Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-03-2010 om 10:07
Onze zoon zit in groep 4. Hij is een vroege leerling (augustus). Bovendien is hij klein van stuk en komt hij later in de puberteit aldus de kinderarts. Nu vraag ik me af of zijn latere lichamelijke ontwikkeling ook van invloed is op een latere ontwikkeling op andere gebieden, bv het automatiseren van dingen. Juf geeft aan dat hij inderdaad wat jong is qua gedrag, maar niet problematisch. Hoe herken je een laatbloeier?
06-03-2010 om 13:31
Tja..............
Ik denk wel dat alles wat laat is als veel zichtbare dingen dat zijn.
Maar wat wil je precies weten? En waar wil je heen? Ik vind je berichtje wat vaag; wat is het probleem?
06-03-2010 om 18:29
Nou
onze zoon is van eind juni en zit ook in groep 4. Hij komt prima mee maar is heel klein. Ieder jaar heeft hij tot kerst moeite om mee te komen. Dat is al zo vanaf groep 1 maar daarna komt er een inhaalslag en gaat hij als een tierelier. Dus voor ons is het een kwestie om hem ieder jaar bij de les te houden tot kerst. Als hij dan niet wegzakt dan gaat het daarna prima. Hij heeft nu in februari in een keer twee avi niveaus gehaald. Hij leest nu Avi 8 niveau op school. Rekenen gaat goed terwijl hij in november nog moeite had met getalsherkenning tot 100. Dus onze zoon een laatbloeier. Ja, waarschijnlijk wel. Wij zien het meer dat hij in zijn ontwikkeling ongeveer 6 maanden achterloopt op zijn klasgenootjes. Geen idee of dat normaal is maar zo is onze zoon. Maar wat is het probleem. Heeft je zoon moeite op school of wil de school je zoon laten zitten omdat hij nog zo jong is? Wij kregen ook steeds te horen dat onze knul nog zo klein, jong en lief is. Maar daar hebben wij korte metten mee gemaakt. Ja, hij is lief, klein en jong maar hij is ook gewoon een jongen van 7 die goed mee kan komen. En klein, jong en lief is geen reden om een kind nog een jaar groep 3 of zo te laten doen.
06-03-2010 om 21:36
Vreemd?
"Weet een kinderarts dat? Dat kun je toch alleen voorspellen als er een botscan is gedaan?"
Precies. De kinderarts heeft meerdere botscans gedaan. Uit de laatste blijkt dat hij 1,5 jaar achterloopt qua skeletleeftijd. Tandenwisselen is hier ook erg laat...
De vraag heb ik gesteld omdat juf hem ietwat jong vindt in gedrag (toen wij daar naar vroegen) en hij heeft ietwat moeite met lezen. Op deze school werken kinderen op hun eigen niveau. Een kind blijft dus niet zitten maar doet eventueel een jaar langer over zijn basisschoolperiode. Ik begin te twijfelen of dit niet eigenlijk beter voor hem is. Hij trekt bv nu veel op met een jongentje dat een jaar jonger is.
Het valt me ook op dat de grote kinderen in de klas ook minder moeite hebben met concentratie en andere schoolse zaken. Is er een verband?
06-03-2010 om 23:10
Lijkt mij niet
"Het valt me ook op dat de grote kinderen in de klas ook minder moeite hebben met concentratie en andere schoolse zaken. Is er een verband?"
Lijkt mij puur toeval hoor! Hier een groot kind, maar zeer slechte concentratie.