder mijn jongste maar jouw kind had jij niet tegen kunnen houden.

Ja hij moet leren stilzitten, dat zijn er genoeg die dat moeten maar die moeten ook nog leren lezen. Ik vind schrijfonderwijs heel erg belangrijk en dat kun je niet serieus krijgen in groep 2 dus 2,5 jaar kleuteren en dan groep 3 overslaan vind ik geen optie, ook niet voor wat betreft de vorming van de klas, hij komt er dan later tussen.

Jippox
het gaat hier

niet om een versnelling. Kind hoort qua leeftijd gewoon naar groep 3 te gaan. Blijven zitten kan soms nuttig zijn, maar bij een kind dat toch al voorloopt is het vragen om problemen volgens mij.

En nee, voorlopen los je met een versnelling niet op. Maar je kunt in kind in een hogere groep wel meer bieden dan eentje in een kleutergroep. Bovendien kort je de saaie basisschool zo weer wat in, wat ook een groot voordeel is.

Al mijn (4) kinderen hebben kort gekleuterd. De jongste zelfs nog geen jaar, die was nog 4 toen ze naar groep 3 ging. De oudste is nu 17 en heeft net zijn gymnasium diploma gehaald. De twee ertussenin hebben later op de basisschool nog een groep overgeslagen. Zitten nu in gymnasium 4 (14 jaar) en gymnasium 1 (11 jaar). Het 'jong' zijn is bij geen van allen een issue, bovendien zijn ze echt de enigen niet.

Marianne
Hier ook

School hanteerde de 1 Januarigrens. In de klas van Oudste zat een meisje van 31 december. Dat was nooit een probleem.
Het scheelt natuurlijk wel of een kind een van de grote groep herfstkinderen is, of juist een uitzondering in een klas met verder oudere kinderen. Ik kan me best voorstellen dat Dees daar wat huiverig voor is.

Maar dat lijkt me niet het enige om af te wegen. Mijn jongste bijvoorbeeld, had graag nog een extra jaar gekleuterd. Die was dol op alles wat met knutselen te maken had, en had dat lezen en rekenen er wel even bijgedaan als die optie er geweest was. Dat zou voor hem ook echt goed geweest zijn. Helaas voor hem was hij een lentekind en dat werd gewoon groep 3,. Dus kreeg groep 3 een wiebelig kind dat zich al snel verveelde.

Mijn oudste was veel minder van het knippen en het plakken en wou heel graag naar groep 3. Maar ja, het was allemaal wel erg makkelijk, dus ook hier een wiebelig kind dat zich al snel enorm verveelde. Hij zit nu in groep 7 en is dit jaar ontzettend gegroeid. Nu voor het eerst past zijn emotionele ontwikkeling bij zijn kalenderleeftijd. Cognitief is het een heel ander verhaal. Hij zit inmiddels op full time hb-onderwijs.

School vond beide kinderen echt jong in gedrag. Bij jongste was dat helemaal waar. Bij oudste was het een gevolg van zich te proberen aan te passen. School zag dat altijd anders dan wij en aangezien school principieel tegen versnellen was, is dat ook niet gebeurd. Ze heeft echter gewoon geen klik met leeftijdgenoten. Versnellen zou voor haar echt het beste geweest zijn. Ook toen ze op hb-ondewijs zat, ware het niet dat ze inmiddels qua werkhouding en leren leren zo ingedut was geraakt dat dat om die reden geen optie meer was. Maar sociaal en emotioneel zat ze echt veel beter op haar plek tussen kinderen die een tot twee jaar ouder waren. Nu zit ze in de brugklas en heeft in de pauze een leuke groep kinderen uit de 2e en de 3e waar ze zich prima thuis bij voelt.

Of je kind gaat bloeien in groep 3 hangt dus echt van meerdere factoren af. Waarom het wiebelt ook. Jong kan een reden zijn, maar ook beweeglijkheid of verveling. Idem of nogeen jaar kleuteren een goed idee is. Kijk naar je hele kind en niet alleen naar zijn leeftijd.

Marianne
KNipen en plakken

Is soms voor volwassenen ook nuttig om te oefenen. Hierboven heb ik lopen knippen en plakken in de tekst en die is er niet leesbaarder op geworden.

Jongste zit in groep 7, oudste in de brugklas.

Pagina's