Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

VWO of Gymnasium?


ijsvogeltje

Ik snap wat je zegt, maar ik geef weer wat mij is verteld. En niet alleen door de school, want dat kan natuurlijk mooie pr zijn. Met compacten wordt er ook bedoeld dat er minder herhaling inzit denk ik. Dan kan het idd zo zijn dat er minder huiswerk is met dezelfde doelstellingen.

Verder denk ik persoonlijk dat het ene vwo niet heel veel verschilt van de andere. Vaak gaat het meer om zaken of de lesmethode aansluit bij je kind, zoals dalton/montessori vs klassikaal, huiswerk in school, vroeger uit en huiswerk thuis etc.

Tuinstoel

Tuinstoel

20-01-2017 om 13:38

Lalena

"Verder denk ik persoonlijk dat het ene vwo niet heel veel verschilt van de andere. "

Daarin zou je je nog eens flink kunnen vergissen. Natuurlijk speelt 'het systeem' een rol, maar in principe zou je van een VWO'er mogen verwachten dat zij redelijk zelfstandig kunnen werken, toch?

Toevallig zit een vriend van mijn zoon nu in de brugklas van het Novum. Hij heeft het prima naar zijn zin, maar heeeel veel huiswerk en weinig tijd voor andere zaken buiten school. Hij ging overigens met een dik VWO advies ernaar toe, was altijd de slimste in de klas en ging naar een bovenschoolse plusklas op een HB school. Dus geen net-aan VWO'ertje.

Ook ken ik iemand die 2 kinderen had die VWO deden op het Maartens en Montaigne (meisje en jongen) en die moeder vond het een wereld van verschil. Op het Maartens moesten ze (volgens de moeder) veel meer huiswerk maken en harder werken voor uiteindelijk hetzelfde diploma. Komt misschien ook omdat ze op het Montaigne meer zelf op school moeten doen, minder instructie en meer zelfstandig werken. Maar die moeder vond dat een verademing.

Goed, uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes, ik wil alleen maar zeggen dat er wel degelijk veel verschil is tussen scholen. Ook qua belasting.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-01-2017 om 13:57

Lalena

Eens met tuinstoel, de verschillen kunnen echt flink groot zijn. Bovendien: volgens mij hebben de meeste middelbare scholen 'gewoon' klassikaal onderwijs, dus daar zit het meestal niet in.

Maar onderschat die extra vakken op een vwo+ of gymnasium niet. Het is écht extra. Ik begrijp dat huiswerkverhaal dan ook niet. De focus bij het huiswerk op vwo ligt sowieso op leerwerk (en niet op maakwerk). Een school kan toch niet stellen dat leerlingen op hun school thuis minder tijd nodig hebben voor dat leerwerk dan wanneer ze op een ander school zouden zitten? Want compacten betekent niet dat ze van die vakken minder hoeven te weten of kunnen. Ze krijgen er alleen minder les in.

Vivianne

Vivianne

20-01-2017 om 14:41

Minder maakwerk zou kunnen

Als ze de stof compacten, kan het zijn dat ze op het gym minder maakwerk hebben. Dit met het idee dat de stof met minder oefening toch beheerst kan worden. Zo niet, dan zal die leerling thuis extra moeten oefenen/bijles of zoiets.
Voor de bètavakken zie die optie wel, minder werk voor hetzelfde resultaat. Dat kan overigens ook op gewoon vwo. Maar dan moet school meewerken aan loslaten verplicht maakwerk.

Voor leervakken hangt alles van de leerling. Hoe snel leert die woordjes? Hoe snel onthoudt die de grote lijn van de gamma-vakken? Compacten door sommige paragrafen over te slaan kan wel. Dan moeten ze wel andere toetsen hebben voor gym als voor vwo.
Op het gym (of vwo+) is er meer stof te leren. En het is niet zo dat leerlingen die daar terecht komen, automatisch sneller zijn in leren. Automatiseren van stof hoort niet vanzelf als kwaliteit bij een slim kind.

Andersom kan het voor een slim kind een verademing zijn om minder lesuren per vak te hebben. Maar zelfstandig mogen werken tijdens de les (ook tijdens instructie) helpt ook.

VWO+ stelde hier qua extra vakken niet veel voor. Dat waren filosofie en ict. Beiden met heel weinig huiswerk. Wel daardoor minder les in wiskunde en Engels. Zelfde toetsen als de havo/vwo klas.

Tuinstoel

Tuinstoel

20-01-2017 om 16:17

tja

De enige zekerheid die je hebt is dat je uiteindelijk allemaal hetzelfde diploma krijgt. De vraag is dan ook meer: heeft jouw kind behoefte aan extra uitdaging uit schoolse zaken? Of haalt je kind ook uitdaging (voldoening) uit sport, muziek, computer of andere interesse?

Ik vind een sociaal leven ook erg belangrijk en persoonlijke ontwikkeling vind je ook op andere vlakken.

Ali

Ali

20-01-2017 om 16:33

Moeilijk in te schatten

Extra uitdaging in schoolse zaken plus genoeg tijd voor een sociaal leven en persoonlijke ontwikkeling in oa muziek kan ook samen, Tuinstoel. Dus én én.

Ik vond het erg lastig in te schatten van tevoren: mijn kind had geen enkele interesse in schoolse zaken op de basisschool en scoorde niet zoals je zou verwachten met toetsen en cito's. Nu in de brugklas (cat. VWO+) plezier in leren en gaat als een trein. Maakt al het huiswerk op school tijdens de les en werkt dan ook al vooruit. Heeft thuis heel weinig huiswerk. Leert snel. Thuis dus veel tijd voor gamen, programmeren, muziek maken en vrienden.
Had ik niet verwacht, wel gehoopt!

tuinstoel

"maar in principe zou je van een VWO'er mogen verwachten dat zij redelijk zelfstandig kunnen werken, toch?"

Ik denk daar anders over. Genoeg vwo-ers die niet op school de handvatten hebben gekregen om zelfstandig te kunnen werken. Sommige scholen kunnen hen daarin beter begeleiden dan andere scholen.

Tuinstoel

Tuinstoel

20-01-2017 om 17:17

Lalena

Dat mag

Ik spreek ook uit eigen ervaring en dan zie ik toch dat VWO'ers een stuk minder begeleiding nodig hebben dan VMBO'ers.

Maar de ene VWO'er is de andere niet. Mijn kind is een braverik en op de basisschool al gewend om veel zelfstandig te werken. Als je verwacht dat je kind meer begeleiding nodig heeft, kies je een school die dat kan bieden. Verwacht er alleen niet te veel van... het meeste qua begeleiding zal toch thuis moeten gebeuren.

Tuinstoel

Tuinstoel

20-01-2017 om 17:21

Brandweervrouw

Zeker, en-en kan ook. Hangt helemaal van het kind af.

Tuinstoel

"Toevallig zit een vriend van mijn zoon nu in de brugklas van het Novum."
Is het Novum een categoraal vwo ipv een categoraal gymnasium waar je na de eerste klas een keuze maakt tussen atheneum of gymnasium? De aanduiding 'Brugklas' duidt op een keuze na de eerste klas.

Vivianne

Vivianne

20-01-2017 om 21:54

Logische vraag over het woord brugklas

Maar hier noemen zowel VWO+ (school 1, niet categoraal) als categoraal GYM (school 2) de eerste klas een brugklas.
De term is blijkbaar normaal ook al is de bedoeling dat leerlingen op hetzelfde niveau blijven.
Misschien een communicatie dingetje

Stanislasmoeder

Stanislasmoeder

21-01-2017 om 00:16

Reisafstand

Ik zou toch ook de reisafstand mee laten wegen hoor. Volgens mij zit een buurjongen ook op Novum en die gaat ongeveer 3 kwartier eerder de deur uit dan mijn kinderen die in Pijnacker zitten. Als ze het eerste uur beginnen. Ook hebben beide kinderen weleens in hun schoolcarriere een ongelukje gehad, waardoor ze enige tijd gebracht en gehaald moeten worden, dan is het ook fijn als het in de buurt is, zeker als je hulptroepen moet inschakelen. Buurjongen had dit probleem ook, is met buren opgelost, maar is best een opgave, want je bent in de spits gauw 5 kwartier onderweg ofzo heen en weer.
Eentje doet hier atheneum en eentje gymnasium. Degene die atheneum doet is begonnen in een havo/vwo brugklas, maar zijn gemiddelde was hoog genoeg om in de 2e gymnasium te gaan doen, hij wilde dat niet, zijn vriendenkring deed dat ook niet. Mij maakte het niet uit, al heb ik achteraf getwijfeld of ik niet had moeten aandringen. De verplichte tweede vreemde taal is lastig, zowel Duits als Frans is lastig. Latijn is vaak makkelijker voor echte beta's. Die uitweg had hij nu niet.
Ander kind is begonnen in VWO+ brugklas en is in de 2e gymnasium gaan doen, vanwege dat de vrienden het ook deden. Vond ik prima, ik heb niet zoveel in nobele redenen als "het is een typisch gymnasiumkind" of "ze interesseert zich voor Grieks en Latijnse cultuur ofzo".
Je kunt hier zelf niet echt kiezen voor de havo/vwo of vwo+ brugklas, dat hangt van de cito-score af en het aantal kinderen op een bepaald niveau, je moet de klassen wel vullen tot ongeveer een gelijk aantal, dus de school maakt de indeling.
Zelf heb ik een categoriaal gymnasium gedaan, ook niet uit omdat ik nou zo'n typisch gymnasium-kind was, maar omdat het zo'n leuke school was. Vandaag toevallig even mijn oude eindexamen opgezocht op internet om te kijken welke schrijver voor het eindexamen hadden, toevallig dezelfde als mijn gymnasiastje dit jaar krijgt, dat vond ik wel leuk. Ik zou nu waarschijnlijk 0 punten halen.

Mbt je vraag over hoe zwaar het is.
In de 2e en 3e klas is gymnasium beduidend zwaarder dan atheneum. Ze hebben immers 2 extra vakken met een fors aantal uren, deels wordt dat ondervangen doordat ze voor andere vakken een uurtje minder krijgen. Ik dacht Nederlands, Engels en Wiskunde, maar dat betekent dus dat ze daar meer zelf moeten doen. Deze kinderen worden dus wel geacht die andere vakken iets sneller te snappen dan anderen. Ze hoeven dan bijv voor wiskunde minder opgaven te doen, omdat ze geacht worden het te snappen na 10 oefenenopgaven ipv 15 bijvoorbeeld. Maar dan nog zitten ze in totaal op meer uren.
In de bovenbouw vanaf de vierde is er geen verschil meer, dan hebben de atheneum-leerlingen Duits of Frans en de gymnasiumleerlingen Latijn of Grieks.

Hemf

Hemf

21-01-2017 om 00:36 Topicstarter

Stanislasmoeder

Dank je wel! Het wordt Stanislas hoor. Beiden 15 min fietsen, dus dat maakt niet uit. Veel huiswerk op vwo plus op stanislas? Heb haar voorbereid op 1.5u per dag.

Verschil t/m vierde klas

"In de bovenbouw vanaf de vierde is er geen verschil meer, dan hebben de atheneum-leerlingen Duits of Frans en de gymnasiumleerlingen Latijn of Grieks."
Dat ligt eraan. Op de categorale gymnasia die ik ken houd je in de vierde klas verplicht geschiedenis en een tweede moderne vreemde taal. Je mag na de derde klas wel één van de klassieke talen (Grieks of Latijn) laten vallen.

HBaas

HBaas

21-01-2017 om 10:34

De echte slimpies

Het allermoeilijkst zijn natuurlijk de Beta vakken. Ik ben veel meer onder de indruk van een kind wat voor alle betavakken een 9 staat of het nu atheneum of gymnasium is. Dat zijn pas de echte slimmerikken. Je kan op het atheneum ook extra vakken kiezen.

Stanislasmoeder

Stanislasmoeder

21-01-2017 om 10:37

Stanislas Pijnacker

Bermbrand: Niet allen categoriale gymnasia doen dat zo. Op Stanislas Delft (dus van dezelfde groep als Stanislas Pijnacker) heb je ook op atheneum nog verplicht een extra vak in de 4e.In Pijnacker is dat in ieder geval niet. Eerder het tegenovergestelde, ze zijn niet erg blij als je een extra vak wilt.

femh: Het is al even geleden, maar ik geloof niet dat de vwo+ brugklas echt zwaarder was dan de havo/vwo brugklas. Ik denk dat je met 1,5 uur per dag wel goed zit. Ligt ook aan het kind, maar doet moet blijken, sommigen hoeven nauwelijks iets te doen en halen mooie cijfers. Hoe goed ze in de klas opletten speelt vooral mee en soms krijgen ze de laatste 10 minuten ofzo om vast iets aan het huiswerk te doen, sommigen gaan dan gezellig doen, anderen aan het werk. Mijn gymnasiumkind moet daardoor altijd veel meer thuis doen dan de ander.

bollie

bollie

21-01-2017 om 12:50

wat ik zie bij dochter

Niet ieder kind heeft goed leren leren en zichzelf goed inschatten etc.
Bij dochter zie ik dat ze niet 100% durft te vertrouwen op eigen inzicht en niet altijd weet wanneer ze klaar is. (dáár zouden ze nu les in moeten krijgen) De structuur vd school geeft haar houvast. Dus ook het huiswerk dat gegeven wordt.
En als een school het huiswerk compact en de boodschap afgeeft dat ze met deze oefeningen de stof beheersen dan werkt dat voor dochter en ik neem aan dat ze niet de enige is.

Verder was ik hier juist blij dat dochter koos voor gym juist omdat ze niet erg leergierig is en de dingen zelf niet zal leren Zo krijgt ze iig wel een bepaalde basis.
En dochter is juist helemaal niet geïnteresseerd in oudheid, geschiedenis, cultuur etc.
En daar krijgt ze nu dan wel een portie van mee, mooi, ik zie dat juist als voordeel. Ook het harde werken mag van mij best. (zou nog wel meer mogen! want valt wel mee) Juist omdat ze zelf liever lui dan moe is.
Dochter vindt Latijn overigens wel leuk, is ze ook goed in. Grieks zal ze straks wrs laten vallen maar gaat nu ook best.

Tuinstoel

Tuinstoel

21-01-2017 om 14:07

Bermbrand

Ik snap je opmerking, maar zelfs op het Novum - pardon Gymnasium Novum, dus categoraal- spreken ze over brugklassen.

"Voor het schooljaar 2016-2017 houden we in onze planning rekening met 4 brugklassen en we reserveren de ruimte om nog één extra klas te kunnen formeren. "

Tuinstoel

Ach, het is een semantische discussie waar regionaal ongetwijfeld verschillend mee wordt omgegaan.
Hier in Amsterdam spreekt men bij de categorale gymnasia van 'eerste klas' i.p.v. brugklas, zie op de schoolkeuze pagina's waar bij de categorale gymnasia expliciet staat "geen brugperiode; 5x28 vwo (gymnasium)"
Bij de categorale vwo's Amsterdams lyceum en Hyperion lyceum staat bij brugperiode "een jaar; 5x27 vwo (atheneum en gymnasium)", daar kies je na de brugklas voor atheneum of gymnasium.
http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/mijnlijstje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-01-2017 om 14:24

Bermbrand

Voor de gemiddelde Nederlander heer de eerste klas van de middelbare school volgens mij gewoon brugklas. Dat dat formule niet juist is, weten denk ik maar weinigen.
Hier op zelfstandig gymnasium worden eerste klassers (door de ouderen) ook gewoon 'bruggers' genoemd. In de eerste klas gaan ze trouwens ook op 'brugklaskamp'.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-01-2017 om 14:25

formeel

formule moet natuurlijk 'formeel' zijn.

Vivianne

Vivianne

21-01-2017 om 14:29

Hbaas

Hoezo zijn de bètavakken het moeilijkst? Als die vakken je liggen, dan heb je het juist veel makkelijker op het VO. Die vakken kunnen dan in relatief weinig tijd.
Mijn dochter koos bèta omdat ze de gammavakken zoveel werk vond. En talen waren ook lastig, zolang er vooral gestampt moest worden.

Vanaf de vierde klas hoefde ze veel minder te doen op school dan in de derde klas.

Triva

Triva

21-01-2017 om 14:42

inderdaad Vivianne

Als de betavakken je liggen heb je juist de grootste moeite met al die talen. Gelukkig kun je bij sommige VWO-scholen daaraan ontsnappen en op atheneum gewoon een extra betavak kiezen in plaats van die tweede moderne vreemde taal. Mijn zoon moest na de havo (cum-laude) kiezen tussen hbo en vwo en had die uitweg al geregeld op het VWO. Uiteindelijk is het toch hbo geworden (waarschijnlijk met daarna een master).

IJvogeltje

Grappig, hier het het dus "eersteklas kamp"

Bėta's

Voor echte Bėta's is de eis hier op school dat geschiedenis en een tweede vreemde taal verplicht blijven in de vierde klas extra zwaar. Deze zitten immers niet in het verplichte deel van de NT/GT profielen en zijn daarmee extra voor deze leerlingen. Geschiedenis en een tweede vreemde moderne taal zit bij CM en EM eerder in het verplichte deel en is dan dus niet extra.
Wat dat betreft heeft HBaas een punt,: de 'slimmerikken' met NT/GT profiel doen dus in de vierde klas twee vakken extra t.o.v. de slimmerikken voor wie een extra moderne vreemde taal en geschiedenis in het profiel past, Msschien dat NT/GT profielcombinatie daarom het 'prestigeprofiel' werd genoemd op de voorlichtingsavond?

Vivianne

Vivianne

21-01-2017 om 15:23

In vierde klas inderdaad 2e moderne taal en economie op gym

Die vakken waren voor iedereen verplicht.
Maar de profielen waren wel zo uitgerekend dat iedereen een bepaalde studielast had.

Zoon had in 4 Atheneum een verplicht extra vak. Dat gold voor iedereen. Vanaf de 5e klas mochten ze dat vak laten vallen. De meeste leerlingen houden het vak tot het eindexamen.

Triva

Triva

21-01-2017 om 16:14

Bermbrand

Je lettercombinatie klopt niet: Er zijn vier VWO profielen, namelijk het profiel Cultuur en Maatschappij (C&M), Economie en Maatschappij (E&M), Natuur en Techniek (N&T) en Natuur en Gezondheid (N&G). Je hebt dus twee Maatschappij en twee Natuurprofielen. Geen GT (dat is een vmbo term ...)

Triva

Je hebt gelijk, gelukkig weet je wel wat ik bedoel!

Maar GT een vmbo term? Daar moest ik echt even over nadenken. Die term is in Amsterdam nl niet gebruikelijk. Maar het staat voor 'gemengd theoretische leerweg' weet ik nu en is een combinatie van wat vroeger mavo heette en ...?

Triva

Triva

21-01-2017 om 16:22

Bermbrand

Je hebt op het VMBO vier niveau's: basis, kader, gemengd en theoretisch. Bij de eerste twee doe je examen in vier theorievakken en twee (eigenlijk één grote) praktijkvakken. Bij gemengd doe je examen in vijf theorievakken en één praktijkvak en bij theoretisch doe je examen in zes praktijkvakken. GT kan dan een term zijn voor bijv een dakpanbrugklas, net zoals bk of havo/vwo.

Triva

Triva

21-01-2017 om 16:24

fout

Je hebt G/T als dakpanbrugklas maar GT als lettercombinatie staat inderdaad voor gemengd theoretische brugklas en is dus die G-stroom met vijf theorievakken en 1 praktijkvak. Het schijnt dat je daarmee ook naar de havo kan (dat zei iemand hier) maar dat lijkt me een hele grote stap omdat je dan TWEE theorievakken mist. Met een beetje googlen lijkt het mogelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.