Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

vrijwilligers van buiten - ervaringen, bezwaren?

Onlangs ben ik aanwezig geweest bij een activiteit in de klas van dochter terwijl het me eigenlijk slecht uitkwam, maar men zat ernstig omhoog. Nou ja, vooruit dan maar, maar blij was ik er niet echt mee. En ineens bedacht ik mij: waarom zou onze school niet een pooltje van externe vrijwilligers kunnen proberen aan te leggen? Actieve senioren bijvoorbeeld die het misschien best aardig vinden om een paar keer per jaar naar een museum of de kinderboerderij te gaan met dat jonge volk. Of andere mensen die tijd over hebben en zo af en toe eens willen inspringen. Je zou dat met een appgroepje kunnen regelen ofzo: als er iets gepland moet worden gooi je een oproep uit en kijk je wie van de vaste groep er mee wil. Dan heb je wat meer mensen om op terug te vallen dan alleen de ouders van je leerlingen. En trouwens, waarom zou je alleen leesouders moeten hebben, en geen leesoma's en leesbuurmannen?

Ik vind het best een aardig van mezelf. Maar als ik dat kan bedenken, heeft iemand anders dat vast ook al gedaan. Zijn er ervaringen met zoiets? Of zijn er misschien enorme bezwaren tegen, die ik nu even niet zie?

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je voor externe vrijwilligers die structureel meewerken een VOG wilt hebben, maar dat is zo moeilijk niet lijkt me.

Iemand hier gedachten over dit idee?

Groeten,

Temet

ooit was ik zo'n vrijwilliger

tijdens mijn eerste jaar universiteit miste ik "praktisch werk" , was enorm theoretisch bezig. In die periode ben ik als vrijwilliger gaan helpen bij leesgroepjes op een lagere school in de buurt. 2 keer in de week 1,5 uur lezen met een groepje kinderen uit groep 4.
En ik was niet de enige buiten vrijwilliger, werkte toen samen met een meisje dat tussen 2 studies in zat.

Lijkt mij een prima oplossing inderdaad. Toen werkte het inderdaad prima, voor zowel school als ondergetekende
Ik kan me heel goed voorstellen dat hier ook best vrijwilligers voor te vinden zijn.

combinatie

Hier op school hebben we een combinatie van alles wat in je idee staat. Externe vrijwilligers in de vorm van gepensioneerde leraressen en gewone gepensioneerde dames die echt elke week er zijn voor bijlessen, begeleiding bij de kleuters als ze gaan gymmen, de bibliotheek runnen etc. Die dames zijn goud waard. En dan nog ouders voor klussen als vervoer bij excursies, luizencontrole, Sinterklaasviering, Kerstviering, Carnaval etc. etc. Een deel van de ouders zit daadwerkelijk in werkgroepen, anderen zijn meer beschikbaar voor adhoc klussen. En voor dat laatste komt er regelmatig een grootouder, de oppas of iets dergelijks helpen. Voorlezen gebeurd hier trouwens ook vaak door kinderen uit de hogere groepen in het kader van tutorlezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.