Bezorgd aagje
26-07-2009 om 23:14
Vraagje...
Namens vriendin die niet op OOL zit: Als je zou willen weten waarom een docent is vertrokken van een school, hoe zou je er dan achter kunnen komen? Docent werkt inmiddels een jaar op de school van kinderen van vriendin (eentje krijgt de docent volgend jaar) en docents komst is niet bepaald een aanwinst, maar het team houdt hem zwaar de hand boven het hoofd. Maar waarom? Vriendin weet waar hij vandaan komt en van welke school. Ze heeft het hem gewoon gevraagd, maar kreeg een heel raar antwoord. Ze maakt zich zorgen over haar kinderen. Er zijn nog meer rare dingen gebeurd, maar dan wordt het wel heel herkenbaar hier.
Het klinkt als een vaag en heksenjacht-achtig verhaal, maar dat is echt niet de bedoeling. Volgens mij maakt ze zich niet zomaar zorgen. De directeur geeft niet thuis, wat ik me trouwens ook wel kan voorstellen. Hij zegt dat ze zich geen zorgen moet maken, maar dat doet ze wel.
M Lavell
27-07-2009 om 09:08
Kom je niet achter
"Het klinkt als een vaag en heksenjacht-achtig verhaal, maar dat is echt niet de bedoeling."
Toch klinkt het zo. Nu je onder een nick schrijft voor een vriendin die niet op OOL zit, kun je de zorg die er is gewoon uitspreken.
Wat is die zorg? Bang voor seksuele spelletjes? Of gewoon bang voor een slecht functionerende leerkracht?
Leerkrachten zijn tegenwoordig meestal in dienst bij een overkoepelend bestuur. Dat maakt dat ze bij botsende karakters in een team, of slecht functioneren, vanzelf op een andere school van het bestuur belanden.
Met alle leerkrachten die op die manier van school verhuizen, is 'iets'. Hoewel dat niet altijd aan hen licht.
In de schoolcarriere van mijn kinderen zijn wij twee keer zo'n leerkracht tegengekomen. Het is een gekke gewaarwording, zeker als er om zo'n leerkracht een hoop roddel hangt van ouders en leerkrachten.
Dat komt het functioneren van zo'n leerkracht ook niet ten goede. Een van de twee kwam desondanks toch nog op de pootjes terecht. De ander is verhuisd naar verweggistan. Die kon zich niet verdedigen tegen al die negatieve fibes.
Ik voel bij die situatie eigenlijk alleen maar schaamte. Vreselijk dat mensen zo behandeld kunnen worden.
Groet,
Miriam Lavell
Bezorgd aagje
27-07-2009 om 10:56
Nou...
Deze meester komt uit verweggistan en werd vorig jaar juist warm onthaald op die school, want het was eindelijk een meester in het kippenhok van juffen. Wat een vangst! Er werd dus juist helemaal niet geroddeld, hij was erg welkom. Maar in de loop van het jaar gebeurden er dingen die niet klopten. Niet seksueel, maar rare afwezige buien, niet zien wat er in de klas gebeurde en vreemde, ongepaste antwoorden op vragen van kinderen en ouders. Een paar situaties liepen echt uit de hand, waarop een paar ouders de directeur vroegen wat er gebeurde. En die reageerde al net zo vreemd.
Je kunt het mijn vriendin en de andere ouders die ermee te maken hebben niet kwalijk nemen dat ze zich zorgen maken. Miriam, je zegt "vreselijk dat mensen zo behandeld kunnen worden", maar dat ligt in dit geval toch wat anders. Meester werd zonder vooroordelen warm onthaald maar is nu door zijn eigen rare gedrag onderwerp geworden van "negatieve fibes". Er hangt geen roddel om hem heen van leerkrachten, die houden hun kaken stijf op elkaar. Twee kinderen (brusjes van kinderen die de meester dit jaar hebben gehad) zijn al van school gehaald, maar alles wordt doodgezwegen. Vriendin wil graag weten wat er aan de hand is en denkt dat de oplossing misschien te vinden is op de oude school van de meester. Is dat nou zo schandalig?
Tinus_p
27-07-2009 om 11:13
Zinvol?
Bezorgd aagje:
"Is dat nou zo schandalig?"
Ik vraag me vooral af of het zinvol is. Mss kun je beter eens praten met de ouders van de kinderen die van school zijn gehaald.
M Lavell
27-07-2009 om 11:14
Benoem het probleem
"Maar in de loop van het jaar gebeurden er dingen die niet klopten. Niet seksueel, maar rare afwezige buien, niet zien wat er in de klas gebeurde en vreemde, ongepaste antwoorden op vragen van kinderen en ouders."
Maak het nog concreter. Waaruit blijkt afwezigheid? Was hij afwezig, of keek hij bewust niet? Wat was er precies ongepast, of waren zijn antwoorden vooral onverwacht?
Is die man gek, of wordt hem toch nog verweten dat ie een man is en zich onvoldoende conformeert aan een vrouwencultuur?
"Vriendin wil graag weten wat er aan de hand is en denkt dat de oplossing misschien te vinden is op de oude school van de meester. Is dat nou zo schandalig?"
Je mist het punt. Je vriendin is in de wilde weg aan het gissen zonder concreet te benoemen wat er nu toch aan de hand is. Antwoord op haar vraag 'wat is er op die andere school gebeurd', zal ze niet krijgen. Ze heeft er meer aan om de problemen die er nu zijn concreet te benoemen. Al is het maar om te kunnen achterhalen of het wel problemen zijn.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
27-07-2009 om 12:00
En bovendien
reageert niet alleen de leerkracht raar en afwezig, maar de directeur blijkbaar ook. Althans, dat schrijf je. Wonderlijke school.
Tirza
Bezorgd aagje
27-07-2009 om 12:59
Inderdaad gek
Meester lijkt inderdaad "gek". Hij kan afwezig zitten staren terwijl kinderen elkaar letterlijk te lijf gaan. Eén kind is in het ziekenhuis beland met een beschadigd oog, terwijl de meester wezenloos toekeek wat er gebeurde. Waarom de directeur alles in de doofpot stopt, is niet duidelijk. Gelukkig zit mijn kind daar niet op school. Het is geen kwestie van dat die meester een andere aanpak heeft dan de juffen en "dus" niet deugt.
Maargoed, ik zal mijn vriendin doorgeven wat jullie hier hebben gezegd. Zij moet maar verder kijken wat ze ermee doet.
Kaaskopje
27-07-2009 om 13:27
Noem eens een uitspraak
Ik neem aan dat je weet wat voor ongepaste uitspraken hij gedaan heeft.
Kaaskopje
27-07-2009 om 13:34
Roddel en achterklap
Ik ben het met Miriam eens. Je weet alles uit de tweede, en derde hand en weet daardoor zeker dat deze onderwijzer fout is. Ik weet hoe ouders onder elkaar kunnen praten en dat van een kleine misstap een compleet drama gemaakt kan worden. Geen verhaal is hetzelfde. Ik vind het heel riskant om een onderwijzer op die basis te veroordelen.
Bezorgd aagje
27-07-2009 om 14:29
Precies
Ik heb mijn vriendin gemaild en ik hou er verder over op. Laat het haar maar zelf uitzoeken. Ik ken mijn vriendin echter goed en weet zeker dat zij er zeker niet op uit is om de onderwijzer zomaar te veroordelen. Zij is echt ongerust. Ik ben er inderdaad niet bij geweest en heb de verhalen van haar gehoord. Zij is geen roddeltante (ik heb haar nog nooit zomaar wat over iemand horen zeggen) en is juist door haar medische beroep heel voorzichtig in haar uitspraken. Ik hoop voor haar dat het volgend jaar allemaal met een sisser afloopt.