Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

05-03-2009 om 12:43

Waarom hebben hbo-scholen gewone schoolvakanties en

universiteiten niet?

Is daar een belangrijke reden voor?

Tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

05-03-2009 om 13:34

Universiteiten hebben dat toch ook?

Het academisch jaar heeft geroosterde zomervakantie en kerstvakantie. Verder hebben wij 5 examenperiodes per jaar die elk voorafgegaan worden aan een onderwijsvrije week, dat heet geen vakantie maar zijn dus wel 'vrije weken'. Studenten hebben hier dus wel vakantie.

Maar inderdaad, tussendoor hebben wij geen vakantie. Geen paasvakantie of meivakantie of voorjaarsvakantie of hoe je het wilt noemen. Dus niet de gelegenheid maar de kalender bepaalt wanneer het vakantie is.

En voor de staf: die hebben geen vakantie zoals bijvoorbeeld middelbare-schooldocenten. Die hebben vakantiedagen die ze kunnen opnemen wanneer ze willen ('als de dienst het toelaat').

En waarom dat verschil is: het zal wel zijn omdat het werk op de universitaire staf niet primair het geven van onderwijs is, maar het doen van onderzoek. Als het goed is ligt je onderwijs in lijn van je onderzoek. Maar juist als je geen les hoeft te geven heb je tijd voor onderzoek, dus 'vakantie' is veel minder logisch dan wanneer je alleen onderwijs geeft.

Of bedoel je dat niet?

Margje

Cao?

Zou het kunnen dat de docenten in het hbo wel onder de cao van leerkrachten vallen en de docenten aan de universiteit niet?
Groet,
Miriam Lavell

Dat is het

Margje:"En waarom dat verschil is: het zal wel zijn omdat het werk op de universitaire staf niet primair het geven van onderwijs is, maar het doen van onderzoek."
Dat is het denk ik. Andere CAO dus. De studenten krijgen ook niet alleen maar les, maar doen ook wel eens mee met onderzoek of praktijk. Ook op zondag, of 's nachts als dat zo uitkomt. Omdat het werk door moet of het te onderzoeken fenomeen zich op dat moment voordoet.
Groet,
Miriam Lavell

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-03-2009 om 13:49

Eigen cao

Het hbo heeft een eigen cao. Op papier heb je een x aantal uren vakantie per jaar (hoeveel weet ik even niet uit mijn hoofd) die je verspreid door het jaar kunt opnemen, net als gewone werknemers. Maar de school kan wel bepalen dat bepaalde weken verplicht zijn.
In de praktijk gaan de meeste uren vakantie op aan kerst en zomer en die weken worden door de school bepaald.

Of er herfst-, paas-, en voorjaarsvakantie is verschilt per school.
Vrije dagen opnemen in perioden dat er les is, is buitengewoon moeilijk, want die lessen moet je op een ander moment inhalen. In de praktijk neemt dus vrijwel iedereen vrij in dezelfde lesvrije weken.
Wat overigens vrij is voor de studenten, is dat niet altijd voor de docenten. Wij hebben vaak vergaderdagen en zo in lesvrije perioden.
En waarom e.e.a. zo geregeld is: ik heb geen idee.

MariekedePieke

MariekedePieke

05-03-2009 om 18:09

Cao-nu

''Zou het kunnen dat de docenten in het hbo wel onder de cao van leerkrachten vallen en de docenten aan de universiteit niet?'

Er is niet echt 1 CAO van de leerkrachten, je hebt de CAO-PO voor basisonderwijs, de CAO-VO voor voortgezet onderwijs, de CAO-BVE voor middelbaar beroeps en volwassenonderwijs en de CAO-HBO voor het hoger beroepspnderwijs.
Deze CAO's gelden ook voor al het niet-lesgevend personeel.
Daarnaast hebben sommige grote besturen (OMO, Carmel) een eigen CAO.

personeelsleden aan de universiteit kunnen onder de CAO-NU (Nederlandse universiteiten) vallen, maar ook bijvoorbeeld onder de CAO-onderzoeksinstellingen, hangt er vanaf wie je formele werkgever is.
En inderdaad is een personeelslid van de universiteit niet voornamelijk bezig met onderwijs maar met onderzoek, en wordt er door lang niet iedereen het hele jaar door onderwijs gegeven.

Jaymza

Jaymza

05-03-2009 om 22:49

Gelijktijdige vakanties.

In de periode dat ik 1 op de universiteit, 1 op HBO en 1 op de Havo had was er buiten de zomer en de dagen tussen kerst en nieuwjaar geen enkele overlappende vakantie. Heel moeilijk als je eens iets met zijn allen wilt doen.

jaymza

Tirza G.

Tirza G.

06-03-2009 om 19:31

Hier

Dochter vriendin doet HBO en die school heeft exact dezelfde vakanties als het VO-onderwijs hier. Mijn eigen dochter gaat volgend jaar uni doen en degene waar zij naar toe gaat, heeft maar 30 lesweken. De vrije perioden worden geclusterd in de winter en in de zomer en die dien je dan geloof ik ook een soort van nuttig te besteden

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.