Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

21-12-2011 om 14:43

Vrije school middelbare scholen: ervaringen?

Wie heeft ervaringen met een middelbare school van de Vrije School? Dat is namelijk een van de scholen hier die voor ons in aanmerking gaan komen. Onze dochter wil er dolgraag heen. Ze vindt dat ze op de lagere school wel voldoende uitgehard is (nogal ruige school) en wil nu eens in een vriendelijker klimaat zitten. Ik begrijp dat, maar hoe zit het met de studieresultaten? En de ondersteuning daarbij? Dochter is niet de ijverigste, maar wil graag VWO doen...moet dus wel een beetje omhoog getrokken worden, zeg maar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vs moeder

vs moeder

22-12-2011 om 09:55

voor de inspectierapporten kun je op internet kijken, net zoals het scholenonderzoek van Trouw en Elsevier (?).
Of je goede reactie krijgt betwijfel ik, gezien de nogal anti vrije school draadjes.
Een tip: ga na hoe de opbouw/indeling van de betreffende vrije school is. Er zijn scholen die in het begin alle leerlingen van vmbo tot vwo bij elkaar houden (zoals het oorspronkelijk bedoeld was in het vrije school onderwijs) en er zijn ook scholen die al vanaf de start al een differentiatie maken. Voor jouw dochter vermoed ik dat het laatste beter is.
Ik ken overigens weinig mensen die ontevreden zijn over de bovenbouw (= vo ) en dan heb ik het met name over de scholen in Den Haag, Rotterdam, Leiden en Haarlem.

Over "weinig mensen ontevreden"

Ik heb geen ervaring, maar voor zover ik weet scoren VS-scholen in het algemeen vrij slecht bij de inspectie, en dat geldt voor de VO-scholen net zo goed. Dat er desondanks een hoog percentage VWO-ers uitstroomt zegt meer over de schoolpopulatie (veel hoogopgeleiden) dan over de kwaliteit van het onderwijs. Goede resultaten eerder ondanks dan dankzij de school, eigenlijk.

"Ik ken overigens weinig mensen die ontevreden zijn over de bovenbouw (= vo ) en dan heb ik het met name over de scholen in Den Haag, Rotterdam, Leiden en Haarlem."
Een verklaring daarvoor zou ook kunnen zijn dat de ouders die niet tevreden zijn over de VS al zijn afgevallen bij het basisonderwijs. Ben je eenmaal bij het VO aangeland dan zijn vooral de toegewijde VS-aanhangers over, en die zullen minder snel ontevreden zijn. Zij hebben immers juist - zo vermoed ik - voor het "eigene" van de VS gekozen, en daar zijn ze dan ook blij mee.

Maar inderdaad: begin eens met die inspectierapporten. Dan kan je zien of er kritiek is, en zo ja, of dat is op punten die jij belangrijk vindt.

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-12-2011 om 13:54

Vrije school

Ook ik ben in het algemeen geen voorstander van Vrije School onderwijs. Omdat de nadruk voornamelijk ligt op mensontwikkeling en niet op het vergaren van kennis. De slagingspercentages van de Vrije Scholen liggen in het algemeen lager dan het regulier onderwijs en met name bij het VWO. En in verhouding wordt na het eindexamen VWO veel meer gekozen voor studies in de alpha-richting dan een beta-studie.
Onder druk van de inspectie zijn de Vrije Scholen wel bezig met een inhaalslag maar als het om leren gaat (behalen van kerndoelen; vergaren van kennis) blijven ze toch achter. Uiteraard is de ene Vrije School de andere niet dus moet je zoveel mogelijk informatie vergaren en scholen vergelijken. De rapporten van de inspectie geven een goede indruk daarbij.
Mijn neefje zit op een Vrije School (middelbaar); hij is erg kunstzinnig en houdt totaal niet van leren. Voor hem was het de juiste keuze. Hij gedijt beter in een warme, alternatieve sfeer. Maar hij wordt ook niet echt goed geholpen bij het leren leren, huiswerk maken etc. Dat doet zijn moeder dus allemaal. Zeker als je zegt dat je dochter wat dat betreft wat meer gestimuleerd moet worden zou ik heel goed navragen in hoeverre en wat de betreffende school daar mee doet en kijken of je bereid zou zijn om daar als ouder veel tijd en energie in te stoppen. Daarnaast moet je je ook wel ergens kunnen vinden in de filosofie en de uitgangspunten van het Vrije School onderwijs. Of je nu wil of niet, daar krijgen jij en je kind toch veel van mee.

Evanlyn

Evanlyn

22-12-2011 om 15:26

Inspectierapporten

Met inspectierapporten kan ik niet zoveel. Dat gaat niet in voldoende detail om te kunnen uitmaken of een school bij mijn kind past. Tenzij een rapport natuurlijk echt slecht is, maar dat is bij geen van de in aanmerking komende scholen het geval.

Maar wat jullie zeggen, bevestigt mijn vooroordelen over de Vrije School wel. Ik heb zelf vrienden die er enorm gelukkig mee zijn, maar die hebben wel kinderen die heel makkelijk leren. Vind ik toch een ander verhaal. Lastig hoor, ik zou het graag willen voor haar.

bibi63

bibi63

22-12-2011 om 15:40

Alternatief

Hebben jullie geen Daltonschool in de buurt? Dat zou een mooi alternatief zijn. Daar wordt wel degelijk gewerkt met kerndoelen en wordt er ook zeker geleerd te leren enz. Maar is wel wat gemoedelijker en vrijer dan een 'gewone' VO.
Gr. Bibi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-12-2011 om 16:25

Dalton

Dalton zou idd een goed alternatief kunnen zijn. Kijk eens op de site van het Spinoza Lyceum.

nog een vrije school moeder

nog een vrije school moeder

23-12-2011 om 13:24

Meer dan tevreden

Onze kinderen hebben op de vrije school, basisschool gezeten en nu gaan ze naar de middelbare school. Bij ons worden wel degelijk kerndoelen nagestreefd. Ongeveer drie kwart van de kinderen uit de klas van mijn zoon heeft basisschool verlaten met een havo/wvo advies. Onze middelbare school heeft een hoog niveau en hoog slagingspercentage. De laatste jaren stormen veel kinderen uit het reguliere onderwijs in.De school is dan ook enorm gegroeid. Er wordt helaas veel onzin beweerd over het vrije school onderwijs. Op iedere school valt wel iets aan te merken. Wij, inclusief mijn pubers, zijn erg tevreden. Mijn zoon gaat naar de technische universiteit.
Als ik jou was zou ik met dochter naar een open dag gaan en goed je licht opsteken. Je moet rekening houden met het feit dat allerlei mensen van alles denken te weten van de vrije school. Aan vooroordelen geen gebrek !

en nog een vrije school moeder

en nog een vrije school moeder

27-12-2011 om 13:20

Vooroordelen

Beste Evanlyn,

Over de vrije school bestaan een hoop vooroordelen die vooral op deze site zijn terug te vinden. Mijn kinderen hebben de vrije school gedaan (2 met gymnasiumadvies overigens). een paar jaar geleden was vrije school zeist nog de beste school van Nederland. Ook nu scoorde geert groote College Amsterdam weer voldoende (parool 2011). Hier weten mensen van alles te vertellen maar ze zijn nog nooit binnen een vrije school geweest. Mijn advies ga gewoon naar de opendag en kijk eens op het plein hoe de kinderen met elkaar omgaan en of jij je dochter daar tussen ziet. spreek ook eens wat kinderen aan. Als je wat specifieks wilt weten mag je me altijd persoonlijk mailen.

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 18:53

Onzin

Hier komen diverse ouders die kinderen hebben of hadden op de VS. Ik ben wel benieuwd hoe anders kinderen buitenspelen op de VS. Ik woon naast twee basisscholen waarvan een VS, al bijna 14 jaar en ik zie geen verschil. En ja, ik kom ook weleens IN die VS.

mari39

mari39

27-12-2011 om 20:45

Nou

mijn eraringen met de VS zijn toch echt gebaseerd op die 4 jaar dat ik dag in en dag uit met mijn kind in die school liep! En ja, mijn ervaringen zijn erg slecht, maar zeker geen vooroordeel!

vs moeder

vs moeder

28-12-2011 om 10:41

Vooroordelen

Het probleem is hier over het algemeen dat men alleen al bij het woord "vrije school" negatief reageert en daarmee ook alle vrije scholen op een hoop gooit. Er zijn maar een paar mensen die ook de goede dingen durven aan te geven. Voor ieder is het verschillend of de positieve kanten opwegen tegen de negatieve.
Elisa geeft aan dat een vs bezig is met mensontwikkeling. Ik vind dat zelf iets positiefs, wat uiteraard niet weg neemt dat er ook een intellectuele ontwikkeling moet plaatsvinden. Ik vind dat die "extra" dingen die ze op een vs doen iets toevoegen aan je ontwikkeling, al zijn die niet altijd direct meetbaar te maken. Voor andere mensen kan dit heel anders zijn.
Ik ken mensen die hun kind van de vs onderbouw (lagere school) gehaald hebben, maar vervolgens naar een paar jaar regulier onderwijs toch weer voor de bovenbouw gekozen hebben. Het is niet zo dat iedereen maar gewoon de rit uit zit! Net zoals ik mensen ken die na het reguliere onderwijs toch voor vs bovenbouw hebben gekozen. Wat ik voornamelijk als positieve punten van de bovenbouw hoor t.o.v. de onderbouw is meer visie, beter beleid, communicatie.
Ik zou zeker een open dag gaan bezoeken en eventueel een gesprek aanvragen op de school. Je krijgt vanzelf een indruk hoe er met je vraag wordt omgegaan. Natuurlijk zijn open dagen reclamestunts, maar dat zijn ze op het reguliere onderwijs ook. Maar toch, de sfeer, de omgang met elkaar, de vakken, daar krijg je een indruk van.
Met ervaringen in vs onderbouw (6 jaar) en 2 jaar regulier onderwijs kijk ik toch terug op een positieve vs-tijd. Natuurlijk was het niet altijd rozengeur en maneschijn, maar de benadering van de kinderen (en ouders), de omgang van de kinderen met elkaar en de sfeer binnen de school vond ik heel positief.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.