Arawen
26-01-2009 om 14:12
Waarom moeten herfstkinderen perse door?
Ik wordt daar zo moe van... in al die draadjes die je in deze rubriek leest wordt het weer benadrukt... alsof herfstkinderen perse met 5 jaar naar groep 3 zouden moeten... alsof het anders zo iets als 'zitten blijven' is... en dat die kleuterjuf c.q. de schooldirectie het maar niet begrijpt... die noemt ze maar 'zo klein'...
Ze zijn ook nog zo klein! Wij hebben een kind van half oktober dat 'gewoon' nog een jaar extra gekleuterd heeft en daar waren zowel wij als de school het mee eens. Ja, misschien had hij met 5 jaar naar groep 3 gekund. Als wij dat persé gewild hadden. Maar hij was duidelijk nog erg jong en wij zagen niet in waarom hij zou moeten. Hij is nu 9 en zit in groep 5. Is niet eens meer de oudste van de klas.. er zijn al 2 'echte' zittenblijvers die ouder zijn...
Kijk, ieder moet natuurlijk voor zijn eigen kind beslissen en ieder kind is anders. Ik krijg alleen het gevoel dat iedere ouder nu gepushed wordt om zijn/haar kind maar door te sturen, 'omdat dat zo hoort'. Alsof je kind (of jij als ouder) in een hokje geduwd zou worden met een 'oh, jij moest er zeker een jaartje langer over doen?'
Die 1-oktober-grens is ooit niet voor niets ingesteld! Waar gaan we de grens dan leggen? Is het nu 1 januari? Januari-kinderen kunnen toch heel inteliggent zijn en 'duidelijk' al toe aan groep 3, dat is dan toch discriminerend? Waarom niet een 1-mei grens? Of 1-juni? Of slaan we gewoon een jaartje over?
Ik wil zo graag eens een ander geluid laten horen!
groetjes Arawen
Tinus_p
26-01-2009 om 14:20
Eeuwig onderwerp
Er zijn onderwerpen, waar de discussie nooit over stopt.
M Lavell
26-01-2009 om 14:31
Boekhouden
Arawan:"Die 1-oktober-grens is ooit niet voor niets ingesteld!"
Die was niet voor kinderen ingesteld maar om de kosten te drukken. De overheid wilde geen eindeloze instroom in de lagere school, feitelijk niet betalen voor kinderen die na 1 oktober 6 werden. Die mochten pas het volgende schooljaar beginnen.
Een dergelijke grens bestaat nog steeds, maar ligt nu rond de verjaardag als het kind 4 word. Voor die tijd mogen ze even wennen, maar betalen doet de overheid pas voor leerlingen als ze 4 zijn.
Arawan:"Waar gaan we de grens dan leggen?"
Bij 4 jaar dus. Eerder naar school mag niet. Voor het overige is er geen grens. Ook januarikinderen mogen eerder door naar groep 3. Het is nog gekker: er hoeft niet eens een groep 3 te zijn. Dat is een verzinzel van scholen (inrichting).
Er is ook een grens aan de duur van het basisonderwijs: in beginsel binnen 8 jaar. Vervolgens is er een grens aan de gewone leerplicht (16) en daarna aan de kwalificatieplicht (18).
Het is allemaal boekhouden en heeft niks met emoties over 'jong' of 'oud' te maken.
Arawen:"Ik wil zo graag eens een ander geluid laten horen!"
Dat andere geluid doet aan de boekhouding niks af.
Groet,
Miriam Lavell
wil40
26-01-2009 om 14:35
"pushen"
Je hoeft je als ouder niet te laten pushen. Je kijkt gewoon zelf wat het beste is voor jou kind. Het is fijn de voor-en nadelen te weten. Mijn zoon is ook een herfstkleuter. Ook langer gekleuterd. Spijt? Nee, dat niet. Maar misschien had ik enkele jaren geleden toch anders gedacht over: "ach, laat `m nog maar een jaartje", als ik de nadelen had geweten.
Maar "misschien" en "als" daar hebben we weinig aan. Het is toch prima als een forum soms een ander licht op de zaak werpt? Dus dat "moeten" herken ik niet uit jouw openingszin. Niet moeten maar wel goed overwegen zou ik zeggen.
dirksmama
26-01-2009 om 14:45
Niets moet
Vroeger (in mijn tijd) MOEST je als herfstkleuter gedwongen nog een jaar tussen de kleuters bivakkeren. Dat heeft mij de rest van mijn leven flink onderpresteren opgeleverd.
Tegenwoordig MAG een kind lekker naar groep 3 als het daar aan toe is. Alleen is dat op sommige scholen en de hoofden van sommige mensen nog niet helemaal doorgedrongen.
Onderwijs moet al sinds de jaren 80 ADAPTIEF zijn namelijk.
Arawen
26-01-2009 om 14:51
'moet' dus wel
Kijk Dirks-mama, jij slaat precies de spijker op de kop die ik bedoelde.
Ik weet heel goed dat er niets meer 'moet' tegenwoordig, althans officieel niet, maar als ik hier de draadjes lees waarin twijfelende ouders van herfstkindjes advies vragen, dat hoor ik in de antwoorden wel een 'moeten'. Je kind blijft immers 'achter' als je het niet met 5-en-een-half (of nog jonger) al naar groep 3 stuurt???
En daar ben ik nou op tegen! Een kind dat met 12 jaar van de basisschool komt heeft het prima gedaan, daar is niets mis mee! Maar het lijkt tegenwoordig wel of er een soort wedstrijd bestaat; kijk eens hou jong mijn kind al naar het VO kan??
Ik wil juist een tegen-geluid laten horen. Er is helemaal niets mis met je kind pas met 6 jaar naar groep 3 sturen!
groeten Arawen
Annet
26-01-2009 om 15:09
Arawen, dit forum is juist het tegengeluid
op de scholen hebben ze veel vaker jouw mening.
En daar kom je als ouder zo pushend over.
En hier op het forum niet.
M Lavell
26-01-2009 om 15:30
Je moet
Arawen:"Ik weet heel goed dat er niets meer \'moet\' tegenwoordig"
Er moet van alles. Je moet naar school als je vijf bent. Je mag niet als je nog geen vier bent. Voor twijfelende ouders met hun herfstkindjes zijn er geen andere regels.
Arawen:"maar als ik hier de draadjes lees waarin twijfelende ouders van herfstkindjes advies vragen, dat hoor ik in de antwoorden wel een \'moeten\'. Je kind blijft immers \'achter\' als je het niet met 5-en-een-half (of nog jonger) al naar groep 3 stuurt???"
Dat is een risico inderdaad, maar dat _mag_ je zelf afwegen. Ik heb wel een principieel probleem met dit soort gewik en geweeg bij kinderen met wie niets anders aan de hand is dan dat ouders en leerkrachten onduidelijke zorgen hebben.
Het is nog tot daar aan toe dat men willens en wetens de eigen onderwijsjaren op wil maken aan dit soort gesteggel. Tegelijkertijd kost zittenblijven gewoon geld. Geld dat in het onderwijs goed op een andere manier gebruikt kan worden en dat voor het overige gereserveerd is voor bijzondere gevallen (ernstig ziek waardoor zittenblijven de handigste optie is, of zwakbegaafd waardoor de aansluiting bij een lagere groep beter past).
Ik vind het verspilling om dit geld zo uitgebreid te gebruiken voor kinderen met wie niks anders aan de hand is dan dat de volwassenen die dat kind omringen nog steeds moeite hebben met de aanvang van de leerplicht met 5 jaar.
Oh, trouwens: Ik ben het daar op een genuanceerde manier nog mee eens ook. Was leerplicht maar geen schoolplicht, dan zouden al die kinderen die 'te jong' gevonden worden, lekker thuis kunnen blijven om te leren.
Maar helaas, die keus is er niet.
Groet,
Miriam Lavell
T&T
26-01-2009 om 16:11
Berichtje van de boekhouder 
Hi, ik ben boekhouder, kan best rekenen... en mijn zoon is 6 en zit nog in de kleuterklas. Er werd overheen gevallen op dit forum: vreselijk! hij zou nu al een achterstand hebben!!! belachelijk natuurlijk, hij heeft dat jaartje echt nodig, en daarbij "mag" hij nog heel lang naar school, zeker lang genoeg om een mbo diploma te halen.
Arawen, ik zal niet veel meepraten in deze discussie, want hij is oeverloos... maar ik ben blij met jou geluid hoor. Kleuters zijn gewoon nog klein, en de een is wat sneller als de ander. Daar mag niet alleen, daar MOET op ingespeeld worden! Een kind dat met 5 jaar aan groep 3 toe is moet door kunnen, of in ieder geval wat uitdagende werkjes krijgen. Maar dat is echt niet het merendeel, wat ze je hier willen doen geloven.
En zoals je al zegt, we kunnen de grens wel blijven verleggen, waarom maken we de basisschool niet gewoon een jaartje korter? dat is pas een stuk goedkoper! en we willen onze kinderen toch zo snel mogelijk groot hebben tegenwoordig? stuur ze allemaal maar met 10-11 jaar naar een grote campus in het VO.
groetjes Tess
M Lavell
26-01-2009 om 16:19
Speciaal geval
Tess, jouw kind is zo'n speciaal geval voor wie aparte voorzieningen beschikbaar zijn. Het kan ook nog speciaal onderwijs worden. Nog duurder en niet toegankelijk voor kinderen van ouders die een klas van 30 zo druk vinden.
Voor jouw kind wel.
Groet,
Miriam Lavell
Suus
26-01-2009 om 17:59
Mevrouw lavell
wat een (in mijn ogen) nare reactie. * het kan ook nog speciaal onderwijs worden* nou dat hoeft dus echt niet !!
Mijn zoon (nu 9) heeft ook een extra jaar gekleuterd, puur omdat hij het nodig heeft gehad !! En nu ? Moesten we kiezen wel of niet versnellen.... NIET dus ... waarom ? Omdat hij lekker in zijn vel zit in deze groep ! En laat dat nu belangrijk zijn !!!!
Verder meng ik me niet in deze discussie, die is , zoals T en T al zegt, oeverloos !
M Lavell
26-01-2009 om 19:43
Wel de voordelen
Suus:"wat een (in mijn ogen) nare reactie. * het kan ook nog speciaal onderwijs worden* nou dat hoeft dus echt niet !! "
Dat is geen nare reactie, dat is een feit. Het kind van Tess komt in aanemerking voor speciaal onderwijs. Jouw kind niet. Zittenblijven is er niet voor jouw kind, wel voor het kind van Tess.
Rolstoelen zijn er ook niet voor mensen die zich liever laten duwen en ziekenhuizen niet voor mensen die hun bed zelf niet op willen maken.
Groet,
Miria Lavell
Annet
26-01-2009 om 21:22
Suus
T&T heeft hier al eerder geschreven over haar kind. Miriam Lavell reageert inderdaad alleen op haar situatie, niet op die van jou....