Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wanneer wennen in groep 1?

Hallo,

Dochterlief gaat eind november voor het eerst naar de basisschool. De 30ste wordt ze verwacht. Vandaag belde de nieuwe juf die vertelde dat het wennen pas begint als ze 4 is met 3 ochtendjes die week. Daar had ik eerlijk gezegd niet op gerekend. Ik was in de veronderstelling dat wennen begint voordat ze 4 wordt. Zou iemand me kunnen vertellen wat gangbaar/normaal is?

Groet Swaen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

02-11-2009 om 21:22

Inderdaad voor verjaardag

Hallo
bij de school van mijn kinderen was het wennen ook 3 keer voor de vierde verjaardag. Alleen was onze oudste jarig in december en die is toen 3 keer wezen wennen en is na de Kerstvakantie meteen "gewoon" begonnen en de jongste is van juli en die heeft nooit gewend is toen na de zomervakantie gelijk begonnen.
Maar jullie meid gaat zoals ik het nu begrijp gelijk beginnen met de "decemberstress". Dan is wenenn voor de 30-ste wel zo handig denk ik.
succes

amk

amk

02-11-2009 om 21:32

In overleg

lijkt mij dat de meeste scholen het in overleg doen.

Wij hebben het helemaal niet gedaan. Dochterlief was de 18e voor het laatst op het kdv en is de 21e de dag na haar verjaardag voor het eerst naar school gegaan. Eerste week halve dagen, 2e week volle bak, en aan het eind van die 2e week kwam de bso er ook nog bij. Combineer dat met de eerste zwemles in de eerste week en heen en weer reizen tussen papa en mama, want gescheiden ouders, of wel een druk bestaan voor een 4jarige.

Voor onze dochter was het veel duidelijker alleen op school, of alleen op het kdv, niet door elkaar.

We zijn nu een maand verder, kind huppelt naar school, gaat als een Inge de Bruijn door de zwemlessen, en is op de bso zeer geliefd omdat ze zo goed eet en dus bij de kinderen gezet wordt die nog wel wat aansporing kunnen gebruiken. Dat doet dochterlief met liefde want toetjes lust ze bijzonder graag.

Caro

Caro

02-11-2009 om 21:49

Hier allebei mogelijk

Mijn oudste is van 23 december. Dus die moest dan gaan wennen in de "drukke" decembermaand. Zelf zag ik dat niet zo zitten. Op de peuterspeelzaal had hij het prima naar zijn zin, dus daar heb ik hem het sinterklaas en kerstgebeuren nog laten meemaken.

Daarna in januari naar school gegaan, en na de eerste ochtend wilde hij de midag ook. Juf vond dat prima, dus van wennen was geen sprake meer.

Oudste is van april, en kwam toen in een 0-groep . Van april tot de zomer mochten die kinderen alleen de ochtenden. Dus bij hem ging het weer anders.

Groet Caro

Hier ook allebei mogelijk

Mijn oudste is van juli maar hij de hele maand voor hij 4 werd al naar school geweest, ook gelijk hele dagen. Hij was er ook zo aan toe, hij vond het geweldig en wennen was helemaal niet nodig. Nou ja, na die maand zat er natuurlijk wel zomervakantie tussen...
Mijn 2e is van september en zij is gelijk na de zomervakantie (augustus) ook hele dagen naar school gegaan, mocht eerst "wennen" tot ze 4 werd maar dat wilde ze zelf niet.
De 3e is van maart (nu 2,5) en hij gaat binnenkort als eerste van mijn kinderen ook naar de peuterspeelzaal. Ik kan me dus voorstellen dat hij wel eerst gaat wennen en dan ook tot zijn 4e gewoon naar de peuterspeelzaal blijft gaan. Maar dat weet ik nu nog niet zeker natuurlijk...
Maar het kan hier op school wel allebei. Als ik het wel vaak gebruikelijk dat kinderen komen "wennen" als ze nog geen 4 zijn.

Tirza G.

Tirza G.

03-11-2009 om 16:10

Afschaffen

Heel dat wennen kunnen ze eigenlijk wel afschaffen. Want ook als ze níet gewend zijn in die 1-10 dagdelen-naar-keuze, moeten ze tóch. Ik heb nog nooit een ouder of een school horen zeggen: sorry, het wennen is mislukt, blijf maar lekker thuis tot groep 2.

Tirza

Libertine

Libertine

03-11-2009 om 19:19 Topicstarter

Reactie

Goed te horen wat jullie ervaringen zijn. Na wat heen en weer gebel heb ik het toch voor elkaar dat ze de week voor haar 4de mag komen wennen. Fijn omdat ik geen creche meer heb na haar 4de maar ook wel behoorlijk irritant dat ik er best een strijd om heb moeten voeren. Niet echt prettig als je kind nog niet eens begonnen is.

Dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.