Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
SofieB

SofieB

20-08-2016 om 10:45

Vraagje over boeken kaften

Misschien een stomme vraag.... Gisteren heb ik ijverig alle boeken van brugklaszoon gekaft. Toen een etiketje erop met het vak en zijn naam. Dochter komt binnen en zegt dat zijn klasgenootjes hem zullen uitlachen omdat ik overal zijn naam op heb gezet. Oei dit klopt hopelijk toch niet? Ik dacht dat het heel gewoon was om ook je naam ook op te zetten. Want als je het boek ergens vergeet dan krijg je het hopelijk weer terug. Hoe doen anderen dit?

Half a twin

Half a twin

20-08-2016 om 10:51

Gewoon naam er op

Hier zit ik te kijken naar een brugger en derdeklasser die aan het kaften zijn. Derde klasser zet overal naam, vak en klas op. Geen punt. Inderdaad ergens laten slingeren dan komt het terug.

margaretha

margaretha

20-08-2016 om 11:23

zo laten en afwachten

Gewoon afwachten tot hij kan zien wat klasgenoten hebben gedaan en dan ect. een nieuwe sticker eroverheen

misschien

Bedoelt je dochter meer dat zijn klasgenoten hem uit zullen lachen omdat zijn naam er op staat in iets wat duidelijk niet zijn eigen handschrift is?
Waarom heeft hij trouwens niet gewoon zelf zijn boeken gekaft?

Lente

Lente

20-08-2016 om 12:58

Wij schrijven de naam binnen in de kaft (op het kaftpapier)

Op de kaft schrijven we het vak.
Stickers gebruiken we niet.
Scheelt wel dat ze hier effen kaftpapier gebruiken.

Bij een stoffen hoes plakken we aan de binnenkant een stukje schilderstape met naam.

Carla

Carla

20-08-2016 om 13:20

Jee jippox

Wat gaat jou dat aan en wat wil je met die info? Misschien vindt moeder het leuk, misschien is zoon onhandig of mankeert hij iets, wie zal het zeggen. Moet dat zo met het hart op de tong, dat eruit flappen wat je denkt?

Elfje65

Elfje65

20-08-2016 om 13:25

Hier nooit gedaan

Maar of hij uitgelachen zal worden geloof ik toch niet. En ja, ik heb het eerste jaar ook de boeken gekaft voor zoon met 2 linkerhanden. Sterker nog de jaren daarna hebben we het met zn tweeen gedaan. Hij een kwart en ik de rest.

Ali

Ali

20-08-2016 om 13:29

Hier ook

Voornaam kind en klas en vak op het etiket. Kind gaat nu naar de derde.

jee carla

Ja dat moet

ik kaft ook alle boeken hoor

Ik vind t leuk om te doen, zoon heeft er een bloedhekel aan en is onhandig. Zo doet hij weer wat voor mij, allebei een klus klaar waar we een hekel aan hebben.

Half a twin

Half a twin

20-08-2016 om 14:15

Pubers zijn slim

Mijn neef (dit schooljaar 17) heeft nog nooit zelf zijn boeken gekaft. Onderhandelde met zijn oudere zus hoe vaak hij haar folders moest lopen, zodat zij zijn boeken kafte. Inmiddels heeft hij zelf een baantje en betaald hij gewoon met geld. Zus vind boeken kaften een heel leuke klus, dus ach, zelf boeken kaften kan maar is geen noodzaak.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

20-08-2016 om 14:32

Boeken kaften

Sommige kinderen zijn op knutselgebied niet zo handig. Die kinderen hebben weer andere kwaliteiten. Hier voor de oudste de hele middelbare school de boeken gekaft. Is gewoon niet goed in plakken, vouwen en knippen. Waarom dan zoveel stress en strijd voor die ene keer per jaar? Hij deed dan wel het aanbod om te koken of zo. Nooit een probleem van gemaakt.
Er gingen hier gewoon etiketten op de voorkant. Zoon schreef daar zelf (dat dan weer wel) zijn naam en klas op.

De jongste zal het waarschijnlijk wel zelf doen. Die heeft in de vakantie (vrijwillig) al geoefend op haar leesboeken.

Later

Dochter gaat naar het MOB en twijfelt nog of ze haar boeken wel gaat kaften. Het blijven haar eigen boeken. Maar kaften of niet in elk geval komt haar naam erin of erop te staan. Inderdaad om aan te kunnen tonen dat het om jou boek gaat als er twijfel over is.

Moemie

Moemie

20-08-2016 om 19:41

Hier ook hoor

Ik heb mijn dochter geholpen met het kaften van haar boeken voor het MBO. Sommige zijn nieuw andere
2e hands. Zo blijven ze mooier en kan ze ze volgend jaar beter verkopen zegt ze zelf. Ja, haar naam staat erop want het zijn haar boeken en ze is er zuinig op. Ze is 17 en het maakt haar niets uit wat een ander er van denkt.....

zebra

zebra

20-08-2016 om 20:26

hier de klas

ik weet niet meer zeker of de naam van zoon ook op de etiketten geschreven werd maar in elk geval wel de klas.

De boeken van de vervolgopleiding (hbo) gaat hij niet kaften, zijn ook echt dikke boeken.

Pooh Bear

Pooh Bear

20-08-2016 om 20:54

Gevraagd

Ik heb het even aan mijn dochter gevraagd. Maar die was heel verbaasd en zei waarom zou je je naam niet op je boeken zetten.
Soms moet je je boek inleveren en dan moet de leraar toch weten welk boek van wie is

Vesper Lynd

Vesper Lynd

20-08-2016 om 22:37

Binnenkant

Ik kaft, vind ik een heel leuk klusje, en dochter plakt de etiketten en zet haar naam aan de binnenkant op het kaftpapier.

SofieB

SofieB

21-08-2016 om 00:39

Het zit zo...

Zoon wil er niet aan beginnen. Hoop gemopper want kijkt ertegen op. Kan overigens heel mooie dingen maken met vouwpapier en youtube filmpjes als voorbeeld. Dus hij zou het in principe wel kunnen. Boeken kaften vind hij saai dus uitstel en gedoel. Hij vraagt dan zelf of hij een andere klus kan doen zodat ik zijn boeken kaft. Ik heb het toen voor hem gedaan. Maar hij doet ook zat dingen voor mij. Ik ben niet zo handig met computers en hij lost al mijn computer probleempjes op. Zoon help even de WiFi doet het niet. Zie je het voor je? Haha. Bedankt voor alle reacties. Grappig. Ik zal aan zoon vragen of hij het Ok vind dat zijn naam op elke boek staat. Anders misschien aan de binnenkant... Als hij dat liever heeft.

Fiorucci

Fiorucci

21-08-2016 om 12:54

Zebra

Een tip namens mijn HBO zoon: kaft de boeken met doorzichtig plakfolie. Dan blijven de boeken er goed uitzien en kun je er later bij verkoop meer voor vragen.

Fiocurri

Dat vind ik dan weer erg lastig,met datdoorzichtige folie. Dan hebik vaak vouwen.

Samen...

Hier altijd samen. Dat komt er meestal op neer dat ik kaft, en de kinderen de hoeken en rug verstevigen met plakband of (duct)tape en de etiketten plakken en beschrijven ( met naam, klas en vak. Waarom niet?)

Ik vind t wel een gezellig klusje. Kopje thee erbij, muziekje op...

Kinderen hebben hier altijd 1 kleur kaftpapier per vak, en ik ben altijd weer blij als iemand een Binas heeft....want dan kaft ik die als special project in een geometrisch patroon in de kleuren vsn bio, natuur- en scheikunde....heerlijk!!!daar kan ik zo'n lol om hebben..

Ingrid

Ingrid1

volgens mij zouden mijn dochter en jij heerlijk samen kunnen kaften Die heeft ook van die projecten alles op elkaar afgestemd en extra details

Hoe anders dan zoon he haha

Mannenwerk

Hier is het mannenwerk. Man en zoon doen het al drie jaar samen. Volgend jaar jongste zoon er ook bij. Ik kan er niks van en dat ga ik zo houden Ik help wel sjouwen bij het ophalen van de boeken. Het zijn er elk jaar zo enorm veel....

Trouwens ook hier gewoon etiketten met naam en klas voorop het boek. Wel door zoon zelf geschreven.

Mammie

Mammie

21-08-2016 om 18:55

2 heel verschillende kinderen

Jongste kreeg de boeken thuisbezorgd en had dezelfde avond nog alles gekaft. Met etiket op de buitenkant met naam en klas.
Oudste heb ik na een week gedwongen de doos met boeken open te maken. Had er geen haast mee want "die boeken zie ik het hele jaar nog". Denk niet dat daar een etiket op komt. Of zelfs maar kaft

Thursday Next

Thursday Next

21-08-2016 om 19:44

hier

zou ik het graag doen samen met dochter maar die kaft alles meestal samen met een paar vriendinnen. Ze wisselen ook kaftpapier uit, en versieren van alles met tape en zo. "Ja natuurlijk zet ik mijn naam er op, wie zet er nou niet zijn naam op..." is hier de reactie van puber (met rollende ogen)

zebra

zebra

21-08-2016 om 21:25

Fiorucci

dat is zeker een optie maar ook wij krijgen dat vaak niet mooi glad.

Tango

Tango

21-08-2016 om 22:21

Stoffen kaften

Dochter heeft hier vandaag een groot deel van de boeken van stoffen kaften voorzien. Met stickertje erop met alleen het vak en boeknaam. De rest doen we samen: ik het kaften, zij de etiketten. Verstevigen van hoeken e.d. doe ik nooit. Is dat nodig dan?
Ik kan best redelijk kaften, maar ben er geen ster in. Wat ik dan echt weer niet kan is kaften met van dat plakplastic. Dat laat ik altijd aan anderen over.

Alleen

Van zoons boeken omdat hij ruwer is dan dochter en dan blijft t langer zitten

Molly

Molly

22-08-2016 om 09:14

gevraagd

Wij kaften altijd samen. Ik kaft, zij plakken de hoeken en ruggen af, schrijven naam, klas en vak en of het het A of B boek is, of het oefenboek of hetlesboek etc. Rekbare boekenkaften gebruiken ze bijna niet meer. Ze hebben dikke boeken en vaak slappe kaften. Ik geloof dat ze afgelopen jaar alleen wiskunde in een rekbaar kaft hadden. Ik ben zelf niet zo enthousiast over rekbare boekenkaften. Het gaat wel snel maar niet alle boeken blijven er mooi in.
Ik heb aan mijn kinderen (einde middelbare school) gevraagd of zij en hun klasgenoten hun naam ook op de boeken schreven. Ze keken me aan alsof ik de raarste vraag ooit stelde: "Waarom niet? Dan weet je toch niet welk vak het is of is het een stuk lastiger je boek terug te krijgen als je het kwijt bent." En toen ik vroeg of ze zouden overwegen hun naam aan de binnenkant van het kaft te zetten, antwoordden ze dat ze niet begrepen waarom iemand dat zou doen. Dan wist je nog niet welk vak en je schaamt je toch niet voor je naam. Wel vinden ze etiketten nietnodig. Je kunt ook met pen of stift je naam op het kaft schrijven.
Gelukkig hebben ze nog 2 weken.

lennest

lennest

22-08-2016 om 19:34

rekbare kaften

Na de brugklas is hier nooit meer één boek gekaft; wat een rotwerk, ik had er vroeger al een hekel aan en dat heb ik blijkbaar ook op mijn kinderen overgebracht. Klas 2: rekbare kaften, jippie! In 15 minuten alle boeken 'gekaft', heerlijk! Kaften moest van de boekenleverancier, ze lijden anders te veel. Speciale stickers erop met vaknaam en voornaam van kind, klaar. Na een jaar heb ik de kaften in de wasmachine gedaan, samen met een stapel spijkerbroeken, ging goed. Na zes weken hup, om de boeken van de volgende klas. De rekbare kaften gaan zo'n 3 schooljaren mee, tenminste als je de goede koopt. Die van de hema vinden wij niet zo goed, erg dun en je trekt er zo een ladder in. Ik bestelde ze altijd via de lijst van school. De effen kaften gaan vaak per drie, die met een print of zo, vaak per stuk en zijn dan net zo duur als drie effen kaften. We hebben alleen effen kaften gekocht; rood, blauw, zwart, grijs en groen geloof ik. Ik heb er nooit opgelet of rekbare kaften duurder in het gebruik zijn dan kaftpapier. En al zou dat zo zijn: dit is veel makkelijker!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.