Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorstellen, IQ, TOS, herindicatie cluster 2

Goedenavond allemaal,

Ik heb me hier maar eens aangemeld om een plek te hebben waar ik kan schrijven, zorgen kan delen, tips kan krijgen en ervaringen kan lezen.

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen... ik ben moeder van 2 heerlijke kindjes. Waarvan 1tje met TOS. Althans dat was de eerste diagnose waardoor hij sinds halverwege groep 1 naar een cluster 2 school is gegaan.
Hij kon nagenoeg niet verstaanbaar spreken toen. Losse woordjes en wat klanken.
Nu is hij 8 jaar en praat verstaanbaar. Whoehoe!
Nog wel her en der wat articulatiefoutjes en grammaticaal niet perfect maar je kan heerlijk met hem kletsen nu. En ook vreemden valt zijn spraak niet of nauwelijks op.
So far so good!

Nu komt de herindicatie om de hoek. Zijn arrangement loopt af eind dit schooljaar.

Dus daar zijn de onderzoeken gekomen. IQ
Onderzoek heeft plaatsgevonden tezamen met een uitgebreide observatie in de klas.

4 jaar terug is er een SON test afgenomen. Daaruit kwam toen een totaal IQ van 84.
Nu zijn we deels geschrokken en ook weer niet...
er is een WISC3 test afgenomen. Hierin laat hij een disharmonisch profiel zien.
Verbale IQ 85 en performaal 68 (!!!!)
Super trots op zijn verbale score. Van een non verbale iq test naar een hele talige iq test en dan toch net niet gemiddeld scoren vind ik goed. Als je ziet waar hij vandaan kwam.

Hij toonde alleen ook veel verschillen in de subtest. Hij heeft wel een hele voorzichtige totaal iq gekregen van 74 maar die mag niet leidend zijn.
Maar ja dat cijfertje staat toch even voor zwakbegaafd. Schrik!

In het verbale onderdeel had hij hoge scores en lage scores. De lagere scores op subtesten zat op woordenschat en verhaalsommen. Woordenschat vond ik maar vaag. De uitleg op de vraag wat is een boom was onvoldoende. Ze wilde hem
Horen praten over blaadjes en takken en hij zei ‘is bruin en groen en staat naast het huis’
Sprookje kon hij weer wel goed uitleggen bijv.

Maar ook performaal scoort hij gemiddeld op details en nauwkeurigheid. Maar de allerlaagste score op blokpatronen namaken en puzzelen. Dat laatste haalt zijn score enorm naar beneden. Terwijl Lego bouwen vanuit het boekje prima gaat.
Verwerkingssnelheid is gemiddeld.

Verder is hij omschreven als sociaal, vrolijk mannetje, maakt goed contact, veel spreekinitiatieven, werktempo goed, doorzettingsvermogen goed, voelt zich op zijn gemak, beter verstaanbaar dan meerendeel op de cluster 2 school. Toont geen faalangst (whoehoeee lang aan gewerkt met hem!!) en nog meer fijne woorden over onze kanjer.

En dan nu hè.... wat nu?!
Wat gaat het advies worden... voel de deur naar buiten al open staan. Zml school lijkt me niet zijn plek. Iq is vrij laag dat wel, maar er zijn zulke verschillen dat het lastig interpreteren is vind ik.
Regulier te druk en te snel, SBO over het algemeen niet het soort kindjes waar mijn kind zich ‘veilig’ tussen voelt.
Ik zou hem zo graag, al is het maar voor iig een jaar nog,
even op cluster 2 laten zitten. Hoop zo dat dat het advies gaat worden. Hij wil er zelf ook graag blijven.

Zo, dat moest even van mijn hart. Wat een zorgen, waar doe je goed aan? Zo lastig allemaal!

Thanks voor het lezen!

Groetjes,
Putje!

Bo

Bo

28-03-2019 om 09:28

lukt toch wel?

Ik snap je zorgen, maar op basis van deze cijfers moet het toch lukken om op cl. 2 te blijven. Ik weet dat een school in mijn regio als ondergrens een TIQ van 70 hanteert en dat andere stoornissen (zoals autisme) niet de oorzaak van een TOS mogen zijn. Daar lijkt hier geen sprake van.

Bo

Bo

28-03-2019 om 09:35

nog even

Ik was nog niet klaar en mijn reactie werd al geplaatst...

Wat goed dat jouw zoon zulke stappen heeft gezet! Gelukkig kennen ze hem al op de cl. 2 school en komt hij niet blanco binnen. Zij kunnen ook inschatten wat hij in zijn mars heeft. Een IQ test op deze leeftijd is zeker niet altijd feilloos.

Herken jij hem zelf in het IQ getal? Heb jij de ervaring dat hij meer kan dan hij heeft laten zien? Als het IQ werkelijk 68 is (performaal) dan moet je dat thuis toch ook al hebben gezien? Hoe is hij als je hem vergelijkt met leeftijdgenoten (qua puzzelen, rekenen)? Hoe scoort hij op Cito's? Hoe doet hij toetsen op school? Hij is immers al 8.

Overigens verschillen SBO scholen heel erg qua populatie en niveau, dus dan moet je goed zoeken naar een school die bij hem past.

Fransien

Fransien

28-03-2019 om 11:35

Waarom niet op regulier?

Mijn kinderen met TOS hebben altijd op een reguliere school gezeten. In hun klassen zaten ook kinderen die minder goed in leren waren en dat werd gewoon goed opgevangen.

Logo

Logo

28-03-2019 om 12:32

Niet eens

Hoi,
Als je het niet eens bent met de beslissing bij bijvoorbeeld afwijzen van verder cluster 2 onderwijs, dan is er altijd nog de mogelijkheid om deze beslissing aan te vechten. Ik ken wel mensen die dit met succes hebben gedaan.
Maar je hebt het nog helemaal niet over de taaltesten, wat zijn zijn scores daar? Op 8 jaar nog in ongrammaticale zinnen spreken kan tot ondergemiddelde scores leiden, dit gecombineerd met een zwakke woordenschat krijgt hij misschien gewoon een nieuwe indicatie.

leerkrachtgr78C

leerkrachtgr78C

28-03-2019 om 18:49

Eens met Fransien

Wauw, wat een uitgebreide omschrijving. Dat IQ, dat is een gegeven, maar typeert je kind niet. Lees vooral nog eens goed wat je zelf schrijft?

'Verder is hij omschreven als sociaal, vrolijk mannetje, maakt goed contact, veel spreekinitiatieven, werktempo goed, doorzettingsvermogen goed, voelt zich op zijn gemak, beter verstaanbaar dan meerendeel op de cluster 2 school. Toont geen faalangst (whoehoeee lang aan gewerkt met hem!!) en nog meer fijne woorden over onze kanjer.'

Als je zelf geen ouder bent die vindt dat hij de beste moet zijn in zijn schoolwerk, zou ik 'm lekker op het regulier onderwijs laten werken. In die vijver voelen de meeste kinderen zich toch thuis en komen zijn sociale contacten met kinderen uit de wijk en van de sportclub het meest tot z'n recht. SBO scholen zijn prima scholen en zij behalen in ons Nederlandse onderwijssysteem prima resultaten en vorderingen op persoonlijk gebied, maar als het niet nodig is, zou ik dat altijd afraden.

Loop eens op de school van jouw keuze binnen, en leg het eens voor aan de leerkracht/deelteamcoördinator van de leeftijdsgroep van je zoon? Wat kunnen zij voor je betekenen? Als je dit vergelijkt met een andere school en ze een aanbod aan je laten doen, kun jij de keuze alsnog maken. Er is veel mogelijk, zolang het in goede harmonie gaat. Ik zie kansen!

Putje8

Putje8

28-03-2019 om 21:31 Topicstarter

Dank jullie wel!

Allereerst bedankt voor het nemen van de moeite om mijn verhaal te lezen.

Mijn zoon zit op dit moment op cluster 2 onderwijs. Zijn indicatie loopt af.
@Logo, De logopedie scores zijn nog niet binnen dus we weten nog niet wat school gaat adviseren. Maar in eerdere toetsen van de logopedie scoorde hij erg goed op actieve en passieve woordenschat School heeft alleen al wel een beetje laten doorschemeren dat cluster 2 misschien niet meer de juiste plek is.
Hij is enorm gegroeid in spraak. Hij begrijpt taal heel goed. Hij kan gewoon goed lezen M4/E4 niveau en zit in groep 4, begrijpend lezen prima, spelling goed.
Zijn cito scores hierop zitten op zijn uitstroom niveau van vmbo-kader. Rekenen daarentegen zit op niveau praktijkonderwijs. Daarop valt hij uit.

Maar hij is er zeker nog niet wat betreft taal dus ik hoop ook op nog, al is het voor nu maar in ieder geval 1 a 2 jaar, cluster 2.

Regulier leek mij niet kunnen vanwege zijn lage iq.
@Bo, tja wat moet ik merken aan een performaal score van 68. Ik vind dat moeilijk. Puzzelen is niet zijn hobby, Lego bouwt hij wel na van het boekje,
Morgen heeft hij een logeerpartijtje bij de scouting en moet hij zelf zijn luchtbed oppompen en opmaken. Als we dat even samen oppakken en een keer laten zien weet hij prima hoe het moet en een aantal dingen als elektrische pomp moet in het stopcontact weet hij ook.

@leerkrachtgr78, ik ben absoluut geen moeder van verplicht goede resultaten. Ik wil mijn kind op de juiste school, waar hij veilig is, vooruit gaat, kan groeien en bloeien. De scores en welk niveau hij heeft maakt mij niet uit.
Dat is nu dus alleen de twijfel. Ik zie hem niet thuishoren op bijv een zml school. Maar dat heb ik misschien mis.
Hij dreunt nu de tafel van 2, 5 en 10 gewoon op.

Na 3 jaar beschermd op een cluster 2 school en een jongere broertje op een school
Hier in de wijk zien wij de verschillen in sociale contacten. We gunnen hem dat ook zo erg. Maar zijn bang dat het regulier te druk en massaal is voor hem.

Vraag me ook af of kindjes met dergelijk iq op een regulier onderwijs ‘mogen’

Nee ik herken hem niet echt in een iq van 74.
Ik zie hem als een beneden gemiddeld kindje. Net op de grens met gemiddeld. Niet dom, leert op zich goed maar niet snel, heeft wat extra uitleg en begeleiding nodig maar dan komt hij er echt.

Bo

Bo

28-03-2019 om 22:10

regulier

Als ik het zo lees, lijkt het mij dat hij prima op z'n plek zou zijn binnen het regulier onderwijs. Hij kan zich daar qua taal ook optrekken aan zijn klasgenootjes.

Regulier als het kan, speciaal als het moet. Wij hebben jaren geleden zelf de overstap gemaakt van cl. 3 naar regulier. Nooit spijt van gehad.

ZML is echt geen optie hoor. Jouw zoon beheerst met E4 al het eindniveau van velen daar. Trouwens knap als hij zijn luchtbed zelf kan oppompen en opmaken!

Putje8

Putje8

28-03-2019 om 22:42 Topicstarter

Eens!

Hi BO,

Dank je wel!
Van cluster 3 naar regulier? Waarvoor zat je kindje op cluster 3.
Fijn dat jullie daar nooit spijt van hebben gehad?
Vertel eens... met welke leeftijd was dat? Liep de indicatie ook af?

Wij dachten zelf ook dat hij op zijn plek zou zijn op regulier. Maar deze cijfertjes, en ja ik weet het het is een moment opname, doen mij wel laten twijfelen.
Hij is lange tijd extreem onzeker en faalangstig geweest. Vroeg continue bevestiging, bang om
Zelf de wereld te verkennen. Nooit een beetje buiten de lijntjes van de regeltjes gaan etc

Daar hebben we keihard aan gewerkt samen met een coach en de resultaten konden we nu lezen in de observatie van de orthopedagoog. Dat deed ons goed.
Maar zou niet willen dat hij daarin een stap terug doet door de drukte en de snelheid op het regulier.

Bo

Bo

29-03-2019 om 09:27

cl 3

Zoon heeft een lichamelijke handicap waardoor reguliere basisscholen het in eerste instantie niet aandurfden met hem. Vandaar dat hij vanuit de therapeutische peutergroep van het revalidatiecentrum doorstroomde naar de bijbehorende school. Dat was een school voor kinderen met lichamelijke handicap en/of langdurige ziekte. Op normaal lerend niveau.

In groep 4 zijn we overgestapt. Indicatie liep niet af, maar het was op initiatief van ons. Wij vroegen ons steeds meer af waarom hij niet naar een gewone school in de buurt zou kunnen. Veel gedoe met taxivervoer en lastiger afspreken met vriendjes. Ook speelde mee dat zoon op leergebied een behoorlijke voorsprong had en we twijfels hadden of ze hem daar voldoende zouden kunnen blijven uitdagen. Hij moest wel wennen aan het sociale gedeelte: meer kinderen in de klas die drukker zijn dan hij gewend was en minder aandacht van de juf. Hij ging van een klas van 10 naar 28. Hij kreeg destijds een rugzak, nu heet dat arrangement.

Dat bange herken ik wel, dat heeft zoon ook heel erg. Zit in het karakter denk ik en zal niet snel weg gaan.

Triva

Triva

29-03-2019 om 09:33

huh?

Waarom zou hij qua niveau niet naar regulier kunnen? Hij loopt voor met lezen, heeft kaderniveau met cito (beetje gek als je dat zo gebruikt in groep 4) en voor rekenen is er werk aan de winkel. Ik zou niet eens twijfelen.

De criteria voor ZMLK verschillen per samenwerkingsverband, maar landelijk gaat zo'n 2% van de leerlingen naar ZMLK.

Een IQ van 74 is beter dan 4% van de leeftijdsgenoten. Dan moet er wel behoorlijk wat mis zijn qua specifieke leerstoornissen, om met zo'n score nog op het ZMLK te komen. Het tegendeel is juist aan de hand: de schoolprestaties zijn beter dan je op grond van dat gemeten IQ zou verwachten. Jouw kind hoort echt niet thuis op ZMLK.

Ga kijken bij zowel regulier als speciaal basisonderwijs. Beiden zouden kunnen. Kijk vooral kritisch hoe ze van plan zijn zijn rekenprobleem op te vangen.

Fransien

Fransien

29-03-2019 om 11:23

Intelligentietesten

Allereerst zijn intelligentie-testen een indicatie en geen waarheid. Ten tweede moeten ze goed afgenomen zijn en gevalideerd voor de doelgroep.

Intelligentie is het vermogen om te leren vergeleken met leeftijdsgenoten. Leren gaat net zoals groeien niet keurig volgens 1 lijn. Je hebt groeispurts en periodes dat het wat langzamer gaat. Vooral in de puberteit kan er rustig 20 punten iq-verschil zitten bij éen en hetzelfde kind, zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/baanbrekend-iq-van-tieners-niet-stabiel-maar-volop-in-beweging~b8c412ba/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Het is dus goed mogelijk dat je kind op een volgende test hoger scoort, vooral omdat hij eerder ook al hoger heeft gescoord.

IQ testen zijn geijkt voor een bepaald taalgebied en gaan uit van een goede beheersing van de moedertaal, de uitzondering daarop zijn de non-verbale testen zoals de RAKIT en de SON. De WISC is een heel verbale test en die test mag officieel niet afgenomen worden als er taalproblemen spelen of als de woordenschat niet optimaal is.
Een vriendin van mijn dochter is ooit getest op school met de wisc op 11-jarige leeftijd om erachter te komen waarom ze zo achterbleef bij rekenen. Uit die test kwam een score van 81, met de aantekening dat het kind sommige vragen/opdrachten niet helemaal leek te begrijpen omdat het een vrij kleine woordenschat had. Dit kind zit nu met zevens en achten in 3 havo. Deze wisc was voor dit kind duidelijk geen goede voorspeller van het niveau.
Mijn jongste dochter heeft een keer zowel de wisc als een non-verbale test gedaan, tussen de beide iq´s zat bijna 20 punten verschil (wisc lager dan de non-verbale). Het is normaal dat er een paar punten verschil tussen zit, intelligentie-onderzoek is geen exacte wetenschap, maar bijna 20 punten is veel te veel. Ze laat leerresultaten zien op het niveau van de non-verbale test dus wij denken dat gezien haar TOS de non-verbale test een betere inschatting gaf.

Kortom: als een kind andere leerresultaten laat zien dan op basis van de inschatting door de intelligentietest verwacht zou worden en het kind mag volgens de regels niet met die intelligentietest getest worden, adviseer ik om het resultaat als niet-valide in de prullenbak te gooien. Als je toch een intelligentie-onderzoek nodig hebt zou ik voor een non-verbale test gaan.

Putje8

Putje8

29-03-2019 om 16:15 Topicstarter

Wat fijn om te lezen

Meiden,

Bedankt voor jullie reacties!

Allereerst BO, wat goed dat jullie op eigen initiatief jullie zoontje naar een regulier hebben gedaan.
Ik ben zelf enorm aan het uitzoeken wat onze rechten zijn. Mogen wij tegen een advies ingaan? Hoe bindend is dat advies?

Fransien,
Oh echt hè... die wisc heeft me zo verbaasd. Ik vind zijn uitslag zeker verbaal heel goed.
Performaal is balen... want dat haalt zijn TIQ naar beneden. En mag niet eens gegeven worden. Maar toch word die opgeschreven.
Ben daar erg boos over. Wilde eigenlijk graag de Son.

Trivia,

Wat vind je gek dat word gebruikt in groep 4?
De cito’s scores komen overeen met zijn verwachte uitstroomprofiel.
Dat uitstroomprofiel is gebaseerd op wat hij aangeboden krijgt op het cluster 2. Daar gaan de lessen minder snel, mede door de vele logopedie extra op die scholen.

Meiden, jullie geven me hoop dat het hoe dan ook goed komt!

Fransien

Fransien

29-03-2019 om 16:37

TIQ bij kloof

Als er een kloof gevonden wordt bij de wisc mag er helemaal geen TIQ gegeven worden volgens de voorschriften van de wisc zelf.
Het verbale IQ van de wisc is een betere voorspeller voor het schoolresultaat dan het performale heb ik van een psycholoog begrepen. Het performale laat meestal wel zien of er extra aandacht aan de manier van leren besteed moet worden.

De cito´s zijn goed en geven zijn niveau op school aan. Natuurlijk is dat anders in een grotere klas, maar als je kind daar z´n draai vindt is daar geen man overboord. Zoek wel een school die open staat voor kinderen met een vlekje en daar ervaring mee heeft.
Kinderen met een TOS stromen relatief vaak weer terug naar regulier, dus er zijn zeker scholen die dat eerder meegemaakt hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.