Yvon Meijer
17-03-2011 om 11:39
Vrije dagen op school-wie weet hoe dit zit?
Wie kan me helpen: Onze (basis)school heeft een lange mei vakantie: de kinderen zijn van 22 april tot en met 8 mei vrij. Dat is langer dan de landelijk aangegeven meivakantie; 3,5 extra vrije dagen. Er is ook een vakantie gepland in juni van een week, dus 4,5 schooldag. Verder zijn er in dit schooljaar 4 losse studiedagen; dus ook vrije dagen voor de kinderen. En dan nog 2 losse vrije dagen. In totaal tel ik 14 hele vrije dagen naast de bestaande feestdagen en vakanties. Is dat niet wat veel? Het valt me nu pas op omdat onze meivakantie zo lang is. Kan iemand me vertellen of dit zo kan, of het correct is? Zijn er meer scholen die een onofficële vakantie plannen, zoals die van ons in juni?
Groeten, Yvon.

Mamvantwee
17-03-2011 om 12:18
Hier
Hier ook een lange meivakantie, precies hetzelfde als bij jou. En regelmatig een schoolvrije vrijdag, een stuk of vier studiedagen per jaar. Maar bv geen vrij gehad met carnaval, dus daar blijft dan wat vrije tijd over om op een ander moment vakantie te geven.
E.e.a. hangt ook af van het aantal vaste lesuren per week. Hier merk ik vooral in de kleutergroepen veel verschillen tussen de scholen. Op onze school hebben de kleuters meer lesuren die ze dan in groep drie en vier weer compenseren met zo nu en dan een dagje vrij.
Groet, Mamvantwee

Yvon Meijer
17-03-2011 om 13:26
Pelle
Ja, die vakantie in juni is tussen hemelvaart en pinksteren. En ja, ook regio noord. Op zich niet zo erg om de vrije dagen bij elkaar te doen. Maar hierdoor viel het me op hoeveel extra vrije dagen er zijn. Bij onze school dus 14. En ik dacht dat 7 studie dagen per jaar de norm was. Dus zodoende vroeg ik me af hoe het precies zit.

IngridT
17-03-2011 om 13:29
Grumpf.
Ik snap er niks van. Basisscholen krijgen pas op 22 juli vakantie hier (Noorden) en ik zag vorige week tot mijn verbazing dat er behalve 1 week meivakantie he-le-maal niks meer is tot aan de zomer. Ik herinner me van eerder late zomers dat er idd nog wel eens een weekje in juni vrij was, met pinksteren of hemelvaart of zo. Maar nee, helemaal niks. Vanaf 8 mei tot 22 juli is het gewoon doorbuffelen, met alleen een verdwaald hemelvaarts of pinksterweekend.
Ik hoop dat het mooie weer ook laat begint, want anders wordt het flink afzien....
Ingrid

Tijgeroog
17-03-2011 om 13:52
Uren
Het gaat toch om het aantal uren? Dus als je kind in de weken dat er school is veel uren maakt blijft er tijd over voor langere vakantie.
Hier trouwens ook 2 weken in mei en een week in juni.
En Ingridt, over het weer: vorig jaar hadden wij laat vakantie, toen is het in het begin van de zomer heel mooi geweest maar zaten de kinderen op school. En op de eerste vakantiedag begon het te regenen. Het kan dus tegenvallen, ik hoop dat het dit jaar langer mooi blijft.

ayla
17-03-2011 om 14:54
Idd
Balen was dat afgelopen jaar, het prachtigste weer de weken voor de zomervakantie, tot de eerste dag van de vakantie, toen werd het slecht en is het ook niet meer goed gekomen. Wij moesten toen trouwens ook doorbikkelen vanaf de meivakantie tot eind juli, die weken duren ontzettend lang.

Yvon Meijer
17-03-2011 om 16:06
Hoeveel uren?
En hoeveel uren per jaar moet de school maken? En tijgeroog: heeft jullie school dan ook nog andere vrije dagen, studie dagen bijvoorbeeld?
Op zich wel fijn om te horen dat er meer scholen zijn met meer vakanties, dan komt het me wat minder vreemd voor. Voor de kinderen wel fijn denk ik dat ze nog even een weekje extra vrij hebben, tot de zomervakantie duurt het wel lang. Voor mijzelf wat minder fijn want ik werk als de kinderen naar school zijn. Dus ik kan in de vakanties bijna niet werken en dat vind ik niet zo leuk.

Jessica O
18-03-2011 om 07:42
Hier ook noord
en hier hebben ze 1 week mei vakantie (1e week van mei)
Daarna hebben ze tussen hemelvaart en pinksteren ook vrij, da`s ook 1,5 week.
Bij mijn zus moeten ze dan weer naar school, maar die hebben met kerst langer gehad (wij hadden maar 1 week).
Jessica

liora
18-03-2011 om 22:47
Ingridt
Hier ook, dat is echt heel lang tussen meivakantie en zomervakantie. Zal zwaar worden denk ik. Tot nu toe nam ik zelf altijd vrij aan het einde van de vakantie, maar dat doe ik dit jaar misschien de eerste drie weken.
Liora

Jesse_1
21-03-2011 om 01:02
Opbouw van uren
Onze neefjes hebben altijd lang vakantie, want die hebben gelijk vanaf groep 1 de hele week les (m.u.v. de woensdagmiddag dan). Ze hebben dan bijvoorbeeld 2 weken herfstvakantie.
Op 'onze' school bijvoorbeeld heeft groep 1 zowel de donderdag- als de vrijdagmiddag vrij. Groep 2 heeft ook domiles en net als groep 1 geregeld een vrije vrijdag. Pas in groep 5 gaan de kinderen ook op vrijdagmiddag naar school (+woensdag een kwartier extra). Een heel andere opbouw dus!
Jesse