Silone
07-02-2012 om 10:51
Vwo-4 zo weinig cijfers
Is het normaal dat er maar zo weinig so's/toetsen worden gegeven in vwo-4? Zoon heeft nu op één vak 4 cijfers staan, op drie vakken 3, op vijf vakken 2 cijfers en op één vak maar 1. En dan tel ik gym en ckv nog niet eens mee. Het ziet er niet naar uit dat hij het gaat halen dit jaar, en het wordt vrij duidelijk dat hij op de HAVO beter op zijn plek zou zitten, maar wat meer cijfers was wel handig geweest. Nu had hij misschien nog met de kerstvakantie naar 4 HAVO gekund, maar toen had hij helemaal maar een handvol cijfers. Voor een vijftal vakken maar 1 cijfer. Daarop kun je niet beslissen. Als hij nu niet overgaat, komt hij in 4 HAVO terecht. Dan mist hij een jaar. We hebben er op school al oeverloos over gepraat, maar zo zit het en niet anders. Nu vraag ik me af of het idd (zoals school beweert) zo gebruikelijk is dat er zo weinig cijfers gegeven worden.

Kobalt
07-02-2012 om 10:58
Hier
Voor sommige vakken veel cijfers, Nederlands bijvoorbeeld, daar heeft ze er al een stuk of acht. Voor andere vakken weinig. Wiskunde bijvoorbeeld, 2 cijfers.
Voor ckv, lo en levensbeschouwing een letter. (G/V/O)
Mijn dochter heeft van school een PTA boekje gekregen en daar staat per vak precies in, hoeveel cijfers ze krijgen, waarvoor ze cijfers krijgen en hoe ze berekend worden.
Ook is er op school een cijfercoordinator, die helpt met het beslissen welke PTA's het beste herkanst kunnen worden. Het eerste half jaar, mag je twee PTA's herkansen.

Silone
07-02-2012 om 11:26
Pta
Volgens het pta klopt het wel dat hij vóór januari voor een aantal vakken maar 1 cijfer krijgt. Daarnaast is het niet onmogelijk dat leerkrachten lui zijn met nakijken. Toetsen overmaken is hier niet aan de orde.
Overigens hebben we wel hulp voor hem bedongen. Hulp die er vooral in bestaat dat hij 1op 1 met leerkrachten de toetsen bespreekt. Kennelijk maakt hij ergens denkfouten in het proces van g

Silone
07-02-2012 om 11:27
Verder
Kennelijk maakt hij ergens denkfouten in het proces van geleerde kennis toepassen.

Sawo
07-02-2012 om 17:26
Hier
Hoi Silone
Een vak maar 2 cijfers. Een vak 3 en de rest meer oplopend naar 10. Maar hier moeten ze voor elk rapport minimaal een cijfer hebben en we krijgen binnenkort het 2e rapport dus 1 is niet toegestaan.
groet
Saar

rosa
08-02-2012 om 09:08
Ja, heel weinig
Hier voor het tweede rapport voor 3 vakken 4 cijfers, voor 2 vakken 3 cijfers, voor 1 vak 2 cijfers en voor 4 vakken maar 1 cijfer.
Het rapport was niet geweldig (understatement), er is inderdaad erg weinig mogelijkheid tot ophalen, want er zijn bijna geen tussentijdse overhoringen meer, alleen repetities.

Tirza G.
08-02-2012 om 17:43
Leerlingstatuut
Volgens het llnstatuut wat ik er indertijd in de 4e verbaasd op nasloeg, moeten ze per rapportperiode zoveel toetsen krijgen als ze lesuren hebben van dat vak. Dus Latijn 5 uur=5 toetsen per rapport, aardrijkskunde 2 uur=2 toetsen per rapport. Zo was het bij mijn kroost op de scholen. En het waren er in de regel eerder mínder dan meer. En weet je wat zo lastig is: een leerling gaat niet vragen om een toets hoor, echt niet. Hij kijkt wel link uit
Tirza