Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Edith

Edith

03-03-2019 om 19:21

Vraag zwemdiploma

Vandaag ging ik het formulier voor de brugklas van mijn oudste invullen en viel me op dat er een wel hele vreemde vraag (een ja/nee) tussen stond. Namelijk: is uw kind in het bezit van een zwemdiploma?

Ik ben nog eens gaan kijken naar aanmeldformulieren op websites van andere scholen maar dit is de enige school die ernaar vraagt. Waar hebben ze deze informatie over een niet-officieel document voor nodig?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-03-2019 om 19:26

Veiligheid?

Ik neem aan om te weten of ze extra goed moeten opletten op schoolreisjes met varen of zwemmen.

Flavia

Flavia

03-03-2019 om 19:29

Veiligheid idd

Zonder diploma mag je op school van dochter niet mee met wateractiviteiten zoals zwemmen en roeien. En mis je ook delen van het brugklaskamp.
Niet invullen van deze vraag betekend dat school waarschijnlijk aanneemt dat kind geen diploma heeft.
Hier werd de vraag niet bij het aanmeldingsformulier gesteld maar bij het kamp en sportformulier na inschrijving.

@nnemoon

@nnemoon

03-03-2019 om 19:59

Hier ook

Hier stond die vraag ook op het aanmeldformulier bij zoon. Handig als school dit weet met water activiteiten aan het begin van het schooljaar en het brugklaskamp aan zee. Kamp is pas aan het eind van de brugklas. Leerlingen krijgen de kans om tegen een gereduceerde prijs hun zwemdiploma te halen. Bij zoon in de klas zaten drie leerlingen zonder zwemdiploma. Ik vond dat best veel op veertien leerlingen.

Edith

Edith

03-03-2019 om 20:07

Veiligheid

Ik kan begrijpen dat de school veiligheid belangrijk vindt en voor het geval dat er een zwemexcursie is wil weten wie er kan zwemmen. Maar het lijkt mij schijnveiligheid. Als een kind 6 jaar niet in het zwembad is geweest, kan die dan nog wel (goed) zwemmen???

@nnemoon

@nnemoon

03-03-2019 om 20:28

Verleer je niet

Ik denk je dat sommige dingen niet verleerd. Denk aan leren fietsen, zwemmen, schaatsen een instrument bespelen enz.
Het gaat er niet om of je kind goed kan zwemmen maar of hij/zij zich kan redden als hij/zij kopje onder gaat.

Officieel

Als je een zwemdiploma hebt die is uitgegeven door de Nationale Raad Zwemveiligheid dan is het wel degelijk een waardedocument en dus officieel. Er circuleren ook nep zwem-abc's die dus niet.

Dees

Dees

04-03-2019 om 08:20

Annaniem

Er zijn meerdere zwemdiploma's nrz is net zo officieel als ZON en Envoz.

anoniem

anoniem

04-03-2019 om 10:32

zwemles?

Hier kregen ze in de brugklas een halfjaar zwemles als gym.
Wellicht dat het daar mee te maken kan hebben?

Veiligheid.

De laatste jaren zijn er weer veel mensen verdronken, met als gevolg zelfs een rechtszaak wie er verantwoordelijk zou zijn hiervoor. Badmeester? School?

We hebben ook vluchtelingen op onze scholen, die hebben vaak geen zwemdiploma. Prima dat school weet wie er wel of niet kunnen zwemmen, ik vind het een logische vraag. Het heeft mij vroeger juist verbaasd dat er niet naar gevraagd werd toen school de kinderen mee nam op kamp mét onderdelen in het water.
Gewoon in het rijtje met vragen over allergieën, ziektes en medicatie hoort ook de vraag over wel of geen zwemdiploma.

Pabo moeder

Pabo moeder

04-03-2019 om 15:51

inderdaad

Lijkt me een hele legitieme vraag eigenlijk, afgezien van of een zwemdiploma een al of niet officieel document zou zijn. Voor scouting willen ze het ook weten vanwege de zomerkampen. Hier zijn er regelmatig uitjes met de middelbare school, zoals een dagje zeilen. Dan is het wel belangrijk dat men weet of je kunt zwemmen!

zwembadbestuurder

zwembadbestuurder

04-03-2019 om 16:46

levensgevaarlijk

Ik zit in het bestuur van een openlucht zwembad en sta in de zomer vaak langs het bad als het vaste personeel pauze houdt. Regelmatig halen we allochtone pubers nog net op tijd uit het water. Het ziet er zo makkelijk uit als tieners met een zwemdiploma in het zwembad bezig zijn: die duiken het water in, komen weer boven, gooien een bal en dat allemaal lachend en schreeuwend. Zonder oefening zakt iemand geruisloos naar de bodem en verdrinkt daar. Al die films waarin mensen zwaaiend en schreeuwend kopje onder gaan slaan nergens op, het gaat juist heel rustig en geluidloos.
Wij zijn als zwembad heel blij met scholen, clubs en andere organisaties die precies weten wie er kan zwemmen en wie niet. Ons personeel is extra getraind op wisselmomenten, dus de momenten waarop zo'n groep komt of juist vertrekt. Dan wordt er vaak door de begeleiders van scholen niet goed opgelet en kan er gemakkelijk een kind dat niet goed kan zwemmen, verdrinken. We houden allochtone pubers (niet alleen vluchtelingen maar ook oostblokkers) in het bad extra in de gaten. Sommigen noemen dat discriminatie, wij noemen het extra service tegen verdrinken. Ze zijn van harte welkom en we willen graag dat ze ook weer levend het bad verlaten.

Wu

Wu

04-03-2019 om 21:53

Verzekeringswerk

Scholen kunnen het lastig krijgen mbt aansprakelijkheid als een kind met een zwemuitje in de problemen raakt omdat die achteraf pas geen zwemdiploma blijkt te hebben.
Hoewel er geen nationaal zwemdiploma bestaat omdat de overheid daar niet over gaat, wordt het gezien als een soort rijbewijs bij het zwemmen.

Ik vind wel dat scholen deze informatie pas horen te verzamelen als er werkelijk gezwommen gaat worden. Op lang niet alle scholen zijn er natte gymlessen of zwemexcursies en dan is de informatie niet nodig.

Dees

Dees

05-03-2019 om 08:43

Informatie

Ik ben van mening dat het handig is als die informatie vast is verzameld. Mocht het dan zo zijn dat er redelijk Ad hoc besloten wordt tot een uitje waarbij zwemmen een onderdeel is dan hoeft niet alsnog geïnventariseerd te worden in hoeverre er diploma's zijn. Ik bedoel ik heb ervaring met hoeveel werk het is ouders zover te krijgen informatie te verstrekken en in actie te komen. Dan is het maar vast handig die informatie te hebben.

Triva

Triva

05-03-2019 om 08:58

Wat zegt een zwemdiploma nu eigenlijk als dat zeven jaar geleden is gehaald en vervolgens is er nooit meer gezwommen? Dat kan niet echt uitmaken voor de 'aansprakelijkheid'.

rutiel

rutiel

05-03-2019 om 12:25

Aansprakelijkheid

Triva, vanuit praktisch oogpunt heb je natuurlijk een punt: een zwemdiploma is geen garantie dat iemand ook echt goed kan zwemmen. Net zoals een rijbewijs geen garantie is dat iemand goed kan autorijden. Maar je moet de regels ergens op baseren. Een diploma is dan in elk geval een aanknopingspunt. Ontbreekt dit, dan weet je in elk geval dat de vaardigheden nooit getoetst zijn.

Dees

Dees

05-03-2019 om 12:32

Kans is klein

Maar goed de kans dat een puber die na zijn haar zwemdiploma nooit meer heeft gezwommen in de pubertijd ineens besluit wel te gaan zwemmen is erg klein.

Caesar

Caesar

05-03-2019 om 12:53

Triva

Dat kan niet echt uitmaken voor de 'aansprakelijkheid'.

Jij bent jurist? Kan je deze bewering onderbouwen?

Lotte

Lotte

06-03-2019 om 21:28

zwemles

Ik heb net de inschrijving voor het Vo gedaan. Wij moesten ook vermelden of ze een zwemdiploma heeft.
Nu is het zo dat bij ons in de gemeente er wel schoolzwemmen is. Wel veel later dan vroeger ivm bezuinigen en tijdsinvestering.
Maar als je in groep 7 geen A diploma hebt, dan ga je schoolzwemmen. Doelstelling is dat elke kind aan het einde vd basisschool een A diploma heeft.
Onder schooltijd en gemeente regelt een bus etc.
Heb je op het Vo nog geen diploma , dan kom je in de zogenaamde vangnetregeling. Wel zwemles maar dan op zondagochtend.
Scholen hebben dus een signaleerfunctie , zodat ze ouders kunnen wijzen op deze regeling.

Mia

Mia

07-03-2019 om 16:33

AVG en administratie

Mag de school dit eigenlijk wel vragen? En hoe willen ze bijhouden dat Pietje die in maart nog geen zwemdiploma had maar in de zomer spontaan besluit om op cursus te gaan in september alsnog een zwemdiploma heeft?
Is het niet veel makkelijker om als er een keer wordt gezwommen dan te vragen wie er nog geen diploma heeft?
Als een kind van 12 nog geen diploma heeft hoeft dat toch niet voor altijd te zijn?

Hier nog geen ervaring met het VO maar voor zover ik weet word er alleen in groep 8 met kamp gezwommen en wordt dan gevraagd of de kinderen hun A-diploma (of Superspetters hebben.

Mia

Mia

07-03-2019 om 16:37

Verwaarlozing

Het enige doel wat ik kan bedenken van van alle kinderen al bij inschrijving dit te vragen, is te signaleren hoeveel kinderen geen zwemdiploma hebben en wie dat zijn.

Misschien is het een vooroordeel maar het valt mij op dat de kinderen hier die bij zwemfeestjes e.d. op de leeftijd van 8-9 jaar aangeven nog nooit zwemles te hebben gehad, over het algemeen kinderen zijn waarvan ik heb idee heb dat er wel meer aan de hand is in de zin van verwaarlozing.

Flavia

Flavia

07-03-2019 om 17:02

Mia

Wat dacht je van brugklaskamp in de eerste week of de introductiedagen.
Kinderen hier zonder zwemdiploma zijn meestal met een niet Nederlandse achtergrond of gezondheidsproblemen waardoor zwemles er bij inschoot, geen verwaarlozing.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-03-2019 om 22:27

Normale vraag

Ik vind het een hele normale vraag eigenlijk. Er verdrinken nog steeds ieder jaar kinderen.

Hier is er schoolzwemmen in groep 4 en het zijn de kinderen met een niet-nederlandse achtergrond die dan voor een diploma gaan. Niet alleen de marokkaanse en turkse kinderen, maar ook de poolse en oovallend genoeg ook de amerikaanse kinderen bij ons op school.

Vroeg leren zwemmen is toch wel erg nederlands volgens mij.

Terecht

Mijn kinderen hadden op de basisschool een directeur die heel goed was in het binnenhalen van fondsen en organiseren van extra activiteiten als muziek, koor, schaken, museumbezoek, concertgebouwbezoek met vooraf lessen en andere extra activiteiten.
Ik had een vriendin bij de kanovereniging en op een open dag vertelden ze mij dat ze wedstrijden hielden tussen scholen met drakenboten. Dat leek me ook leuk voor de school van mijn kinderen. Zelf had ik ook aan kanovaren gedaan omdat mijn basisschool geen sportzaal had kregen we dat soort sporten gratis.

Vlak voor de vakantie besprak ik dat met de directeur die er wel oren naar had en er na de vakantie op terug zou komen.

Helaas verdronk in de vakantie een 9jarig jongetje in hetzelfde meer waar de kanovereniging haar thuis had. Kind met een migratieachtergrond, zijn tante die op hem lette was even niet attent en een schoolvriendje sprong toch ook zomaar in het diepe?

Daarna was de drakenboot wel afgeblazen. Heel erg jammer.

Mijn kinderen hebben toch wel kanovaren geleerd. Maar zelf lid worden van de vereniging zijn we niet meer aan toe gekomen.

En inderdaad

MIjn kinderen gingen al naar baby- en peuterzwemmen en later naar particuliere zwemles, voordat het schoolzwemmen begon.

Het is echt wel een Nederlands dingetje. We hebben hier natuurlijk relatief veel water.

https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/samenleving/vraag/321508/naast-nederland-ander-landen-mensen/

"In Europa kunnen kinderen in onder andere Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk hun zwemdiploma halen. Het is wel zo dat kinderen hun diploma vooral op school halen (schoolzwemmen). In vergelijking met Nederland hebben in het buitenland veel minder kinderen een zwemdiploma. De regering staat daar ook minder achter deze regelgeving. Misschien komt het dat ook wel omdat in de Europese landen waar wel zwemdiploma's worden uitgereikt, veel minder water is.

Ook buiten Europa worden zwemdiploma's toegekend. In bijvoorbeeld Canada en de Verenigde Staten is het mogelijk om een diploma te halen. Dit gebeurt in verhouding maar weinig. Vooral door de rijkere klasse worden kinderen naar zwemles gestuurd. "

vlinder72

vlinder72

08-03-2019 om 09:56

zwemmen

Mijn zoon had in de 1e van de middelbare zwemmen op school. Het ging om een tijdelijke clinic waarbij ze allerlei zwemsporten gingen doen.

Bij de eerste les moesten een stuk zwemmen. Tot grote schrik van de kinderen en van de aanwezige leraren/instructeurs konden een aantal kinderen niet of nauwelijks zwemmen. Deze kinderen zijn direct uit het bad gehaald en de school heeft toen via de gemeente zwemles voor deze kinderen geregeld.

Mijn behoorlijk geschrokken zoon vertelde thuis dat een van de jongens wel een zwemdiploma gehaald had maar daarna nooit meer echt gezwommen had. Wel van de glijbaan af en spelen in het water maar zwemmen in diep water had hij nooit meer gedaan. Hij had het zwemmen gewoonweg verleerd. Hij vond het vooral heel bijzonder om te zien dat de niet zwemmende kinderen gewoon zo het water in sprongen zonder even te zeggen dat ze niet goed konden zwemmen.

Nu kwam dit eruit bij een zwemles op school. Er waren genoeg begeleiders aanwezig om het slechte zwemmen te constateren en de kinderen uit het water te halen voordat er iets gebeurde maar je moet er toch niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als deze kinderen tijdens een kamp in een donkere, diepe zwemplas waren gesprongen.

Floria

Floria

08-03-2019 om 14:58

nog gekker

" Hij vond het vooral heel bijzonder om te zien dat de niet zwemmende kinderen gewoon zo het water in sprongen zonder even te zeggen dat ze niet goed konden zwemmen."

Een paar jaar geleden kwam er hier in het zwembad een bus vol Engelse tienersporters zwemmen. Voetballers of zo. Nadat het personeel er een of twee had uitgevist moest de hele groep voorzwemmen waar ze konden staan. Er nauwelijks iets door de schifting, zeg maar 5 van de 50 of zo, die 15 meter konden zwemmen.

Je vraagt je dan toch ook af of de leiding niet heeft geïnformeerd bij de kinderen, of dat de kinderen allemaal hebben gezegd dat ze konden zwemmen. Overigens gaven de laatsten in de rij uiteindelijk toe dat ze helemaal niet konden zwemmen en het daarom geen nut had om voor te zwemmen. Wat dacht je dan in een zwembad te gaan doen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-03-2019 om 19:33

Zelfoverschatting

Ik denk dat die mensen denken dat ze het wel kunnen want iedereen doet het. Ook skiën en paardrijden zijn sporten waarvan mensen dat denken, dat je het zo even doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.