Anno Nima
01-04-2012 om 23:09
Vossius gymnasium amsterdam?
Dag
mijn dochter is aangenomen op het Vossius. Ik had veel liever gehad dat ze naar een andere school ging (ik vind het Vossius vreselijk bekakt) maar zelf is ze blij : haar keuze en daar gaat ook haar beste vriendin. Ik ben toch een beetje bang voor problemen: we zijn (hoewel woonachtig in Zuid) echt niet rijk en geen hockey typen. Is het echt zo erg als het lijkt?
Anno Nima

even anders
02-04-2012 om 10:40
Tja,
Ik heb het er heerlijk gehad, maar dat was een tijdje geleden. Er zaten toen in mijn herinnering vooral kinderen van wetenschappers, dokters enzovoorts. Maar meestal wist ik niet eens wat de ouders deden, ik had destijds andere zaken aan mijn hoofd (puberen en zo). Ze woonden wel in normale flats, behalve natuurlijk de forenzen die een rijtjeshuis hadden.
Ik heb nu wel gehoord dat er relatief veel kinderen van slimme patsers op zitten. Pa en moe werken in die glimmende Zuidas-kantoren, en zo. Maar dat heb ik echt alleen van horen zeggen.
Ach, je zult het wel merken...Ik was laatst op een reünie en daar kwam ik er achter dat wij ook allemaal heel verschillend terugkeken op die tijd.

Brugklasmoeder
03-04-2012 om 22:06
Niet het vossius
Het Vossius ken ik niet, maar mijn dochter zit wel op een school met een hoog hockeygehalte. Mijn dochter heeft daar geen last van. Ik merk wel dat ze trekt naar de kinderen met een soort van vergelijkbare achtergrond, dus niet de rijke kinderen.

Biene M.
03-04-2012 om 23:17
Ken wat kinderen die erop zitten of zaten
De kinderen die ik ken zijn geen "kakkers". Een paar uit redelijk welvarende gezinnen en ook kinderen die in een jaren 60 driekamerflat in Slotervaart woonden. Volgens mij hockeyen ze geen van allen, voor wat het waard is. Het zijn gewoon leuke kinderen.
Toen ik een alleenstaande moeder met benedenmodale parttimebaan was, was mijn dochter trouwens dik bevriend met de dochter van iemand in de Quote 500, dat heeft nooit problemen gegeven. Ik zou me er niet druk over maken als ik jou was.

Jesse_1
04-04-2012 om 09:33
Vergelijkbaar
Onze zoon gaat komend schooljaar naar het gymnasium, dat vooraf door verschillende mensen was betiteld als dat er met name kinderen heen gaan die hechten aan merken etc. Onze zoon is daar absoluut niet in geinteresseerd.
Hoe het gaat lopen weet ik niet, maar hij zal heus de enige niet zijn. Ik weet een paar kinderen die er wel heen gaan en die zijn niet (allemaal) zo. Een goede vriendin heeft er vroeger ook op gezeten en die is absoluut niet kak .

Annet
04-04-2012 om 18:47
Ik vind de combi kak-hockey-gym wel erg vlot gemaakt
Mijn kind zit op hockey in ons dorp. De helft van het team zit op het VMBO. Ik zie ook wel clubs met een andere uitstraling maar onze club is vrij gewoon. De faciliteiten van de club zijn stukken slechter dan de plaatselijke voetbalclub.
Mijn kind zit op een categoraal gymnasium. Prestaties worden door school belangrijk gevonden, daarin is het echt een gym. De toelatingseisen zijn heel schappelijk. Er zijn kinderen die merken belangrijk vinden, kind noemt hen de popi's. Maar in haar klas (3e) zijn de meeste meiden geen popi's, zijn merken geen issue, wil ze niet eens een smartphone, etc.
De school staat in een middelgrote stad, wel in de randstad.
Oja, ik geloof dat voor meiden hockey veel gewoner is (op alle opleidingsniveaus) dan voor jongens. Eerste keus bij jongens is voetbal, met hockey maak je bewust een andere keus. Ik denk dat in ons dorp meer meisjes op hockey zitten dan op voetbal.

jeltje
04-04-2012 om 21:35
Valt mee
Ken vrij veel kinderen op het vossius, die allemaal erg enthousiast zijn. Toevallig hockeyt er geeneen van. Ze zeggen wel dat er veel kinderen zijn uit vrij welvarende gezinnen, maar het is redelijk divers. Van hun ouders hoor ik dat ze de sfeer prettiger vinden dan op de basisscholen in oud zuid: daar is de ons-kent-ons en hockey cultuur dominanter. Vossius lijkt eerder wat intellectueler, wat je ook mag verwachten denk ik bij een gym.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.