Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilma

Wilma

17-10-2010 om 17:09

Waar kun je de financiele toestand van de school zien?

In een eerder draadje van mij ging het hier ook al zijdelings over. Iemand zei toen ook dat je altijd ergens op internet kunt zien hoe je school er financieel voor staat.

Nu ben ik al aan het googlen geweest, maar kan dus niks vinden. Ik zoek vast op het verkeerde woord. De naam van de school en financieel verslag of financien ofzo geeft steeds niet echt wat ik zoek.

Weet iemand zo'n site ??

Heel erg bedankt,

Groetjes,
Wilma

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hiero!

www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl/
groet,
Miriam Lavell

Wilma

Wilma

17-10-2010 om 17:46

Heb al gekeken

Miriam, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb er net gekeken en er staat wel hoe het bestúúr er financieel voor staat.

Ik vraag dit, waar ik zulke dingen kan vinden, omdat er bij ons op school ALTIJD geantwoord wordt op vragen of dit of dat niet kan "daar is geen budget voor".
Bij sponsordingen of weet ik wat is de eigen school ALTIJD het goede doel ! Dat vind ik toch zó raar. Er is toch wel íets van budget voor bepaalde dingen? Voor schoolplein of weet ik wat. NU heb ik 't dus niet over duizenden euro, maar op echt álles wat je vraagt of voorstelt, komt "daar is geen budget voor".
Onlangs een soort boekenmarkt-achtig iets in de aula en je raadt het al "de opbrengst is voor nieuw buitenspeelgoed voor de kinderen". Ik vind dit toch zó raar.

Ooit één keer iets gedaan voor de Voedselbank, verder was áltijd het goede doel de school zelf.

Ik zoek nog even door of hoor anders of je het altijd via het bestuur moet zien.

Groetjes en bedankt voor je snelle antwoord,
Wilma

Keuzes en mr

Natuurlijk heeft de school een budget. En dat kun je maar een keer uitgeven. Daar zijn waarschijnlijk keuzes in gemaakt. En dan is er wellicht weinig over voor iets anders. Heb je vragen over de keuzes van de school? Wend je tot de mr. Die weten als het goed is het antwoord en anders kunnen zij de vraag voor je stellen.

Mr/ouderraad

Elk jaar wordt er een begroting gemaakt op school. Toen ik zelf in de MR zat hadden we elk jaar een jaarvergadering en met uitleg over de begroting.

Die begroting bestond dan uit de inkomsten van oa. de ouderbijdrage en de uitgaven van de verschillende zaken waar budget voor is gemaakt. Zo waren er verschillende budgetten; voor buitenseelgoed, sinterklaaskadootjes, sportdag enz enz.

Tijdens die vergadering was er uitleg over de uitgaven van afgelopen schooljaar en inzichtelijk maken wat de plannen voor het komende jaar waren.

Dat is niet op elke school zo, maar het moet wel geregeld zijn. Dus ik zou inderdaad even gaan buurten bij de MR, want dit soort cijfers zouden gewoon openbaar moeten zijn.

smoezen

smoezen

17-10-2010 om 21:40

Onlangs

heeft een mr-lid op aanwijzing van mij vragen gesteld aan de directie over de cijfers die op die site vermeld stonden. Er kwam een warrig en vaag verhaal. Het was de druppel voor dit mr-lid, ze is er uit gestapt. Aanleiding om de vragen te stellen was, er zou niet genoeg geld zijn om een "echte" leerkracht voor een groep te zetten, dat wordt nu met LIO-ers opgelost, want anders hadden ze 2 groepen moeten samenvoegen tot een groep van meer dan 30 kinderen....

Hoezo smoes?

Hoezo was dat een smoes? Was het niet waar dan? Als bij ons het leerlingaantal daalt moeten er op een gegeven moment toch echt groepen worden samengevoegd. Of begrijp ik de kwestie verkeerd?

Slappe was

MG:"Als bij ons het leerlingaantal daalt moeten er op een gegeven moment toch echt groepen worden samengevoegd. Of begrijp ik de kwestie verkeerd?"
Dat hoeft niet als de school nog een flinke reserve heeft staan. Die reserve is afkomstig van subsidie. Die is bestemd voor onderwijs. Niet om stil te liggen. Geld tekort is heel vaak een smoes inderdaad. Er is bij heel veel scholen zoveel geld over dat er helemaal geen relatie meer is tussen lln afname en geld tekort.
Groet,
Miriam Lavell

Wilma

Wilma

18-10-2010 om 15:39

Reactie

Pelle, ik ben toen niet aan het rekenen geslagen (maar ga dit dus wel eens doen na de vakantie!), maar heb wel geinformeerd waarom er dan niks gekocht kon worden. De overblijf-coordinator zei dat "zij niet alles wilden kopen, de school heeft hier ook budget voor" en de desbetreffende juffrouw zei "tja, hier is geen budget voor". Maar jouw voorstel ga ik dus binnenkort wél eens doen en dat ga ik dan combineren met de andere tip van hier, dat ik bij de MR ga navragen. Eerst maar eens googlen of hun notulen nog te vinden zijn, met een uitgaven-indeling erbij.

Ik blijf het raar vinden, dat er steeds sponsoren gevraagd worden voor dingen van de eigen school, maar goed.

Groetjes en bedankt alvast (ik zal na de vakantie wel even laten weten wat ik te weten ben gekomen!),

Wilma

vader

vader

18-10-2010 om 18:54

Sponsor-kriebels

Ik geloof dat scholen zo gewend zijn aan de uitspraak 'daar is geen budget voor' dat ze helemaal vergeten zijn dat ze zelf bepalen waar het geld naartoe gaat! In ieder geval vind ik het lastig om met behulp van de genoemde site te bepalen hoe de financiele situatie van onze school is. Binnen dit bestuur vallen (in ons geval) namelijk veel scholen!

Wat betreft de sponsortoestanden: ik heb liever dat als er zo nodig een geldinzameling moet plaatsvinden dat dit ten gunste komt aan de kinderen van de school, direct of indirect. Ik bepaal liever zelf hoe ik mijn kinderen opvoed in het 'goed doen voor goede doelen' en vind dat bepaald geen onderwijskundige zaak. Daarmee ben ik ook meteen (dus) tegen alle schoenendoos, kledininzameling, sponsorloop, weet ik wat activiteiten. Wat mij betreft kan de school (of het team) die energie beter aan iets anders besteden....

En: iedere ouder met een persoonlijke affiniteit met een goed doel vindt dat zijn of haar goede doel een hele goede reden is om iets te organiseren binnen of via de school. Nou, als ieders affiniteit gehonoreerd moet worden...

Vader

smoezen

smoezen

18-10-2010 om 20:40

Mastergoat

Het was een smoes omdat het bestuur van onze school behoorlijk goed er voor staat. Verder, zie het verhaal van Miriam, zo is het precies. Ze kunnen best voor die beide klassen een volwaardige leraar zetten zonder ze samen te voegen. Nu voegen ze ook niet samen maar zetten een LIO-er voor 1 van de 2 klassen, tot grote zorg van de ouders van die kinderen. Omdat het MR-lid geen bevredigend antwoord kreeg (voor de zoveelste keer) heeft ze er de brui aan gegeven.

smoezen

smoezen

18-10-2010 om 22:49

Solvabiliteit afgelopen jaren

2006 61%
2007 61%
2008 58%

ruim boven de 10-45% die als gezond mag worden beschouwd. Toen het MR-lid daar dus naar vroeg kwamen er allerlei vage verhalen, maar geen duidelijk uitleg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.