Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies

Flair12 schreef op 26-05-2025 om 15:57:

[..]

Nieuwsgierig wat de ervaringen zijn. Mijn kind is niet goed in cito's. Wat ik hier hoor van ouders is dat ze 1 op 1 naar de cito's kijken. Ouders die ik spreek van groep 8.

Hoe komt het dat ze in jouw ogen niet goed is in cito's?

Maar stel dat ze inderdaad niet goed is in Cito’s en wel in de ‘rest’. Kunnen we toch helemaal niks zinnigs zeggen aan de hand van alleen Cito uitslagen ??

mijn zoon zijn Cito’s lieten havo/vwo zien maar was slecht in spelling en concentratie. Dus kreeg havo van de juf.
Daar verveelde hij zich, bleek adhd en dyslexie te hebben en is binnen school naar het vwo gegaan. Het zegt niet alles en het gaat er vooral om dat je kind op zijn plek zit maar ook dat je kritisch kijkt naar een middelbare school hoe zij omgaan met opstromen en afstromen. 

En dat je kijkt waarop struikelt het kind bij het maken van de cito's want die vragen die zijn soms gewoon niet duidelijk.
Bijvoorbeeld: verdeel € 30 over 3 kinderen. Het goede antwoord is 10 / 10 /10, maar er stond niet dat het gelijk / eerlijk verdeeld moest worden, het plaatje erbij laat kinderen van duidelijk verschillende lengte zien. Dus wat deden de kinderen bij mijn kinderen in de klas: de grootste = de oudste, en de kleinste de jongste 15 / 10 /5 want oudere kinderen krijgen meestal meer zakgeld dan de jongere. Die €30 is nog steeds prima verdeeld. zelfs 1 / 1 / 28 zou goed zijn. 

Dochterlief was goed in lezen en kreeg op een gegeven moment ipv de A-tekst van Nieuwsbegrip de B-tekst. De overgang was pittig, ze haalde onvoldoendes. De tekst begreep ze wel, maar ze begreep de vragen niet. Dat was met een paar keer thuis met haar de vragen/antwoorden (goddank kreeg ze het mee naar huis) doorlopen opgelost. Na 2-3 keer was dat genoeg om een voldoende te krijgen en zich verder te ontwikkelen. Daar is niets mis mee, daar zat voor haar ook wat te leren leren en haar leercurve. 

Dat zou je met Cito-toetsen ook kunnen doen als je denkt dat de manier van vragen het probleem is. Waak er alleen voor dat je niet gaat pushen omdat je een hoger resultaat wil op basis van verkeerde uitgangspunten. Verkijk je dus niet op de goede cijfers op het rapport vanuit de methodetoetsen. Methodetoetsen gaan over stof die net is geweest conform de leerlijn van het kind en ook vaak met toetsen vanuit de methode. Terug naar Nieuwsbegrip; de zwakkere lezertjes uit de klas van mijn dochter kregen de AA-tekst. Je kunt een 8 op die toetsen niet vergelijken met de 8 van mijn dochter op een B-tekst. CITO toetsen gaan over stof van een half jaar met vragen die niet voortkomen uit een of andere methode en uitgaan van het gemiddelde kind op basis van de algemene, vastgestelde leerdoelen. 

ik nam die citos niet heel serieus. Bij mijn dochter kwam daar een iq van 94 uit.
Terwijl ze elders gestest was en een Iq van 129 had. En kwam uiteindelijk op de universiteit. 
Ook leerkrachten slaan regelmatig de plank mis.  Ik denk dat een bredere brugklas, of zelfs de 1e 2 jaar, een oplossing is, en meer praktische vakken, zodat ze er achter kunnen komen wat hen echt ligt. Maar ja daar heb je nu niets aan.
Belangrijkste is wat wil een kind zelf. Ik had zelf een hogere opleiding kunnen doen maar ik ben meer een praktijkmens. 

Bij mijn weten wordt er met de Cito toetsen geen IQ gemeten, alleen de leervordering.

Voor het middelbare school advies doen eigenlijk alleen de Cito's voor rekenen en begrijpend lezen mee, de andere Cito's niet. Bij onze op de basisschool werd verteld dat er naar het hele kind werd gekeken voor een schooladvies, maar toch waren die twee Cito's de belangrijkste pijlers. Deze gegevens gaan ook mee bij de inschrijving van de middelbare school. Een basisschool geeft natuurlijk een advies, maar als de cito's daar niet bij aansluiten verwacht de middelbare school wel een motivatie van de basisschool waarom dan toch een ander advies.

Begrijpend lezen zou je op zich nog kunnen oefenen. De kinderen krijgen een leestekst, met daarbij vragen. Wat sommige kinderen doen, is die vragen beantwoorden vanuit wat ze al weten. Terwijl ze de antwoorden uit de tekst moeten halen. Bijvoorbeeld een olifant is grijs, maar misschien hebben ze het in de tekst over een roze olifant.  

Kiki91 schreef op 31-05-2025 om 19:26:

Bij mijn weten wordt er met de Cito toetsen geen IQ gemeten, alleen de leervordering.

Voor het middelbare school advies doen eigenlijk alleen de Cito's voor rekenen en begrijpend lezen mee, de andere Cito's niet. Bij onze op de basisschool werd verteld dat er naar het hele kind werd gekeken voor een schooladvies, maar toch waren die twee Cito's de belangrijkste pijlers. Deze gegevens gaan ook mee bij de inschrijving van de middelbare school. Een basisschool geeft natuurlijk een advies, maar als de cito's daar niet bij aansluiten verwacht de middelbare school wel een motivatie van de basisschool waarom dan toch een ander advies.

Begrijpend lezen zou je op zich nog kunnen oefenen. De kinderen krijgen een leestekst, met daarbij vragen. Wat sommige kinderen doen, is die vragen beantwoorden vanuit wat ze al weten. Terwijl ze de antwoorden uit de tekst moeten halen. Bijvoorbeeld een olifant is grijs, maar misschien hebben ze het in de tekst over een roze olifant.

Jawel hoor,  dat staat op briefje met uitslagen

12 jaar terug in ieder geval nog wel

Miepjecody schreef op 31-05-2025 om 20:23:

12 jaar terug in ieder geval nog wel

Bij mijn kinderen heb ik het niet gezien. Ze zitten nu in de 1e en 3e van de middelbare school. Ken ook geen scholen waar standaard een IQ test wordt afgenomen bij de Cito, maar misschien gebeurde dat bij jullie wel. 

Wel wordt er tegenwoordig vaak een NIO test afgenomen eind basisschool. Dat is een intelligentie test, maar geen IQ test. 

Thy

Thy

31-05-2025 om 22:29

Uit een CITO-toets komt geen IQ, ik denk dat je dingen door elkaar haalt.

Sinds wanneer meet CITO een IQ?

TIQ van zoon is 132, de score op de eindcito was BB/kader. De hoofdmeester gaf het advies Havo/Atheneum. 

Een kind acht jaar lang meemaken is iets anders dan een meetmoment.

Veel belachelijker is de score op Rekenen 3F. 
Volgens zoon kon je alleen een voldoende of een onvoldoende scoren op MBO4. 

Hij kreeg een 6. Die steekt schril af bij de 10 voor wiskunde...

Thy schreef op 31-05-2025 om 22:29:

Uit een CITO-toets komt geen IQ, ik denk dat je dingen door elkaar haalt.

Nee hoor. Ik wil best het papier voor je erbij zoeken?

Miepjecody schreef op 01-06-2025 om 10:23:

[..]

Nee hoor. Ik wil best het papier voor je erbij zoeken?

Staat er een iq uitslag bij de citotoets. Is dat iets nieuws?

BritgetJones007 schreef op 01-06-2025 om 10:59:

[..]

Staat er een iq uitslag bij de citotoets. Is dat iets nieuws?

Misschien oud,  is 12 jaar terug, en daarvoor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.