Wilma
01-02-2010 om 11:34
Waar moet ik op letten bij info-avond middelbare school?
Morgen hebben wij de eerste info-avond van de middelbare school, we gaan twee scholen bezoeken, donderdagavond is de andere info-avond.
Iemand tips ofzo waar we op moeten letten ??
Hierboven las ik ook al wat dingen over open dagen, uiteraard moet je dan door de allerleukste dingen heen proberen te prikken, maar dan nog, waar moet ik op letten of wat kan ik vragen ??
Groetjes,
Wilma
Nikus
01-02-2010 om 12:23
Absentie beleid
Dat vind ik persoonlijk erg belangrijk. wordt je als ouders door de school gebeld als kind wegblijft van school.
Inzage in de cijfers.
Let op de sfeer onderling en de manier waarop de leerlingen met de leerkrachten omgaan.. daar lees je een hoop aan af.
jeanhil
01-02-2010 om 13:34
Waar denkt je kind zich thuis te voelen?
Hier scoren de middelbare scholen allemaal ongeveer gelijk en hebben we de keuze aan de kinderen overgelaten.
Ik heb toen tegen de oudste gezegd, waar zie jij jezelf rondlopen en in de pauze je broodje opeten? Hij koos heel stellig voor een bepaalde school en zit daar nu 4 jaar tevreden op.
Jongste is nu aan de beurt en heeft nu een andere school uitgekozen dan waar oudste opzit. Hij heeft nog een jaartje, is groep 7, als oudste van school is, gaat hij pas, samen zijn ze dus niet.
Groetjes
Pippin
01-02-2010 om 14:06
Wie wordt aangesproken?
Ik vond het heel opvallend, dat in de ene school de docenten de ouders aanspraken, bij de toespraken en als je in de klassen ging kijken. Bij de school van onze keuze werden de kinderen aangesproken. Zij moeten het uiteindelijk toch gaan doen.
En ik zou kijken naar de hoeveelheid structuur en de flexibiliteit van de school. In hoeverre zijn ze bereid om uitzonderingen te maken, in hoeverre nemen ze kinderen serieus. De ene school gaat heel ver in het begeleiden van het opschrijven van huiswerk, het bepalen van de plek in de klas en dergelijke. Bij andere scholen geloven ze meer in het stimuleren van de zelfredzaamheid van leerlingen.
En verder vond ik het heel belangrijk in hoeverre de coordinatoren en conrectoren benaderbaar overkwamen. Zijn het mensen waar je als ouder makkelijk afstapt, als je een serieus probleem hebt? Zijn ze benaderbaar voor de kinderen in de school, als die een probleem hebben? Of gedragen ze zich meer als 'Managers'?
Wilma
01-02-2010 om 14:20
Oh fijn
al reacties, hier kan ik al wat mee. En dat van m'n zoon vragen waar ie zichzelf ziet is ook een goeie.
En ook of de ouders geinformeerd worden als je kind niet op school is, vind ik een goeie opmerking.
Alvast bedankt zover !!
Groetjes,
Wilma
Annet
01-02-2010 om 20:27
Laat je kind een goede vraag stellen
Mijn dochter heeft aan iemand bij een scholengemeenschap (met gymnasiumafdeling) gevraagd waarom ze naar deze school zou moeten gaan in plaats van naar het categorale gymnasium er vlakbij.
Het antwoord viel me erg tegen en dochter ook.
Bedenk van tevoren vragen voor jezelf en je zoon over wat je belangrijk vindt. Ik vond het een mooi leerproces voor dochter. Er bleven bij ons twee scholen over in de eindronde. Wij vonden allebei de scholen goed maar hadden wel een voorkeur (die we niet uitspraken). Dochter heeft zelf het verschil tussen beide scholen onder woorden gebracht en daar haar conclusies uit getrokken.