Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vreemd [beloningssysteem voor pesters]

Of ligt dat aan mij?
Onze dochter wordt sinds enige tijd in de pauzes door een aantal klasgenoten buitengesloten. Ze mag niet mee doen en de rest van de klas zegt hier niets van, giebelt hooguit wat.
Na dat ik een van de kinderen betrapt had op 'haha, jij mag lekker niet mee doen', de leerkracht aangesproken. Hij zou het aanpakken.
Dochter helemaal blij, ze mocht vanochtend gewoon mee spelen in de pauze. Maar wat is gewoon? Blijkt dat aan twee bekende buitensluiters is toegezegd dat wannneer ze dochter mee laten doen en dat gaat 10 keer goed, ze een pen ofzo krijgen...
Ik denk dat we gaan vragen of dochter als ze tien keer gespest is, een stickervel mag! En als het probleem aan het eind van het jaar niet is opgelost een lcd-tv.

groet, mutter

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

23-03-2009 om 13:51

Navragen

Hoi,

Ik zou eind deze week ofzo even een gesprekje aanvragen bij de leraar. Kan je meteen even overleggen hoe het gegaan is deze week en even uitpluizen of het klopt wat je gehoord hebt. Belachelijk om een beloning uit te delen aan de pesters.

Maxime

mutter

mutter

23-03-2009 om 13:56 Topicstarter

Klopt

Het klopt wat ik heb gehoord. Verhaal komt niet van dochter, maar van IB-er, dochter weet hier zelfs niets van.
We hebben woensdag een afspraak.

gr. mutter

m@

m@

23-03-2009 om 22:13

Pesten loont dus...vooral doorgaan dus!

...na 10 krijgen ze pen. Daarna gaan ze weer pesten en dan krijgen ze na weer 10 keer goed gedrag een scooter. Goeie handel zeg dat pesten! Is die IB´er nou helemaal van de pot gepleurd? Ik zou zeggen: geen gelazer meer, of jij (de pester) mag 10 keer niet mee doen. Daarna nog pesten, dan gesprek met ouders en verdere sancties. Bij mij zou de wereld te klein zijn. Je kunt het daarnaast ook aankaarten bij de MR (medezeggenschapsraad). Google zelf eens op "pestprotocollen" dan kom je wat meer beslagen ten ijs tijdens het gesprek (over hoe het WEL zou moeten).

Succes,

M@

Emmawee

Emmawee

23-03-2009 om 22:15

Oei...

Knap dat je tot woensdag kunt wachten! Dit zou voor mij een gevalletje hoge poten zijn en ik ben echt heel zachtaardig, geduldig en afwachtend van karakter. Zijn ze nou helemaal gek geworden?!
Dit druist echt in tegen alle regels rondom belonen en straffen! En los daarvan kan iedereen met hersenen bedenken dat dit de omgekeerde wereld is.
Zo.
Laat je nog even weten hoe het afloopt?
Maw.

Tirza G.

Tirza G.

23-03-2009 om 23:58

Mutter

Ik begrijp dat her raar overkomt, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Wat ze proberen, is het pestgedrag doorbreken door voor *niet*-pesten een beloning te geven. Ze belonen góed gedrag, toch?
Je dochter wordt niet gepest en mag meedoen. Voor háár is het goed. Hóe de school dat voor elkaar krijgt, tja, ik denk niet dat ik me daarin zou mengen.

Tirza

Jacoline29

Jacoline29

24-03-2009 om 10:00

Pieeep

Kan het niet beschrijven,wat een ....systeem zeg,lijkt het systeem van die rode en gele kaarten wel,die ze bij zoonlief hebben.Ze krijgen(denkend in het kaartensysteem) een groene kaart als ze met je dochter spoelen en daarna een beloning. grmbl.
Succes morgen.

Tirza G.

Tirza G.

24-03-2009 om 10:56

Goed

Ik snap jullie gevoel wel, maar ik denk echt dat ze op deze manier proberen het ingesleten gedrag te doorbreken. Wat wij er verder allemaal bij verzinnen, dat is ónze invulling, ik weet niet of kinderen zo ver door-redeneren.
Maar goed. Hoe dán? Doe eens een tegenzet? Wat zou school dan moeten doen? Pestkoppen bij zich roepen, donderpreek en straf geven als dochter weer niet mee mag doen? Daar krijg je ook geen fijne positieve sfeer van........

Tirza

mutter

mutter

24-03-2009 om 11:43 Topicstarter

Bob van der meer

Heb inmiddels al aardig wat gelezen o.a. het werk van bovengenoemde. De aanpak van pesten moet niet onderschat worden. Pesten is een vorm van geweld. En dient aangepakt te worden als een daad van geweld, dus niet belonen maar straffen en vervolgens de hele klas betrekken in het voor iedereen een veilige en leuke omgeving maken.
En ik denk dat als kinderen zo wijs zijn om te zorgen dat het gepest alleen gebeurt buiten gehoorsafstand van docenten, ze ook wel zo wijs zijn om in te zien dat ze er mooi makkelijk vanaf komen. En dat is, mijns inziens, een understatement...

groet mutter

Anneja

Anneja

24-03-2009 om 12:37

Positief gedrag belonen?

..ik vraag me af wat degenen die hier zo over op hun achterste benen staan eigenlijk denken van stickeren voor goed gedrag, of een viezewoordenpotje of iets dergelijks? Kinderen leren, anders dan volwassenen, vooral van positieve feedback.

Natuurlijk voelt het niet goed om pestgedrag te 'belonen', en voor de vorm zou ik het slachtoffer dezelfde beloning geven, maar an sich denk ik dat dit best kan helpen.

anne

Kari1

Kari1

24-03-2009 om 14:20

Leeftijd?

Speelt dat hierbij geen rol? Ik heb nog geen indicatie gezien over welke leeftijdsgroep dit gaat (of ik heb iets gemist). Gaat het over groep 1, dan kan ik me vinden in de reacties van Tirza en Anneja. Belonen van goed gedrag is leertheoretisch nogal gebruikelijk, en des te jonger het kind des te dichter ligt "goed gedrag" en "normaal gedrag" bij elkaar.
Gaat het over groep 8, dan is het een ander verhaal. Die leeftijdsgroep heeft al wat meer de jaren des onderscheids bereikt. Die hoeven ook geen stickers meer te krijgen elke keer als ze braaf op de wc plassen ipv ernaast.
Kari

Emmawee

Emmawee

24-03-2009 om 16:52

Belonen

Belonen is een kunst apart. Tenminste, als je wilt dat het effect heeft op het gedrag.
Welk gedrag willen ze hier nou belonen? "Mutterdochter laten meedoen en het 10 keer goed laten gaan". Is dát nou echt wat ze willen bereiken? Dan zou dit een goede manier kunnen zijn.
Of willen ze dat kinderen sowieso niet buitengesloten worden? (dat zou je mogen verwachten). Dan is dit een suffe actie die niets gaat opleveren.
Het doel is verkeerd gesteld en het is ook nog eens totaal niet concreet omschreven. Wat is "mee laten doen"? Wat is "goed laten gaan"? Hoeveel zicht heeft de leerkracht hierop en in hoeverre kan die dan beoordelen of het doel die dag wel / niet is gehaald?
Ik zeg dit niet om onnodig ingewikkeld te doen. Een beloningsprogramma is hier gewoon niet het meest aangewezen middel. Wat goed kan werken is het gezamenlijk opstellen van zeer duidelijke gedragsregels en het leren elkaar hierop aan te spreken. Als dit goed loopt kan er altijd beloond worden. "Wat fijn dat het buitenspelen in deze klas nu zo goed gaat. Jullie lossen problemen samen op. Merken jullie zelf ook dat het zo fijner is? Ik vind dat jullie het zo goed doen dat jullie allemaal een mooie pen krijgen(ofzo)".
Groeten, Maw.

bobbit

bobbit

24-03-2009 om 23:12

Kinderen leren alleen manipuleren

door deze vorm van beloning.Grenzeloos uitproberen . Inderdaad beloning incasseren en verder is er nog niets verandert.
Ik heb wel meegemaakt dat een jongen de juf uitschold waarop juf zei: dat doe je nu al voor de tweede keer. Je weet de afspraak, bij drie keer mij uitschelden krijg je vandaag niet je sticker. Waarop hij triomfantelijk uitriep: maar ik heb het wel lekker twee keer mogen doen.

Deze jongen mocht ook grenzeloos gedrag naar andere kinderen vertonen, maar niet meer dan 3x per dag.Waarop zoon verzuchtte toen hij bij hem aan tafelgroepje zat.
Vanmorgen was het te doen, want hij had al gelijk 2x in mijn gezicht gespuugd,gisteren deed hij het pas aan het einde van de dag (m.a.w. als hij het nu maar gelijk doet,dan heb ik de rest van de dag rust en anders moet ik maar steeds afwachten wanneer hij het gaat doen) Je kweekt manipulators die tot rare volwassenen opgroeien met deze rare ,machteloze aanpak van leerkrachten

Prulletje

Prulletje

25-03-2009 om 15:33

Doorbreken

Misschien is het de bedoeling dat de pesters na die tien keer, en de beloning, doorhebben dat pesten niet leuk is. En dat jouw kind WEL de moeite waard is om mee te spelen. Maar het zou mijn idee ook niet zijn, dat systeem. En het pas straffen na drie overtredingen helemaal niet! Dat kan voor andere kinderen misschien werken, maar voor het beschreven exemplaar dus duidelijk niet.

Prulletje

Emmawee

Emmawee

26-03-2009 om 22:21

Doorbreken (en tirza)

Natuurlijk moet dit gedrag worden doorbroken. Maar wie denkt dat deze beloning een onschuldig voorval is, vergist zich volgens mij.
Tirza, jij vroeg je af: hoe dan wel? Ik geef een oplossing zonder donderpreken en straf, want daar geloof ik nl. helemaal niet in. Gedragregels stellen en elkaar daarop aanspreken, dat werkt. Een leerkracht moet investeren in de veiligheid in de groep en niet in trucjes om zonder gezeur het speelkwartier (zijn pauze) door te komen.
Groeten, Maw.

Sancy

Sancy

28-03-2009 om 22:11

Mutter?

Hoe ging het gesprek woensdag op school? Heb ik een bericht van je gemist?

patricia

patricia

05-04-2009 om 12:13

Pesten

bij dochter wordt gepest in de klas. Dochter zelf is, gelukkig, geen pester of slachtoffer. Maar toch, het bepaalt wel de sfeer in de klas. Wat doet de school? Veel, heel veel.
Allereest: een verbod op clubjes, je kent 't wel; groepjes van kinderen die bij elkaar klitten en onder druk van de groep dingen doen, die domweg niet door beugel kunnen. Als tweede: lessen in sociaal emotionele zaken: wat is pesten, wat is plagen, hoe voelt dat nou om gepest te worden? Wat is groepsdruk? Daarnaast heeft de school de indeling van de klas omgegooid; bewust gekeken naar kindernen die elkaar kunnen aanvullen/corrigeren of wat dan ook.
Elke dag een spel doen waarbij alle kinderen moeten meedoen en dat moeten slaat dan op dat het spel geen succes is als niet alle kinderen mee doen: ze hebben elkaar nodig bij dit spel. Het hoort bij een bepaald lesprogramma.
Verder heeft de klas met hulp van de juf en de IB'er een lijst opgesteld van zaken waarvan de kinderen vinden dat het niet (meer) kan of hoe het wel zou moeten. Als kinderen vinden dat een ander kind te dichtbij komt of gedrag vertoont wat door het ander kind als bedreigend wordt ervaren, hebben ze een stopwoord. Houd het andere kind zich er niet aan, dan wordt de juf ingeseind. Wat er dan is gebeurd, is niet van belang, het kind heeft het stopwoord van het andere kind genegeerd en dat is genoeg. Ieder kind weet dat het zo werkt en ze letten op elkaar of er van het stopwoord geen misbruik wordt gemaakt.
De ouders van pesters en slachtoffers zijn persoonlijk ingelicht, alle ouders hebben een uitgebreide brief mee naar huis gekregen met het verzoek in algemene zin het pestprobleem thuis aan te kaarten en te stimuleren dat kinderen ook eens met andere kinderen gaan afspreken, zodat er weer een groepsgevoel kan ontstaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.