Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Twijfelaar

Twijfelaar

26-02-2016 om 09:00

Vraag over MBO opleiding: niveau 3 of 4

Mijn dochter doet volgend jaar examen TL. Ze kiest de richting Economie. Ze weet nog niet precies wat ze wil. We gaan nu op twee lijnen zitten. Havo (heeft ze de cijfers voor, al het is volgende jaar natuurlijk afwachten maar ze doet het heel goed op TL) of een MBO opleiding. Ze probeert zich hier iets meer in te verdiepen en zit richting commerciele dienstverlening en nog veel meer te kijken maar heeft nog geen concreet idee. Nu heeft ze wel een paar opleidingen gezien op MBO 3 niveau maar ik dacht met een TL diploma kijkt je toch vooral naar Niveau 4? Ik kan het voor mijzelf niet echt beargumenteren waarom. Alleen als ze hierna nog HBO wil doen maar ik weet of je ook met niveau 3 naar het HBO kan? Kortom. Is het heel raar dat ze ook niveau 3 zou doen? Wie kan mij adviseren?

Triva

Triva

26-02-2016 om 09:46

raar is het woord niet

Ze heeft de cijfers voor havo4 en als je van havo3 naar havo4 over kan heb je de papieren voor een MBO4 opleiding. Ik zou haar dus echt adviseren om naar een MBO4 opleiding te kijken. Zelfs met kader heb je de papieren voor een MBO4 opleiding (al word je niet altijd aangenomen). Het is dus echt een stap terug en die stap zie je ook in het soort werk wat je doet en je inkomen later.

Dus tenzij de opleiding er niet is in MBO4 zou ik haar niet adviseren om naar een MBO3 te gaan.

Waarom wil ze dat? Begrijpt ze het systeem niet goed? Is ze bang dat MBO4 te moeilijk is? Gaan er vriendinnen heen?

niveau 4!

Op tl sluit niveau 4 logisch aan. Omdat stapelen moeilijker is, vanwege de bekostiging geven scholen niet standaard de mogelijkheid om na niv 3 naar niv 4 te gaan. Dus zo hoog mogelijk inzetten en dat is met tl dus niveau 4!

Zeker als ze een goede tl student is, dan is niv 4 echt niet moeilijk!

Blue

Blue

26-02-2016 om 11:04

Niveau 4

Zoals MarSy zegt, inderdaad niveau 4 proberen te doen (en dat is zeker goed te doen met TL). Doorstroom wordt steeds moeilijker op een MBO. En om eventueel HBO te gaan doen heb je echt MBO4 nodig.

Twijfelaar

Twijfelaar

26-02-2016 om 12:12

Helder

Heel erg bedankt Triva Marcy en Blue,

Het is niet zo dat dochter er tegenop ziet. Zelf gaat ze op dit moment van doorstromen Havo uit. Maar ze had een paar opleidingen aangekruist en ik zag dat dit niveau 3 was. Ze heeft daar zelf niet zo bij stilgestaan maar jullie uitleg is mij helder. Ik had het zelf even niet scherp maar nu wel weer. Dank je wel!

bieb63

bieb63

26-02-2016 om 13:44

MBO4

Uiteraard zou ze in moeten zetten op MBO4. Helaas zijn er ook de nodige opleidingen die niet hoger zijn dan MBO3. Maar als ze de economie of dienstverlening kant op wil, dan lijkt het mij dat die meestal ook op niveau 4 worden aangeboden. Het verschil tussen MBO3 en MBO4 is vooral dat MBO3 meer de uitvoerende kant op gaat en MBO4 ook de ondernemende, leidinggevende.

Elfje65

Elfje65

26-02-2016 om 14:10

Havo

Juist omdat ze nog niet weet wat ze precies wil.

Twijfelaar

Twijfelaar

26-02-2016 om 16:23

Elfje

Bedankt Bieb, ze had de opleiding verkoper aangekruist en dan is niveau 3.

Elfje, klopt wel maar ook niet helemaal. Haar mentor merkte terecht op dat je bij de Havo ook een profiel moet kiezen dus dat je vooraf wel een beetje moet weten welke richting je wilt. Maar op zich sta ik er wel hetzelfde in als jij. We gaan het zien. Ze heeft nog even en wie weet hoe het e.e.a. zich gaat ontwikkelen. Dank!

Elfje65

Elfje65

26-02-2016 om 17:26

Profiel zal niet erg veranderen

In de havo. Dit zal moeten aansluiten op haar huidige profiel. Maar daarna kan ze veel meer kanten op met een havo-diploma. Als ze toch MBO gaat doen dan niveau 4.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.