rozenstruikje
10-09-2010 om 19:37
Wanneer thuis schoolwerkjes doen
De juf van mijn oudste, groep 3, heeft aangeraden om toch vooral ook elke dag even thuis te lezen en rekenen. Ik kan me voorstellen dat dat de prestaties ten goede komt.
Maar wanneer heb ik daar doordeweek tijd voor? Hoe doen jullie dat?
Hier driemaal naschoolse, dan zijn we laat thuis en wordt er gegeten en gebadderd en gaat ze naar bed. Eenmaal per week zwemles. De woensdagmiddag is ze vrij, en dan komt er heel vaak iemand spelen want dat vindt ze geweldig leuk. Het lijkt mij superonhandig om dan pas om half twee met vriendinnetje af te spreken zodat ze eerst kan lezen. En om half twee ligt jongste op bed, kan ik haar dus ook niet wegbrengen.
Ik zie gewoon nog niet waar ik het kan inpassen. Tips?
Rozenstruikje
Polly Shearman
10-09-2010 om 19:47
Hier
word huiswerk ( oefenen met lezen/tafels/engels/ topo, alles eigenlijk) na het eten gedaan, wij ruimen de tafel af, kinderen pakken hun spullen, en terwijl wij dan de boel aan kant brengen, helpen we de kinderen met huiswerk. Overhoren, enz. het kost meestal maar 5 a 10 minutjes de tijd. en dat is best in te plannen.
groet, polly
rozenstruikje
10-09-2010 om 21:26
Gewoon heel eventjes per dag dus. Dan leest ze maar 1 bladzijde en niet een half boekje.
Inderdaad is 10 minuutjes wel haalbaar bijv. na het avondeten, al is ze dan wel moe. Smorgens zie ik het echt niet zitten. We staan half zeven op en vertrekken kwart voor acht, daartussen zijn we echt bezig, trage eters dus we zitten zeker 30 min aan tafel.
Pelle zijn jouw kinderen al een half uur voor vertrek klaar smorgens! Wat heerlijk relaxed!
En wat doen jullie kinderen dan op de pc, iets van internet of koop je daar cdroms voor?
Rozenstruikje
Picasso
11-09-2010 om 08:59
Hier
Tot nu toe heb ik de mazzel dat mijn oudste fluitend door het schoolleven gaat qua lesstof. Nooit iets hoeven doen thuis dus. Maar ze heeft nu (groep 6) wel af en toe huiswerk en dan vind ik direct na het eten een goede manier!
Oh, en hier zijn we trouwens 's ochtends ook wel een half uur voor vertrek klaar. Kwestie van 's avonds alles klaar zetten/maken
Guinevere
11-09-2010 om 15:34
Wij
Wij rekenen en lezen thuis ook met onze zoon (groep 5). Lezen doen we op bed, direct voor het voorlezen. Het is niet ideaal, maar dat is het enige moment met genoeg rust en zonder afleiding (peuterbroertje trekt nogal vaak de aandacht). Rekenen gebeurt direct vóór de computertijd. 5 tot 10 minuutjes onlineklas.nl en je mag een computerspelletje spelen. En dat geheel en al zonder morren.
rozenstruikje
12-09-2010 om 12:47
Picasso schrijft:
Oh, en hier zijn we trouwens 's ochtends ook wel een half uur voor vertrek klaar. Kwestie van 's avonds alles klaar zetten/maken.
Ik zet s avonds ook alles klaar: kleding, trommels, tassen, schoenen bij de deur. Maar toch doen we er smorgens 5 kwartier over. Hmm waar kan ik dan besparen: Het zou heerlijk zijn als de kinderen inderdaad om half zeven direct uit bed stapten en in de kleding sprongen, scheelt mij dus 25 minuten!
Maar als je elke ochtend een half uur voor vertrek klaar bent, zou je dan niet een half uur langer willen slapen?
Dank voor jullie tips en Pelle dank voor alle links!
Rozenstruikje
Picasso
12-09-2010 om 13:35
Haha
Als ik langer zou slapen zou ik me moeten haasten
En daar heb ik geen zin in.
Ik sta zelf altijd eerder op dan de kinderen en we eten niet gezellig samen aan tafel (kids eten, ik pak de tassen in enz). Misschien dat daar de tijdwinst in zit?
Guinevere
12-09-2010 om 14:28
Nee hoor pelle
Als wij eerder opstaan, is dat bijna een garantie op te laat komen. Want dan gaan we alles op ons gemakkie doen. Wij/ik hebben een beetje stress nodig, een beetje tijdsdruk, dan komen we altijd op tijd!
Hanne.
12-09-2010 om 21:15
Tussen de bedrijven door
Ik doe het allemaal een beetje tussen de bedrijven door (ook groep 3). Tijdens het autorijden kan ik heel goed rekensommetjes verzinnen. En ook aan tafel gaat dat prima. Pakt kleuterdochter er ook nog eea van mee.
Lezen is tussendoor wat moeilijker, maar ben gelukkig gezegend met een kind dat alles wat los en vast zit probeert te lezen. die krijgt wel genoeg training.
Voor de jongste hebben we ook nog logopedie oefeningen. Die doen we 's avonds na het eten. 5 tot 10 minuten is echt zo voorbij. Dan badderen we maar wat korter, of een dagje niet.
En ot. Als ik een half uur voor vertrek klaar zou zijn zou ik inderdaad een half uur langer blijven liggen. Sta nu precies zo laat op dat ik zonder stressen op tijd klaar ben. Schema zit er goed in.