69er
05-01-2011 om 16:20
Voorlopig leerlingrapport eindtoets basisonderwijs
School heeft dit nog niet binnen en ben eigenlijk wel nieuwsgierig. Wordt dit gemaakt op basis van de totaal percentielscores of worden onderdelen zwaarder/lichter gewogen ? Wie wil me voorbeelden geven van uitslagen i.c.m. entreetoetspercentiel scores.?
69
69er
05-01-2011 om 16:52
Pelle
Je krijgt eerst een overzicht met de percentielscores van de entreetoets en ongeveer november/december krijg je een overzicht van cito met een voorspellende eindcitoscore..
69
verena
05-01-2011 om 17:33
Hallo 69;
Onze school zegt dat ze de voorspellende eindcitoscore niet hebben; ik heb eens gelezen op Internet dat een school dat moet aanvragen bij Cito op het moment dat school de antwoorden van de entreetoets naar Cito stuurt. Maar daar schijnen kosten aan verbonden te zijn en ik denk dat dat de reden kan zijn dat er scholen zijn die de voorspellende eindcitoscore niet opvragen bij Cito.
Maar er is een lijst te vinden op de site van Cito waar de entreetoetspercentielen van 2009 corresponderen met een bepaalde eindscore van de Eindtoets van februari 2010.
Bijvoorbeeld: bij een entreetoetsscore van 91 percentiel hoort een verwachte eindscore van 546-547.
groetjes van verena
Inge M
05-01-2011 om 20:12
Even de goede link
Hier vind je meerdere rapportages, het gaat om de eerste (pdf) en dan ga je naar pagina 5. Zoek het percentiel van kind op in de lijst en kijk welke cito eindscore erbij hoort.
Astrid
05-01-2011 om 21:55
Hier entreetoets en eind cito vlak na elkaar gemaakt
Toch is het een moment opname per toets. Als je een beetje een mindere dag/ moment hebt scoor je minder. Vergelijking gaat dus niet altijd op.
Zoon deed in gr. 7 zowel de entreetoets als de eind cito. Voor de eind cito (februari) had hij 543 en in mei deed hij de Entreetoets met een score van 100%. Een beetje een omgekeerde volgorde. Ik vind de uitslagen toch wel uiteen liggen. In gr. 8 deed hij nogmaals de eind cito. Toen 548 gehaald.
Inge M
05-01-2011 om 22:06
Klopt wel astrid
De entreetoets geeft een voorspelling voor de eindtoets in groep 8 op basis van een gemaakte toets in groep 7. Normaal gesproken zitten er ongeveer 10 maanden tussen deze toetsen.
De voorspelling is gebaseerd op het percentiel, dus op basis van tot welk percentage beste leerlingen een kind hoort. En natuurlijk is het een voorspelling waarbij bepaalde afwijkingen heel normaal zijn.
Een entreetoets van 100% percentiel geeft een voorspelling van 550. Je zoon heeft 548 gehaald en dat valt binnen de normale marge van de voorspelling.
De entreetoets duurt 6 dagdelen. Dat noem ik geen momentopname meer.
Astrid
05-01-2011 om 22:16
Inge
Als je het zo bekijkt klopt het wel.
Toch vind ik het wel een moment opname. Bij zijn 1e eind cito had zoon in z'n broek geplast. Wat er op die dag gemaakt is was duidelijk slechter dan op de andere dagen. Had hij niet in z'n broek geplast was de uitslag misschien beter is. School kijkt de toetsen altijd eerst zelf na. En kwam er zelf mee dat er die dag iets gebeurt moest zijn.
69er
06-01-2011 om 11:55
Uh!
:"school kijkt de toetsen eerst na".
Ik heb dit gevraagd aan een ib-er ( niet eigen school) of dit niet gedaan werd. ( Als de toets dan niet gemaakt is zoals de leerkracht verwacht, heb je nog extra tijd om aanvullend onderzoek te doen).
Volgen de ib-er was dit niet toegestaan en was het de taak van de ib-er om daarop toe te zien.
69
Astrid
07-01-2011 om 10:44
Mag dat niet dan?
Geen idee of het mag. Ook geen idee of ze iedereen hebben bekeken. Na dat de toetsen zijn gemaakt houdt de leerkracht ze nog even bij zich, daarna gaan ze op de bus. Is het verboden of zo voor een leerkracht om ze in te kijken? Het is toch geen examen?
snuffie60
07-01-2011 om 11:22
Nou
ik heb begrepen dat dit niet mag.(ik hoop dat de school van mijn kinderen daar zich niet aan houdt) En nee, het is geen examen, maar VO Scholen houden hier helaas redelijk vast aan de citoscores. (Ik vraag me ineens af wat er gebeurt als een kind bijv. door ziekte dit niet kan maken.)
Het komt waarschijnljk doordat het mijn eerste kind is dat dit traject in gaat, maar ik vind het maar vreemd.
Een praatje voor de ouders, vlak voor de cito mag groep 8 de scholen nog even bezoeken en that's it. De cito, de uitslag en hoppa je kind maar ergens inschrijven.
snuf