Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lotte V.

Lotte V.

19-01-2012 om 21:11

Vraag over middelbare school

Hallo,

Wij zijn ons aan het orienteren op een middelbare school voor onze dochter. We hebben keus uit 3 scholengemeenschappen en 2 daarvan hebben alleen de onderbouw van HAVO/VWO. Voor de bovenbouw moeten de leerlingen naar een andere lokatie, wat een half uur verder is. De school die alles onder 1 dak heeft is groot, 20 minuten fietsen en dochter en wij zijn er niet enthousiast over.
De school waar dochter graag heen wil is klein, heeft extra creatieve vakken en de reistijd is goed te doen, een half uur met de trein. Station is om de hoek. Alleen als ze dan naar de bovenbouw moet van deze school, dan wordt het een uur met de bus. Of ze kan dan naar de bovenbouw van bovengenoemde school.
Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n situatie? Dat een kind dus 3 jaar op een kleine lokatie zit en dan ergens anders heen moet? Is een uur met de bus erg lang? Hoe lang reizen jullie kinderen eigenlijk voor de middelbare school?

groeten Lotte V.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ervaringen

Een uur met de bus is lang, maar gebruikelijk. Mijn kinderen gingen liever op de fiets. Dat ging sneller (bussen moeten stoppen en rijden om). Hoe is dat bij jullie? Een half uur met de trein zou bij ons betekenen dat dat verder weg is dan een uur met de bus.
Ik zou willen weten hoe die kleine onderbouwlokatie is ontstaan en hoe lang die nog bestaat.
Is het een uitbreiding van de hoofdlokatie omdat die groeit, of is het juist een langzaam stervende rest van een school die is samengevoegd met die andere om open te kunnen blijven?
Hoe ziet het er over 3 jaar uit? De aanduiding 'heeft extra creatieve vakken' zou voor mij geen aanbeveling zijn. Niet om die vakken, maar juist omdat dat soort vakken vaak als laatste redmiddel toegevoegd worden om het sterven uit te stellen.
In de praktijk komt er van die creatieve vakken dan toch weinig terecht en als de instroom onvoldoende is, dan wordt de lokatie alsnog gesloten.
Een voorbeeld daarvan http://www2010.dunamare.nl/scholen/teylercollege/Paginas/startpagina.aspx
Ziet er vrolijk uit, maar die school gaat dicht en de leerlingen komen op een andere vestiging waar ze geen examen kunnen doen in de creatieve vakken die ze in hun profiel gekozen hebben.
Ik denk dat je dat goed uit moet zoeken.
Groet,
Miriam Lavell

Lotte V.

Lotte V.

20-01-2012 om 10:18

Miriam

Het gaat alleen om de onderbouw van Havo en VWO. Alles daaronder is wel volledig. De creatieve vakken zijn een extraatje, zogenaamde steruren..Er wordt geen examen in gedaan en het is alleen voor de eerste 2 klassen. School wil wel een bovenbouw, maar wat ik heb begrepen is dat een andere scholengemeenschap dit tegenwerkt. Het Pantarijn Kesteren is een kleine school met 280 leerlingen, maar een andere school hier heeft er 800 en daar werkt het hetzelfde. Misschien omdat het merendeel van de kinderen het VMBO doet? Een kwestie van vraag en aanbod lijkt mij. Het Pantarijn staat verder volgens mij wel goed bekend.

Grt

Het is geen school

"School wil wel een bovenbouw, maar wat ik heb begrepen is dat een andere scholengemeenschap dit tegenwerkt."
Nou, met 280 leerlingen kan dat niet. Dat is te klein om subsidie te kunnen krijgen. In de administratie gedraagt deze school zich niet als school, maar als noodgebouw van een andere school.
Dat is een onzekere situatie. Dat voorbeeld in Haarlem: Op basis van de inschrijvingen 2011/2012 (te weinig), heeft het schoolbestuur besloten de lokatie op te heffen ingaande 2012/2013.
Ouders en leerlingen van die school hebben nooit geweten dat het eigenlijk geen school was. Ook de leerlingen die zich het afgelopen schooljaar hebben ingeschreven, wisten dat niet.
Als je dat wel weet en je kiest er toch voor, dan kun je er rekening mee houden dat alle leerlingen ineens verplaatst worden. Dus niet over drie jaar, maar volgend jaar. Of, dat kan ook, dat ineens een hele bubs leerlingen van die andere vestiging naar deze geplaatst wordt.
Wat je nu leuk vindt aan deze school (klein, overzichtelijk) is geen blijvende kwaliteit.
Groet,
Miriam Lavell

mix

mix

20-01-2012 om 10:38

eerste 3 jaar HAVO/VWO werden gegeven op een lokatie van 125 leerlingen. Afstand per fiets 1 uur, openbaar vervoer 45 min. Daarna naar een andere stad, fiets 5 kwartier, openbaar vervoer 1.15 uur. Soms mochten ze iets eerder weg omdat de aansluitingen slecht waren. Nooit alleen naar huis, dus als er eentje ziek was maar nog wel kon fietsen, dan ging er iemand mee naar huis of reed de concierge in geval van nood. Als de lesuren korter waren dan de reisuren (dus 2 uur reizen, 1 uur les) dan verviel dat uur en werd ergens anders bijgeplakt. Het reizen daar wennen ze aan (hier dan)maar dat zal per kind verschillen. Het gaat wel af van huiswerktijd, dat vond ik altijd wel jammer.
Tegen de tijd dat jouw dochter een uur moet gaan reizen trekt ze dat vast wel(tenzij er iets met haar is natuurlijk), die van mij deden het al vanaf de brugklas. Ze weten gewoon niet beter. Ook nu ze op mbo/hbo zitten reizen ze minimaal een uur met openbaar vervoer. Of het altijd leuk is: nee, absoluut niet. In de winter is alles volgepropt, vertraging, uitval van trein/bus en staan ze kou te kleumen op de stations.Maar goed, dat heb je met een half uur openbaar vervoer evengoed denk ik

Lotte V

Lotte V

20-01-2012 om 10:46

Miriam

Het is een vrij grote regionale scholengemeenschap met meerdere lokaties, dus denk ik dat dat met die subsidies wel meevalt. Ik neem aan dat die niet per lokatie worden gegeven?
Kleine scholen zie je hier wel meer in de omgeving. We hebben ook een VMBO groen, de oude land en tuinbouwschool zeg maar. Die zijn ook onderdeel van een groter geheel.

Mvg Lotte

Valt niet mee

Inderdaad, de school krijgt als geheel (dus niet per lokatie) subsidie. Dat betekent dat de lokatie zelf geen eigen bestaansrecht heeft. Het bestaat zolang het schoolbestuur de mening heeft dat de kosten tegen de baten opwegen.
Bij tegenvallende inschrijvingen (of andere tegenvallers), kan het schoolbestuur besluiten de vestiging te sluiten of drastisch te veranderen.
Dat is het nadeel van dit soort scholen.
Groet,
Miriam Lavell

Lotte V.

Lotte V.

20-01-2012 om 11:40

Mix

Dank je wel voor je reactie. Hoe ging dat bij jullie als het openbaar vervoer uitviel? Ik heb overdag geen auto voor de deur, dus als de bus niet rijdt kan ze niet naar school.
Mag ik vragen wat bij jullie de reden was van een school op zo'n afstand?
Ik denk ook wel dat dochter het allemaal trekt. En er zijn vast een heleboel kinderen die geen middelbare school om de hoek hebben.

grt Lotte

Tineke

Tineke

20-01-2012 om 11:42

Niet te negatief

Alhier ook een scholengemeenschap bestaande uit meerdere juniorcolleges (vmbo (alle niveaus) en havo-atheneum) met daarbij behorende bovenbouw op andere locatie(s). Die juniorcolleges draaien bijzonder goed, de kleinschaligheid is echt aantrekkelijk. Kinderen worden gekend, ze zijn niet een nummer. Als ik bel bij bijv. ziekte hoef ik alleen mijn voornaam te zeggen en de concierge weet genoeg. Dat maakt natuurlijk niets uit, maar toch is die persoonlijke benadering erg vriendelijk.
De juniorcolleges zijn dan ook zo populair dat er inmiddels ook met wachtlijsten/ voorrangsbeleid/ leerlingenstop wordt gewerkt. Dit soort scholen worden heus niet zomaar opgeheven. Integendeel. Er zijn zullen eerder plannen worden gesmeed om er een juniorcollege bij te bouwen.
Als een kind naar de bovenbouw gaat is het onvoorstelbaar (!) veel meer zelfstandig, en kan het echt veel meer aan. Meer reistijd is dan geen enkel probleem. Een uur in de bus is gewoon gezellig.

mix

mix

20-01-2012 om 11:52

Als het openbaar vervoer uitviel en het was redelijk weer, dan gingen ze op de fiets. Was het storm/sneeuw/ijzel, dan bleven ze thuis en werden lessen soms ingehaald. Reden was dat er geen "goede" school in de buurt was en deze school hoog aangeschreven stond en een hoop kinderen die ze kenden daar naartoe gingen. Het kleinschalige was prettig, de kinderen waren idd geen nummer en die overgang van de vertrouwde basisschool naar een kleinere school was daarom niet zo heel groot.

Lotte V.

Lotte V.

20-01-2012 om 12:01

Mix

Ja, hier geldt dus dezelfde reden. Ik verwacht alleen niet dat er veel klasgenoten meegaan. Wel die kant op, maar die gaan dan naar het groene vmbo. De rest blijft in de stad of reist de andere kant op.
Maar dochter maakt het niet uit dat ze misschien de enige is. Ze maakt gewoon nieuwe vriendinnen zegt ze en het spreidingsgebied is vrij groot, dus er zullen wel meer kinderen "alleen " starten daar.
En omdat het een regioschool is zullen ze ook wel een beleid hebben als het gaat om uitvallend ov. Dat is wel iets wat ik even ga vragen daar.
Wat is het toch fijn, zo'n forum.

grt Lotte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.