Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ilva

Ilva

19-03-2010 om 17:11

Vriendschappen

Vandaag het rapport van mijn zoon gekregen. Hij zit in groep 6 en doet het heel erg goed. Spelling is z'n zwakke plek en daar heeft hij een 7,5 voor. Verder vooral veel 9'ens en 10'en. Maar nu staat er een opmerking in het rapport dat hij geen behoefte lijkt te hebben aan het uitdiepen van vriendschappen en dat hij daar zelf geen problemen mee heeft. Nu vraag ik mij af, als hij er zelf geen problemen mee heeft waarom zou de juf dan zoiets opschrijven. Is dit 'abnormaal'. Moeten vriendschappen op deze leeftijd (10 jaar) heel diep zijn. Hij heeft in de buurt 1 vriendje waar hij vrij vaak mee speelt maar met z'n broers speelt hij ook leuk. Hij heeft verder nog een vriendje die hij iets minder vaak ziet (ongeveer 1 keer per maand). Maar ja, z'n cijfers zijn geweldig, dus wat moet ik hier mee.
Oh ja, ik heb trouwens maandag wel een gesprek met de juf hoor maar ben nieuwgierig wat jullie hier nu van vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

19-03-2010 om 20:40

Pfff

Dit klinkt weer typisch als een juf die aan bladvulling doet, in het kader van "ik moet toch bij elk kind iets te zaniken hebben". Niks mee doen, niet eens naar vragen zou ik zeggen. Bij onze goed sportende zoon wist de juf bij het onderdeel sport te vermelden "heeft bij sommige oefeningen wat hulp nodig". Tja, pfff, ik wil ook hulp als ik een salto maak. Kortom, categorie opmerkingen die m.i. volledig zinloos zijn.
Overigens kan je met een 7,5 niet echt van een zwakke plek spreken.

Lou

Lou

19-03-2010 om 21:22

Niets

Ik vind er niets van. Als het om mijn zoon ging zou ik er ook niets van vinden. Bladvulling, inderdaad. Tenzij zoon zelf vindt dat er iets aan de hand is. Ik zou wel even aan de juf vragen waarom ze dat heeft opgeschreven. Kennelijk vindt juf dat er iets aan de hand is?

Visie juf

Inderdaad, bladvulling.
Tot op heden heb ik me altijd geirriteerd aan die bijschriftjes op dat rapport. Er moet wat staan. Momentopname van de juf, zet er wat neer.

Ik hoop op deze nieuwe school (dochter is net geswitcht naar andere school) er wat wijzere woorden zullen staan )

Enne... een 7,5 voor spelling, dan zou ik toch niet echt zeggen dat spelling zwak is. Ook niet als zijn andere cijfers 9s en 10-en zijn. Wie vindt dat dan?

Het is een momentopname, wat de juf schrijft over je kind. Zo ziet zij het. Jij kent je kind het beste. Zolang jij geen alarmbellen bij je kind ziet en je een happy tevreden mensje thuis hebt, lekker laten gaan.

Zo zal de juf over andere kinderen schrijven dat ze wat drukker zijn, of snel afgeleid zijn, of goed kunnen knutselen, of dat ze ook met andere kinderen moeten spelen omdat 1 vast vriendje zo bekrompen is, enz. enz.

Helen

Helen

20-03-2010 om 09:40

Verbaasd

Ik verbaas me een beetje over jullie reacties, eerlijk gezegd. Het spreken over bladvulling komt ook wat denigrerend op me over.

Juf is een professional die klaarblijkelijk verder kijkt dan alleen het cognitieve stuk. School gaat toch ook veel verder dan dan? Blijkbaar ziet juf reden iets te vermelden over het sociaal-emotionele stuk van Zoon. Ik zou daar als ouder juist blij mee zijn, met die bredere kijk? Kinderen zijn meer dan alleen maar cijfers (en dus doet ie het goed). Fijn dat Zoon geen problemen heeft met de aard van zijn vriendschappen maar blijkbaar wijkt hij af van de norm en in mijn ogen is het alleen maar fijn dat er ruimte is om daar met elkaar over van gedachten te wisselen en Zoon dan bewust te kunnen laten gaan of juist te begeleiden..

Ilva

Ilva

20-03-2010 om 13:05

Reacties

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de juf behoorlijk hoog zitten. Mijn zoon heeft bij de kleuters en in groep 3 ook problemen gehad. De leraar van groep 4 heeft hem goed geholpen en bij deze juf (hij heeft haar nu 2 jaar) is het helemaal opgebloeid. Ik vraag me dus ook nog een beetje af, hoe zijn vriendschappen op die leeftijd? Is dit zo bijzonder? Ze schrijft altijd hele verhalen in de rapporten en opzich vind ik dit wel leuk maar dit verbaaste me gewoon.

Helen

Helen

20-03-2010 om 13:24

Doel rapport

Vraag is natuurlijk wat je (men) als doel van het rapport ziet... Wij zien ze echt als tussentijdse stand van zaken over onze kinderen, niet alleen op cognitief vlak maar ook sociaal-emotioneel en creatief. Daar zie ik juist graag een zo compleet mogelijk beeld in van mijn kind. Het zijn persoonlijke documenten in die zin. Hier gaan rapporten ook niet de familie of buren langs. Dat is dus een wezenlijk andere insteek..

Vooral als je de juf hoog hebt zitten zijn het heel waardevolle inzichten om vervolgens op door te kunnen praten. Bewust samen stil te kunnen staan bij Zoon en kijken of en wat hij eventueel nodig heeft (of niet).
Bladvulling, psychologie van de koude grond... Dat verbaast me echt dat er zo gereageerd wordt... wat zegt dat over hoe je tegen de leerkrachten in het algemeen of van je eigen kind aankijkt? Dat zijn wel de mensen die toch zeker zo'n 20 uur per week met je kind meemaken en een enorm vormende invloed hebben...

Psychologie

Ik hou ook helemaal niet van dat soort opmerkingen in een rapport. Wat heeft een kind daaraan? Ik vind als de juf dat als een 'groot' probleem ervaart dat zij dat onder 4 ogen moet bespreken. Verder neem ik dat soort opmerkingen sinds mijn eigen ervaringen met een behoorlijke korrel zout.

Guinevere

Guinevere

20-03-2010 om 14:00

Ilva

Ilva, er staat dat je zoon er geen problemen mee heeft. Als dat zo is (en ik begrijp dat het zo is), wat is dan het probleem voor de juf? Ik begrijp niet waarom kinderen allemaal hele ladingen diepgaande vriendschappen er op na MOETEN houden. Laat ze toch lekker zichzelf zijn.
En Helen, ik vind het gewoon een volslagen non-opmerking. Als er een probleem is, moet je dat inderdaad mondeling aankaarten. En als er geen probleem is, zeg dan niets.

Guinevere

Guinevere

20-03-2010 om 14:23

Aanvulling

"En Helen, ik vind het gewoon een volslagen non-opmerking. Als er een probleem is, moet je dat inderdaad mondeling aankaarten. En als er geen probleem is, zeg dan niets." Ik bedoel met "je" natuurlijk de juf he, niet Helen!

Maar

Als er een probleem is op het gebied van rekenen oid dan mag dat wel op het rapport gezet worden maar omdat het is sociaal emotioneels is dan ineens niet???? Ik ben van mening dat het juist fijn is als zoiets op het rapport staat zodat je al voorbereid bent met het 10 minuten gesprek. Dan komt het niet als verrassing. En daarbij, een kind van die leeftijd zou inmiddels interesse kunnen hebben in vriendschappen en het uitdiepen ervan. Ik denk dat het nog helemaal niet erg is als dat niet zo is, het ene kind is later dan het andere, maar ik denk dat het wel fijn is dat de juf het opmerkt en dat ze er dus "iets" mee doet.

Ik ben verbaasd over de reacties....

Rafelkap

Rafelkap

21-03-2010 om 11:06

Zichtbaar?

Maar zijn 'het uitdiepen van vriendschappen' wel zichtbaar op school? Volgens "verdiept" jouw zoon zijn vriendschappen thuis, met zijn broers en met een vriendje buiten school.
Ik had vroeger vaak maar 1 of hooguit 2 vriendinnetjes in de klas en ook wat kinderen uit de buurt, dat was dan ook niet zichtbaar voor mijn juf/meester.
Ik zou gewoon een gesprek aangaan met die juf, en vragen over haar zorgen. Als je kind zich niet alleen voelt op school, moet je er geen probleem van maken.

Blij met bladvulling

na een op een hele 'foute'school zijn we jaren geleden met jongste overgestapt naar een andere school. wat ben ik sindsdien blij met die 'bladvulling' er staat altijd iets positiefs over zoon. prachtig om te lezen. maar ik begrijp dat als het een bezorgde opmerking is dat het niet leuk is om dit te lezen op het rapport en dat je dat liever persoonlijk hoort tijdens het 10-minuten gesprek. echter veel ouders van kinderen vinden een matig voor een vak op het rapport ook niet leuk om te lezen. ik denk dat het het gaat over wat precies de doelstelling van het rapport is. worden didactische en sociale vaardigheden meegenomen of is het puur en alleen de didactische vaardigheden ? i.i.g. een gepsprekje waard met de leerkracht. mss kun je aangeven dat je dit soort informatie liever niet meer op zijn rapport leest, maar dat je dit persoonlijk wenst te horen.
groet,

Normaal of niet?

Blijkbaar is het niet de norm. Daarin zou ik wel vertrouwen op de mening van de juf.

Mijn dochter heeft ook erg hoge cijfers en heeft net een klas overgeslagen. Ze is bijna 9. Ze heeft helemaal geen vriendinnen op school maar lijkt daar ook totaal niet mee te zitten. Ik vraag wel eens of ze niet eens iemand wil uitnodigen maar ze antwoord altijd dat ze na school liever lekker wil lezen of knutselen.

Ik blijf haar toch stimuleren om met andere kinderen te spelen. Behalve de cognitieve ontwikkeling is de sociale ontwikkeling van een kind toch ook belangrijk. Bovendien denk ik dat we als groepsdieren toch allemaal behoefte hebben aan contact, hoewel de een wat meer dan de andere blijkbaar.

Ilva

Ilva

22-03-2010 om 16:39

Gesprek gehad

Juf maakte zich inderdaad zorgen over mijn zoon. Niet alleen vriendschappen maar veel meer. Wilde haar zorgen graag delen met ons. Zo op de basisschool zou hij niet echt problemen hebben maar over twee jaar gaat hij naar het middelbaar onderwijs en ze vraagt zich af hoe het dan met hem moet gaan. Kinderen vinden hem nu nog wel aardig maar door zijn gedrag (heel druk en bewegelijk) merkt de juf dat de andere zich aan hem gaan ergeren. Ook tijdens het werken in groepjes werkt hij niet goed samen, hij trekt zich snel terug. Het is dan zoonlief en het groepje. Ze willen hem er wel bij hebben maar het lijkt allemaal niet door te komen bij hem. Juf wil graag een traject met hem ingaan om hem te helpen (ze vind hem erg leuk en zei dat hij ook bij de andere leraren erg populair is, het is dus niet zo dat hij vervelend is). Ik denk dat het een goed idee is want al is hij erg intelligent straks op de middelbare school is hij waarschijnlijk niet meer de beste maar gewoon één van de vele kinderen die op de basisschool goed konden leren. Juf verwacht namelijk wel dat hij een heel hoog advies voor vervolg onderwijs zal krijgen.

Bedankt voor jullie input.

Helen

Helen

23-03-2010 om 11:21

Wauw..

.. wat een fijne juf! Niet leuk of makkelijk om te horen over je zoon misschien maar wat fijn dat juf zo'n oog voor hem heeft en hem erin wil begeleiden!
Goed ook dat je/jullie openstaan voor wat ze signaleren. Daar heeft je zoon het mee getroffen.

Guinevere

Guinevere

23-03-2010 om 12:18

Traject?

En toch blijf ik erbij dat je zoiets dan niet als een losse krabbel in het rapport moet zetten. Zeker niet als er meer speelt dan er in dat ene zinnetje staat.
Verder is het fijn dat juf zo betrokken is. Wel vraag ik me af wat ze met een "traject" bedoelt?

Ilva

Ilva

23-03-2010 om 16:44

Traject

Ik heb wel het een en ander met de juf besproken en ik heb er alle vertrouwen in. Ik weet wat dat traject nu inhoud maar daar wil ik nu even niet verder op ingaan. Maar ondanks dat ik even twijfelde over de woorden in het rapport weet ik nu dat ze het alleen maar goed bedoelde en dat ze hem niet in de steek laat maar er alles aan wil doen om te zorgen dat hij zich goed voelt. Niet alleen nu maar ook voor later.

Helen

Helen

24-03-2010 om 11:10

Traject

Los van Zoon maar volgens mij kan een traject van alles zijn en gaat het met name om het doelbewuste ervan. Traject kan dus ook bewust niet ingrijpen zijn met een bepaald doel voor ogen. Of een heel uitgebreid stappenplan met alle mogelijke interventies. Of van alles er tussenin.

Net zoiets als consulent, kan ook van alles zijn. (lekker makkelijk dus, een traject))

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.