Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Brenda

Brenda

01-04-2009 om 15:42

Vraag lwoo toetsing

Voor een vriendin van mij de volgende vraag:
Vorig jaar is haar dochter (toen groep 7, groep 3 gedoubleerd) getoetst voor LWOO onderwijs. Deze toets viel niet goed uit waardoor Praktijkonderwijs de enige vervolgopleiding kon worden.
Ze hebben toen besloten om dochter toch groep 8 te laten doen (van school uit werd geadviseerd om dochter na groep 7 door te laten gaan naar het middelbaar onderwijs omdat ze niets bij zou leren in groep 8).
Inmiddels heeft dochter de drempeltoets gemaakt (score 69). Een LWOO toetsing was volgens de leerkracht niet mogelijk, omdat deze maar 1 x per 2 jaar zou afgenomen mogen worden ?? Weet iemand of dit klopt ?
Hartelijk dank alvast !

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

01-04-2009 om 23:23

Google

Hallo
Via Google vond ik dit:
http://toetswijzer.kennisnet.nl/html/lwoopro/default.shtm
http://www.cfi.nl/Public/CFI-online/Images/Sreenings%20en%20testinstrumenten%20LWOO%20en%20PrO%202009-2010_tcm2-102693.pdf
Ik kan in dit stuk niets vinden over twee keer de LWOO-test doen.
Trouwens je hebt de info van de leerkracht. Wat zegt de IB-er hier trouwens van? En de commissie/school voor voortgezet onderwijs?
groetjes

MoederVan3

MoederVan3

02-04-2009 om 12:01

Lwoo-toetsing

Lijkt me heel vreemd dat LWOO-toetsing maar één keer in de twee jaar wordt afgenomen, want dan moet je voor sommige kinderen al beslissen aan begin groep 7. En de ontwikkeling van een kind kan grillig zijn. Een vriendje van mijn jongste die meegedaan heeft aan de LWOO-toets en zit nu op de HAVO. Drempeltoets kan een onderdeel vormen van de LWOO-toets in plaats van de NIO. Meestal begint de LWOO-procedure met het bepalen van de leerachterstanden, lijkt me ook logisch, want als die niet groot genoeg zijn, krijgt het kind die LWOO-indicatie niet. Komt het kind met die IQ-score uit de drempeltoets trouwens wel in aanmerking voor praktijkonderwijs, want de grenzen daarvoor zijn 70-80? Of kan ze met de indicatie van vorig jaar daar toch heen. Dat zou ik dan maar doen. Er zijn hele goede praktijkscholen die kinderen alle kansen geven om alsnog een stapje omhoog te doen, soms door alsnog door te laten stromen naar het LWOO, soms door ze een MBO niveau 1 diploma te laten halen, soms door gerichte begeleiding richting werk. Ik weet niet wat er mis is gegaan tussen ouders en school, maar soms is het gewoon beter dat het kind na groep 7 van school gaat. En dat geldt al helemaal als de school geen zin meer heeft in het kind. En daar ruikt het hier toch wel erg naar. Helaas is ons onderwijs niet zo geschikt om met de uitschieters om te gaan. Hier op de lijst gaat het vooral over HB-kinderen, maar mijn ervaring met mijn LWOO-zoon leert me, dat dit net zo goed geldt voor kinderen aan de onderkant. Ik ben nog steeds verbaasd hoeveel mijn zoon de afgelopen anderhalf jaar heeft bijgeleerd op het VMBO. Laat je vriendin maar vlug op zoek gaan naar een goede praktijkschool.

Lys Lionne

Lys Lionne

02-04-2009 om 21:01

Anders

MoederVan3, ik lees de vraag anders: mag er vaker dan eens per twee jaar een lwoo-toets afgenomen worden.
En van de IQ 'eis' kan afgeweken worden als er sociaal-emotionele problemen spelen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.