Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vwo of havo, zoon twijfelt

Zoonlief voldoet aan de norm om naar het VWO door te stromen, zit in een heterogene brugklas. Het is allemaal wel net aan en eigenlijk denk ik dat hij beter op zijn plek zit op de HAVO. Is wel slim maar ook behept met een enorm concentratieprobleem (vermoedelijk ADD maar niet getest) en een mentaliteit van " een 5,5 is ook een 6 en een 6 is voldoende" . Hij heeft het hele brugjaar niet dat stapje harder willen of kunnen zetten, wilde vooral nog andere dingen doen. Mijn vraag is eigenlijk; waarin zit nou het grote verschil tussen HAVO en VWO? Ik heb zelf VWO gedaan maar dat is inmiddels ook al weer generaties geleden. Die norm is er natuurlijk niet voor niks en daar voldoet hij aan dus in die zin zou het moeten kunnen maar ik ben bang dat hij te veel met zijn huiswerk bezig zal moeten zijn. Nu zegt hij wel daartoe bereid te zijn, ik voorzie echter een praktijk die de andere kant op zal gaan. Ik wil hem niet tegenhouden en zal hoe dan ook achter zijn keuze staan maar wat is wijsheid in deze?

Groet, Coya


Neem jezelf niet in de maling

Je hoopt er kennelijk op dat die 5,5 is ook wel goed mentaliteit, bij een vwo capaciteit zal leiden tot met hetzelfde gemak zessen en zevens op havo niveau.
Maar dat is niet waar. Daar zakt ie nog verder onderuit. Ook naar net aan en die hakken over de sloot, maar dan nu op havo niveau.
Nee, er is geen manier om met een gerust hart de komende onderwijsjaren door te komen als moeder.
Laat je zoon vwo doen. Havo is een tikkeltje lamlendiger. Er lekt bovendien voortdurend lamlendigheid uit het vwo in. Dat is aanstekelijk.
Zo lang mogelijk vwo doen is de meest veilige optie.
Groet,
Miriam Lavell

Vwo

Nu voldoet hij aan de normen voor VWO, op naar VWO2 en zien wat het jaar brengt.

Karmijn

Karmijn

27-06-2013 om 19:44

Vwo 3-havo 4

Dat is een overstap, die hier nog weleens gedaan wordt. Dat kan nog heel erg goed. Van vwo 4 naar havo 5 kan bijna niet, omdat de havo dan al verder is met het schoolexamen.

Onze zoon hangt er ook tussenin. Hij gaat van havo-vwo2 waarschijnlijk (als hij deze toetsweek niet helemaal verknalt) naar vwo 3.
En hij zit net als jouw zoon, vaak tussen de 5.5 en de 6.0 met zijn cijfers. En dan haalt hij ineens een 9, en dan weer een 1.5 (zucht, zonde he?).

Maar goed, hij heeft adhd, die staan bekend om grillige cijferpatronen.

P

P

27-06-2013 om 20:04

Precies

Probeer het zo lang mogelijk op het VWO, als hij volgend jaar naar havo 3 gaat freewheelt hij havo 3 nog door op de cijfers die opeens iets beter zijn daar en dan kan hij zijn slechtste vakken laten vallen. Als 2 buitenlandse talen een probleem zijn kan hij na vwo3 naar havo 4 met een taal minder.

Wij zaten vorig jaar voor dezelfde keuze maar wij hebben wel voor havo gekozen omdat we teveel problemen verwachtte met de talen. Engels op een nog hoger niveau zagen wij niet zitten al is nu Nederlands en wiskunde na havo 2 nog hoog genoeg voor vwo.

Als jouw zoon geen echt uitvallervakken heeft zou ik het zolang mogelijk proberen. Zoals ik al zei: als hij met die 5,5 mentaliteit het volgend jaar net niet redt kan die mentaliteit in havo 3 er voor zorgen dat hij net havo 4 haalt en vakken kan laten vallen. Als hij het volgend jaar wel redt moet je wel serieus na vwo 3 bekijken of havo 4 niet beter is want na vwo 4 zul je wellicht terug moeten naar havo 4 als hij vwo 5 niet redt.

Dus stel de keus zolang mogelijk uit opstromen is lastig tegenwoordig en wie weet ziet hij het licht nog eens

Coya

Coya

27-06-2013 om 22:15 Topicstarter

Jullie hebben gelijk

Inderdaad Miriam, of hij nou HAVO of VWO doet; zorgeloos zal het niet worden en wellicht wordt hij aangestoken door zijn vrienden, die gaan ook naar het VWO. Dat is een van de redenen van zijn twijfel nu hij aan het einde van het jaar is gekomen. Kies ik voor een lager niveau (waarbij hij het idee heeft minder met school bezig te hoeven zijn) of ga ik met mijn matties mee naar het VWO.

@Karmijn; oei, dat grillige cijferpatroon hier ook! Het ene moment een 9, het volgende moment een 5. Talen gaan goed, de magere cijfers zijn techniek en wiskunde.

Dank voor jullie input, heeft voor mij geholpen en daarmee kan ik zoonlief weer helpen een beslissing te nemen.

Coya

Stenna

Stenna

28-06-2013 om 01:29

Tegengeluid

Niet om je beslissing weer moeilijker te maken, maar ik zou in zo'n geval juist havo kiezen. Hebben wij destijds voor zoon ook gedaan, zat in precies dezelfde situatie als jij schetst. Geen spijt van gehad. De motivatie en interesse kan nog een hele tijd op zich laten wachten (bij ons ongeveer tot havo 4) en dan kan hij op havo dat toch wat kalmer afwachten en rustig doorontwikkelen. Juist ook met dat aandachtstekort (heeft de onze ook) en gebrek aan discipline: Op het vwo wordt erg veel zelfwerkzaamheid en verantwoordelijkheid gevraagd. Op de havo is alles net wat gestructureerder en opgelegd. Voor de onze was dat heel goed. Nu zou hij het misschien wel zelf kunnen, maar de eerste 4 jaar zeker niet.
Daarna eventueel alsnog naar vwo (bij ons kan dat opstromen nog prima hoor). Dat is een stuk minder vervelend dan afstromen (van vwo terug moeten naar havo), iets wat ik de afgelopen jaren ontzettend veel gezien heb bij hem op school: ieder jaar weer een hele klub afgezakte vwo-ers in zijn havo klas erbij. Ook halverwege het jaar. Veel jongens, en vaak precies diegene zoals de jouwe en de mijne: die op het randje zaten, ongemotiveerd en toch naar het vwo.

Stenna

Stenna

28-06-2013 om 01:32

Oja, op en afstromen

En als je eenmaal afgestroomd bent van vwo naar havo, dan kun je niet (of moeilijk) weer terug opstromen naar het vwo als dan eenmaal dat havo diploma hebt. Vaak heb je dan ook al een jaar verloren (want meestal is het de combi zitten blijven en naar havo stromen). Dus eerst havo en dan opstromen is efficienter.

P

P

28-06-2013 om 07:21

Stenna

Dat laatste snap ik niet. Wat is het verschil tussen van vwo1 naar havo 2 en van vwo3 naar havo 4 als je zegt dat je in het laatste geval opeens niet na je havo diploma naar vwo kan (of met veel meer moeite).

Ook is het helemaal niet zo dat je moet blijven zitten EN afstromen. Dat is alleen als je in VWO 4 de VWO 5 niet haalt. Dan moet je naar havo 4.

Primavera

Primavera

28-06-2013 om 10:27

Havo hoogste percentage zittenblijvers en afstromers

Ik hoor wel vaker dat men voor HAVO kiest om op save te spelen, maar in de cijfers is dat 'save' niet terug te vinden. De havo heeft het hoogste percentage zittenblijvers en afstromers, namelijk zo'n 20%. (Vooral 4 HAVO is berucht).
Ook blijkt het gemiddelde centraal eindexamencijfer niet hoger te zijn. Voor HAVO is dat 6,2 en voor VWO 6,3. De zesjes-mentaliteit overheerst overal
Verder ben ik al jaren uit Nederland weg, maar. wat ik zo begrepen heb is het minder huiswerk op de HAVO maar betrekkelijk. Het niveau is misschien ietsje lager (maar begrip is dacht ik niet het probleem voor je zoon). Aan de andere kant moet er had ik begrepen meer schrijfwerk en verslagen geproduceerd worden.

Evanlyn

Evanlyn

28-06-2013 om 11:06

Klopt helemaal

Mijn dochter zit op de HAVO door een verkeerd schooladvies. Als klas lopen ze flink voor op de VWO klas, die dezelfde boeken gebruikt maar te kampen heeft met meer lesuitval. Misschien is er in de bovenbouw wel verschil, maar dan eerder in het verlangde inzicht en daar mankeert het haar beslist niet aan. En nu gaat mijn zoon weer een veel te laag advies krijgen omdat hij `zijn best niet doet´. Tja, hij is 10 en vindt de lagere school saai.

Vic

Vic

28-06-2013 om 13:08

Vwo

Ik zou ook voor vwo kiezen als dat gewoon kan. Mijn dochter is van hetzelfde laken een pak, slechte concentratie, kan zich er vaak niet toe zetten en weet al haar cijfers stabiel rond de 6,5 te houden. Voor vakken die ze leuk vindt (Engels, muziek, tekenen) staat ze gemiddeld een stuk beter. Ik kan me er trouwens stevig aan ergeren. Zoals ook deze proefwerkweek. Wiskunde was een wankel klein zesje dus dan weet ze dat ze zich geen onvoldoende kan permitteren. Haalt dus gewoon een dikke 8 voor dat proefwerk. Ze kán het dus wel. 'Voordeel' hier is dat ze van school moet als ze het niet redt, en dat wil ze absoluut voorkomen.

Haha vic (ot)

Onze dochters lijken wel op elkaar! De mijne stond ook een wankel zesje voor wiskunde en moet dat persé op een 6 houden wil ze over gaan. Ik zie net op Magister dat ze een 8,1 gehaald heeft, dus da's safe!

skik

Primavera

De examens worden zo gemaakt dat het gemiddeld examencijfer ergens in de onderkant van de 6 zit. Dus 6,2 oid. Dit heeft niets met de zesjescultuur te maken. Meer met de examens.
En havisten die achten halen zullen er ook niet zoveel zijn. Die zijn als het goed is al eerder opgestroomd naar het VWO.
Het systeem is ingewikkeld. Examencijfers zeggen niets over het niveau in Nederland. Je kan het examen zo normeren als je wil als cito.

P

P

28-06-2013 om 20:15

Mach

"En havisten die achten halen zullen er ook niet zoveel zijn. Die zijn als het goed is al eerder opgestroomd naar het VWO. "

Dat gaat wellicht wel veranderen nu je maar 1 vijf voor Engels, Nederlands en Wiskunde mag halen. Je kunt nu dus kinderen op de HAVO krijgen die vwo niveau hebben op de exacte vakken en met Engels en Nederlands rond de vijf hangen. Die mogen dus niet verder op het VWO en zullen hoge cijfers halen op de exacte vakken en een vijf en een zes op de twee talen

twijfelma

twijfelma

29-06-2013 om 09:54

Blijven zitten in 2vwo of naar 3havo?

Onze zoon gaat niet over. Hij heeft zich de laatste periode flink gerevancheerd maar het eindrapport telt vier vijven en zijn sygma is te laag. Wat nu, hij mag over naar 3 havo of 2 vwo een jaar overdoen.
Hij presteert zeer wisselend, haalt cijfers tussen de 1 en de 10. Soms een hoog cijfer voor een moeilijke toets en een 1 voor woordjes leren. Hij kan weken hard en contentieus werken met mooie resultaten en is dan ineens weer niet vooruit te branden, met onvoldoendes als gevolg.
Hij heeft een extra uitdaging, hij is druk en kan zich slecht concentreren. In sport blinkt hij uit. Hij krijgt geen hulp of extra ondersteuning voor zijn concentratiestoornis (wil hij niet).
Hij wil zelf absoluut op het vwo blijven (met tranen in zijn ogen, ik kan het!), maar wil tegelijk niet een jaar overdoen. Wat is nu wijsheid? We moeten school volgende week laten weten wat we doen.

tonny

tonny

29-06-2013 om 10:22

Mijn zonen

zaten aan het eind van de brugperiode ook allebei voor de keus havo of vwo.
De ene is inderdaad naar vwo gegaan en is halverwege 4 vwo overgestapt, mede op mijn verzoek, omdat ik de bui zag hangen en beducht was voor allerlei afstromers in een volgende klas 4 die het weliswaar heel gezellig zouden hebben, maar niet echt stimuleren op zinnige studieresultaten bijeen zouden zijn. Naar 4 havo dus, enig inhaalwerk dat nodig was vanwege andere indeling van lesstof, en vervolgens onder vertraging havodiploma gehaald.
de andere had vwo advies op grond van cijfers, havo-advies vanwege zijn instelling, en deed aansluitend aan de brugperiode havo gedaan (met bij nader inzien een te slap profiel dat wel leuk aansloot bij zijn belangstelling op dat moment, maar verder te weinig 'body' gaf).

Inmiddels zijn ze allebei tweede helft 20, en aan het werk.

De ene is meteen na het HBO gaan werken, de ander (die van de havo) deed na HBO een master aan de universiteit.

En allebei vinden ze dat ze eígenlijk best harder hadden kunnen werken, destijds. Kennelijk zit het er op die leeftijd, zo 15, 16 jaar, bij veel jongens gewoon nog niet in. Jammer maar helaas.

P

P

29-06-2013 om 11:19

Twijfelma

Kijk eens naar de zwakke vakken, wat zijn dat? Als dat bijv al twee buitenlandse talen zijn (of meer) mag hij naar havo 4 met maar 1 buitenlandse taal. Hij zal op het VWO nog 5 jaar minstens 2 buitenlandse talen moeten houden (tot en met het examen dus) en op de havo mag hij met 1 buitenlandse taal examen doen.

tonny

tonny

29-06-2013 om 12:23

Tikfoutje

'onder' moet 'zonder' zijn. Zonder vertraging

tonny

tonny

29-06-2013 om 12:25

Invloed van de groep

op de leerprestaties. Die moet je zeker meewegen! Daarom was mijn oudste zoon ook best blij dat hij eerst een paar jaar in een VWO-klas zat. De stimulans die uitgaat van de schoolomgeving is evenzeer van belang als 'wat erin zit'. Merk ik ook bij jongste dochter. Ook al voelen we ons allen onafhankelijke individuen, niemand is ongevoelig voor wat in de naaste omgeving gangbaar is.

Stenna

Stenna

29-06-2013 om 14:01

Vwo werkhouding,niet zozeer niveau of huiswerk

Er stroomden in havo 4 behoorlijk veel vwo-ers in de havo klas van mijn zoon in (en ja P, die bleven dus zitten) waar de N&T en N&G-profielers in zaten. De reden was bijna altijd de tweede vreemde taal die naast engels verplicht is op het vwo bij een N&T en N&G profiel en op de havo niet. Waren typische beta's die het niet redden met zoveel talen, ook al halen ze achten en negens op de betavakken. Ik heb hier al eens eerder over geschreven hoe raar en oneerlijk dat is, maar voorlopig is het nog zo en een reden waarom veel beta's zonder talenaanleg afstromen naar de havo.
Mijn reden om toch voor zoon havo te willen was niet dat ik verwachtte dat het huiswerk minder of het niveau van de stof lager zou zijn. De reden was, zoals ik aangaf, dat er op het vwo een andere instelling gevraagd wordt, qua zelfwerkzaamheid, zelfstandigheid, discipline en interesse. En die had hij niet. De havo is naar mijn ervaring schoolser, strenger, en gestructureerder. Net zoals hbo versus universiteit, in het algemeen gesproken (geldt vast niet voor alle studies). Ik heb hem ook liever op het pad hbo en vervolgens eventueel master op de uni dan het pad direkt uni. Om de zelfde reden. Hij is gewoon laat in zijn zelfstandigheidsontwikkeling (zoals veel jongens).

Twijfelma

Twijfelma

29-06-2013 om 14:34

Reactie

Dank voor jullie reacties, het is echt een worsteling.
Hij heeft vwo advies en zit nu in 2 vwo, geen brugjaar. In eerste instantie was nog de hoop dat hij op z'n minst een bespreekgeval zou zijn maar helaas was het vonnis onverbiddelijk: zitten blijven. Gister einde dag werden we ineens gebeld dat hij ook evt. naar 3 havo mag. Naast vwo heeft de school ook een (kleine) havo afdeling.
De vijven heeft hij voor de talen (en, du, sp en ne), terwijl hij daar vorig jaar eigenlijk prima op scoorde. Engels en Spaans zijn hier verplicht, ik zal nagaan of dit op de havo afdeling ook is. De lage cijfers haalt hij vooral op woordjes leren, luister- en spreekvaardigheden scoort hij juist heel hoog en grammatica gemiddeld een 6.
Waar ik mee worstel is dat we het concentratie probleem niet oplossen met zittenblijven of afstromen. Helaas is er geen andere weg dan 1 van deze 2 kiezen. Met alles overdoen zal dat niet overgaan, met afstromen ook niet. Hij laat zich erg beïnvloeden door zijn omgeving, hij is sociaal goed onderlegt.

Vic

Vic

29-06-2013 om 15:12

Jammer

Met dochter heb ik ook hele discussies gehad als ze weer eens een laag cijfer had voor bijv. woordjes. Zo zonde vond ik dat. Ik heb haar verteld dat ze op de havo net zo goed woordjes moet leren en daar dan precies hetzelfde zou gebeuren. En dan? Ze is er wel even van geschrokken, maar het blijft toch een beetje een kwestie van constant op de nek zitten. Ik zou hem 2 vwo laten overdoen, zeker als hij het gewoon zou moeten kunnen, en hem dan wat meer achter de vodden zitten. Financiële prikkels werken hier altijd goed. Ik heb een heel schema met bedragen per rapportcijfer Voor de laatste proefwerkweek hadden we afgesproken dat ik haar mee uit eten zou nemen naar de Japanner wanneer ze max. 1 onvoldoende zou halen. Dat wordt hem niet, helaas.

P

P

29-06-2013 om 17:35

Stenna

Die VWO'ers hadden dus eigenlijk na vwo 3 moeten blijven zitten en dan naar havo 4 gaan. Scholen letten heel goed op bij de overgang van vwo3 naar vwo4. Als school dat niet doet of kind gooit er vanaf dan met de pet naar dan moet je inderdaad afstromen EN blijven zitten.

Ik snap nog steeds niet waarom je zegt: "En als je eenmaal afgestroomd bent van vwo naar havo, dan kun je niet (of moeilijk) weer terug opstromen naar het vwo als dan eenmaal dat havo diploma hebt. Dus eerst havo en dan opstromen is efficienter. "

Karmijn

Karmijn

29-06-2013 om 20:56

Woordjes leren

In hoeverre help jij met woordjes leren? Onze zoon heeft ook concentratieproblemen (adhd) en vooral het woordjes leren, kan hij echt niet alleen. Hij kan zich er niet op concentreren, hij onthoudt dan niets. Dat is echt geen onwil. Wrts lukt ook niet.
We oefenen alle woordjes dus mondeling met hem in. Het is wel supersaai voor ons, maar we doen het toch. Want het is zoooo zonde. Hij kan het echt, alleen het leren kan hij niet. Hij kan niet herhalen en stampen.
Als hij zelf gaat leren, kan het op twee manieren gaan. Of hij gaat veel te snel onder zijn papiertje kijken, wat er staat, zodat hij eigenlijk alleen maar de woordjes aan het lezen is en niet aan het leren. Of hij haakt na het derde woordje dat hij niet gelijk weet af. 'Het lukt toch niet.'
Als wij met hem woordjes inoefenen, dan vragen wij ze en dan geven wij de eerste keer veel hints, de tweede keer minder hints, net zo lang tot hij ze allemaal weet. Meestal beginnen we een dag of vier van te voren, want die herhaling, daar moet hij het van hebben. Dan haalt hij nog meestal maar net een voldoende, maar het is dan in ieder geval geen 1.
En een klein lichtpuntje is, dat mijn eigen woordenschat echt verbetert hierdoor.

Annet

Annet

29-06-2013 om 21:16

Een kleine troost

Vanaf 4 VWO wordt de druk van het woordjes leren minder. Dan worden de luister, lees en schrijftoetsen belangrijker. Voor dyslectici helpt dat niet. Voor kinderen die moeite hebben met woordjes leren, helpt het wel. Taalgevoel wordt dan belangrijker.

Twijfelma

Twijfelma

29-06-2013 om 21:32

Karmijn

Hoe help jij je zoon met ADHD? Zit hij ook op het vwo? Het (sterke) vermoeden is dat onze zoon ook ADHD heeft (een hele blije variant Wij hebben diagnose en medicatie altijd afgehouden. We wilden geen stigma en bieden hem gewoon zoveel mogelijk structuur. Op de basisschool lukte het en presteerde hij met een enkele uitschieter naar beneden prima. In brugklas vwo moesten we soms flink bijsturen maar hij wist zich door soms ineens zijn schouders eronder te zetten toch goed te handhaven.
Woordjes leren hebben we wel mee geholpen maar verder dan de avond tevoren kwamen er niet. Het regende dikke onvoldoendes voor woordjes van alle vreemde talen De laatste maanden ging hij naar huiswerkbegeleiding en dat heeft ervoor gezorgd dat zijn cijfers over de hele linie weer omhoog kropen, maar woordjes blijven op een enkele uitschieter naar boven slecht. Wrts zijn we ook mee gestopt, werkt voor hem niet. Nu schrijft hij het op en inderdaad: hij spiekt steeds onder het papiertje
Iemand schreef dat werkhouding vwo moet zijn. Hij kan hard werken maar de lessen interesseren hem maar matig. Hoort deze puberjongen dan thuis op het havo? Zelf wil (en kan) hij vwo maar zittenblijven vindt hij heel erg. Zowel bij afstromen naar havo als bij zittenblijven ben ik bang dat zijn motivatie en inzet verder zullen dalen. Zelf kwam hij met het idee om op 3 havo hoge cijfers te gaan halen zodat hij naar 4 vwo kan op het einde van het schooljaar. Geen idee of dat mogelijk is?

P

P

29-06-2013 om 21:42

Twijfelma

Die optie heb ik ook besproken op onze school mbt oudste maar na 3 jaar havo heb je een behoorlijke achterstand op de 3 vwo'ers. Het is echt echt een zeldzaamheid hier, niet vanwege de cijfers maar dus de gemiste stof. Ze willen dan dat je eerst je havodiploma haalt en dan naar vwo5.

Karmijn

Karmijn

29-06-2013 om 22:01

Wat wij doen

Wij doen eigenlijk heel erg veel om onze zoon door school heen te helpen. Hij zit nu in 2 havo/vwo en gaat, als er niet ontzettend veel onvoldoendes komen deze toetsweek, naar 3 vwo. Ik moet nog maar zien of hij daarna naar 4 vwo gaat, maar we hebben geleerd om niet te ver vooruit te kijken.
Wat we doen is: helpen met plannen van huiswerk. Vooral woordjes toetsen en Nederlands toetsen, moet hij echt dagen van te voren gaan leren. Anders lukt het niet. We zien echt verschil met de herhaling.
We herinneren hem ook aan zijn huiswerk. Hij kan oprecht vergeten dat hij nog werk te doen hebben.
Maar de belangrijkste factor is de emotionele begeleiding. Onze zoon is niet 'blij'. Hij is kwetsbaar, vooral op schoolgebied. Heeft moeite met autoriteiten en zinloze (in zijn ogen) onderdelen van het lesprogramma. We coachen hem enorm vanaf thuis. We hebben af en toe (een paar keer per jaar) contact met leraren.

Stenna

Stenna

30-06-2013 om 01:07

P, ik was inderdaad niet helemaal duidelijk, maar bedoelde dus in het geval je blijft zitten en afstroomt, niet van vwo 4 door mag naar vwo 5 maar naar havo 4 moet (wat hier erg veel bij de N&T-ers voorkwam halverwege vwo 4). Of niet van vwo 3 naar vwo 4 mag maar naar havo 3 gaat (wat ook een hele stroom was hier). Dan heb je al een jaar verloren. Als je dan wilt opstromen naar het vwo verlies je in totaal 2 jaar. En in elk geval onze school zit niet zo te wachten op zulke af en weer opstromers. Ze doen toch al vrij moeilijk over het doen van vwo na je havo (allerlei eisen voor).

Evanlyn

Evanlyn

30-06-2013 om 03:55

Onderbouw moeilijker

Ik vond de onderbouw van het VWO destijds meer werk dan de bovenbouw. Dus als de intelligentie en de interesse er zijn, en tot nu toe lukt het net met het werk, dan blijft dat ook wel lukken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.