Paddington
18-05-2011 om 08:38
Vraag over entreetoets groep 5
Mijn dochter zit in groep 5 en op deze week zijn ze bezig met de entreetoets. Mijn dochter maakt zich daar erg druk over. In mijn ogen onzin, ik heb tegen haar gezegd dat als ze gewoon de toets maakt zoals ze normaal haar best doet op school alles goed gaat komen.
Nu is mijn vraag, hoe zijn jullie ervaringen met de entreetoets groep 5 en scholen. Gebruiken scholen om de hiaten op te sporen of wordt het echt gebruikt om te kijken of het kind toe is aan groep 6? Het eerste lijkt mij logisch, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.

Sahara
18-05-2011 om 09:02
Entreetoets?
Mijn zoon zit ook in groep 5. Hier geen entreetoets maar gewoon een citotoets. Die is er niet om te beoordelen of een kind blijft zitten. Als een kind bij ons op school blijft zitten dan weten de ouders dat nu al.
De cito is er om te zien waar een kind staat, of het lesmateriaal aansluit . Hoe het kennisniveau van alle kinderen is. Etc.
Mijn eigen zoon scoort met cito rekenen altijd lager dan verwacht , met begrijpend lezen juist weer veel beter. En spellen naar verwachting.
Bij ons op school weten kinderen dat de cito belangrijk is maar dat het uiteindelijk ook maar eeb toets is.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tanja
18-05-2011 om 09:13
Entreetoets
is hier alleen in groep 7
De andere jaren zijn het de citotoetsen.
Mijn zoon is nu bezig met de entreetoetsen, morgen de laatste ronde. Ze verspreiden het hier over 4 dagen.
Vorige week dinsdag en donderdag en deze week dinsdag en donderdag.
Ben benieuwd wat hij ervan gebakken heeft haha

Tanja Hermans
18-05-2011 om 09:15
Trouwens
de entreetoets is hier om te kijken of het kind wel of geen hiaten heeft. Is wel belangrijk want de middelbare scholen kijken hier ook naar samen met de cito van groep 8.

Fiorucci
18-05-2011 om 10:48
En hier....
Hier entreetoetsen in groep 6 en 7. ze zijn gestopt met groep 5 sinds een jaar. Het is inderdaad om te kijken of er hiaten zijn bij leerlingen, maar school gebruikt dat natuurlijk ook om te bekijken of er hiaten zijn in hun lessen. Want als opvallend veel kinderen slecht scoren op een bepaald onderdeel, moet school toch eens zijn lesmethoden bekijken natuurlijk...

KGO
18-05-2011 om 18:14
Alleen in groep 7
Bij ons alleen een entreetoets in groep 7. Wat ik wel stom vind is dat de ouders de uitslag dit schooljaar niet krijgen (hij hoort volgens school bij het leerlingvolgsysteem en dat krijg je nooit mee naar huis of te zien). Is dat bij andere scholen ook zo? Bij ons wordt t voor het voorlopig advies gebruikt wat we aankomend najaar krijgen,
Karin

Fiorucci
18-05-2011 om 19:10
Karin
Ik hoop het wel te krijgen dit schooljaar, wat tot 1 juli loopt hier. Wij krijgen het voorlopig advies overigens al op 10 juni , eind groep 7 dus.

KGO
18-05-2011 om 22:45
Niet
Bij ons wordt gewoon gezegd dat de uitslag niet meegaat naar de ouders ook niet volgend jaar; je krijgt t dus helemaal niet. Bij wie is dat ook?

Digimum
18-05-2011 om 23:00
Bij ons...
Bij ons krijg je van de Entreetoets (7) de uitslag bij de eerstvolgende rapportbespreking. Dat is de eerste keer dat je hier een LVS-uitslag krijgt... Op alle andere Cito-scores moet je wachten tot het definitieve advies.
Overigens kan je de score altijd opvragen. Bij ons op school maken ze daar nooit een probleem van. Je mag ook altijd het dossier inzien, en ik neem aan dat de uitslagen daar ook in terecht komen?

Jesse_1
19-05-2011 om 19:08
Kgo
Volgens mij mag je hoe dan ook altijd het dossier van je kind inzien, gewoon even naar dat recht verwijzen.
Jesse

KGO
20-05-2011 om 22:41
Bedankt!
Pelle, dank voor 't uitzoeken. Ik moet eerst nog kijken of 't zover zal komen.
Het duurt nog even voordat de uitslag binnen is, maar wel voor de vakantie want die valt hier heel laat.
Wel zou ik 't namelijk voor de zomervakantie willen weten.
Karin