Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

26-03-2009 om 21:53

Vraag voor vriendin over schooladvies groep 8

Een vriendin van mij, van buitenlandse afkomst, heeft het volgende probleem: haar kind heeft geen goede resultaten gehad bij het NIO toets (score 87) en ook bij de cito-entree toets is er laag gescoord. Eruit kwam een VMBO-P. Na veel wikken en wegen en uitleg van de moeder (kind is zeer slim maar heeft dyslexie, en in groep 7 waar het kind dus beide testen heeft afgenomen waren de ouders verwikkeld in een pijnlijke scheiding) heeft de school uiteindelijk toch advies VMBO-T gegeven, met commentaar (nogal venijnig) van de juf. Nu heeft mijn vriendin tevergeefs geprobeerd bij 2 scholen haar kind in te schrijven in VMBO-T klas, in beide gevallen is het kind door de school geweigerd. Vriendin denkt eraan om terug te gaan naar land van herkomst om kind betere mogelijkheden tot scholing te geven, wat ik persoonlijk gek vind: het kind heeft zeer weinig binding met het land van moeder en schrijft en leest er de taal niet, met dyslexie erbij wordt het een ramp, maar goed, het is haar kind. Maar omdat ze toch wilt proberen het beste ervan te maken vraagt ze zich af of ze misschien nog iets anders kunt proberen. VMBO-praktijk is uitgesloten, ik ben het wel met haar eens, het kind is daar veel te slim voor en zou zich enorm vervelen, bovendien is het een kind die veel en graag werkt. Blijkbaar heeft het geen invloed gehad, ik vraag me dus af wat ze zou kunnen proberen.
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De opties

"Nu heeft mijn vriendin tevergeefs geprobeerd bij 2 scholen haar kind in te schrijven in VMBO-T klas"
Wat ze kan doen is kijken of kind op een andere manier getest kan worden. Dat kan bij een instituut als dit http://www.hetabc.nl/ Wie weet wat daar uitkomt.
Bij 2 scholen geweigerd betekent niet dat geen school 'm wil hebben. Blijven zeuren. Het is net solliciteren.
Naar haar land terug voor betere kansen, kan optie zijn (Nederland scoort niet hoog op de schaal van kansen voor brugklassers). Maar gratis is dat ook niet. Als ze wat uit te geven heeft, kan ze ook een particuliere school proberen. Dat kan ook voor een jaar, waarna hij alsnog op een gesubsidieerde school kan instromen.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

26-03-2009 om 23:06

Waar haal je die informatie vandaan miriam?

Dat Nederland niet hoog scoort op de schaal van kansen voor brugklassers bedoel ik? Ben geïnteresseerd in concrete informatie. Wat ik juist weet is dat het in Nl voor kinderen op vele manieren mogelijk is om toch te eindigen waar ze willen en kunnen. Maar misschien bedoel je dat niet?

Tirza G.

Tirza G.

26-03-2009 om 23:37

En jij mirreke?

Waar haal jij de info vandaan dat het in NL voor kinderen op vele manieren mogelijk is om toch te eindigen waar ze willen en kunnen?

Tirza

Parate kennis

Mirreke, dat is parate kennis. Plassterk stipte het onlangs ook nog even aan: kinderen moeten te vroeg kiezen waardoor opstroomkansen te snel al worden afgesneden en laatbloeiers of kinderen waarvan de verwachtingen laag zijn, geen kans hebben om zich waar te maken.
Het effect hiervan is zo groot dat dat tien jaar geleden al 'nieuwe apartheid' genoemd werd in een VN rapport.
Groet,
Miriam Lavell

marie

marie

27-03-2009 om 09:38

Dyslexietest?

hallo
Ik dacht dat alle brugklassers in de eerste klas getest worden op dyslexie? En komt het meisje ook niet in aanmerking voor VMBO-T met LWOO?
En een VMBO-school wat verder weg? Ik heb geen idee natuurlijk waar ze wonen en uit hoeveel scholen er gekozen kan worden.
Dit zijn zomaar wat ideetjes.
groetjes

Saartje

Saartje

27-03-2009 om 14:33

Extra test

Hoi Sinilind

Veel middelbare scholen zijn bereid tot extra toelatingstoetsen. Maar alleen dyslexie kan toch onvoldoende reden zijn om zo laag te scoren. Ze krijgen extra tijd en/of gesproken teksten. Vriendje van mijn zoon is echt ernstig dyslectisch, kan zelf geen woord foutloos schrijven en kreeg alle teksten voorgelezen. Hij had 550 op zijn cito.
Misschien speelt er ook faalangst of dergelijks. Misschien kan je vertellen waar je vriendin woont zodat we tips kunnen geven over scholen die bereid zijn eigen toetsen af te nemen.

groet

Saar

Tirza G.

Tirza G.

27-03-2009 om 19:26

Miriam (ot)

Die man heet Plasterk. Maak het nou niet erger dan het al is

Tirza

Tirza

Ah, laat me nou!
Groet,
Miriam Lavell (erg, erger, ergst)

Ricus Dullaert

Ricus Dullaert

01-04-2009 om 16:08

Gelijk

Je hebt gelijk Miriam, over de kansen voor brugklassers. Doordat er bij ons een 'middenschool' ontbreekt (zoals bijvoorbeeld Duitsland meen ik wel heeft), moeten kinderen vroeg kiezen. Daarom werd de brugklas ingesteld om die keuze nog iets uit te stellen. Aangezien de brugklas steeds vaker alleen in naam bestaat wordt dit effect weer tenietgedaan. Mijn collega schreef er het volgende over:

"In Nederland worden leerlingen geselecteerd als ze twaalf jaar zijn, nogal vroeg vergeleken met andere landen. Daardoor slagen kinderen uit een laag milieu er in Nederland minder vaak in om een hoog diploma te halen, blijkt uit onderzoek. De dochter-met-een-goed-stel-hersens van een lopendebandwerker, bijvoorbeeld, maakt in Nederland duidelijk minder kans de universiteit te halen dan in andere landen. Verspilling van talent, vinden veel beleidsmakers.

De brugklas was een poging om deze selectie uit te stellen en daardoor talent uit lagere milieus extra kansen te geven. Wie met een vmbo-advies van de basisschool kwam, kon via de brugklas alsnog naar de havo en gedoodverfde havisten kregen de kans te bewijzen dat ze toch op het vwo thuishoorden.

Dat wordt lastiger nu brugklassen steeds vaker naar niveau gescheiden worden. Een niveau zakken (bijvoorbeeld van vwo naar havo) kan wel, maar ’opstromen’ lukt minder vaak. Dat geldt voor vmbo’ers van wie later blijkt dat ze best naar de havo hadden gekund. Maar ook voor havisten met te laat ontplooide vwo-capaciteiten – die zijn meestal een jaar extra kwijt om alsnog een vwo-diploma te halen."

Met vriendelijke groet,

Ricus Dullaert
Redacteur onderwijs en opvoeding, Trouw

Tinus_p

Tinus_p

01-04-2009 om 19:58

Stapelen beter dan middenschool

Ricus:
"Dat wordt lastiger nu brugklassen steeds vaker naar niveau gescheiden worden. Een niveau zakken (bijvoorbeeld van vwo naar havo) kan wel, maar ’opstromen’ lukt minder vaak. Dat geldt voor vmbo’ers van wie later blijkt dat ze best naar de havo hadden gekund. Maar ook voor havisten met te laat ontplooide vwo-capaciteiten – die zijn meestal een jaar extra kwijt om alsnog een vwo-diploma te halen."
Is het erg om er ene jaar extra over te doen? Het duurt weliswaar een jaar langer, maar uiteindelijk kom je waar je wil. Bovendien is scheiden naar niveau effectief, omdat je het lesprogramma beter kunt aanpassen op het niveau van de leelring. wat dat betreft ben ik groot voorstander van verschillende niveaus in de brugklas; vroeg kiezen is goed voor zowel goede als slechte leerlingen.

Het echte probleem is, dat stapelen (vmbo>havo>vwo) wordt getraineerd. terwijl stapelen een betere manier is om niveauverschillen aan te pakken dan de middenschool. Sterker nog, ik durf de stellking aan dat het blokkeren van stapelen de druk op de schoolkeuze na groep 8 heeft vergroot, en daramee de diepere oorzaak is van veel ellende en stress op de basisschool.

Emmawee

Emmawee

01-04-2009 om 23:00

Tinus

Tinus: "Sterker nog, ik durf de stelling aan dat het blokkeren van stapelen de druk op de schoolkeuze na groep 8 heeft vergroot, en daarmee de diepere oorzaak is van veel ellende en stress op de basisschool."
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik hoorde laatst pas dat de route vmbo -> Havo was geblokkeerd en had nu voor het eerst begrip voor de weerstand tegen een vmbo-advies en had ook voor het eerst begrip voor Cito-stress. Eerder vond ik het allemaal maar elitair geneuzel.
Groeten, Maw.

reina

reina

02-04-2009 om 07:12

Vmbo-p

Wat is VMBO-P? Ik neem aan dat de P staat voor praktijk, maar ik ken alleen BBL, KBL ( GL) en TL.

Om verwarring te zaaien

Reina:"Wat is VMBO-P?"
Dat is een nieuwigheidje waarvan volstrekt onduidelijk is wat het niveau is. Zie bijvoorbeeld http://www.rvec.nl/Page/nctrue/sp145/index.html
Groet,
Miriam Lavell

Selectie aan de bovenkant

tinus:"Het echte probleem is, dat stapelen (vmbo>havo>vwo) wordt getraineerd."
Nou nee. Het echte probleem is dat het Nederlandse onderwijs selecteert aan de onderkant. Stapelen van lts (of huishoudschool) naar vwo heeft nooit gekund. Daar wordt niet getraineerd. Er is werkelijk een aparte leerstroom voor de zwakste leerlingen waar op de basisschool al op wordt aangestuurd met dan al aangepast onderwijs. Leerlingen hebben als ze ouder worden niet de kans om zichzelf met goede punten uit dat oordeel te scholen.
Die kans bestaat wel in schoolsystemen waar aan de bovenkant geselecteerd wordt, zoals Engeland of Frankrijk. Alle leerlingen doen O-levels of College. Ze hebben in die periode allemaal de kans om met hoge punten alsnog door te kunnen stromen naar A levels of Baccalaureat.
Wie net als jij meent dat vroeg kiezen goed is voor de goeden, heeft de kans om zichzelf van al dit gezamenlijks weg te selecteren door een elitaire prive-school te kiezen of heel erg hard te werken om in aanmerking te komen voor de grand ecole.
En ja, dat leidt ook tot segregatie, maar hier is het de kleinste groep die zich afscheidt en zij doen dat bovendien zelf door veel te betalen en/of heel hard te werken. De 'zwakke' leerlingen verdwijnen in de massa van de meesten die allemaal ook dat diploma hebben. In Nederland instromen op vmbo-b geeft je tot in lengte van jaren het stempel dat het niet goed ging op de basisschool. Uitstromen met O-levels maakt geen onderscheid tussen moeilijk kunnen leren of lui zijn, of andere dingen te doen hebben. Je kunt bovendien altijd nog A-levels gaan doen.
Groet,
Miriam Lavell

reina

reina

02-04-2009 om 14:51

Dank je, miriam

Dat maakt het allemaal wel lekker ovezichtelijk, ja

Directeur

Sini:"Vriendin heeft nu een afspraak met een andere school, maar hoe kan ze in godsnaam verhinderen dat de boze heks (sorry juf) haar kind nog een keer telefonisch afmaakt!"
Als waar is wat je beweert, als je dat aannemelijk kunt maken aan de directeur van de basisschool, dan lijkt de oplossing mij vrij eenvoudig. Praat met die directeur. Die moet die leerkracht op het matje roepen.
Groet,
Miriam Lavell

Yta Chalne

Yta Chalne

03-04-2009 om 08:25

En..

laat de volgende school met de directeur bellen, in plaats van met de juf.

Streng zijn

Sini:"de vice-directeur geweest die dat verteld heeft aan vriendin: "Ja de scholen hebben juf Huppeldepup geraadpleegd"."
Dat is de normale gang van zaken. Maar is het ook duidelijk dat juf huppeldepup telefonisch alsnog dat vmbo-t advies teniet heeft gedaan? Daar gaat het om namelijk.
Als dat duidelijk is, dan zou ik daar toch heel streng wat van zeggen. Het geheim dat de juf kent, namelijk het feit dat het advies aanvankelijk anders was maar is bijgesteld, valt onder de geheimhoudingsplicht zoals genoemd in het wetboek van strafrecht.
Artikel 272

1
Hij die enig geheim waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat hij uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift dan wel van vroeger ambt of beroep verplicht is het te bewaren, opzettelijk schendt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van vierde categorie.

2
Indien dit misdrijf tegen een bepaald persoon gepleegd is, wordt het slechts vervolgd op diens klacht.

Je vriendin kan aangifte doen. Dat hoeft niet meteen, zeker niet als de school alsnog met een oplossing komt.
Laat de directeur zich maar inspannen om het kind op die school geplaatst te krijgen.
Groet,
Miriam Lavell

Niet handig

Sini, ik snap je boosheid, maar het is niet handig om in een spieraal van complotdenken te raken. Daar kom je niet winnend uit. Je kunt het inderdaad niet bewijzen.
"De school en de directeur kennend zullen ze achter desbetreffende juf gaan staan en niet achter de ouders van het kind, helaas. En hoe kunnen ze bewijzen dat juf het werkelijk verteld heeft?"
Dat kan niet, tenminste niet in de betekenis die jij er aan geeft. Het advies is bijgesteld, punt. De leerkracht en de school kunnen daar niet van terug krabbelen, zeker niet achter de rug van de ouders om tegen een vervolgschool. Met het bijstellen van het advies is het oude advies irrelevant geworden en het feit dat dat advies ooit bestaan heeft, een geheim dat bewaard moet worden.
"En hoe kunnen ze bewijzen dat juf het werkelijk verteld heeft?"
Je kunt dat vragen aan de juf. Als ze werkelijk last heeft van boze uitspattingen, dan zal ze dat zonder blikken of blozen zeggen. Ga met je vriendin mee en praat met de juf. Zeg dat je van de andere scholen de indruk hebt gekregen dat er andere informatie is gegeven dan het advies dat formeel is meegegaan. Vraag of die indruk juist is.
Dan komt de aap uit de mouw.
Als de aap uit de mouw komt, zeg dan dat jullie erop rekenen dat juf zich in het vervolg zal onthouden van privaat commentaar en haar plichten op grond van art. 272 wetboek van strafrecht zal respecteren. Ga naar het schoolhoofd en zeg daar dat je dit verloop ernstig neemt en dat je alle positieve inspanning van de school verwacht voor plaatsing.
Het kan ook dat er helemaal geen aap verschijnt. Er zijn een heleboel redenen waarom vo scholen kinderen weigeren. Daar is geen roddel of achterklap van anderen voor nodig. Als je werkelijk wilt weten waarom het kind geweigerd is, dan kun je dat ook nog aan die scholen vragen. Dat kan zelfs formeel in een procedure van bezwaar en beroep.
Maar dat is wel erg veel energie voor een zijstap. Dat kind moet een school. Concentreer je vooral daar op.
Groet,
Miriam Lavell

Jikke

Jikke

10-04-2009 om 12:47

Maar

maar met een nio van 87 is het niet raar dat een vmbo-t hem niet aanneemt.
ook met de dyslexie.
de kinderen die ik ken met een nio van onder de 90 hebben allemaal basis of kader.
en allemaal met lwoo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.