Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petra

Petra

30-03-2009 om 22:14

Vraag over de verdeling van rt

De juf heeft mijn zoon aangemeld voor RT, maar het aantal uren RT is terug gebracht en er waren veel aanmeldingen. Ik geloof dat de juf de zaak van mijn zoon zeker gloedvol onder de aandacht heeft gebracht, maar hij krijgt geen RT.
Mijn zoon lijkt dyslectisch en zijn oudere broer heeft een dyslexie verklaring. We oefenen al een half jaar thuis, zonder enige verbetering in zijn spelling. De enige tip van de RT juf was om naast het oefenen met spelling ook met hem te lezen.
Zowel ik als mijn zoon worden er knap moedeloos van en hebben niet het idee dat dit ergens naartoe gaat. Ik voel mij door school ook een beetje aan het lijntje gehouden. Kind is overigens al een jaar blijven zitten vanwege zijn taalontwikkeling en loopt nu er weer uit met zijn taal. Met rekenen loopt hij voor op de klas.

Nu heb ik volgende week 10 minutengesprek en ik vraag mij af of je school hier überhaupt op kan aanspreken. Of is RT een soort extraatje dat ze naar eigen goeddunken geven of niet. Overigens zou ik het liefst willen dat school hem laat testen op dyslexie, maar ik heb begrepen dat hij daarvoor eerst een aantal maanden RT moet hebben gehad.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Concreet plan

Petra:"Of is RT een soort extraatje dat ze naar eigen goeddunken geven of niet."
Eigenlijk wel. RT apart met een aparte juf is inmiddels zelfs alweer een 'ouderwets' model. 'Modern' is dat zwakke lezers samen in de klas instructie krijgen.
Maar school moet wel wat doen en niet maar wat aanrommelen. Vraag om een plan met doelstellingen. Dat kun je eisen.
Petra:"Overigens zou ik het liefst willen dat school hem laat testen op dyslexie, maar ik heb begrepen dat hij daarvoor eerst een aantal maanden RT moet hebben gehad."
Bel je verzekering en vraag wat er precies nodig is om voor een bekostigde test in aanmerking te komen. Van de stappen die daarvoor nodig zijn, kun je dan een concreet plan maken.
Groet,
Miriam Lavell

Petra

Petra

02-04-2009 om 23:21

Cito score en rapportcijfer kloppen niet met elkaar

Vandaag heeft mijn zoon zijn rapport gekregen. Ondanks intensief oefenen thuis is zijn spelling van voldoende min, naar matig gegaan. Ik begin mij al zorgen te maken. Maar dan lees ik op de volgende bladzijde zijn cito scores en zie voor spelling een B score "boven het landelijk gemiddelde".
Eigenlijk ben ik nu het spoor bijster, want ik zie hoe hij spelt en kan mij niet voorstellen dat meer dan de helft het slechter doet en zie ook geen verband met het rapportcijfer. Of kun je met de cito met inzicht en logica je score opvijzelen?

Praten met de leerkracht

Toch even uitleg vragen aan de leerkracht.
"Eigenlijk ben ik nu het spoor bijster, want ik zie hoe hij spelt en kan mij niet voorstellen dat meer dan de helft het slechter" Ik wel. Ik kan mij ook herinneren hoe ik veel te hoge verwachtingen had van het spellingsniveau.
Maar waarom krijgt hij 'matig' op zijn rapport als hij B scoort op de toets?
Mijn dochter heeft zoiets ook gehad toen ze in haar klas de 'slechtste' was. Haar klas bestond uit 5 kinderen die waarvan 2 superbegaafd. Dochter was 'gewoon' slim. De leerkracht bleef haar vergelijken met die vijf, waar ze op grote afstand van de kop presteerde. Die twee aan de top, zij matig en de rest onvoldoende dus. Dat had geen enkel verband met het landelijke niveau.
Groet,
Miriam Lavell

Petra

Petra

04-04-2009 om 10:12

Volgende week gesprek

Mirjam bedankt voor je reacties.
We hebben volgende week ons 10 minutengesprek en gaan juf om uitleg vragen.
De school staat in een achterstandswijk, veel kinderen waar thuis geen nederlands wordt gesproken en met ouders met weinig opleiding. Daardoor ben ik nog meer geallarmeerd dat mijn zoon achterblijft bij de klas.
Maargoed volgende week horen we meer.

Charlotte Bravo

Charlotte Bravo

04-04-2009 om 13:33

Cito en rapport

Hoi Petra,

Ik snap je verbazing over het verschil tussen de citoscores en rapportcijfers helemaal. Bij mijn zoon is alleen de citoscore voor het lezen in overeenstemming met zijn cijfer. Voor de rest heeft mijn zoon hoge cito score en lage rapportcijfers (nou ja, relatief laag dan). Nou hoeft mijn zoon echt geen super hoge cijfers te halen maar zijn cito begrijpend lezen scoorde hij heel hoog ver boven de gemiddelde A lijnen uit en op zijn rapport staat een ruim voldoende. (wij krijgen de uitslagen van de cito in grafiekjes en met deze score zou hij tot volgend jaar nog in de A scoren).
Ik ben heel benieuwd wat ze bij jou op school zeggen. Mijn zoon zelf zegt dat de cito toetsen makkelijker zijn dan het werk in de klas. Dat zou natuurlijk kunnen?
Bij ons is het helaas in het 10 minuten gesprek niet aan de orde gekomen. Het ging meer over het niet gemotiveerd zijn van onze zoon

Jolijt

Jolijt

04-04-2009 om 22:03

Petra

hier ook een beroerde speller (groep 5). Dyslexie lijkt nu de meest voor de handliggende verklaring voor de leermoeilijkheden.
Volgens de juf hoort ze tot de slechtsten van de klas... cito score voor spellen was ook een D, maar daar hield de overeenstemming cito en rapport op.
Voor begrijpend lezen een A en voor rekenen een B.... gooi het maar in m'n pet... (maar we waren er wel blij mee!)
School doet niet aan RT, dus dat hebben we prive geregeld.

Petra

Petra

06-04-2009 om 22:05

Gesprek gehad

Juf had geen idee hoe hij tot die B voor spelling op de Cito is gekomen, maar dat was de reden dat hij niet in aanmerking kwam voor RT. De kinderen met de laagste absolute score krijgen RT en voor die verdeelsleutel is natuurlijk best wat te zeggen.
Verder is het een plaatje van een slim kind dat uitvalt op algemene spelling en slecht automatiseert (tafels rekent hij iedere keer opnieuw snel uit). Voor rekenen en begrijpend lezen heeft hij A's gescoord, dus dat maakt dat hij veel heeft om te compenseren en dat is natuurlijk positief. Juf deelt trouwens ons vermoeden dat hij dyslectisch is.
Concreet betekent dit voor ons dat als we willen dat hij getest wordt dat voor eigen rekening moet, want voor de zorgverzekeringswet is hij te oud.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.