Temet
28-08-2012 om 09:32
Wanneer beginnen ze met tafels leren?
Een discussie tussen mijn partner en mij op dit moment: wanneer begin je eigenlijk met de tafels leren? Volgens mij in groep 5, volgens hem in groep 4. Op school vragen kan niet, want school is nog dicht. Maar OOL heeft vast het antwoord.
Wanneer beginnen ze met de tafels? En tot hoever trouwens, 10 of 12?
Groeten,
Temet

ishtar
28-08-2012 om 09:38
In groep 4
en bij sommige scholen is dat in groep 4 t/m tafel 5, sommige scholen gelijk in groep 4 tm tafel 10. Herhaling in groep 5 en 6

skik
28-08-2012 om 09:39
Groep 5
Het zal per school verschillen, maar hier is het groep 5. En met 'wanneer beginnen ze met de tafels' bedoelt de school met 'ze': jij. School verwacht dat de ouders de tafels met hun kind oefenen, op school wordt er niet veel aan gedaan. Elke dag met de klas een tafel opdreunen is er hier niet meer bij.
Op de basisschool van mijn ene zoon moeten ze de tafel van 1 tot 10 kennen, op de school van mijn andere zoon die van 1 tot 12 (en dus ook bijvoorbeeld bij de tafel van 3 doorgaan tot 12 x 3).
skik

Knutselkei
28-08-2012 om 09:40
Bij ons
was groep 4 de tafels 1 t/m 5 en in groep 5 1 t/m 10.
1t/m 5 werden dan dus nog eens herhaald in versneld tempo.

Jesse_1
28-08-2012 om 10:23
In groep 4
Hier in groep 4. Ze beginnen met de tafel van 1, 2, 5, 10 (of die laatste twee misschien wel andersom) en dan de andere tussenliggende tafels. Elk kind ook wel in eigen tempo. Als ze denken een tafel te kennen, mogen ze een afspraak bij de juf maken voor een 'controle' en dan verdienen ze de sticker voor op de lijst. Als je alle tafels kent (1 t/m 10) krijg je een tafeldiploma. De snellere kinderen gaan nog door met 11 en 12 geloof ik.
Soms komt er een blad mee naar huis als het minimumtempo niet gehaald wordt (hier snelle rekenaars, alleen Jongste zat bij tafels geloof ik niet in het 'snelle' groepje), dus ik weet het allemaal niet zo precies.

Tango
28-08-2012 om 11:46
Ook groep 4
Hier beginnen ze ook in groep 4 met de tafels. Hele snelle rekenaars beginnen zelfs al in groep 3 (montessorischool). Volgorde zou ik niet meer zo weten, volgens mij 1,2,5,10 en daarna 3,4,6,7,8,9. In groep 5 moeten ze alles wel beheersen, in groep 6 wordt er nog wel mee geoefend. Tafel van 11 en 12 leren ze hier niet. Tangodochter, groep 8, kan de tafel van 12 echt niet opzeggen, die van 11 lukt dan weer wel want is natuurlijk erg makkelijk.
Bij Tangozoon die dit jaar in groep 4 zit hebben we de tafelposter maar vast opgehangen (kreeg Tangodochter mee op school?!). Hij kent de tafel van 1, 5 en 10 al. 1 en 10 ook door elkaar, 5 alleen op volgorde. Het begin is er dus al. W.s. gaat het hem veel tijd kosten, dus we zijn thuis met hem in groep 3 al begonnen.

Temet
28-08-2012 om 11:54
Dank
Dank, allen. Ik was er van overtuigd dat het wel groep 5 zou zijn, maar dat is dus nog maar de vraag. Zoon slaat groep 4 over, vandaar dat de vraag opkwam. Mijn partner wil dat hij nu de tafels oefent. Ik vind dat kul. We kunnen rustig afwachten, mocht zich een achterstand openbaren dan halen we die wel weer in, daar maak ik me gezien het leertempo van zoon nou weer helemaal geen zorgen over.
We zullen het wel zien. Als ze inderdaad in groep 5 beginnen dan loopt ie gewoon mee, zo niet, dan kunnen we aan de bak
Groeten,
Temet

lisbeth
28-08-2012 om 11:55
Hier
In 4 de tafels van 1 t/m5 en 10, echter geen diploma. In 5 komt daar de rest bij en kunnen ze op voor diploma. Heeft mijn dochter trouwens nooit gehaald. Nu in zes blijven ze het herhalen.
Bij vriendinnetje op school alle tafels in 4, geen diploma maar is het de bedoeling dat alle kinderen voor de herfstvakantie van groep 5 hun diploma halen. Zware stress voor die kinderen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet
28-08-2012 om 13:10
Diploma
Is zo'n tafeldiploma tegenwoordig een vast onderdeel van het lesprogramma? Zijn daar vaste normen voor? Ben gewoon nieuwsgierig, ik heb destijds uiteraard gewoon de tafels geleerd zonder diploma. Net als veters strikken trouwens, ook zoiets waar tegenwoordig een papiertje voor wordt afgegeven
Groeten,
Temet (wel 1 zwemdiploma!)

lisbeth
28-08-2012 om 14:00
Niet verplicht
Al is het wel aan te raden dat je je tafels beheerst. Mijn dochter heeft haar diploma niet en ik geloof niet dat haar huidige juf er erg mee zit. De laatste opfristoets had ze wel goed. En strikdiploma?? Bestaat dat nog?

mama5
28-08-2012 om 14:03
Tafeldiploma
Ik heb nu al drie kinderen die de tafelsleerleeftijd ver voorbij zijn, maar ik heb nog nooit een tafeldiploma hier in huis gehad. (Ook geen veterdiploma's btw) Geen van allen was in staat om dat te halen. Ik geloof dat ze dan in groep 5 een blad met allerlei verschillende tafelsommen, binnen een bepaalde tijd moesten maken.
Tijdsdruk, automatiseren, schakelen, drie dingen die op mijn kinderen een verlammende uitwerking hebben. Nooit gelukt dus.
Maar rekenen kunnen ze alledrie als de beste. Ik heb zelf de tafels trouwens ook nooit goed geautomatiseerd. Moet nog steeds nadenken.

Rin
28-08-2012 om 15:11
Tafelposter
Misschien een leuk idee: bij sommige boekhandels verkopen ze tafelposters. Die hingen wij op een plek waar zoon altijd eventjes bleef zitten(bij ons het toilet ) en hoorden hem dan de tafels opzeggen

Jesse_1
28-08-2012 om 15:14
Tegenwoordig verplicht
Weet dan niemand dat je alleen bij HBO en Universiteit wordt toegelaten als je een tafeldiploma hebt?! Aan alleen een veterstrikdiploma heb je niet genoeg hoor!
Jesse

Temet
28-08-2012 om 20:39
Izar
Ik ben met je eens dat je er veel profijt van kan hebben als je de tafels goed geautomatiseerd heb. Daar heb ik ook nog lol van. Maar ik zie geen enkele reden om nu al te gaan oefenen, wat partner dus wel wil. Het is nog niet eens duidelijk of ze in groep 4 (die zoon dus gemist heeft) al tafels gehad hebben. Zo ja, dan wacht ik eerst eens even af wat de leerkracht wil:laat ze hem in de klas oefenen of moeten we dat thuis doen.
Hij slaat die klas nou net over om te zorgen dat hij nog wat te doen heeft het komend schooljaar, dus alles wat hij op school kan doen en niet thuis is meegenomen, wat mij betreft.
Blijkt hij met automatiseren achter te lopen, dan zien we dat dan wel weer, en dan halen we dat wel weer in. Thuis, zonodig.
Groeten,
Temet

Genista
29-08-2012 om 00:16
Temet
Wat mij betreft heb je gelijk. Hij slaat die groep over omdat hij óf alles al kan wat daar geleerd wordt, óf in staat geacht wordt het resterende werk daar en het werk van groep 5 in één keer aan te kunnen. Ik zou niet op voorhand thuis gaan oefenen.
Voor zover het iets waard is: ik ken er twee die groep 4 hebben overgeslagen (bij één was het een gevalletje kleuterverlengen dat achteraf tamelijk onnodig bleek, dus vandaar het overslaan van groep 4). Beide hebben niet thuis extra geoefend. Eentje van onszelf heeft in groep 4 het tafeldiploma al gehaald (t/m 10 gaat het hier) en om hem en nog een paar kinders aan de gang te houden, hebben ze verder mogen gaan t/m de tafel van 15 en die van 12,5. Dat vonden ze zelfs erg leuk.

lisbeth
29-08-2012 om 07:01
Nou
Die van mij heeft dan wel niet 4 overgeslagen maar 3 maar loopt wel weer jaren voor op de klas. Maar tafels, ho maar. Klein automatiseringsprobleempje. Veel pientere kinderen hebben problemen met tafels juist vanwege het automatiseren. Ik heb weken met haar geoefend maar kreeg het er gewoon niet in. Ze blijft ze berekenen
Dus ik zou niet zo maar zeggen ik hoef niet te oefenen want hij is slim

lisbeth
29-08-2012 om 07:01
Nou
Die van mij heeft dan wel niet 4 overgeslagen maar 3 maar loopt wel weer jaren voor op de klas. Maar tafels, ho maar. Klein automatiseringsprobleempje. Veel pientere kinderen hebben problemen met tafels juist vanwege het automatiseren. Ik heb weken met haar geoefend maar kreeg het er gewoon niet in. Ze blijft ze berekenen
Dus ik zou niet zo maar zeggen ik hoef niet te oefenen want hij is slim

Leen13
29-08-2012 om 08:03
Oefenen
Hier werden de tafels geleerd in klas 4 en 5. We oefenden thuis. Ik zette een paar rijtjes op, we hadden een schoolbord in de kamer, zodat we direct konden oefenen. Lang in de goede volgorde, later kris kras. Daarna gingen we door met worteltrekken en machtsverheffen. We deden het ook onderweg in de trein en in de bus.

Temet
29-08-2012 om 08:24
Lisbeth
Het probleem dat jij beschrijft heb ik op het forum vaker genoemd gezien. Ik heb goede hoop dat zich dat bij zoon niet zal voordoen, want hoewel hij goed kan rekenen is hij nou ook weer niet zo razendsnel dat hij met automatiseren niets te winnen heeft. Maar ik hou het wel in de gaten.
Het is wel wat zoon nu doet trouwens. Zijn vader vindt dus dat hij de tafels moet leren, dus die werpt hem af en toe een opgave toe, en dan hoor je die hersens bijna kraken terwijl zoon het uitrekent. Maar dat duurt dan dus wel even
Nou ja, zoals gezegd, we gaan het zien ...
Groeten,
Temet

Rafelkap
29-08-2012 om 17:49
Hoe zit dat?
O help. Hoe zit dat nou toch? Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders zich ook maar iets bemoeiden met wat ik op school deed. En nu lees ik hier in deze rubriek niet anders, op een gegeven moment moet je als ouder blijkbaar ook cito's gaan oefenen en op de middelbare school huiswerk controleren en overhoren. Mijn oudste zit nu in groep 4 en gaat blijkbaar ook tafels leren, daar begint het al. Moet ik helpen? Is er door al die studiedagen en cito's zo weinig lestijd over dat je als ouder wel aan de bak moet?
Of kan ik rustig achterover leunen tot de prestaties van kind gaan kelderen?

Genista
29-08-2012 om 22:41
Centen
Rafelkap, mijn kinderen hebben de tafels, net als ik vroeger, helemaal op school geleerd. Dreunen inderdaad, zodat de meeste kinderen ze er wel in krijgen. Ter ondersteuning kregen ze een tafelblad mee voor op de WC, maar of mijn kroost daar iets mee heeft gedaan gedurende toiletbezoeken, weet ik niet.
Temet, wellicht is het een idee om met de juf af te spreken dat ze extra oplet of je zoon niet staat te rekenen. Want dat gevaar dreigde hier ook wel wat, maar de juf was in hun geval extra streng op snel antwoorden. En bij jongste bleek dus "doortafelen" tot 15 ook een oplossing, want als je dán door elkaar moet...

Temet
29-08-2012 om 22:57
Genista
Doortafelen tot 15 - ik mag het toch niet hopen. Wij arme ouders zijn nooit verder gekomen dan de tafel van 12, als ze verder gaan kunnen wij het niet meer bijbenen
Groeten,
Temet