Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

voorlopig schooladvies eind groep 7, hoe zwaar weegt cito groep 6 mee

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum maar lees wel veel mee.
Weet iemand hoe zwaar de cito van groep 6 meetelt?
Zoon ( 10) zit nu in groep 7 en volgende week krijgen we het oudergesprek met het voorlopig schooladvies te horen.
In groep 6 had hij voor spelling M6 en E6 een I. Voor begrijpend lezen M6 een V.
Voor rekenen M6 een III en E6 een IV.
Nu is het zo dat er in groep 5 en 6 een slechte dynamiek in de klas was waar mijn zoon veel last van heeft gehad. Ik zag zijn zelfvertrouwen met de dag achteruit gaan. Er zijn veel gesprekken in die klas geweest en het gaat vanaf groep 7 eigenlijk heel erg goed. Juf zegt ook dat mijn zoon een heel ander kind is.
Hij heeft nu voor de cito de volgende uitslagen:
rekenen M7 II en E7 I.
begrijpend lezen M7 II
spelling M7 I en E7 I
werkwoordspelling E7 I.

Begrijpend lezen blijft hij lastig vinden en in de reguliere toetsen scoort hij heel wisselend. Van een 6 tot een 9.

Ik vraag me af welk schooladvies hij gaat krijgen omdat er grote verschillen in groep 6 en 7 zijn.

Is er iemand hier die weet hoe ze hier mee omgaan?

Alvast bedankt!

Kowalski

Kowalski

28-06-2017 om 09:32

Havo?

De resultaten van groep 7 wijzen op havo/vwo
Die van groep 6 iets van kader/basis. Maar er zit dus duidelijk grote vooruitgang in!
Het lijkt me dat ze nu havo als advies geven (of misschien mavo/havo), met daarbij de opmerking dat als in groep 8 dezelfde resultaten worden behaald als in groep 7, dat het dan havo/vwo wordt.....

willie

willie

28-06-2017 om 09:40

niet teveel

van aantrekken. (van de scores in 6)
Sommige basisscholen kunnen daar (al dan niet door afspraken met vo) nogal spastisch over doen.
Belangrijk is dat JIJ in zijn huidige kunnen gelooft en dat uitstraalt naar school toe. Belangrijk is ook dat hij de opgaande lijn vasthoudt in groep 8.
Heb je bl al eens geoefend met hem?

En gooi naar school toe zijn mindere functioneren niet te snel op externe factoren. Dat kan uitgelegd worden als instabiliteit enz. Nee, je kind is gewoon gegroeid!

Mia9

Mia9

28-06-2017 om 10:59

Heel wisselend per school

Hallo Maureen,
Wat ik uit de draadjes op dit forum over dit onderwerp opmaak, is dat er heel grote verschillen zijn per school. Bij ons op school wegen mindere scores niet zo zwaar als er wel een stijgende lijn inzit, als je op M8 laat zien dat bvb BL vooruitgegaan is, wordt het advies bijgesteld. Rekenen en BL wegen het zwaarst.
Ook wordt er gekeken hoe het evt komt dat methodetoetsen beter gaan dan cito's, als de verwachting van leerkracht en/of ouder is dat er meer inzit. Voor mij heel logisch, maar door hier te lezen lijkt de school eerder een uitzondering te zijn hierin.
Ik zou beetje rondvragen aan ouders om erachter te komen hoe jullie school hierin staat.

Wat zou advies zijn?

Beste ouders, mijn zoon van 10 in groep 6 heeft de volgende scores

Svt begrijpend lezen 1 (Cito toetsen in voorgaande jaren zijn rond 3 geweest. Svt is van Boom met kortere teksten dan cito).

DMT 2
Spelling 3
Rekenen 3

Wat zou het advies kunnen zijn?

Jan

Jan

08-07-2017 om 00:39

Garmel

Groep 6 is wel heel vroeg, maar als je deze lijn doortrekt kom je op Mavo/vmbo-TL (ja dat is hetzelfde). Dan reken ik even buiten die SVT, die ken ik niet en daar kan ik dus ook moeilijk de waarde van inschatten, als je die gelijk stelt aan een Cito stijg je niet heel veel, waarschijnlijk mavo-havo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.