Tango
04-01-2010 om 20:59
Vulpen
Tangodochter mag sinds vandaag met een vulpen schrijven. Ze zit in groep 5. Op zich vind ik dit helemaal goed en zijzelf ook. Maar ik ben het niet zo eens met de manier waarop bepaald wordt of je met vulpen mag schrijven in groep 5. Er wordt namelijk gekeken of je netjes schrijft. 2 kinderen die niet netjes genoeg schreven kregen geen vulpen en daar werd door andere kinderen ook wel lacherig over gedaan. Zo van: haha, D. heeft geen vulpen gekregen, eigen schuld, moet hij maar beter zijn best doen. Ik vind dit eigenlijk best gemeen. Misschien kunnen die kinderen er niets aan doen dat ze niet netjes schrijven en dan worden ze er ook nog voor gestraft.
Wat vinden jullie? En hoe gaat dit op andere scholen?
Linda99
04-01-2010 om 21:12
Iedereen
Op de vorige school van dochter kreeg iedereen een vulpen vanaf groep 4. Dat is de afspraak op school, dat ze daar allemaal mee leren schrijven. Zelf hoeft het van mij niet zo nodig, er zit altijd wel iets onder de inkt en het resultaat is ook vaak versierd met inktvlekken.
Op d'r nieuwe school (vandaag begonnen) schrijven ze met gewone pennen en als je wil kun je een Stabilo meegeven.
Bastet
05-01-2010 om 07:24
Stabilo
Ik heb die ellende voor mijn dochter ondervangen door haar een blitse stabilo uit te laten zoeken.
Ze heeft fysio,ook voor het schrijven,net als haar broers hadden,een schoonschrijfster zal het nooit worden.
Groetjes,Bastet
Tango
05-01-2010 om 09:02
Stabilo
Stabilo's mogen hier dus in principe niet. Hier heb ik al eens eerder een draadje over geopend. Misschien dat er wel eens een uitzondering wordt gemaakt voor kinderen die echt problemen hebben met schrijven, dat die wel een stabilo mogen. Vorig jaar kreeg 1 jongetje met een motorisch probleem een gewone pen i.p.v. vulpen.
Nou ja, het is niet echt mijn probleem natuurlijk omdat het mijn kind niet aangaat, die heeft immers haar felbegeerde vulpen, maar toch blijf ik het niet helemaal handig vinden van school.
Sasvangent
05-01-2010 om 09:59
Groep 3
Bij ons krijgen de kinderen hun vulpen begin December in groep 3. Ze krijgen een Lamy ABC, een ideale beginnersvulpen. Voor zover ik weet zijn andere vulpennen niet toegelaten; toch niet in de lagere groepen.
Ik vind groep 5 wel laat.
mar
05-01-2010 om 10:18
Ook groep 5
Hier ook een vulpen in groep 5, rond de herfstvakantie. In groep 5 leren ze ook aan elkaar schrijven en daarom is hier dan het moment van "de vulpen". Mijn dochter had er thuis al eerder een, omdat ze al eerder begonnen was met aan elkaar schijven.
Alle kinderen kregen hier hun vulpen, maar er zijn kinderen bij wie hij nog niet gebruikt wordt omdat ze er schrijftechnisch niet aan toe zijn. Ik heb niet gemerkt dat daar door anderen lacherig over gedaan wordt.
Misschien heeft de juf van Tangodochter een goede reden om op deze manier met het uitdelen van de vulpen om te gaan. Dat andere kinderen worden uitgelachen vind ik eigenlijk wel raar. Mijn dochter (en klasgenootjes) zouden zeggen: P mag nog niet met een vulpen schijven, hij moet nog beter zijn best doen. Wat jammer voor hem. En hij zou er niet om worden uitgelachen.
ChrisH
05-01-2010 om 11:17
Voordeel vulpen
Ik heb begrepen dat er voor het schrijfonderwijs vaak met een vulpen wordt begonnen omdat deze corrigerend werkt op de pengreep. Je móet hem wel goed vasthouden omdat er anders geen inkt op het papier komt. Ook hoef je bij een vulpen geen druk uit te oefenen.
Ik snap dus ook niet zo goed waarom de leerlingen op jullie school pas in groep 5 een vulpen krijgen, en waarom dan niet meteen alle kinderen in de klas van je dochter een vulpen krijgen. Is inderdaad niet zo leuk voor degenen die er geen krijgen.
Chris
Guinevere
05-01-2010 om 11:42
Mar?
He, Mar? Beginnen ze bij jullie pas in groep 5 met aan elkaar schrijven? Dat is hier echt al in groep 3 hoor.
Over het vulpenprobleem voor die 2 kinderen: ik denk dat het niet aan de pennen ligt. Er zullen altijd kinderen zijn die een ander boekje moeten doen of iets anders dat afwijkt. Ik denk dat het probleem 'm meer zit in hoe de kinderen wordt aangeleerd om te gaan met de verschillen in de klas. Verschillen zul je altijd hebben.
emma43
05-01-2010 om 12:37
Niet alleen met pennen
Natuurlijjk is het sneu voor de kinderen die nog geen vulpen krijgen.Maar het is ook sneu dat er kinderen zijn die weer geen kaartje krijgen ,omdat ze hun avi niet gehaald hebben.Of kinderen die nog niet aan het nieuwe rekenboekje toezijn enz enz.
En dan is het eigenlijk voor die kinderen die ontzettend goed hun best doen en bij wie het rekenen of lezen niet lukt,maar wel netjes schrijven,eens een keer niet bij de laatste zitten.
Dat er om gelachen wordt kan niet.Maar die kinderen die daarom lachen lachen ook om kinderen met een lager avi-neveau of een boekje lager.
Annet
05-01-2010 om 21:40
Nagevraagd bij zoon in groep 5
Ze leren vanaf groep 5 aan elkaar schrijven. Ongeveer vanaf de herfstvakantie heeft iedereen een vulpen gekregen. Bij de schrijfles schrijft iedereen daarmee. Bij de andere vakken alleen met toestemming van de meester (lees: de betere schrijvers mogen met een vulpen)
Zoon heeft die toestemming nog lang niet. Hij is na de herfstvakantie versneld van groep 4 naar groep 5. Hij heeft dus eerst het schrijfprogramma moeten inhalen.
Hij vindt het logisch dat hij buiten de schrijflessen nog niet met de vulpen mag schrijven. Hij krijgt juist extra schrijfoefeningen. Niemand in de klas kijkt hem daarop aan.
Zoon snapt heel goed dat hij nog niet zo goed kan schrijven maar andere kinderen weer slechter zijn in taal of rekenen.
mar
06-01-2010 om 18:12
Ja, echt
Echt groep 5, al zijn er kinderen die in groep 4 het al zelf gaan proberen en die worden wel begeleid. Gezien het feit dat ze hier pas in groep 3 de letters echt leren schrijven, vind ik het niet zo apart. Ik zie dat bij veel kinderen pas in groep 5 de motoriek dusdanig is dat aan elkaar schrijven een haalbare kaart is, uitschieters naar boven en beneden daar gelaten. Verder maakt het mij eerlijk gezegd niet zoveel uit wanneer ze het leren. Ik heb toevallig een kind wat goed is in de fijne motoriek en waarbij het dus heel goed gaat, maar voor toch wel een aantal kinderen in haar klas is het best lastig.
Paddington
08-01-2010 om 13:09
Volgens mij hangt het af van de schrijfmethode
wanneer de kinderen aan elkaar leren schrijven.
De vulpen is een logische keuze als opvolger op het potlood, omdat de inkt 'vloeit' Je hebt minimale druk nodig om te schrijven, dat is ook zo met een potlood. Tenminste dat heb ik zo begrepen.
Of een Stabilo kinderen helpt om beter/mooier te leren schrijven, tja, daar is volgens mij nog niet een gedegen onderzoek naar gedaan.