Fiorucci
21-10-2011 om 10:01
Vrije uren voor goede cijfers?
Ik ben benieuwd naar jullie mening in deze:
http://www.nationaleonderwijsgids.nl/anp/index.php?item_id=191&anp_id=7307
Scholengemeenschap Reggesteyn in Nijverdal start na de herfstvakantie met een opmerkelijk experiment; leerlingen die goede cijfers halen zullen worden beloond met 'snipperuren'. Dat meldt TC Tubantia.
Met een zogenaamde 'snipperkaart' kunnen leerlingen die goed presteren vrije uren opnemen. De proef gaat na de vakantie van start voor leerlingen uit havo 4. Indien de proef succesvol blijkt, dan wordt de snipperkaart in de hele bovenbouw ingevoerd.
Reggesteyn wil zo de zesjescultuur tegengaan en leerlingen motiveren om beter hun best te doen. Leerlingen kunnen alleen snipperuren opnemen als ze voldoende staan voor een vak en de desbetreffende docent akkoord gaat met het missen van de les.

Wiske71
21-10-2011 om 10:20
Goh
Dat hadden wij vroeger op de middelbare school ook al. In ons geval: Aleen ind ebovenbouw havo/vwo en voor elk vak zoveel snipperuren per schooljaar dat er lesuren waren voor dat vak. Maar je mocht alleen snipperen als je een 7.0 of hoger stond en niet tijdens toetsen.
Ik heb er veel plezier aan beleefd.
Wiske

Maylise
21-10-2011 om 12:37
Vroeger
Toen ik op de middelbare school zat was er in de bovenbouw een onuitgesproken afspraak tussen docenten/leerlingen dat wie een 7,5 of hoger stond niet bij de lessen hoefde te komen. Maar goed dat was sowieso in dat opzicht een wat vrijer tijdperk.
Ik weet niet of het een goede afspraak is. Aan de ene kant is het zo dat je zo de lessen beperkt tot wie het nodig heeft (dus kleiner clubje) en dat mensen die het sowieso al snappen dus blijkbaar de lessen niet nodig hebben. Aan de andere kant geef je misschien het signaal als school dat school een vervelende verplichting is en je als beloning niet hoeft te komen. Nu vinden de meeste leerlingen het ook vervelende verplichting maar als school moet je toch de schijn wat ophouden
Overigens in het hoger onderwijs is het heel normaal dat colleges niet verplicht zijn en je alleen komt als je wilt. De meeste studenten komen heus wel omdat ze het belang er van inzien en wie zonder colleges fantastische cijfers haalt heeft het blijkbaar echt niet nodig.

Fiorucci
21-10-2011 om 12:51
Maylise
Mijn man hoefde vroeger ook alleen naar wiskunde te komen als er nieuwe stof werd behandeld..
Maar ergens vind ik het ook jammer, want waarom geeft men die leerling dan niet wat verdieping/verrijking.
In het hoger onderwijs weet ik dat college's niet verplicht zijn, de practicumlessen overigens wel. Zoon vindt de college's dusdanig laag van niveau dat hij soms thuisblijft inderdaad. Voor een herhaling van tekst met wat wikipediaplaatjes gaat hij niet naar school.

Astrid
21-10-2011 om 14:16
Zou er geloof ik niet zo blij mee zijn ( met zoon constant thuis
Ik weet niet of ik dit zo' n geweldig idee vind. Zoon zit hier in 3 vwo en heeft tot nu toe voor elk vak constant een 8 of hoger gestaan. Als hij dit zou volhouden en als dit weg blijf systeem hier ingevoerd gaat worden zou het betekenen dat hij nog alleen op proefwerkdagen hoeft te verschijnen. Nou dan blijft er van school weinig over. Ik geloof wel dat hij het makkelijk met zelfstudie gaat redden, maar om hem nou constant thuis te hebben, dan wordt hij wel erg lui van. Beetje chillen, slapen computeren, daar wordt je ook niet gezelliger van. Zeker niet als dat elke dag is. Daarnaast vind ik het sociale karakter van school belangrijk.

Tirza G.
21-10-2011 om 16:16
Datte. Dat is hier in het woeste Zeeland al jaren zo. Bij een 8.0 of hoger hoef je niet te komen, maar dan alleen de laatste twee jaren (4+5H, 5+6V).
Tirza

Fiorucci
22-10-2011 om 09:24
Maar...
Deze school maakt het dus officieler, met snipperkaarten, en afspraken wat je aan vrije tijd krijgt bij welk cijfer. Dus een leraar die je een keer eerder naar huis stuurt is het niet, minder willekeur dus.

Maylise
23-10-2011 om 00:22
Motivatie
Ik kan me wel voorstellen dat het motiverend werkt. Als ik aan mezelf terug denk op school was het vrij kunnen nemen echt wel een reden om wat harder te werken.
Aan de andere kant geef je als school natuurlijk ook wel weer een vreemd signaal af. Namelijk dat school niet leuk is. En als school moet je toch in je eigen product geloven.
Voor de bovenbouw zou ik er niet zoveel problemen mee hebben. Voor de onderbouw wat meer want ik denk dat veel ouders er niet op zitten te wachten dat hun kinderen nog meer losse vrije uren hebben.

Fiorucci
23-10-2011 om 08:35
Jammer
Jammer dat er niet meer te vinden is over de precieze invulling, maar ik krijg niet de indruk dat je voor vrije uren spaart met zessen. Ik vraag me ook af of dit spieken en fraude in de hand kan werken. En wat doet het voor de motivatie van hardwerkende leerlingen die minder makkelijk leren? Die lopen zelfs de kans te moeten nablijven voor extra lessen, terwijl je misschien wel harder geleerd hebt. Dat die extra lessen goed zijn bestrijd ik niet maar een puber kan dat wel eens heel anders ervaren. Want het is dus ook zo dat minder scorende leerlingen extra uren krijgen.

Fiorucci
23-10-2011 om 13:57
Ik kan het helaas niet meer vinden, maar ik las in een artikel in het AD dat leerlingen die de criteria niet halen extra uren moeten komen voor bijles. Wat ik bedoelde met die hardwerkende leerlingen, die moeilijker leren,is dat het voor hen zuur is, zij werken misschien nog wel harder, maar dat wordt voor hen niet beloond door vrije uren. Ik zeg nergens dat het raar is dat zij wel de lessen moeten volgen natuurlijk.

Tirza G.
23-10-2011 om 15:13
Maar
die zitten dan in elk geval wel in een les die niet wordt verstierd door kinderen die alles beter weten.
Tirza

Fiorucci
23-10-2011 om 15:46
Een moeizaam lerend kind doet misschien wel Havo omdat door dat moeizaam leren vwo niet lukt, dat kan natuurlijk ook. Moeizaam leren zegt niks over intelligentie. Ik zeg ook nergens dat ik dat extra uur niet goed zou vinden, maar dat een puber dat wel anders zou kunnen ervaren.

Fiorucci
23-10-2011 om 15:47
Tirza
Klopt, al zou ik meer zien in het extra uitdagen van die beter lerenden. Doe er wat leuks mee.)

Tirza G.
23-10-2011 om 16:30
Fio
Dat is voor een school niet te regelen, hebben we gemerkt. Zelfs de school van zoon, die zich profileert als een school met een HB-beleid, gaat steigeren van kinderen die méér willen dan de voorgeschreven 4800 uur in de bovenbouw.
Tirza

Tirza G.
23-10-2011 om 16:55
Ik ben fio niet
Maar ja hoor, zulke kinderen zijn er wel. Ik ken er zelfs op het gymnasium.
Tirza

Fiorucci
23-10-2011 om 17:28
Natuurlijk. Je zult maar dyslectisch zijn, ik noem maar iets. Dan kan vwo je niveau zijn, maar dyslexie belemmert je dan behoorlijk kwa leren en zal zeker meer tijd kosten.

Fiorucci
23-10-2011 om 17:30
Tirza
Nou, ik bedoel, niet zo zeer meer kwa uren, maar kwa aanbod eigenlijk. Bij mijn dohcter, groep 8, wordt rekenonderwijs gegeven op 5 niveaus in een klas, bijvoorbeeld. Mijn jongste zoon zit op vmbo-t klas 2, en blinkt uit in engels. Haalt tienen zonder leren. Doe daar als engels docent iets mee,denk ik dan....Ik zie dat liever dan dat hij dan bijvoorbeeld vrij zou krijgen dat uur.

Fiorucci
23-10-2011 om 18:20
Nogmaals, ik zeg dat een kind dat extra uur kan ERVAREN als straf, niet dat ik het een straf vindt. En ja, hoor, er zijn kinderen die met hangen en wurgen en hakken over de sloot een diploma halen. Kijk, ik heb een zoon die in theorie havo kan doen, met gemak zelfs. Maar zijn ADD zit behoorlijk in de weg. Kun je twee dingen doen, of met heel veel moeite de havo, of kiezen voor vmbo-t. Hij doet vmbo-t, andere kinderen willen misschien toch wel heel graag de havo doen en gaan ervoor. En ondanks dat ze er helemaal voor gaan, halen ze de havo met zesjes/zevens,hooguit,als het meezit.

Tirza G.
23-10-2011 om 19:44
Nou, dat ligt er maar helemaal aan hoe de weging is en hoe je voor de rest staat. Als je een 2,7 haalt voor een toets die 1 keer telt en daarna 2 keer een 6,4 voor 2 toetsen die toevallig 2 keer tellen, sta je gemiddeld een 5,6. Taraaaaaaa. Je hoeft niet allemaal voldoendes te hebben hoor, om over te gaan. Op de scholen van mijn kinderen rekenen ze met tekorten (een 5=1 tekort, een 4=2 tekorten etc) en met 2 tekorten ga je gewoon over. Met 3-4 tekorten ben je een bespreekgeval en als jij een leuke, positieve leerling bent ben je dan dus gewoon over. Een 5,6 wordt voor de overgang (en je eindexamen) afgerond naar een 6 - dus is het voldoende.
Tirza

Tirza G.
23-10-2011 om 19:45
O zo fio
Ja, zo had ik het niet begrepen. Dat is doodzonde voor zo'n knul - alhoewel hij er waarschijnlijk anders over zal denken. Hij wil best een vrij uurtje misschien
Tirza