Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
+ Brunette +

+ Brunette +

07-02-2012 om 20:22

Vraag over slordig schrijven (kind van 8).

Mijn dochter schrijft al jaren enigszins slordig. Nu deed ik dat vroeger ook dus heb er nooit zoveel aandacht aan besteed. Vandaag viel me opeens op dat ze haar pen een beetje vreemd vasthoudt, in plaats van tussen duim, wijsvinger en middelvinger neemt ze hem tussen wijsvinger, middelvinger en ringvinger. Op die manier zijn je bewegingen minder fijn (ik heb het geprobeerd) dus dat zou weleens de reden van haar slordige schrift kunnen zijn.

Mijn vragen zijn:

1. Ben ik nog op tijd om dit te corrigeren? Ze heeft al schrijfonderwijs vanaf haar vierde (blokletters leren).

2. Hebben haar leerkrachten slecht opgelet en zijn die dus de hoofdschuldige of ben ik zelf in gebreke gebleven? Het is tot nu toe nooit iemand opgevallen dat ze haar pen zo raar vasthoudt.

3. Of wordt er tegenwoordig niet meer uitgegaan van een voorgeschreven manier om je pen vast te houden, zolang het niet in je volle vuist is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
debby pronk

debby pronk

07-02-2012 om 20:42

Hier kind van 9 met een onleesbaar handschrift (oplossing??)

hoi hoi,

Ik heb hier een kind(zoon)van ruim 9 jr.
Hij heeft een onleesbaar handschrift,hij kan zelfs zijn eigen handschrift niet terug lezen.
Op oude school(9 mnd geleden) werd er niks mee gedaan.. ach is niet belangrijk.
op nieuwe school binnen 3 weken aan de bel.. tja we kijken aan begin van volgend schooljaar en dan zien we verder..
Nu heeft hij verwijzing revalidatie arts gekregen.afspraak al gehad observatie al gehad..

wat blijkt.. probleem met fijne motoriek.. krijgt nu max 6 mnd ergotherapie steciaal voor schrijven(proberen schrijfhouding te verbeteren en pengreep enzz) als er geen verbetering inzit dan krijgt hij een laptop..

Arts geeft wel aan deze leeftijd is heeel moeilijk omdat het er al helemaal ingesleten zit.. dus zo vroeg mogelijk komen ..

misschien ook voor jullie kind een oplossing!!

groetjes

Debby

Rita

Rita

07-02-2012 om 20:58

Uwv

Het klinkt raar maar wij hebben vanwege de zwakke motoriek van onze zoon en zijn daardoor slechte handschrift een laptop vergoed gekregen van het UWV afdeling werk en handicap. (Ook studie valt daar onder)
Google daar maar eens op. Het staat ook op hun site.
Wij hebben de fysiotherapeut en de intern begeleider/orthopedagoog een aanbeveling laten schrijven, formulier ingevuld en onze eigen ervaring weergegeven en we kregen een laptop.
Hij zat toen net in de overgang van basisschool naar vmbo maar ook basisschoolkinderen kunnen op basis van een zwakke motoriek een laptop krijgen.
Zeker de moeite waard om te proberen. Groet, Rita

Tango

Tango

07-02-2012 om 21:47

School

Ik vind toch ook wel dat de school in gebreke is gebleken. Op de meeste scholen letten ze toch wel op de pengreep volgens mij. Hier op school tenminste wel. Ik vind het wel bijzonder dat het school nooit is opgevallen. Thuis zie je je kind misschien niet zo vaak schrijven, dus dat zou kunnen hoor dat het je niet opvalt. Ik moest ook weleens nadenken in het begin of kind nou linkshandig of rechtshandig schreef (die van mij wisselden in het begin nog weleens) en pengreep let ik ook niet altijd even goed op, hoewel die van jouw dochter wel heel bijzonder is.
Ik zou nog niet beginnen aan laptops o.i.d. maar eerst eens naar een goede kinderfysiotherapeute gaan om daar advies in te winnen. Verder kun je misschien oefenen met haar met een stabilo-pen of een pen of potlood met zo'n hulpstukje erop zodat ze haar vingers goed plaatst. Het zal zeker tijd kosten omdat ze het zo lang al verkeerd doet, maar onmogelijk lijkt het me niet, maar goed ik ben geen fysiotherapeute natuurlijk.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-02-2012 om 22:01

Hmmm, ik word een beetje boos.

Al jaren zeggen haar juffen dat ze niet zo netjes schrijft en ze laten haar gewoon doormodderen? En nu lees ik hier dat het heel moeilijk te corrigeren is? Tijd voor een stevig gesprek op school!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-02-2012 om 23:13

Schrijven

School had dit eerder moeten opmerken en moeten doorgeven. Er kan best nog eea verbeterd worden. Zoek een kinderfysiotherapeut op en kijk wat die kan betekenen.
Thuis je dochter helpen met een goede pen en schrijfhouding.
Overigens heb ik altijd slecht geschreven (geen problemen met fijne motoriek) en mijn zoon van nu 11 schrijft ook niet echt geweldig. Hij zit nu in 1Gym en zijn handschrift is als hij er op let redelijk te lezen maar het kost vrij veel tijd om leesbaar te schrijven.
Zijn fijne motoriek is verder prima. Wij waren ook van plan om een kinderfysio in te schakelen maar het gaat nu al zoveel beter (door veel te oefenen met een goede pen en bewustwording van pennegreep en goede schrijfhouding) dat we dit voorlopig niet doen. Mocht hij tegen problemen oplopen als kramp oid gaan we wel naar de kinderfysio.
Het vervangen van pen en papier door laptops is niet de oplossing. Op het vo moet nog steeds veel geschreven worden en ook in de vervolgstudies.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-02-2012 om 23:29

Uwv

Ik ken die regeling bijzonder goed en je krijgt niet zomaar zo'n hulpmiddel vergoed van het UWV. Het moet dan echt gaan om een langdurige ziekte of handicap. Met alleen slecht schrijven (dus zonder ernstige motorische stoornis) krijg je echt geen laptop. De wet- en regelgeving is enorm aangescherpt, zeker nu het UWV fors moet bezuinigen.
"Wanneer kunt u een vergoeding voor uw kind aanvragen?
U kunt alleen een vergoeding krijgen als:
• de ziekte of handicap naar verwachting van uw kind langere tijd duurt;
• de leeftijd van de leerling of student niet hoger is dan 30 jaar; met ingang
van het school/studiejaar nadat de leerling of student 30 is geworden,
wordt de voorziening niet langer als een onderwijsvoorziening, maar als
een werkvoorziening behandeld en betaald;
• de voorziening nodig is om het gekozen onderwijs te volgen;
• de voorziening nodig is door de ziekte of handicap van uw kind;
• de voorziening ¤ 120 (bedrag voor 2010) of meer kost."

Grippers.nl

in groep 3 schreef zoon ook slecht. Slechte pengreep en volgens zijn juf was daar niets meer aan te doen: in de kleutertijd verkeerd aangeleerd.
Ik ben toch zelf gaan zoeken naar schrijfhulpjes en heb via grippers.nl een aantal verschillende gekocht: stetro, pencil grip, cross-over en writing-claw. Hier was de writing-claw veruit favoriet.
Nou was zijn handschrift nooit onleesbaar, maar wel een verkeerde pengreep en die is (vooral hierdoor denk ik) wel opgelost.

Fiorucci

Fiorucci

08-02-2012 om 07:20

Natuurlijk wel

Een goede kinderfysio kan hier echt nog wel wat mee hoor. Het belangrijkste is een goede schrijfhouding en geen klachten krijgen door te krampachtig schrijven. Daarom zou ik niet school aan de slag laten gaan. Ik weet uit ervaring dat ze gaan vitten, dat kind niet netjes schrijft, en dat je kind dan krampachtiger zal gaan schrijven, met alle klachten (hoofdpijn, nekklachten,rugklachten) van dien. Lukt het om netter te schrijven dan is dat mooi meegenomen maar blijf realistisch, een schoonschrijfster zal het nooit worden. Leesbaarheid zonder klachten is de inzet, de rest komt wel. Je hebt geen verwijskaart nodig, je kunt zo een screening aanvragen bij een kinderfysio. Meldt wel even haar leeftijd, dan ben je misschien sneller aan de beurt.

ishtar

ishtar

08-02-2012 om 08:51

Zoon

(wordt 8 in april) is sinds de herfstvakantie bij een ergotherapeute voor oa schrijfmotoriek. En hij is met sprongen vooruit gegaan.
Er zijn heel handige dingetjes te koop die je op een potlood kunt schuiven en die zo de vingers in de juiste positie dwingen. Je kunt daar zelf al mee beginnen. Een deel van de problemen van mijn zoon (en dat is vrij algemeen, volgens de therapeute) komt doordat hij zijn duim over zijn wijsvinger schuift en dan extra hard moet knijpen om het potlood in bedwang te houden. En dat knijpen zorgt voor de problemen. Vingers in de goede positie is de helft van de oplossing. (de andere helft is het 'inslijten' van de gewoonte.)
Zoon had dat dwingende greepje maar een week of 2 nodig, en kon toen over op minder dwingende greepjes, die wel de positie aangeven, maar je wel de mogelijkheid geven om dat niet te doen.

+ Brunette +

+ Brunette +

08-02-2012 om 12:20

Grippers

Dat is wat ik zoek, ik wist niet dat zoiets bestond. Fysiotherapie is me te gortig (wordt in Spanje niet vergoed) en een laptop vind ik onzin, zó onleesbaar is haar handschrift nou ook weer niet, het ziet er alleen maar heel lelijk uit. Contraproductief ook, zoals iemand al opmerkt.

+ Brunette +

+ Brunette +

08-02-2012 om 13:17

Even later...

Inmiddels heb ik een soort stetro's gekocht, die inderdaad je vingers in de juiste positie dwingen. Iets anders hadden ze in de Spaanse kantoorboekhandel niet, maar er is via Nederland altijd wel weer aan andere hulpmiddelen te komen. Voorlopige kosten: 19 cent per stuk. Consult via dit forum: gratis.

P.S. Wat ishtar beschrijft is precies wat er aan de hand is: de duim wordt te ver over de wijsvinger geschoven. Bedankt allemaal!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-02-2012 om 14:25

Petuut

Ik heb de writing-claw besteld. Voor mij en voor zoon Bedankt voor de link!

Odile

Odile

08-02-2012 om 17:21

Wat een goeie site petuut!

Mijn kind schrijft ook met wijsvinger over duim, volkomen onleesbaar! Ik heb een crossover en een writing claw besteld, ben erg benieuwd!

Odile

Graag gedaan.
Ik vond het zelf prettig om er meerdere uit te proberen. Gelukkig was het ook geen diepteinvestering. En dan ook nog eens resultaat, wat wil een mens nog meer?

Odile

Odile

10-02-2012 om 16:08

Petuut

Ik heb later mijn bestelling ook nog gewijzigd, heb een gemengd pakket besteld. En die writing claw moet eigenlijk per 10, maar ik mocht er ook gewoon 1 bestellen. Vandaag lag de envelop in de bus, erg goeie service daar! Kind blij, ik blij .

+ Brunette +

+ Brunette +

11-02-2012 om 13:48

Twee dagen later...

Dochter vindt die greepjes wel geinig dus er is helemaal geen strijd over. Wel heb ik wat nieuwe balpennen moeten kopen want de meeste pennen hebben een te grote diameter voor zo'n dingetje. Een potlood vindt ze te kinderachtig.

Ilva

Ilva

15-02-2012 om 14:16

Niet te laat

Mijn zoon heeft ook een beroerd handschrift. Hij zit nu in groep 8 en op de opendag van een middelbare school zag ik dat ze daar handschriftcursussen geven. En bij het formulier zaten ook twee voorbeelden van hoe het was en hoe het nu is. Ik heb weer hoop gekregen en hoop maar dat zoonlief wordt aangenomen op deze school (en niet alleen vanwege deze cursus hoor, het is gewoon een hele leuke school).
Maar te laat ben je dus zeker niet als ze het nog kunnen verbeteren bij 12 jarigen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.