Querel
05-02-2012 om 11:08
Vraagje typecursus examen. help!
Mijn dochter van 9 heeft volgende week typecursus examen. Nu vraag ik mij af of ze tijdens dit examen de typefouten moet verbeteren of gewoon door moet typen en de fouten zo laten dus. Verbeteren van de fouten heeft natuurlijk effect op je typesnelheid. Maar teveel typefouten is natuurlijk ook niet goed. Wie heeft zo'n examen gedaan en hoe pak je dit goed aan. De lerares van de typecursus kan ik niet meer bereiken en het examen is al op donderdag. Dus vandaar mijn vraagje. alvast bedankt

M Lavell
05-02-2012 om 11:15
In mijn tijd niet
Maaar ja, ik heb dan ook op een echte typmachine mijn examen gedaan, daar kun je niet verbeteren.
Het typediploma werd berekend aan de hand van het aantal tekens min de fouten. Dat leverde tekens per minuut op. Bij > xxx (weet het niet meer) kreeg je een diploma.
Ik zie niet waarom dat veranderd zou zijn.
In die formule levert fouten verbeteren geen beter resultaat op.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-02-2012 om 11:35
Dat is het
P:"Hoeveel letters kun je typen in de tijd die het je kost om een foutje te verbeteren?"
Veel meer dan die ene fout die je eruit haalt.
Groet,
Miriam Lavell

Vera*
05-02-2012 om 12:14
Reden
Gaat het bij jou vooral om de typevaardigheid van je dochter of om het behalen van het diploma?
Vroeger was het een pré om een typediploma op je cv te hebben staan, tegenwoordig gaat men er van uit dat je kunt typen in een fatsoenlijke snelheid.

kaatje43
05-02-2012 om 16:01
Querel
Bij onze zoon mocht je niet verbeteren. Andere zoon heeft nooit examen gedaan. Is ook niet belangrijk want hij kan blind typen, daar gaat het om. Ik zou me er niet druk om maken.

Can
05-02-2012 om 21:41
Fouten wel weggehaald
ik vroeg het net even aan mijn zoon, die net het typdiploma heeft gehaald. Hij verbeterde dus, haalde even snel het foutje weg als hij zelf meteen wist dat hij ernaast typte en verbeterde het dan.
Volgens mij levert dat ook meer op dan het aantal getypte letters.
De formule is aantal aanslagen:100 en dan min het aantal fouten. VB: 1800:10=180, 180-10=170. Geslaagd ben je bij zijn cursus bij 100 aanslagen per minuut.

Querel
06-02-2012 om 09:12
Aha...
Dochter wil zelf heel graag een diploma halen. Dit vind ze leuk want ze krijgt altijd iets van Opa en Oma als ze een diploma laat zien. Nou, reken maar dat ze elke dag oefent. Overigens alleen de laatste week is ze heel fanatiek. Daarvoor had ze niet zo'n zin om te oefenen. Ik als moeder wil haar natuurlijk helpen om dat diploma te halen. Het is niet zo'n heel serieuze typecursus. Ze moeten 80 aanslagen halen. Nauwkeurigheid geen idee. Ik denk zelf nu dat als het een makkelijk weg te halen foutje is even verbeteren. Moet je lang kijken dan natuurlijk niet... Maar inderdaad zo belangrijk is het nu ook weer niet dat ze dat typediploma haalt. Leuk is het wel Dank voor reacties.

Vic
06-02-2012 om 09:33
Opletten
Misschien kan ze alsnog voor het examen even vragen hoe het zit met evt fouten. Ik heb ooit op de Heao type-examen gedaan. Daar had ik nooit de lessen voor gevolgd omdat ik al goed blind kon typen. Tijdens het examen heb ik enthousiast een keer of 20 op de backspace-knop gedrukt vanwege een fout, en ik kwam er pas na het examen achter dat ze die knop onbruikbaar hadden gemaakt. Snelheid was prima, maar er zaten dus wel 20 fouten in mijn tekst. 80 apm zou je met 0 fout moeten kunnen halen. Dan kun je nog bijna koffie drinken ondertussen In een grijs verleden, bij mijn eerste type-examen op een ouderwetse machine, moesten we nog 100 apm halen (met maximaal 2 fout).

Can
06-02-2012 om 11:58
Voutje
precies, belangrijk is het niet maar wel leuk als ze het diploma halen. Vooral als de grote groep het haalt en je kind anders misschien een van de weinigen zou zijn zonder diploma. 80 aanslagen zal wel zijn minus het aantal fouten, ze zal geen 80 aanslagen mogen halen met ook nog bv 5 fouten erin.
Zoals bij Vic, daar hadden ze je dus mooi tuk, lullig maar je hebt het toch met gemak gehaald begrijp ik.
Ik zag trouwens een fout in mijn som maar dat hadden jullie al door denk ik
De som was het aantal aanslagen gedeeld door 10 en dan minus het aantal fouten. Mijn voorbeeld was 1800 aanslagen gedeeld door 10 is 180, minus 10 fouten is 170 betekende geslaagd.
Ik heb ook een niet zo fanatieke zoon die zich op het examen uit de naad typte om dat diploma binnen te halen.
Ik zou ook alleen de fouten waarvan ze meteen weet dat ze ze heeft gemaakt weg halen (als dat mogelijk zou zijn), anders niet, als ze alles terug gaat lezen verliest ze teveel tijd.
Succes met je dochter donderdag!

elissa
07-02-2012 om 16:02
Kortom
Dat komt er dus op neer dat elke fout voor 10 telt. Dus als corrigeren minder tijd kost dan 10 nieuwe letters typen dan kun je het beter wel doen. Meestal zal dat wel het geval zijn.
Het is wel ontzettend handig hoor, blind kunnen typen! Maar zijn de toetsen wel afgeplakt? 80 aanslagen haal je bij wijze van spreken zonder cursus met 2 vingers en niet blind ook wel. Ik weet nog dat ik als kind 190 aanslagen per minuut haalde voor mijn examen. En dan waren de fouten er al afgehaald.